Zrób sobie grę

Czy marzyłeś kiedyś o tym, aby stworzyć własną grę komputerową - fabularną lub FPP? W takim przedsięwzięciu najważniejszy jest pomysł, przyjemność z gry i intrygująca fabuła. To oczywiste, że nowoczesna gra nie może się obejść bez dobrej grafiki, najlepiej trójwymiarowej.

Czy marzyłeś kiedyś o tym, aby stworzyć własną grę komputerową - fabularną lub FPP? W takim przedsięwzięciu najważniejszy jest pomysł, przyjemność z gry i intrygująca fabuła. To oczywiste, że nowoczesna gra nie może się obejść bez dobrej grafiki, najlepiej trójwymiarowej.

Na potrzeby komercyjnych projektów pisane są specjalistyczne silniki 3D, istnieje jednak kilka produktów bezpłatnych. System do tworzenia aplikacji 3D (niekoniecznie do gier) składa się z reguły z biblioteki funkcji lub klas ułatwiających wyświetlanie trójwymiarowych obiektów i scenerii, kilku narzędzi np. do modelowania scen 3D oraz zwykle dużej liczby przykładów i dokumentacji. Innymi słowy, jest to SDK (Software Developer Kit) i zestaw programów narzędziowych. Korzystanie z takich narzędzi wymaga przynajmniej podstawowej znajomości programowania, najlepiej w języku C++ (dla którego tworzona jest większość bibliotek). Bardzo wskazane jest także zainstalowanie w miarę nowoczesnego pakietu programistycznego (Microsoft Visual C++, Borland C++ Builder, Borland Delphi), dzięki któremu tworzenie aplikacji jest znacznie bardziej wydajne.

Zobacz również:

W Internecie znaleźć można wiele programów służących do łatwego tworzenia gier, ale w większości z nich mamy do czynienia z uproszczoną grafiką 2D lub trybem tekstowym. Skupiliśmy się głównie na aplikacjach, które przeznaczone są do tworzenia prawdziwych programów 3D, a więc takich, które korzystają z kreowanej na bieżąco grafiki trójwymiarowej (a nie np. statycznych bitmap wygenerowanych wcześniej).

Blender 2.02

Kliknij, aby powiększyćJest to właściwie program do tworzenia grafiki 3D, a nie pakiet programistyczny, ale można za jego pomocą przygotować aplikacje czy gry. Blender nie należy do programów, z którymi łatwo rozpocząć pracę - konieczne jest przynajmniej kilkugodzinne zapoznanie się z nietypowym interfejsem. Trzeba jednak przyznać, że po pierwszych trudnościach, okazuje się, że Blender jest bardzo wygodny w użyciu i jako jeden z nielicznych programów w dużym stopniu wykorzystuje możliwości interakcji, jakie daje połączenie użycia klawiatury i myszy. Przez większość czasu poświęconego pracy z Blenderem jedna dłoń użytkownika spoczywa na klawiaturze, a druga obsługuje mysz.

Wracając jednak do sedna sprawy, co oferuje Blender, gdy przychodzi do tworzenia trójwymiarowych aplikacji i gier? Po pierwsze, umożliwia łatwe przygotowanie sceny 3D i przypisanie obiektom właściwości fizycznych, np. masy, prędkości, działających na nie sił. Następnie można wykonać symulację ruchu takich obiektów, a po dodaniu odrobiny interaktywności - utworzyć już prostą grę. Bardzo pomysłowo rozwiązane jest określanie reakcji obiektów na działania użytkownika lub np. kolizje z innymi obiektami. Sterowanie obiektem za pomocą klawiatury można określić w ciągu kilku minut! Całość nie jest jednak do końca tak prosta, jak mogłoby się wydawać z tego krótkiego opisu, ale za pomocą Blendera można szybko przygotować naprawdę ciekawą aplikację - np. trójwymiarową grę zręcznościową.

