10 mitów na temat domen internetowych

Dlaczego "domena za złotówkę" to żaden interes? Czy słowa kluczowe w adresie strony rzeczywiście gwarantują wysoką pozycję w wynikach Google? Obalamy mity dotyczące internetowych domen.

Mit 1: Najlepsze są darmowe domeny

Uważajmy na reklamy bezpłatnej rejestracji domen. "Rzeczą, o której reklamy nie wspominają jest konieczność przedłużenia domen zarejestrowanych w promocji. Kwota odnowienia u dużych rejestratorów waha się w granicach 100 zł netto" - przestrzega Maciej Kurek z firmy hostingowej 2BE.pl.

Rejestrator ponosi koszt rejestracji każdej domeny - koszt adresu z rozszerzeniem .pl to 9,90 zł netto, które trafia do głównego rejestru, NASK . Firma hostingowa, oferując domenę za darmo lub "za złotówkę" dopłaca do każdego zarejestrowanego adresu, jest więc oczywiste, że będzie chciała te inwestycje zrekompensować w przyszłości przy przedłużeniu przez klienta adresu - tłumaczy Kurek.

Mit 2: Wszystkie dobre nazwy są zajęte

To prawda, o ile mówimy o domenach generycznych, czyli adresach zawierających popularne rzeczowniki, określające daną kategorię (np. telefony.pl). Ceny takich domen osiągają wysokie wartości na rynku wtórnym, a znalezienie dobrej (nawet niszowej) nazwy nie jest rzeczą prostą.

Zastosowanie domeny generycznej nie jest jednak jedyną receptą na sukces. Doskonałe rezultaty może przynieść również domenowe słowotwórstwo i korzystanie z wyrażeń oryginalnych (wrzuta.pl).

Mit 3: Zarejestrowałem domenę, więc jestem jej właścicielem

Nie właścicielem, a abonentem, posiadającym prawo do korzystania z niej przez okres abonamentowy (najczęściej rok). Z jednej strony abonent może rozporządzać domeną, czyli ją sprzedać lub wydzierżawić, z drugiej strony adres internetowy nie podlega ochronie prawnej, tak jak inne formy własności (nie jest przedmiotem praw osobowych).

"Domena może być chroniona prawem własności przemysłowej, jeżeli zostanie zarejestrowana jako znak towarowy. Dzięki temu istnieje możliwość odzyskania adresu, który zawiera nazwę firmy lub produktu i jest wykorzystywany w złej wierze" - przypomina Maciej Kurek.

Mit 4: Słowa kluczowe w nazwie domeny to podstawa

Zawarcie słów kluczowych w nazwie domeny może wpłynąć na wysoką pozycję strony w rezultatach wyszukiwania, ale wpływ ten jest niewielki. Wg Anny Sikorskiej, dyrektor ds. SEO w firmie AdSeo słowa kluczowe w nazwie domeny mogą pomóc tylko w przypadku bardzo niszowych fraz. "Konkurencyjność fraz, linki, które prowadzą do strony, unikalna treść, optymalizacja kodu oraz zawartość strony - to wszystko jest brane pod uwagę przez algorytm Google. Swoje znaczenie ma nawet historia domeny oraz szybkość, z jaką ładuje się witryna" - ocenia Sikorska.

Nie przesadzajmy ze słowami kluczowymi w nazwie domeny, jeśli nie chcemy utrudnić internautom wpisywania i zapamiętania jej adresu.


Zobacz również