12 najlepszych gadżetów do Visty

Pasek boczny (Sidebar) w Windows Vista to jeden z elementów nowego systemu Microsoftu, który znacznie ułatwia pracę oraz umila wolne chwile przy komputerze. Dzięki możliwości jego konfiguracji, dodawania, modyfikowania i usuwania gadżetów każdy użytkownik jest w stanie w ciągu kilku minut dostosować wygląd paska do własnych potrzeb, bez ryzyka zaśmiecenia systemu lub instalacji niebezpiecznych dodatków. Prezentujemy 12 najlepszych - naszym zdaniem - rozszerzeń, które warto zainstalować.
Czym są gadżety? To niewielkie aplikacje, które uruchamiane są na pasku bocznym w systemie Windows Vista. O pasku tym pisaliśmy wielokrotnie, więc teraz przypomnijmy jedynie dla porządku, że można go przesuwać, ukrywać, modyfikować, a dzięki jego przezroczystości nie przeszkadza on w normalnej pracy. Po zainstalowaniu systemu dostępnych jest kilka podstawowych dodatków, takich jak zegar, notatnik czy informacja pogodowa. Jednak w Internecie znajduje się ogromna ilość aplikacji, w których można przebierać. Przewaga tych dodatków nad dużymi programami typu Google Search to głównie niewielkie wymagania sprzętowe. W czasie pracy z nimi nie zauważyliśmy spadku wydajności systemu.

Warto zajrzeć: Fajne gadżety do Visty i Windows 7

Internetowy katalog gadżetów - działa bardzo wolnoKliknij, aby powiększyćInternetowy katalog gadżetów - działa bardzo wolno

Instalacja to banał

Jeśli nie czujesz się zbyt pewnie w tematyce komputerów, nie musisz się niczego obawiać. Instalacja jest bardzo prosta i bezpieczna, jeśli zachowasz rozsądek. Wystarczy kliknąć prawym klawiszem myszy na pasku bocznym i wybrać opcję "Dodaj gadżety". Uruchomiona galeria gadżetów zawiera wszystkie zainstalowane dodatki w systemie, które nie muszą być pokazywane na pasku. Kliknij dwukrotnie na ikonie wybranego dodatku, aby pojawił się na pulpicie. Jeśli nie chcesz go oglądać kliknij w krzyżyk w prawym górnym rogu rozszerzenia. Prawda że to proste?

Galeria gadżetówKliknij, aby powiększyćGaleria gadżetów

Jeśli chcesz się całkowicie pozbyć danego gadżetu z systemu w galerii należy wybrać z menu kontekstowego opcję Odinstaluj. Aby znaleźć więcej programów udaj się na stronę www.gallery.microsoft.com, gdzie w kilku kategoriach odnajdziesz wszystko czego szukasz. Przed pobraniem wybranego programu pojawi się komunikat informujący, że dodatki nie są objęte pomocą techniczną Microsoftu i należy je instalować z zaufanych źródeł.

Specjalnie dla czytelników PC World Komputera
Dla wszystkich użytkowników, którym nie chce się klikać w kolejne okna pobierania mamy prezent: na płycie DVD pisma PC World Komputer 06/2007 (w sprzedaży od 21 maja) zamieściliśmy archiwum z kompletem najciekawszych gadżetów dla Windows Visty. Jest to ponad 300 apletów, a wśród nich moduły pokazujące obciążenie procesora, fazy księżyca, bieżący horoskop, czas na świecie, przebieg aukcji na serwisie eBay, proste gry i wiele, wiele innych.

Zapraszamy!


1
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (59)

bart

19-09-2009 14:06

Nie mogę ściągnąć Date. A szkoda, bo wygląda ciekawie.

oggi21

07-08-2009 19:21

Nowosc czy nie,nie wazne. nie rozumiem czemu tu sie wypowiadaja urzytkownicy linuksa/maca czy innych systemow. Temat dotyczy Windows''a, i to wlasnie uzytkownicy windy powinni pisac, a nie wy!! P.S. Przez takie bezsensowne "gadanie" tylko odstraszacie ludzi od inuxa. Zachowujecie sie jak piecioletni gowniarze, i tyle.!!

kubanek

25-12-2008 12:09

oprocz jednego gadzetu wszystkie pozostale sa niedostepne, co to ma byc?

all

21-12-2008 10:47

nie za fajne

jano

04-05-2008 23:14

hej może ma ktoś radiogadżet do sidebara (pasek boczny) w windows vista, tak co obsługiwał by polskie stacje

~Gość

03-01-2008 19:37

Używam viste i nie mam zadnych do niej zaszczezen nawet wszystko robi to co na Xp tylko wista ma duze wymaganie ale powiem tak jak polak chce to zrobi wszystko tak ze bendzie działac

.x.

17-05-2007 11:19

Fajna ta vista , szkoda że grafika na moim notebooku za słaba ...

bns

11-05-2007 21:37

@av korzysta z dwoch i ani jednego wiecej

vvvvvvv

11-05-2007 14:13

nie przesadzajcie z tymi zabezpieczeniami - bez problemu podn vista ogladam filmy kopiowane z dvd czy nagrane samemu,slucham mp3,plyt cd czy kopii w 24 bitac z dvd audio.....moze jak cos bedzie mialo znak wodny to wtedy bedzie lipa.... a co do paska bocznego to ma jeden przeolbrzymi minus - nie ukrywa sie z boku przez co tracimy kawalek pulpitu - nie wrzucimy tam ikonki nie ma szans..... drugi to zeby wrzucic skrot to musimy zainstalowac dodatek w dodatku ma on ograniczone mozliwosci konfiguracji co do ulozenia ikonek - chcialbym tylko 3 w rzadku a nie da sie gdy ma sie wiecej..... i trzeci to jak klikniesz pokaz pulpit to pasek sie nie pokaze po najechaniu na niego......

