20-cali LCD w panoramie - na Wasze życzenie testujemy 3 modele dla wymagających

Większość kupujących monitory LCD zwraca w pierwszej kolejności uwagę na cenę, dopiero później analizując waloru użytkowe i techniczne danego modelu. Z tego względu największą popularnością i dostępnością cieszą się modele z prostymi matrycami TN. Te mają podstawową zaletą w postaci krótkiego czasu reakcji panelu lecz do ich wad zalicza się wąskie kąty patrzenia czy mało soczyste i zróżnicowane barwy (szczególnie w panelach 6-bitowych). Podczas ostatniego redakcyjnego testu LCD prosiliście nas o raport z testów modeli dla wymagających odbiorców. Życzenie spełnione. Testujemy 3 panoramiczne LCD, których cechami wspólnymi są zaawansowane matryce S-IPS lub PVA oraz identyczna rozdzielczość 1680x1050 pikseli (przekątna 20-21"). Rynkowemu przebojowi - NEC-owi MultiSync 20WGX2 Pro przeciwstawiamy Samsunga SyncMaster 215TW oraz najnowszy model EIZO FlexScan S2031W. Który z nich jest najlepszy, a który ma najlepszy stosunek jakości do ceny?
Monitory, którymi zajęliśmy się tym razem są wyraźnie droższe od modeli o tej samej przekątnej lecz najtańszej matrycy TN. Nie zawsze są to różnice wielkie, dlatego przed zakupem warto zastanowić się, czy być może nie lepiej zainwestować dodatkowe 200-400 zł i kupić monitor lepszy. Pamiętajcie, że wyświetlacz to jeden z najważniejszych elementów zestawu komputerowego, który zazwyczaj użytkujemy wymieniając po drodze kilka "blaszaków".

Aby zrozumieć za co płacimy więcej w monitorze z matrycą PVA, MVA czy S-IPS prezentujemy Wam krótki opis każdej z wymienionych technologii.

TN

Technologia Twisted Nematic najczęściej stosowana jest w niedrogich modelach. Matryce tego typu nie najlepiej reprodukują barwy, mają jednak również mocne strony. Po pierwsze, gwarantują krótki czas reakcji, w najnowszych modelach to nawet 2 ms. Mówimy tu o przetworzeniu kolorów szary-biały-szary, bo w wypadku innych czas zdecydowanie się wydłuży. Producenci odnoszą się jednak najczęściej właśnie do reakcji przejść czarno-białych, tak więc podajemy taką wartość w celu ukazania różnic pomiędzy wyświetlaczami LCD. Największą wadą matryc TN jest stosunkowo wąski kąt widzenia, rzeczywiste 120-140 stopni w obu płaszczyznach już uznaje się w ich wypadku za dobry wynik. Panele tego typu nie nadają się do zastosowań profesjonalnych (mamy na myśli głównie pracę z grafiką), jednak z racji niskiej ceny i wspomnianego krótkiego czasu reakcji dobrze sprawdzą się w grach i podczas oglądania dynamicznych materiałów wideo.

MVA, PVA

To matryce uznawane za dobrze odwzorowujące barwy. W popularnych matrycach TN ułożenie ciekłych kryształów będących w stanie pobudzenia jest nieuporządkowane, natomiast w wypadku tych technologii - wielokierunkowe, dzięki czemu obraz jest spójny, o mniej widocznej strukturze pikseli. Technologię PVA opracował Samsung, natomiast MVA i WVA opatentowali inni znaczący producenci matryc LCD - Fujitsu i CMO. Zasada działania trzech technologii "VA" jest praktycznie taka sama, a różnice w nazewnictwie spowodowane są kwestiami praw patentowych. Panele tego typu są kosztowne, co znajduje swoje odzwierciedlenie w cenach monitorów. Ich zalety są za to w określonych zastosowaniach nie do przecenienia: mają bardzo szerokie kąty widzenia, minimum 170 stopni w obu płaszczyznach. Niestety, jest jedna wada - dłuższy niż w modelach TN czas reakcji. Najszybsze modele mają czas reakcji rzędu 8-12 ms, co sprawia, że podczas wyświetlania szybko przemieszczających się po ekranie obiektów niekiedy można zauważyć tzw. smużenie.

IPS, S-IPS

Technologia ta zdobywa coraz większą popularność, jest mocno promowana przez koncerny LG.Philips (spółkę wytwarzająca ekrany do monitorów LG i Philips) oraz Samsung. Matryce z powodzeniem łączą najlepsze cechy wyświetlaczy TN i MVA. Odwzorowanie barw jest lepsze niż na ekranach TN i MVA/PVA. Szerokie są także kąty widzenia, co sprawia, że ekran tego typu wydaje się najlepszy do zastosowań domowych i profesjonalnych, gdzie mamy do czynienia zarówno ze statycznym, jak i dynamicznym obrazem. Stosunkowo krótki jest także czas reakcji - rzędu 6 ms (gtg). Źródłem tak dobrych właściwości jest uporządkowane, lecz odmienne niż w modelach MVA ułożenie ciekłych kryształów. Matryce MVA mają kryształy ułożone mniej więcej w literę V, a wyświetlacze IPS - równolegle do szklanych warstw matrycy. Wadą matryc tego typu jest ich wyższa cena.

1
Tagi: NEC MultiSync 20WGX2 Pro, Samsung SyncMaster 215TW, EIZO FlexScan S2031W, LCD, monitory
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (36)

PR

02-03-2012 17:44

Interesująca strona. Będę tu zaglądać częściej. Zapraszam też do mnie i również zachęcam do komentowania: www.rogalinski.com.pl

KSWTrener

18-05-2011 16:24

Oto kilka przykładów na zakwasy : Obłoż zimna Szmatka powierzchnie nog i ruszaj lekko miesniami Przysiady regulują twoje zakwasy i przystosowuja sie do dystansu Jazda na rowerze Pływanie Pompki kraulowe to znaczy opieramy nogi o ścianę no i zwyczajnie robimy pompki Rozciaganie nóg do pozycji szpagatu

beata

09-10-2010 10:38

proszę ,proszę...

tomekd

18-06-2008 10:29

najlepiej wejsc tu i wszystko jasne (s25.bitefight.onet.pl/c.php?uid=19012)

Zomła

04-06-2008 13:10

jeśli komuś zależy na jakości przy zachowaniu ceny w granicach rozsądku to niech poszuka firmy Benq. chyba żadna inna firma tak nie trafia ze swoimi produktami i cenami w potrzeby klasy którzy ani na złocie nie śpią ani na dworcu.

Piotrek

20-11-2007 15:56

Chciałbym zapytać czy mógł mi autor tego tekstu pomuc w wyborze monitoru(22calowy LCD)

Zbyszek

22-10-2007 21:05

Dziękuje za ciekawy artykuł. Właśnie szukam sensownego monitora LCD, na którym da się oglądać i trochę skorygować zdjęcia. Tak, że artykuł spadł mi z nieba.

karkatam

05-10-2007 17:43

Witam Można prosić ustawienia po korekcji dla SynMaster 215TW

Marek

21-09-2007 10:16

Dzięki za test.

Janek

03-09-2007 14:24

Oczywiście dla uściślenia Kryształy = komórki (RGB) substancja ciekłokrystaliczna = materiał umieszczony między szkłem w ekranach LCD

Janek

03-09-2007 14:20

@ Juliusz Kornaszewski: I jeszcze raz powtarzam matryce IPS nie łączą w sobie najlepszych cech TN oraz PVA/IPS!!!!!! CO TO ZA BZDURY!!!!! TO ekrany MVA/PVA łączą w sobie cechy IPS oraz TN!!!! MVA/PVA zostało wynalezione później niż IPS oraz TN jak więc IPS może łaczyć cechy ekranów których jeszcze nie było! MVA/PVA posiada cechy ekranow IPS (względnie, choc dużo gorsze niż w IPS, dobre odwzorowanie kolorów, kąty widzenia) TN (czas reakcji)!!! Na prawdę prosze się dokształcić w technologiach LCD a nie bezmyślnie przerabiać informacji które znajdzie Pan w internecie!

Janek

03-09-2007 14:15

@Juliusz Kornaszewski: Niestety :) nie zrozumiał mnie Pan, układ ciekłego kryształu (co to Pan prezentuje) a układ komórek to całkiem inna sprawa! Układ komórek w matrycach IPS jest w kształcie odwróconej litery V, po za ekranami H-IPS ( Stosowanymi przez NEC-a). Żeby nie być gołosłownym http://www.benchmark.pl/artykuly/recenzje/przeglad_paneli_LCD_2005/NEC_MS20WGX2/IPS.jpg

Autor

02-09-2007 12:34

@Janek: Jest Pan najwyraźniej w błędzie, bowiem w matrycach MVA kryształy są ułożone w kształcie litery V (proszę sobie wstukać w wyszukiwarce hasło i obejrzeć choćby schematy budowy takich matryc, ok dla ułatwienia http://image2.beareyes.com.cn/2/lib/200305/15/213/MVA.GIF). Co do IPS - http://www.ips-alpha.co.jp/en/technology/images/ips01.gif . Co do kolorów i matryc to zgadzam się że lepsze jest IPS.

Uadrol

29-08-2007 14:40

Faktycznie bzdura totalna jest, ze matryce VA sa lepsze od IPS. To Eizo CG19 za 5000 jest na IPS a nie tanszy (1800) s1931... Ten drugi jest na VA bo nie jest to monitor graficzny dlatego ma slabsza matryce. Szloda, ze taki autorytet jak Pan wprowadza ludzi w blad i to powazny blad.

Janek

29-08-2007 11:19

I jeszcze jedna sprawa, zapomniałem o niej wspomnieć we wcześniejszej wypowiedzi. Kryształy w ekranie MVA nie są ułożone w kształcie litery V!!!! Są równoległe wyglądają jak prostokąty!!!! Kryształy ułożone w literę V a właściwie w odwrócone V występują w matrycach IPS!!!!!! A NIE W MVA JAK PAN NAPISAŁ !!!! JEDNYM SŁOWEM KWITUJĄC KOMPROMITACJA

Janek

29-08-2007 11:08

Panie Kornaszewski, na pierwszej stronie publikacji zobaczyłem opis technologi matryc. Jeżeli co do samego testu nie jestem w stanie się przyczepić to w przypadku opisu poszczególnych technologii bardzo się Pan myli. Matryce MVA/PVA duzo gorzej odwzorowują kolory niż ekrany IPS! Jak można cyt.: "Matryce z powodzeniem łączą najlepsze cechy wyświetlaczy TN i MVA. Odwzorowanie barw, choć nie tak dobre, jak w matrycach MVA, jest zdecydowanie lepsze niż na ekranach TN. " Przecież ekrany IPS ! są stosowane w monitorach graficznych z najwyższej półki, są to najlepiej reprezentujące kolory matryce. Ani MVA ani PVA nie jest w stanie odwzorować tak kolorów, szczególnie w przestrzeni barwy zielonej jak ekrany IPS! Rozumiem że sugeruje Pan, iż EIZO oraz NEC, a także FORMAC i inni producenci monitorów mylą się stosując matryce IPS w monitorach graficznych!!! Ponadto MVA i PVA powstało jako alternatywa między drogimi ekranami IPS (które były stosunkowo wolne i bardzo drogie), a kiepskimi TN (które praktycznie nie potrafiły odwzorować żadnych kolorów). TECHNOLOGIA IPS JEST DUŻO STARSZA I LEPSZA POD WZGLĘDEM KOLORÓW NIŻ PVA oraz MVA!!!!! I TO WŁASNIE PVA oraz MVA zostało zaprojektowane jako alternatywa IPS a nie odwrotnie! Myśle żę powinien Pan przemyśleć co pisze, a nie wypisywać bzdury.

Mr. D

17-08-2007 20:28

Dołączam się do prośby o artykuł na temat kalibracji monitorów LCD. Czy jest to możliwe bez wykorzystania profesjonalnego sprzetu, a jeśli tak, to jak się to robi?

Adam

16-08-2007 15:45

@Do Autora: Jak prawidłowo skalibrować monitor? Możeby tak napisać artykuł na ten temat?

óbóntó

11-08-2007 12:42

dobra, dobra. powiedzcie mi który z nich będą działać najlepiej na óbóntó??

mbnv

10-08-2007 14:41

poki proste ze beda - ba nawet musza bo jedyny ladnie wyswietlany tryb to rozdzielczosc natywna monitora lcd.......i te dzielone przez 4 czyli 720x525............ w grach raczej rady nie dasz.....

me

10-08-2007 07:46

niewiem: to chyba jakiś komentarz sprzed 3 lat :) Co ty za bzdury gadasz, nie masz żadnych wymagań ani doświadczeń z LCD więc takie bandzialuki wypisujesz

etom

10-08-2007 00:41

"20-cali LCD w panoramie " pewnie w .....Panoramie Racławickiej !!!

Autor

09-08-2007 22:22

@Tomek: Z punktu widzenia technologicznego PVA i MVA są tożsame. @Janusz: Testowaliśmy takie monitory (również wszystkie BenQ tej serii) w dużych ilościach :) Testy zamieszczone były w papierowym wydaniu PCWK, można je także znaleźć w naszym archiwum WWW. Oczywiście testy takich monitorów również będziemy prezentowali online.

Janusz

09-08-2007 22:07

Testowane monitory mają rozdzielczość 1680x1050 pikseli, uważam, że dzisiaj powinno się już myśleć o monitorach o rozdzielczości 1920x1200 (WUXGA). Mam na myśli monitory z wyższej półki cenowej. Może teraz redakcja zrobi test takich monitorów ? Takim najtańszym monitorem jest chyba BenQ FP241W Z. Co o nim sądzicie ?

Autor

09-08-2007 21:51

@botman: Oczywiście jest to profilowanie, bo jak Pan słusznie zauważył monitory te nie oferują możliwości prawdziwej kalibracji. Pojęcia takiego użyliśmy w celu uproszczenia nazwnictwa, ale ma Pan rację w przyszłości uściślimy terminy.

Tomek

09-08-2007 21:25

NIE ZGADZAM SIE Z TYM ZE MATRYCE MVA, Sˇ TOŻSAME Z PVA. PVA, S-PVA s± zdecydowanie lepsze aniżeli MVA i wszelkie ich odmiany (MVA - charakterystyka matrycy sprawia, że jest ona nierównomiernie pod¶wietlona - ja¶niejsze rogi)!!! Wci±ż najlepsze matryce to IPS, S-IPS, AS-IPS - w szczególno¶ci do zastosowań graficznych i CAD jedynie S-PVA może z nimi konkurować ale monitor musi być zbudowany w oparciu o dobr± elektronikę i nie może być zastosowany dithering czyli paleta 6bit + 2bity symulowane jak to ma miejsce w przypadku większo¶ci (choć nie wszystkich) monitorów Samsunga! Jedyn± wad± IPS jest fakt że czerń odrobinę wpada w granat, ale widać to jedynie gdy ogl±damy całkowicie "czarn±" duż± powierzchnię. Oczywi¶cie i monitor na IPS można popsuć, oszczędzaj±c na elektronice.

...

09-08-2007 20:15

@Autor: Proszę wybaczyć, ale jasność to jasność. Nawet CRT czy zwykłe telewizory mają taki parametr i każdy nawet dość "prosty" użytkownik wie co to i jak tego używać. Wartość 150 jest zalecana, ale oczywiście trudno ją ustawić na oko, bez względu czy się zna na tym czy się na tym nie zna, więc ten argument jest chybiony. Rzeczywiście wielkim plusem trybów jest możliwość ustawienia sobie różnych wartości i proste przełączanie się pomiędzy nimi. Sam tak robię, mam opisywanego NECa. Jednak polega to na tym, że USTAWIAM jasność w trybie standard (używam do różnych rzeczy) oraz USTAWIAM jasność w trybie tekst. I tak tego używam i podobnie będą to wykorzystywali chyba także inni. Pominął Pan także fakt, że np. tryby Movie, Gaming, Photo w NECu to nie kolejne tryby dla użytkownika do definiowana jasności tylko właśnie mają specjalne zastosowanie i gamma w kształcie "węża" jest celowa, bo tryb Gaming służy do gier, który bywają ciemne (nie oceniam celowości jego zastosowana, czy kolorystki wtedy generowanej, jednak mówienie o tym trybie w kontekście np. pracy z tekstem jest po prostu chore - bo oczywiście użyteczności tych trybów w zastosowaniach do jakich są one przeznaczone także próżno szukać w tekście). Równomierność, tak mam, ale głównie zwrócono uwagę na jej wartość, a jak sam Pan zauważa przy każdym kroku jest to test dla osób nieznających się na tych sprawach. Co do ostatniego, niekomentowanego akapitu, proszę zrozumieć moje intencję: artykuł podobno jest dla osób nieznających się, nieumiejących nic ustawić tylko klikać i przełączać tryby. Więc jak takie osoby mają cokolwiek wynieść z przedstawionych wykresików i rzucanych wartości. Zaś jeśli ten test pretenduje do poważnej oceny wymienionych monitorów to niestety sporo mu brakuje.

boatman

09-08-2007 19:59

Autor myli niestety dwa pojęcia: kalibracji monitora i jego profilowania. Żaden z trzech przedstawionych monitorów nie umożliwia prawdziwej, sprzętowej kalibracji parametrów. Skoro już robi się jakiekolwiek testy, to należałoby zadbać o prawidłowe nazewnictwo pojęć.

Poki

09-08-2007 19:30

Czy te monitory będą działać w pełnej rozdzielczości przy karcie graficznej GeForce 5200.

Autor

09-08-2007 19:27

Rozumiem że to jasność maksymalna i można ją sobie dopasować mniej lub bardziej dokladnie do wartości na poziomie 150 cd/m2. Tylko, że po pierwsze niewiele osób wie jaki to będzie poziom, a gwarantuję Panu, że większość mając do dyspozycji predefiniowane tryby typu Text, Picture, Movie itp skorzysta z tych własnie trybów, wierząc, że będą one najodpowiedniejsze do określonych zastosowań. Dlatego badamy je tak dokldnie i podajemy czego przy danym ustawieniu możemy się spodziewać. Ma Pan równomierność temperatury w pełnej skali szarości dla kazdego trybu wiec nie rozumiem do czego Pan pije. Jeśli już jesteśmy przy regulacji jasności to w zależności od wyświetlania określonych treści rzeczywiście warto ją zmieniać. Z Pana wypowiedzi wnioskuję, że ustawia ją Pan na 150 cd/m2 i po sprawie. Wiele osób na monitorze nie tylko pisze teksty, czy przegląda seriwsy internetowe lecz także ogląda filmy czy gra, a tu wyższa jasność jest wskazana. Dlatego tak ważne jest aby szybko i wygodnie można było zmieniać te wartości (gdyby użytkownicy nie używali predefiniowanych trybów to by ich w monitorach nie było). Ostatniego akapitu nie będę komentował, wynika z niego tylko to, że Pana pojęcie o testowaniu monitorów delikatnie mówiąc nie jest zbyt wysokie.

...

09-08-2007 18:53

Czy tylko ja mam wrażenie, że autor nie rozumie podstawowych pojęć jeśli chodzi o LCD? Po pierwsze - maksymalna jasność, to tylko maksymalna jasność danego monitora. Im więcej tym lepiej, ale oczywiście najzdrowsza wartość dla oczu to 150, jednak maksymalna, nie znaczy jedyna, od tego jest coś takiego jak regulacja jasności i bynajmniej nie wyborem trybu!!! Robi się to pokrętłem, joystikiem, czym czym tam jeszcze, nawet w CRT tak było. Po drugie, temperatura barw zależy od ustawień, co najwyżej można mierzyć jej równomierność, ale ocieniać ja na podstawie trybów pracy. Po trzecie, jest to test, niby dla osób nie znających się na komputerach (już to widzę, jak takie osoby kupują te monitory z wyższej półki - śmiech na sali), a opiera się tylko na zabawie autora różnymi przyrządami - nie wiem, czy dostał je do zabawy i uznał, że się pobawi, czy co? Gdzie tu jakieś rzeczywiste odczucia, wrażenia, opinie z użytkowania, itp.? Gość dostał monitory chyba na godzinę, dostał do tego zabawki do mierzenia i pomierzył kilka wartości i stwierdza, że tu temperatura barw wynosi 6050, a tutaj to już 6052. Co to za test???

Romanujan

09-08-2007 16:19

@niewiem->No właśnie - gry, grafika... Bo już programiście dodatkowe miejsce na biurku, na którym można rozłożyć książkę przydaje się o wiele bardziej, niż wierne odwzorowanie czerni. Poza tym - oczki Bozia dała tylko jedne i trzeba oszczędzać.

niewiem

09-08-2007 15:53

LCD to nadal zabawka dla bogatych snobów, którzy po kupnie rzucają argumentami: "bo zajmuje mniej miejsca na biurku"... heh Już wole kupić uzywany CRT za 300zl, który na moje potrzeby (gry, grafika) sprawdza sie lepiej, niz jakiś LCD który kosztuje kilka tysięcy. Może za 4-5 lat przesiąde się na LCD. Teraz nie mam ochoty ani potrzeby.

Autor

09-08-2007 14:44

http://www.skapiec.pl/site/cat/12/comp/154691

adams

09-08-2007 14:40

A gdzie znalezliscie tego Neca za taka cene 1580zł?

adams

09-08-2007 14:25

O! Widzę, że autor przychylił się do mojej prośby w miarę szybko. Zabieram się za czytanie.

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »