10 największych błędów biznesowych branży IT

Wystarczyłoby kilka innych decyzji podjętych w przeszłości, a dziś mogłoby nie być ani Microsoftu, ani Apple. Potentatem rynku komputerów osobistych byłby zaś np. Xerox, a o Google i iPodzie nikt w ogóle by nie słyszał. Chociaż łatwo jest być mądrym po fakcie, to warto uzmysłowić sobie jakie niewykorzystane przez jednych szanse przyczyniły się do sukcesu innych. Prezentujemy 10 nie podjętych decyzji, które mogły odmienić dzisiejszy obraz rynku IT.

Niewykorzystane szansy jednych firm stały się źródłem sukcesu innych. W branży nie brakowało m.in. kopiowania pomysłów i nieprzemyślanych działań konkurencyjnych. Prezentowane poniżej przykłady pokazują również jakie zależności występowały pomiędzy największymi firmami branży IT oraz rozwijanymi przez nie technologiami.

Trudno jednak jednoznacznie potępiać niewykorzystane sytuacje, w większości przypadków na takie, a nie inne decyzje wpływały m.in. możliwości inwestycyjne, wizja rozwoju firmy i jej sytuacja ekonomiczna.

Oto 10 największych błędów biznesowych i niewykorzystanych szans w branży IT:

1. Okienka, Ethernet i mysz od Xeroxa

Na dekadę zanim ktokolwiek usłyszał o graficznym interfejsie systemu operacyjnego w komputerach Mac czy PC powstał Alto. Prototypowy komputer stworzony w 1973 roku w instytucie Palo Alto Research Center firmy Xerox dysponował pierwszym na świecie okienkowym interfejsem oraz kontrolerem sieci Ethernet. Częścią systemu operacyjnego tego komputera był również edytor tekstowy działający wedle założeń określanych jako WYSIWYG (What You See Is What You Get). Wraz z Alto powstał również prototyp myszy komputerowej.

Rozwiązania stworzone przez inżynierów firmy Xerox zdecydowanie wyprzedzały swoje czasy. Ponad 35 lat temu rynek komputerów osobistych nie istniał, a kierownictwo koncernu Xerox nie miało pojęcia w jaki sposób wykorzystać potencjał Alto. Ostatecznie wyprodukowano kilkaset takich komputerów i przekazano je amerykańskim instytucjom naukowym. Krążąca w branży IT legenda mówi, że w 1979 roku z komputerem Alto spotkał się Steve Jobs, który postanowił wykorzystać potencjał rozwiązań zaproponowanych przez inżynierów koncernu Xerox w komputerach Apple Lisa i Mac. Dwa lata później kierownictwo firmy Xerox dostrzegło swój błąd - rozpoczęto m.in. promocję komputera Xerox Star. Stacja robocza stworzona na bazie technologii opracowanych dla Alto miała m.in. interfejs graficzny. Na rynku królowały już komputery IBM PC. Pomimo ogromnego potencjału Xerox nie skorzystał z szansy przyspieszenia rozwoju rynku komputerów osobistych o kilka ładnych lat. Później okienkowy interfejs komputerów Apple stał się m.in. inspiracją dla twórców systemu Windows, a Xerox skupił się na produkcji kopiarek.


Zobacz również