Producent: Not A Number, www.bledner.nl

Cena: bezpłatny

3D Game Studio

Kliknij, aby powiększyćProgram przeznaczony jest dla tych, którzy naprawdę pragną zająć się tworzeniem gier komputerowych. 3D Game Studio opiera się na dobrze przemyślanym procesie tworzenia gry - najpierw konstruowane są poszczególne obiekty, następnie tworzony jest tzw. poziom, który wraz z odpowiednim skryptem opisującym zachowanie obiektów dynamicznych i interakcję z użytkownikiem, tworzy grę. Chociaż słowo "skrypt" brzmi groźnie dla osób niezajmujących się programowaniem, to można z powodzeniem zacząć od wykorzystania prostych skryptów dostarczanych z programem. Do programu nawet w wersji trial dołączona jest bardzo dobra dokumentacja, dzięki której przy odrobinie wysiłku można w ciągu kilku dni zrozumieć zasady tworzenia skryptów.

Większość pracy z 3D Game Studio przypomina używanie typowego programu graficznego, z tym, że nie tworzy się prostej sceny z kilku obiektów, ale duży, złożony obszar gry. Tworzenie grafiki i elementów świata gry przeplata się z programowaniem fragmentów skryptu. Gdy gra jest już gotowa, wystarczy użyć opcji Publish, aby uzyskać finalną wersję dzieła - folder zawierający wszystkie pliki z danymi oraz plik wykonywalny, czyli gotową do dystrybucji grę.

Niestety, 3D Game Studio nie jest programem bezpłatnym. Jeśli jednak masz dobry pomysł na grę i jesteś zdecydowany ją wykonać, to 3D Game Studio może okazać się dobrym wyborem, zwłaszcza gdy brak pod ręką speca-programisty, który utworzy silnik graficzny. Jeśli nie jesteś zdecydowany, zainstaluj wersję próbną 3D Game Studio i sprawdź możliwości tego programu - naprawdę warto.

Producent: Conitec, www.conitec.net

Cena: 49 USD wersja podstawowa

Genesis 3D 1.1

Kliknij, aby powiększyćGenesis 3D to program (a raczej zestaw programów) podobny do 3D Game Studio. Tutaj również można przygotować grę za pomocą kilku programów do tworzenia postaci, obiektów i całych scenerii 3D.

Trzeba przyznać, że efekty, jakie można uzyskać w Genesis 3D, są naprawdę niebywałe. Jakość grafiki przypomina te najlepsze z gier FPP. Genesis 3D jest przeznaczony głównie do tworzenia i wyświetlania zamkniętych pomieszczeń (tak, tak - lochy, labirynty...) i nieco gorzej spisuje się w przypadku scenerii o dużych otwartych przestrzeniach.

Genesis 3D zawiera kilka programów umożliwiających przygotowanie zasobów graficznych na potrzeby gry. Actor Studio i Actor Viewer to dwie aplikacje służące do tworzenia i testowania postaci występujących w grze. Postacie można importować z plików MAX, wcześniej przygotowanych w klasycznym programie 3D. Actor Viewer pozwala sprawdzić, jak wygląda i zachowuje się utworzona postać. Trzecia aplikacja to World Editor. Jak sama nazwa wskazuje, jest to program służący do budowania scenerii 3D, czyli poziomów gry.

Genesis 3D pracuje w połączeniu z pakietami programistycznymi, a dokładniej - MS Visual C++ 6.0. Chociaż narzędzia graficzne umożliwiają przygotowanie postaci i poziomów, to sama gra musi zostać zaprogramowana w typowy sposób, oczywiście z wykorzystaniem bibliotek Genesis 3D. Oznacza to, jak w przypadku każdego SDK, konieczność zapoznania się z dokumentacją i wykonania wielu prostych prób, zanim będzie można rozpocząć tworzenie naprawdę sensownej gry. Wiedza programistyczna jest w tym przypadku niezbędna.

Producent: Eclipse Entertainment, www.genesis3d.com

Cena: bezpłatny

Morfit 3D 4.0

Kliknij, aby powiększyćMorfit to kolejny system zbudowany na zasadzie SDK + narzędzia. Tym razem oprócz bibliotek dostępne są 2 programy narzędziowe ułatwiające tworzenie scenerii 3D: World Editor i Terrain Builder. Zestaw ten można wzbogacić o World Builder, łatwiejszy w użyciu niż oparty na skryptach World Editor. Morfit 3D potrafi zintegrować się z narzędziami programistycznymi, np. w Visual C++ dodaje nowy kreator aplikacji, który automatycznie tworzy podstawowy zrąb aplikacji wykorzystującej bibliotekę Morfit 3D.