Autor

11-05-2007 13:08

@ Debeszt - pisaliśmy, ale tekst ten został niezauważony przez 0,001% naszych czytelników korzystających z MAC OS X;)

AV

11-05-2007 12:11

Powiedzcie mi... Czy Windows Xp korzysta z 2 rdzeni procesora, czy tylko z jednego?

Debeszt

11-05-2007 11:29

Dlaczego piszecie o kradzionym pomyśle jakby był nowatorski, a o znacznie lepszym i bardziej dopracowanym oryginale (Apple Widgets) nie było ani słowa? Jak uważacie że Vista jest nowatorska oraz znacie znaczenie słowa "ironia", to polecam: [[http://www.youtube.com/watch?v=TaIUkwPybtM]]

a prywatnosc

11-05-2007 11:22

Przestańcie się kłócić czy Vista jest fajna czy nie. Czy wydajna czy nie. Prawidziwe niebezpieczeństwo tkwi w tym, że z każdy nowy system przybliża nas do ''Wielkiego Brata''. Chcesz obejżeć film z kopii- Vista8 mówi nie. Może film z wesela? - brak zabezpieczeń na płycie - Vista8 mówi nie. Chcesz posłuchać muzyki z kopii - Vista8 mówi nie. Chcesz zapisać obrazek z internetu - Vista8 mówi nie - brak zezwolenia. Nasze dzieci zamiast się na to denerwować powiedzą: ''dobrze Visto8, przepraszam nie obejrzę tego filmu - zgrzeszyłem, cieszę się, że mnie ukarałaś i z konta automatycznie pobrałaś opłatę-mandat''.

aguyngueran

11-05-2007 08:42

@wojtek "Problem istnieje dla komercyjnych aplikacji ze względu na różnorodność tych menadżerów (wiele dystrybucji ma własne unikalne menadżery) oraz przede wszystkim różnych typów pakietów - to miejmy nadzieję zostanie wreszcie jakoś ustandaryzowane..." I to dopóki nie zostanie ujednolicone będzie także elementem hamującym rozwój różnych aplikacji pod linuksa - ilość pracy jaką trzeba włożyć w zapewnienie paczki na każdą wersję jest zdecydowanie za duża - w końcu mamy do czynienia z jednym systemem linuks, a kilkoma dystrybucjami... Większość poważnym aktualizacji i tak zapewnia notyfikacje o aktualizacjach. W sumie to chyba nie mam w systemie żadnej bez takiej funkcjonalności, no może Visual Studio, ale tutaj baaardzo rzadko coś się pojawia, service packi od świeta, a KB trzeba samemu szukać. Na FreeBSD korzystałem z kolekcji src i ports + kompilacja wszystkiego co się rusza i czasami mnie trafiało jak rozjeżdżało się jedno z drugim i nie kompilowały się nowe wersje nawet po pełnym update z CVS obu kolekcji. Prawda jest taka, że spójności tego typu rzeczy nie da się utrzymać tak łatwo, a jedna zmiana może spowodować lawinę błędów, nikt nie jest w stanie tego sprawdzić. Rozwiązanie wygodne i szybkie do momentu gdy nie pojawi się problem bo potem jest zabawa.

wojtek

11-05-2007 00:23

@aguyngueran spokojnie - opera jest wg mnie lepsza od FF i przyznaję jest tzw closed source - chyba w ogóle jest najlepszą przeglądarką. Windows XP też jest przyzwoity - jak wchodził na rynek to był zapewne najlepszym OS-em MS Office nadal posiada największe możliwości (mimo że w większości nieprzydatne szaremu użytkownikowi) Do Outlook-a w sumie nic nie mam - też ma swoje błędy ;) Ale nadal twierdzę że Linux jest lepszym OS-em od Visty :P Co do aktualizacji to na Linuksach to nie jest tak jak mówisz. Widać że coś tam wiesz, ale nie do końca. Z reguły każda dystrybucja ma swój jeden lub kilka (rzadziej) kompatybilnych menadżerów, więc można powiedzieć że są bardzo silnie związane z dystrybucją. W sumie menadżer pakietów to serce każdego distro - czyli integracja z systemem jest 100%-owa. Problem istnieje dla komercyjnych aplikacji ze względu na różnorodność tych menadżerów (wiele dystrybucji ma własne unikalne menadżery) oraz przede wszystkim różnych typów pakietów - to miejmy nadzieję zostanie wreszcie jakoś ustandaryzowane... Co nie zmienia faktu że codziennie aktualizujesz nie tylko kilka aplikacji administracyjnych, lecz także wszelkie programy użytkowe jakie posiadasz - jest to naprawdę wygodne i łatwe dobranoc

10-05-2007 23:41

"April 30, 2007 -- Creative plans to make proprietary... " Kartę kupiłem półtorej roku temu, miło że miesiąc temu zaczeli planować wypuszczenie driverów pod linuksa (choć lepiej byłoby gdyby ten new datowany był na sierpien 2005. Mam tylko nadzije ze uda im sie jeszcze w tym roku wypuscic jakis stabilny driver - 2.5 roku opozninia to zawsze lepiej niz 3 lub 4 lata ;D A tak serio to widzialem taki post z pol roku temu jak mialem jeszcze zainstalowana wrzesniowa bete Mandrivy 2007. szkoda ze nic sie nie posunelo w tym temacie przez ostatnie 6 miesiecy. Pozostaje czekac, w przyszlosci dobry darmowy system operacyjny moze tylko wyjsc nam na dobre - zwiekszyc wybor dostepnych rozwiazan na rynku ;D

aguyngueran

10-05-2007 23:14

@wojtek A co Ci nie pasuje w Windows Update? Legalnemu użytkownikowi nic nie przeszkadza. Byłoby nawet lepiej, gdyby nie skala piractwa i utrudnienia tym spowodowane - Genuine Check itp. A aktualizacje różnych paczek/aplikacji w unix/linux''ach to tylko jakaś tam aplikacja nad systemem i tyle, żadnej integracji z systemem, dlatego tych pieprzonych managerów jest tak wiele różnych pod linuksa. Tak jak pisałem aktualnie pracuję na Opera 9.2 i Thunderbirda. I jeśli chodzi o Operę to mnie czasami szlag trafia, dlaczego? Po bardzo często, co najmniej 2-3 razy w tygodniu wpada mi w zużycie procka na 100% na niektórych stronach. Kumpel w pracy, fan Opery sam na oczy widział, że tak się zachwuje na pewnych stronach na firmowym kompie, a ja to samo mam na domowym. Więc raczej nie kwestia systemu/sprzętu tylko coś ostro zważyli. Mam jedną regułę, jak mi zaczyna system mulić, sprawdzam Task Manager''em ile mi Opera procka tnie i prawie zawsze wychodzi na maksa - czy w domu czy w pracy. Co do Thunderbirda to używam, dlatego że nie mam legalnego Outlooka/Office (używam OpenOffice''a). Już raz straciłem Inbox''a wielkości około 1 GB, w pliku pojawiły się same zera. Myślałem na początku, że to wina dysku, ale od znajomego słyszałem, że miał to samo dwa razy już i odinstalował Thunderbirda po czym pobiegł do sklepu po Office''a :). Dodam tylko, że żadnemu z nas żaden dysk nie padł. Ja póki co używam, ale robię codziennie backup skrzynki. Może powinienem poszukać alternatyw, ale nie mam czasu i póki co backup nie jest upierdliwy. Jeszcze raz chciałbym podkreślić, nie piszę, że Opera czy Thunderbird to g...no (w końcu sam używam), ale tak samo jak produkty firmy Microsoft czy innych maja mniejsze i większe błędy. A jakbym był trollem to bym musiał krzyczeć, że to są produkty nic nie warte, ot cała Wasza filozofia - negowanie wszystkiego co nie Wasze.

dennis

10-05-2007 23:05

aha was stać na nową konsolę i nowe gry? czy tak?

dennis

10-05-2007 23:04

to może w coś pogramy?? pozdro dla linuksów :)

bns

10-05-2007 23:01

@grzesiek mam laptopa toshibe p100 na dwururce, nie wiem czy przed 6 latami mogles taki kupic ;) sterowniki moze i wgrywa po instalacji ale te od ms (obraz, dzwiek) a potem udajesz sie na strone producenta i sciagasz wszelkiego rodzaju catalyst itp u mnie po instalacji mialem wszystko bluetooth, czytnik kart, dzwiek, obraz (co prawda siegnalem po stery ze strony nvidi czyli tak jak w windows wiec sie nie liczy ;) ), doinstalowalem wifi i w sumie nic wiecej nie potrzebowalem ipod dziala (transfer plikow tez, nie potrzebuje kobyly itunes), aparat tez... co do xfi: @opensource.creative.com News: April 30, 2007 -- Creative plans to make proprietary (closed source) drivers available for the X-Fi series of sound cards. SEE Soundcard Support for updated details. These drivers should have full support for ALSA (playback, recording, mixer, MIDI, synthesis) and OpenAL 1.1 (with EAX effects). ... poczekaj.. albo napisz swoj driver ;)

grzesiek

10-05-2007 22:27

@bns Jezeli masz sprzet z przed 6 lat to moze juz sa sterowniki pod linuksa. Ja mam karte muzyczna z przed dwoch lat wiec sterownikow pod linuksa jeszcze nie ma - podobno zbyt nowa ;D Chyba ze wiesz gdzie mozna znalezc sery do XFi, Creative nie dostarcza ALSA tez nie... Pytalem o to wielu ''znawcow'' linuksa gdy mialem problemy z Mandriva - niestety kazdy sie poddawal po 20 minutach szukania ;D Pod Vista nie mialem zadnych problemow, jedyny znak zapytania po instalacji to karta TV - zainstalowala sie jednak z pierwszym update nawet nie wyswietlajac zadnego kreatora. Nie wiem skad masz ta historie o znakach zapytania - moze jest bledna ale przynajmniej smieszna ;D Pozdro, i odwagi Vista nie jest taka zla jak IDG ja przedstawia ;D

Rafal

10-05-2007 22:10

Nie uwierzycie co powiedział mój kolega, który używa ubuntu + beryl, gdy zobaczył moją Vistę. Powiedział "no łał, to się nazywa fajny pulpit...". Czyli efekt WOW zadziałał.

wojtek

10-05-2007 22:10

do Krzysztofów: ;) na waszym miejscu kupiłbym sobie fajnego laptopa z XP. Myślę że laptopy działały by tak samo szybko jak te wasze maszyny stacjonarne z Vistą... A gwarantuję Wam że strony www ładowałyby się równie szybko, a MS Notatnik też nie będzie działał szybciej :P Programów pod XP też nie brakuje :) "Pozdrawiam wszystkich, którzy pracują na komputerze i nie znają się na nim w stopniu „hacker” " Ja pozdrawiam windowsowych hackerów - czytając czasem błędy w stylu: Fatal Error: 0234090322389324579237598729348759 to trzeba być nie lada hackerem by sobie z tym poradzić ;) @aguyngueran no można by kilka wymienić jak chociażby wspaniałe narzędzia do aktualizowania systemu, ale "kto nie poczuje ten nie zrozumie" no kończę już - miłego weekendu BTW Zamiast Outlooka proponuję Thunderbird, a zamiast IE Firefoxa - sprawdza pisownię i literówek potem w komentarzach mniej :)

bns

10-05-2007 22:06

nie rozumiem takiego paplania, powtarzania po innych ze linuksa nie da sie uzywac czy ja mam 6 rak i dwie glowy ze doprowadzilem mojego debiana do uzywalnosci? (nie jak by ktos watpil ;]) wszystko zalezy jak sie nastawisz i odrobiny swojego wkladu instalujac najnowsza dystrybucje user-frendly linuxa wykrywa wiecej sprzetu i instaluje do niego sterowniki w porownaniu do visty (w viscie wykryje ale nie wie co potem i caly menadzer urzadzen masz w pytajnikach) btw nawet na lamach idg chyba byl o tym artykul, linux obsluguje wszystko tylko nieraz jest problem ze sterownikiem, jego brakiem ;) wystarczy poszukac na google a trafi sie na jakies alternatywne drivery - jak sie nie znajdzie na oficjalnej to znaczy ze juz nie ma?! sam kiedys uzywalem xp, bez antywira i na systemowym firewalu (btw jednokierunkowym :D) i nie mialem z nim zadnych problemow w sensie wirusy i ataki - trzeba wiedziec jak uzywac system a wiekszosc jest uposledzona od klikania w dymki, dialogi w windowsie i tego nie potrafi ;) to samo teraz zauwazam w linuksie: kozaki instaluja ubuntu, firestarter nie chce im sie zainstalowac i panika ze firewalla nie maja i wleca im wirusy na kompa - co ma jedno z drugim i trzecim wspolnego? sry za ten balagan w msg ale sie spieszylem :P

dennis

10-05-2007 21:59

Jak widze wypowiedzi skrajności typu linux to król to krew zalewa :), od lat używam linuxa (debian) BSD (freebsd) i od ponad roku Solarisa (express), o WiNdzie nie wspomnę bo od niej zacząłem i konkluzja jest jedna: serwer sieciowy czemu nie, jak najbardziej UNix* choć Win 2003 STD czy ENT również się sprawuje przyzwoicie, ale desktop tu króluje tylko Win XP, zagrajcie w coś nowego na Linuxie, hehe szachy i Queke 3 ale to arachaizm który dawno wyszedł z mody, no chyba że ktoś lubi sapera :) pozdrawiam

10-05-2007 21:38

Kolego, czemu formatujesz system co 4-6 miesięcy, skoro wszystko "śmiga"? Z nudów? LOL "Nie gram, tylko WWW i poczta przez WWW" Core 2 duo, 2 GB i 4 HDD oraz chęć zakupu GF8800? n/c

10-05-2007 21:29

"Linux to Przyszlosc" Zgadzam się z tobą całkowicie. To przyszłość. Vista to jednak terażniejszość. Tak serio to co ok 2 lata instaluje u siebie linuksa (kiedys redrat, teraz mandriva) by sprawdzic czy ta przyszlosc jest juz wystarczajaco dobra jako system do domu. Niestety Mandiriva2007 testu nie zdala z wzgledu na problemy z poprawna obsluga sprzetu (patrz nizej). Przed wyjsciem następnego systemu MS pewnie znow zaistaluje najnowsza dystrybuje linuksa na test bo jako fana legalnego softu zaoszczedzenie 400zl bardzo by mnie ucieszylo. W tym roku zaoszczedzic sie niestety nie udalo ale moze za dwa lata bedzie lepiej. PS: Uzywam mnostwo softu darmowego (chyba wszystkie programy jakich uzywam sa opensource ;) ) - czekam z niecierpliwoscia na lina ktory bedzie przyjemniejszy w uzyciu niz soft z MS - a za kilka lat tak na 100% bedzie ;D

kristoff

10-05-2007 21:12

Widzę że Dark należy do grupy osób precz z czymś czego nie przetestowałem bo mi nie działa program sprzed 2-3lat. Ja działam na Viście Ultimate (oczywiście legalna wersja a nie pirat !!!) od stycznia 2007 i zero ale to zero problemów, wszystko chodzi nic się nie wiesza komputer pracuje bez żadnych zarzutów i bardziej wydajniej niż jak miałem win xp sp2. Mam jedynie p4 3,2ghz i 2gb ramu :) Nie wiem co Wy od tej Visty chcecie ale mi pasuje, a producenci oprogramowania coraz częściej już wydaja uaktualnienia kompatybilne z vistą. Osobiście wybrąłem Vistę i jestem zadowolony, ale to moje zdanie bo wkońcu mam prawo je wyraźić, pozdrawiam.

Dark

10-05-2007 21:03

Precz z Vista !!!!!!!!!!!!!!!! Linux to Przyszlosc!!!!!!!! Vista to najgorsze badziewie jakie microsoft wypuscil na rynek Poprostu zenada !!!!!!!!!

grzesiek

10-05-2007 20:36

@wojtek "Już wkrótce ma pojawić się nowy system (MS Vienna)" Mysle ze nie zastapi to w ciagu 2 lat z prostego powodu - wymagań i kompatybilności. Poczytałem sobie co ludzie piszą na wikipedii - blokowanie socketów z defaultu etc. wiekszość programów przestanie działać na takim systemie. Jeszcze dzisiaj ludzie uzywaja socketow w ramach modułów pojedynczych aplikacji itp. Tak restrykcyjny system musialby przejsc 2-3 lata w fazie publicznej bety zanim moznabyloby mowic o kompatybilnosci. To nie linuks gdzie nikt nie musi przejmowac sie kompatybiloscia z istniejacym softem czy brakiem sterownikow (instalowalem 2 razy lina jednak brak dzwięku Creative SB XFI czy telewizji Pinnacle 310i itp. jakos mnie odrzucał ;D - wole zaplacic 400zl i nie musiec wybierac sprzetu pod system i rezygnowac z rewelacyjnej karty muzycznej bo nie ma sterownikow od blisko dwoch lat). W niedziele kupilem sobie Viste, wszystko dziala bez zarzutu. Szkoda ze nie moglem tego powiedziec o Mandrivie 2007 (Spring) ale moze release 2009 bedzie lepszy to Vienny juz nie kupie ;)

Krzysztof

10-05-2007 20:19

Porada 13: reset Troszkę się czepiam :-), lubię pracować na XP, przymierzam się do Visty. Mam win XP sp2 (legal!) bez antywirusa i bez osobnego firewalla - wszystko jest ok, nie mam ŻĄDNYCH wirusów. Skąd wiem? Bo system mi śmiga, tylko z nudów reinstaluję go, co 4-6 miesięcy, mam aktualne drivery i update. Pracuję na Core 2 duo, 2 GB i 4 HDD – mam nadzieję, że jak dokupię nową kartę grafiki (myślę o 8800) to Vista pociągnie. Nie gram, tylko WWW i poczta przez WWW. Oozdrawiam wszystkich, którzy pracują na komputerze i nie znają się na nim w stopniu „hacker”.

mhm

10-05-2007 19:48

Ta Vista -nie trzeba nic dodawać do opisania jaki to wspaniały super system MIODZIO poprostu super hehehehehe. Ciekawe dlaczego MS tak skutecznie wciska go z nowymi "PC" szetoko rozumianym. I to tyle na temat Visty. A od siebie nie widze w nim żadnych rewolucyjnych rozwiązań które były by dlamnie niezbędne potrzebne i td. :) pozdrawiam wszystkich i życze miłych spokojnych pogodnych dni. a jutro piątek tygodnia koniec weekendu poczatek.

wnuku

10-05-2007 19:46

Wojtek napisał : "I tak np gra która wymaga 2G - RAM-u zapewne w rzeczywistości wymaga prawie dwa razy mniej - ale tego się jakoś nie podaje. Gdyby te same gry były natywnie obsługiwane przez inny OS (czytaj istniałaby konkurencja) być może okazałoby się że wtedy gra wymagałaby "zaledwie" 1 Giga!" Sam byłem pozytywnie zaskoczony gdy na pudełku C&C3 było mniej więcej coś takiego : "Wymagania sprzętowe Procesor 2.0 ghz - 2.2 ghz (z systemem vista), RAM 512 mb - 1024 (vista), Grafika 64mb - 128mb (vista)" Może chociaż gry uświadomią "szarą masę" o tym że reklamówki o wydajności visty niemają nic wspólnego z prawdą... Co do wydajności areo to trudno nie odnieść wrażenia że specjalnie zrobiono go niewydajnego, bo w końcu trzeba walczyć ze spadającą sprzedażą komputerów ;] @alc wydajność .NET jest o kilka (może kilkanaście) procent mniejsza od natywnych programów w C++ czyli raczej niewiele. Kompilacja w locie sprowadza się do tego że programy nie uruchamiają się odrazu, a zaleta takiego rozwiązania to choćby to, że ten sam *.exe uruchomi się pod linuxem czy makiem (platforma mono)

Ganc2

10-05-2007 19:40

Bardzo dobry tekst. Jak dla mnie to naważniejszy jest czytnik RSS. I tyle wystarczy. Ewentualnie lista zadań do zrobienia. Więcej na pasku mi nie trzeba. Aktualnie jest tam jeszcze notatnik zegar i kalendarz. Mógłbym więcej, ale troszkę słabo widzę, i wolę kiedy wszystko jest duże.

aguyngueran

10-05-2007 19:03

@wojtek Niezły czy też nie, nie jest to istotne. Ważne, że stary, procek ma 5 lat ponad, więc marudzenie, że zaraz trzeba wymieniać sprzęt na nowy z powodu Visty jest dla mnie niezrozumiałe. "i możliwościami przewyższa zwyczajnie Vistę" a konkretnie o jakich elementach SYSTEMU (nie aplikacji na systemie) piszesz? I tak większość użytkowników nie korzysta z większości możliwości jak Ty to nazywasz systemu, ale funkcjonalności zainstalowanych aplikacji, dodatków. "I dzieje się to niezależnie od Twoich przekonań czy raczej przezwyczajeń :)" A co do przyzwyczajeń to nie rozumiem na jakiej podstawie wnioskujesz, że brak krytyki wobec Vista/Microsoft wynika z moich przyzwyczajeń? Dla mnie wszystko nie jest białe lub czarne, dla fanatyków/przeciwników Microsoft niestety tak. A z tą popularyzacją tego typu rozwiązań to na Twoim miejscu to bym nie przesadzał, jeszcze dłuuuga droga przed "wolnymi systemami" - brak aplikacji. Ładnych parę lat są na rynku i nadal stanowią mniejszość, czy to się Tobie podoba czy nie. Oczywiście chciałbym, żeby zrobiła się porządna konkurencja, to zawsze do klienta dobrze, ale nie zanosi się na to. Dla mnie blokadą jest i zawsze będzie brak softu. Jak sobie przypomnę wybuchy w KDevelop (całkiem jak Borland C++ Builder 4 na Windows i gubienie plików) albo znikający nagle panel do instalacji pakietów w Ubuntu 6.10 to witki opadają. Tylko, że pod Windows mam zdecydowanie więcej alternatyw i da się coś znaleźć zamiast aplikacji zachowujących się w ten sposób. Nie kwestionuję tutaj ważności/jakości Ubuntu czy innych "wolnych systemów", po prostu system to jedno, a aplikacje na nim to drugie i tutaj jest jeszcze sporo do zrobienia przynajmniej z mojego puntku widzenia. Tak samo jak gadanie, że IE to przeglądarka "w obie strony". Kurcze, zanim zacząłem innych przeglądarek (Firefox''a, teraz Opera) to miałem system XP prawie 2-letni i zawsze korzystałem z IE/Outlook i nigdy nic złego mi się nie stało. Jedyny przypadek kiedy wlazło mi coś na kompa to z mojej winy ściągałem coś z sieci, spieszyło mi się, zaryzykowałem i poszło wp...du. Prawie 2 tygodnie odzyskiwałem kontrolę nad systemem, ale potem pracowałem na nim pół roku. A użytkowników Windows jest sporo, a wśród nich takich co potrafią bez przerwy klikać w bezmyślmy sposób jak opisany przeze mnie mnóstwo. I z tego biorą się opowieści jaki to ten system dziurawy. Kurcze poza tym przypadkiem, to ja nawet nie pamiętam jakiegokolwiek wirusa na moim kompie. "100 lat temu", w czasach szkoły średniej (czasy mks_vir''a) to wirusów było pełno, a teraz tylko o nich czytam. I założę się, że myślący użytkownik Windows czy innego systemu też nie spotyka się z wirusami i innymi paskudztwami/problemami za często... A zresztą szkoda mojego czasu, wracam do pracy na beznadziejnym systemie od Microsoft :)

wojtek

10-05-2007 18:23

@alc jeśli chodzi o ptk 1 - ok ptk 2 - no cóż niestety wielu użytkowników jest niezadowolonych z tego produktu - i te krzyki najprawdopodobniej nie ucichną.... @aguyngueran Athlon XP 1800+ (1.53 GHz) z 1GB RAM z GF 6600 GT to całkiem niezły sprzęt przecież! Ja mam AMD Sempron 2300+ 256 mb-ram z kartą Ati Radeon 9200SE - i nie wiem jak twój system ale mój chodzi naprawdę nieźle (Debian) i możliwościami przewyższa zwyczajnie Vistę - nawet z tymi głupimi "gadżetami do Visty" - i tyle :) Niestety mylisz się co do tego, że wszyscy przejdziemy na Vistę - ja jestem tego żywym przykładem :) Już wkrótce ma pojawić się nowy system (MS Vienna)- więc Vista nie będzie tak popularna jak ci się wydaje - po prostu nie zdąży zwiększyć swoich udziałów. Taka brutalna prawda :) Poza tym nie wierzę żeby już jakikolwiek Windows zajął 98% rynku - po prostu inne systemy powoli też się popularyzują - ze względów czysto ekonomicznych choćby - i nie mam tu na myśli użytkowników domowych, bo to niestety bezwładna i nieświadoma masa, lecz urzędy, szkoły, uczelnie, administracja państwowa... i nie mówię tu też o Polsce - bo w to akurat wątpię, ale wystarczy spojrzeć na Japonię, Brazylię, Francję, Etiopię, niektóre stany USA czy wreszcie administrację UE - coraz częściej tzw wolne systemy dochodzą do głosu. I dzieje się to niezależnie od Twoich przekonań czy raczej przezwyczajeń :)

stara Lu

10-05-2007 17:48

Pan Autor sie tak nie przejmuje. Kazdy na Viste psioczy bo inaczej ludzie po wsi zacznom gadac. A tak, to kazdy tutaj wielki guru linux system beryl.

aguyngueran

10-05-2007 16:11

1.53 GHz :)

aguyngueran

10-05-2007 16:10

A ja zainstalowałem Vistę Ultimate na starym, kilkuletnim procku, Athlon XP 1800+ (15.3 GHz) z 1GB RAM z GF 6600 GT i spokojnie chodzi, wolniej niż XP, ale opsiywanej pod każdym artykułem tragedii nie ma. I przestańcie marudzić o zmianie kompa co dwa lata. Większość z Was pewnie pracuje na XP, który ma zdecydowanie więcej lat. Prędzej czy później i tak wylądujecie na Vista :) A jeśli chodzi o wymagania sprzętowe to nie są straszne. Piracisz muzykę, piracisz oprogramowanie to chociaż za sprzęt zapłać i nie jęcz człowieku...

alc

10-05-2007 15:13

co do visty mam dwa kompy na obu zainstalowalem viste 1) laptop z intel core duo t2300, 2 gb ramu, 120 hd, ati xpress 200m - vista chodzi wysmienicie zero zwieszek problemow, w ogole nie wylaczam caly czas tylko hibernuje (jeden bug - nie dziala sleep po uspieniu juz nie budzi, ale hard restarty wtedy nic zlego nie narobily) zreszta zamiast sleep i tak uzywam tylko hibernacji 2) stacjonarny, athlon64 +3000, 1 gb ramu, 160 hd, geforce 6800GT no i tutaj (choc caly czas myslalem ze moj stacjonarny ma lepsze wyniki od laptopa - co zreszta potwierdzila sama vista dajac mu wyzsza ocene;) kaszana, muli straszliwie, zawiesza sie, i generalnie lipa straszna, pewnie jak bede mial troche czasu wroce tu do xp. moze to przez ten 1 gb ramu ale na laptopie zajetosc pamieci nigdy nie przechodzi powyzej 1gb. mysle ze moze byc to kwestia naklejki na laptopie "vista capable" ale niewiem czy na stacjonarne takie sprzedaja ;)

Hellhammer

10-05-2007 14:59

Co do wad w produktach MS... też miałem Viste (business) - przez pewien czas, równolegle do XP (nie dość, że na innej partycji, to jeszcze na innym dysku). Wystarczył jeden "twardy restart" (coś długo się przywracała ze "sleep mode'u", aż straciłem cierpliwość) żeby narobiło mi kaszany w boot sectorze. W efekcie pod vistą komp nawet sie nie uruchamiał. Trzeba być ostrożnym...

alc

10-05-2007 14:35

@Wojtek: ok, moze troche niepotrzebnie polaczylem tu dwa fakty (choc napewno troche prawdy w tym i jest) 1) wydajnosc nie jest taka wazna, bo mniej wydajny program=mniej pracy programisty=tanszy program a w tej chwili tanszy oznacza oplacalny, i nowy sprzet powstaje wlasnie po to by pociagnac takie oprogramowanie. Generalnie sprowadza sie to juz do ekonomii. Bardziej sie oplaca napisac program majacy wyzsze wymagania sprzetowe. 2) Jestem swiadom wielu wad w produktach MS i ze nastawiaja sie oni glownie na marketing oparty o hmm.. . "marketing" a nie jakosc produktu, ale jest to prawda oczywista, jak i to ze gdyby jakis inny system mial miec podobna popularnosc musialby isc podobna droga, ot taki juz jest ten wredny kapitalistyczny swiat ;) i systemy operacyjne nie sa tu wyjatkiem. Ale mimo wszystko platforma MS ma wiele bardzo ciekawych i dobrych rozwiazan, i wkurzaja mnie komentarze pod KAZDYM artykulem w ktorym mowa windowsie ze to sz*t czy cos tam, i sie zaloze ze komentarze sa pisane przez ludzi ktorzy zaczeli przygode z windowsem, potem przerzucili sie na linuksa poznali linuksa i nie poznawszy wczesniej mozliwosci windowsa teraz zachwalaja jaki to nie jest genialny system a ten drugi wrecz przeciwnie. IMHO niema tu kwestii lepsze-gorsze tylko dobre-dobre a przy roznych zastosowaniach "roznie" dobre ;) (tudzien przy roznych gustach;)

Autor

10-05-2007 14:15

@xxx - lepiej czasem milczeć, niż gadać głupstwa...

wojtek

10-05-2007 13:36

@alc tak - ale zdaj sobie sprawę jak mnóstwo pieniędzy tracisz poprzez wieczne kupowanie coraz to szybszego sprzętu. Oprogramowanie takie jak np Vista (nie jest ona wyjątkiem) zmusza cię do kupowania coraz to nowszego sprzętu praktycznie nic w zamian nie oferując. Zastanawiałeś się może jaki pobór prądu ma twój nowy komputer?? Jeśli masz kilka procesorów (dual-core itp) to coś musi je choćby zasilać. Gdyby na rynku komputerów istniała normalna, zdrowa konkurencja nikt nikogo nie zmuszałby do kupowania nowego modelu co dwa lata. Owszem wielu ludzi kupowałoby podążając za reklamami (np tak jest moim zdaniem na rynku telefonów komórkowych), ale niektórzy użytkownicy (jak np ja) spokojnie używali jednego modelu przez kilka lat naprawdę nie przejmując się nowymi dzwonkami polifonicznymi i innymi "użytecznymi" duperelami. Tymczasem na rynku tzw desktopów poprzez np preinstalację OS-a okazuje się że system operacyjny zabiera ci niemal wszystkie zasoby i np Twoja ulubiona gra zwyczajnie zacina się. I tak np gra która wymaga 2G - RAM-u zapewne w rzeczywistości wymaga prawie dwa razy mniej - ale tego się jakoś nie podaje. Gdyby te same gry były natywnie obsługiwane przez inny OS (czytaj istniałaby konkurencja) być może okazałoby się że wtedy gra wymagałaby "zaledwie" 1 Giga! IMHO kiepska wydajność wielu programów (oraz także OS-ów) wynika po prostu z niewielkiej świadomości przeciętnego użytkownika - liczy się przecież GUI nie wydajność...

kazik

10-05-2007 13:36

@Autor: Ja mogę mieć w każdej chwili (oryginalna Vista Business z uczelni). Pytanie tylko po co? ;-)

xxx

10-05-2007 13:30

zadna, nawet ten co to pisal... ;-)

Autor

10-05-2007 13:28

Z ciekawości - ile osób ma zainstalowany na komputerze oryginalny Windows Vista?

?

10-05-2007 13:20

[[www.tnij.org/windowsvista]] <-- RADZĘ PRZECZYTAĆ !!!

alc

10-05-2007 13:05

@Wojtek: co do wydajnosci aero, zgadzam sie, ale zauwaz ze wydajnosc programow staje sie powoli sprawa drugorzedna (chocby popularnosc platformy .NET, "kompilowanie w locie" napewno nie jest wydajne) bo zasoby wspolczesnych pctow sa wielokrotnie wieksze niz potrzeba przecietnego uzytkownika. a co do tego ze MS udaje ze to nowosc, na tym polega marketing, przyznaj ze dziwne to by raczej bylo jakby NIE mowili ze to nowosc.

wojtek

10-05-2007 12:36

@alc oczywiście że powinien stosować - tylko niech MS nie udaje że to jakaś nowość (owszem w produktach MS może tak...) jeśli chodzi o doznania estetyczne to pod Linuksem masz nawet lepsze rozwiązania estetyczne która, jak się okazuje, nie muszą pożerać tyle zasobów - uwierz mi że sądząc po wymaganiach sprzętowych aero musi być delikatnie mówiąc niewydajny

TmP

10-05-2007 12:09

Jako że używam Ubuntu z Berylem, zainstalowałem sobie niedawno "Screenlets". Współpracują ładniej niż zwykłe Widgets. Całkiem przyjemny projekt, w początkowej fazie rozwoju - ale ma juz zegar (ładniejszy niż ten tutaj), kalendarz ( Vista ma fajniejszy ale troche za duży), Pogodę (weather.com - kod PLXX0028 dla Wawy), Stripy z Dilberta, Kalkulator ( na grzyba komu kalkulator? Google rozwiązuje całkiem skomplikowane równiania z paska wyszukiwania), Mierniki temperatury procka i obciążenia oraz trochę wodotrysków. Jak czegoś brakuje to można dodać. Instalacja jest łatwa, a jeżeli działacie na Feisty Fag, jeszcze łatwiejsza (automatyczny instalator *.deb - czemu dopiero teraz?). Trochę trudno sie startuje bo opis kiepski. Komenda "screenletsd start" i "screenletsd add Control" lub add cokolwiek (control to taki manager).

da

10-05-2007 11:21

Najlepszym dodatkiem będzie dyskietka z programem format.com :)

alc

10-05-2007 11:12

@Brambor, no windows bylby napewno lepszym systemem gdyby tego nie dawali :) @qlt: czemu aero to bzdura, wyglada bardzo ladnie, a nowe kompy maja tyle zasobow ze nie widze przeciwskazan zeby czesc z nich poszla na doznania estetyczne w uzytkowniu systemu :P

Brambor

10-05-2007 11:06

Czego by nie dodali do Windows, to już od dawna jest w PCLinuxOS, jak i każdym innym linuksie. Więc cóż to niby za gadżety ???

qlt

10-05-2007 11:05

Wymienione gadżety dobitnie świadczą jak beznadziejna jest ta usługa w porównaniu np. do tego co oferuje Opera. Zresztą ja chyba z 1,5 h szukałem jakiegoś interesującego gadżetu i nie trafiłem na ANIJEDNEGO! Kolejna bzdura w Viscie jak Aero. No proszę was - ekscytować się z powodu Kalkulatora albo Zegarka? Żeby zaimplementowali offline to co oferuje poolicz.pl to by było coś!

alc

10-05-2007 10:56

czyli jak sa dobre rozwiazanie na linuksie lub macu, to ms powinien sie powstrzymywac ze stosowania ich w swoim systemie? ps: na jakim wy swiecie zyjecie ze was to oburza?? ps2:notabene wiecie ze wszystkie motoryzacyjne tego swiata sa hmm.. "shitem" bo zgapili np. pasy bezpieczenstwa od volvo, mogli przeciez wlasne rozwiazania wymyslec?

BorderWar

10-05-2007 10:46

Rzeczywiście żałosne gadżety. Podoba mi się jedynie grafika gadżetu "Date"

Darek

10-05-2007 10:40

To powinno sie nazywac "12 gadzetow ktore windows sciagnal od maca"

Maxtor

10-05-2007 10:39

sie podniecają.... na SuSE 10.0 już miałem coś takiego, nazywa się Super Karamba, do tego stronka kdelook.org i można sie nawić, polecam

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »