GPU+CPU od AMD: Fusion będzie zestawem chipów dwa w jednym

Powoli, ale systematycznie AMD rozwija projekt integracji procesora graficznego i CPU w jednym układzie. Fusion, bo taką nazwę ma to przedsięwzięcie, wszedł już w fazę, w której wiadomo jaki kształt przybierze ostateczny produkt.
Pod względem pomysłu Fusion będzie w dużej mierze tym za co AMD krytykuje Intela - prostym połączeniem dwóch procesorów w jednej obudowie (np. czterordzeniowy Kentsfield to dwa dwurdzeniowe procesory). Fusion będzie w pierwszej wersji układem typu MCP czy wielochipowym modułem (takim zresztą jest już opracowany przez ATI procesor graficzny Xenos dla Xbox-a 360).

Xenos, przykład procesora MCP wykorzystywanego w konsoli Xbox 360Xenos, przykład procesora MCP wykorzystywanego w konsoli Xbox 360

Rdzeń, kontroler pamięci i HyperTransport zostaną umieszczone w jednym układzie, podczas gry procesor graficzny w drugim. Oba układy znajdą się na jednej podstawce. Podobny zabieg z tym, że dotyczący dwóch 4-rdzeniowych procesorów zintegrowanych w jednym układzie dotyczył będzie procesorów Montreal i Shanghai czyli ośmiordzeniowych układów Opteron i Phenom. Co ciekawe w przypadku Fusion, poszczególne elementy układu będą produkowane przez różnych wytwórców. Za procesor (CPU) odpowiedzialna będzie fabryka 36 AMD, za część graficzną tajwańskie TSMC. Nie wiadomo na razie jakiej podstawki należy się spodziewać. Może to być AM2+ lub jej następca AM3.
Tagi: AMD, Fusion, Intel
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (20)

Specu

27-07-2007 10:51

@pijaczek ale wiesz.... sin sie mści za amige... taka święta wojna, daj mu atomówke to zrzuci ją na hq intela i amd.... fanatyków jest sporo na świecie, ale taki bojownik za wiare nawet islamowi by sie przydał. kazdy muzumanin byłby fanatykiem ppc @sin wysadz sie w powietrze z tymi swoimi teoriami na temat potęgi IBM''a który ma i tak za dużo udziałów w rynku - ~7%!, reszta to intel, amd, sun (kolejność istotna)

pijaczek

26-07-2007 21:52

sin: o czym Ty mówisz? Że AMD nie jest w stanie nic wymyślić? Że ukradła? Heh śmieszny jesteś. Zbudowali swoje procki na x86 (którą to specyfikację mieli udostępnioną) z tego samego powodu dla których teraz nie wyjdzie ppc ;p. Co do badań tej firmy to najtrudniejsze robiła sama - intel nie potrafił przebrnąć przez granice 1gHz amd zrobiła pierwsza, bardzo przyspieszyli procki bez podwyższania mHz co też intel nie potrafił zrobić przez długi czas. Oni wymyślili architekturę 64bit dla desktopów i to intel ją "ukradł" (czyli dostał specyfikację od AMD!!). Masz jakieś chorę wyobrażenie o amd że nie ma osób kompetentnych i nie potrafi prowadzić badań co naprzestrzeni wojny intel amd wygląda zgoła inaczej (niezależnie od tego kto prowadzi teraz);p

sin

26-07-2007 20:04

przepraszam nie zablokowali mnie ! to tylko wolny serwer na amd lub intelu !

sin

26-07-2007 20:01

ale jaja ! co za blazny ! zablokowaly moje IP na idg ! komuna intelowsko-amdowska wrocila ! hanba ! zdrada ! precz ! zmiazdze was !

sin

26-07-2007 18:39

@Specu ok ! postaram sie zmienic na lepsze ! GPU i CPU w jednym to byloby swietne rozwiazanie, gdyby tym drugim byl PowerPC. dziekuje za uwage

Vi¶ta VIO

26-07-2007 17:12

sin nie Możesz po prostu raz wyluzować ? ten jeden jedyny raz sobie odpuścić ? :P są wakacje jakbyś nie Wiedział :P jeszcze do 1 września hehe ! co procesor to sin co karta graficzna to sin co komputer to sin co system operacyjny to sin i tak lata wstecz ciągnie się ta historia i ciągnie :P a sin z upartością godną osła swoje :P viva la IBM i co jakiś news to SIN SIN SIN SIN :p za niedługo otworze puszkę karmy dla kota i co obaczę - podpis sina :P na papierze toaletowym też będzie pisać Viva la IBM ... tak samo jak w środku pisuaru i klozetu ehhh

Specu

26-07-2007 15:57

@sin ale co? krzyczysz tak bo nie masz co robić? wyteż swoje szare komórki, i zamiast trolować każdy temat wypowiedz sie w sposób normalny. tylko usłyszysz o intelu/amd to jusz rozpoczynasz swoja gadke. wypowiedz sie na temat idei zintegrowania GPU I CPU w jeden chip, nie patrząc na producenta!

sin

26-07-2007 15:30

przestaliście już krzyczeć ? firma amd jest cienka. sama do niczego by nie doszła gdyby wcześniej nie ukradła intelowi dokumentacji architektury x86. potem zaczęła coś z nią kombinować, poprawiać, modyfikować i wyszło to co wyszło. to jest taka kicha, takie ladaco, ale żeby wymyślić coś od zera np. mikroprocesor to nie ma szans. najlepiej wziąć i ukraść. totalna wiocha ! żenujące

Specu

26-07-2007 09:56

@Adrian być może gpu będzie montowane jako koprocesor, z którego będzie sie kozystać w miare potrzeby. ale istnieje problem: mianowicie ogranicznie mocy obliczeniowej obydwu. wymusza to zmiane architektury całego układu oraz modyfikacje rozkazów z mostka północnego. @Ma nie masz racji. montowanie na kartach graficznych jednostek CPU jest bezsensowne z 2 powodów: zbyt duże zapotrzebowanie układów na prąd, co skutkuje jeszcze większym wydzielaniem ciepła (policz sobie karta graficzna + procesor ciągną sobie z zasilacza średnio 250watów). po drugie: za duża odległość do mostka północnego. procesor musi bardzo szybko komunikować się z ramem , a normalnie jest z nim połączony poprzez m.in. mostek północny. montowanie na karcie graficznej CPU, wymusza nieziemskie opuźnienie z racji tego że dane muszą przejść przez magistrale pciex, przez mostek północny i dopiero ram. dla grafiki nie ma to znaczenia, bo dane są przesyłane pakietowo raz na dłuższy czas w dużej ilości (stąd zapotrzebowanie na szybkie pamięci na grafice, i szybkość wypełniania układu, aby szybko przechwycić pakiety i czekać na nowe), procesor wymaga szybkiego i stałego dostępu do szyny, bo jeśli będzie czekał z wysyłaniem i odbieraniem danych, są poważne straty które ciężko nadrobić. poważna strata wydajności.

Adrian

26-07-2007 09:15

Zgadzam się z pijaczkiem, ilość rdzeni nie wpływa wprost na wydajność w codziennym użytkowaniu, dodatkowe rdzenie w procesorze są wykorzystywane gdy aplikacja potrafi je wykorzystać, czyli równocześnie przekazywać do wykonania kompletne algorytmy które nie zależą od siebie, wielordzeniowe procesory mają zastosowanie w przypadku serwerów lub jeśli ktoś obsługuje np programy z rodziny AutoCad, z tego co kiedyś czytałem potrafią one na chwilę obecną obsłużyć 8 rdzeni. W codziennym użytkowaniu myślę że dwurdzeniowy procesor to jest max co obecnie potrzeba. Natomiast jeśli chodzi o integrację CPU i GPU to znajdzie to zastosowanie w komputerach biurowych, przenośnych myślę że w momencie gdy ktoś będzie potrzebował mocnego sprzętu to takie rozwiązanie nie będzie dobrym pomysłem. Zresztą segmentem w którym AMD/ATI chce uderzyć jest wg mnie rynek komputerów budżetowych (podobnie było z 690G/V). Poza tym zastanawiam mnie prędkość wymiany danych po miedzy CPU a GPU w takim rozwiązaniu. Jeśli chodzi o artykuł to myślę podobnie jak moi przedmówcy że przecinki nie gryzą :)) Pozdrawiam

pijaczek

26-07-2007 08:49

Ma: wbrew pozorom dodanie kolejnej karty wcale nie musi zwiększyć wydajności... to jest spowodowane tym że ogromna ilość algorytmów nie da sie wykonywać wielordzeniowo ponieważ algorytm potrzebuje wynik wcześniejszej instrukcji żeby zrobić kolejny, co oznacza że 1 rdzeń pracuje a reszta odpoczywa. Ważniejsze jest zrobić mocniejsze rdzenie a nie powiększać ich ilość (co wiedzą i amd i intel a teraz w trakcie przestoju w poszerzaniu możliwości każdego rdzenia (które dla dla tej architektury jest już bliskie wyczerpania), grają na czas wydając więcej rdzeni(wyniki testów pisanych żeby wykorzystać możliwości wielu rdzeni nie świadczą o faktycznym wzroście wydajności w codziennej pracy))

Ma

26-07-2007 08:00

troche wiecej wiem i wiem ze zlikwidowanie cpu z plyty glownej namieszalo by w os-ach ale ogromnym plusem by bylo przeniesienie CPU do karty graficznej dalo by to mozliwosc budowania naprawde mocnych kompow np.1xGPU-CPU w sli X4 quadro a nie tandetna architektura cpu,plyta gł.,GPU, Chcialby ktos wieksza moc dokupuje nastepna karta itd. Producenci wiedza jak wyciagnac ostatnia zlotowke z portfela Radze przyznac mi racje :)

~Gość

25-07-2007 23:44

"Ma" a ty wiesz coś o architekturze komputerów ?

Ma

25-07-2007 22:52

ja bym lepiej na ich miejscu postawil na to zeby procesor montowali w karcie graficznej a nie na odwrot(matoly)

Specu

25-07-2007 22:34

panowie czapki włóż! po co komu power7 w domowych pieckach. a tak swoją droga to bardzo dobre posunięcie. za pare lat zapomnimy do czego są karty graficzne, bedzie jeden chip który liczy wszystko jak leci.

~Gość

25-07-2007 19:20

Panowie czapki na głowy... IBM Power7 i tak nie będzie w na rynku desktopów :P

sin

25-07-2007 19:14

Panowie czapki z glow ! Za rok IBM Power7 !!! masakra !

pijaczek

25-07-2007 18:41

sin: doczekają, doczekają... pewnie jeszcze nienarodzone zobaczą amd :P, zobaczysz, że to nie tak łatwo ;]

DarkMan72

25-07-2007 15:09

Boże drogi, co za bełkot! Czy gryzipiórek, który stworzył te wypociny, mógłby się chociaż zapoznać z podstawowymi zasadami interpunkcji? Przecinki nie gryzą, y''know?

sin

25-07-2007 14:44

ale się dzieci tego nie doczekają ! haha !

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »