12 kolorów w publikacjach

Od początku rozkwitu rynku magazynów, w czasach międzywojennych XX wieku, wydawcy zdawali sobie sprawę z rosnącego znaczenia koloru w przekształceniu okładki w magnes przyciągający klientów i zwiększający sprzedaż danego tytułu. Mimo że ostatnio zdjęcia coraz częściej wypierają grafikę z pierwszych stron gazet i magazynów, kolor pozostał wpływowym narzędziem zwiększającym wizualną atrakcyjność okładki.

Od początku rozkwitu rynku magazynów, w czasach międzywojennych XX wieku, wydawcy zdawali sobie sprawę z rosnącego znaczenia koloru w przekształceniu okładki w magnes przyciągający klientów i zwiększający sprzedaż danego tytułu. Mimo że ostatnio zdjęcia coraz częściej wypierają grafikę z pierwszych stron gazet i magazynów, kolor pozostał wpływowym narzędziem zwiększającym wizualną atrakcyjność okładki.

Wykorzystanie koloru na pierwszy rzut oka odsłania naturę publikacji. Jej format przestał już bowiem stanowić niezawodny wyróżnik charakteru danego czasopisma. Kolorystyka mówi znacznie więcej. Im bardziej wyraziste, mocne kolory na pierwszej stronie, tym bardziej masowy produkt promują. Niektóre bardziej konserwatywne tytuły ograniczają lub wręcz w ogóle unikają kolorów, aby nie wydać się zbyt populistycznymi.

<hr size=1 noshade>

Górny, lewy róg: Wczesne okładki magazynu Vogue były tworzone w typowym stylu art deco, łączącym proste, dopracowane aranżacje kształtów z wyrazistymi, choć jednocześnie stonowanymi kolorami. Dziś - kiedy zawartość przeważa nad formą - jaskrawe kolory, proste i czyste linie oraz wyraziste położenie akcentów rekompensują brak dynamizmu w grafice.

Dolny, lewy róg: The Face, zaprojektowany przez Nevilla Brody'ego, był ikoną pop kultury w Wlk. Brytanii w latach 80. Jego powstanie zbiegło się z rewolucją w wykorzystaniu grafiki komputerowej. Nevill Brody zastosował w swoim projekcie graficznym filozofię postpunkową.

Z lewej: FHM - jeden z lepiej sprzedających się magazynów dla mężczyzn - nie zwracający być może specjalnej uwagi od strony graficznej, ale jeśli chodzi o okładki przedstawia sprawdzoną formułę ich tworzenia, w której kolor odgrywa istotną rolę.<hr size=1 noshade>

Podobne zasady stosuje się do magazynów. Podróżując po świecie nie mamy trudności w odróżnieniu lokalnych wydań rywalizujących ze sobą Vogue i Cosmopolitan. Pierwszy z nich na okładce przedstawi modelkę sfotografowaną w ostrym świetle, oblaną tekstem w co najmniej dwóch kolorach, z których jeden to czarny. Drugi z kolei prezentuje na pierwszej stronie zdjęcie zrobione z wykorzystaniem bardziej miękkiego światła, tekst zaś będzie nie więcej niż w trzech kolorach, z których jeden na pewno będzie biały.

Kolor na okładce stał się jednym z ważniejszych czynników wpływających na sprzedaż czasopisma. Niestety, nie jest możliwe wskazanie, który konkretnie kolor generuje największą sprzedaż. Można by się spodziewać, że ciepłe kolory będą sprzedawać się najlepiej. Jednak w praktyce okazuje się, że to niebieski najczęściej przyciąga uwagę czytelników, natomiast wielu wydawców ucieka od żółtego. Na przepełnionych półkach z gazetami, wszystko co wyróżnia okładkę wśród innych może zadziałać.

Kolor stał się również podstawowym elementem w projektowaniu makiet stron wewnątrz gazet. Wiele czasopism stosuje różnokolorowe paski na szczycie strony, aby odróżnić poszczególne sekcje. Pomaga to czytelnikom odnaleźć interesujące ich materiały. Kolorowa tinta oddziela z kolei elementy graficzne, takie jak np. ramki, od głównej części gazety. Kolorowe elementy graficzne na stronie są również wykorzystywane do zwrócenia uwagi czytelnika na konkretny tekst.<hr size=1 noshade>

Ksiażka ''The complete guide to colour'' - autorstwa Toma Frasera i Adama Banksa - jest wyczerpujacym przewodnikiem dla nowej generacji grafików nastawionych na maksymalne wykorzystanie możliwości kolorów. Zawiera ona podstawowe elementy teorii kolorów, praktycznego wykorzystania takich formatów, jak CMYK czy RGB, jak również informacje o najbardziej popularnych programach graficznych.

''The complete guide to colour'' może okazać się jedyna publikacja o wykorzystaniu kolorów w grafice, przydatna i zawsze potrzebna. Tom Fraser był jednym z założycieli firmy Designer Training, specjalizujacej się w opracowywaniu instrukcji do programów graficznych. Z kolei Adam Banks od poczatku lat 80. zajmuje się cyfrowa obróbka zdjęć. Współpracował również przy tworzeniu wielu podręczników dla użytkowników programów graficznych.

<hr size=1 noshade>

Grafika pierwszego planu na tej okładce jest zbiorem prostych czystych linii, stanowiących kontrast w stosunku do zamglonego tła. Została złożona z kilku kolorowych tint, aby stworzyć wrażenie harmonii. W dzisiejszych czasach zostałoby zapewne wykorzystane bardziej "solidne" tło i zestaw kolorów podstawowych.

Okładka tego numeru Fortune została zaprojektowana przez Fernanda Légera. Ewidentnie widać tu wpływy Picassa i Braque'a, podobnie jak reminiscencje Mir i Mondrian.

Dla XXI-wiecznych magazynów promujących nowy styl życia - takich, jak wallpaper, który odniósł międzynarodowy sukces - awangardowa grafika stanowiła niezbędny element ich oferty.

Niezmiennie popularny styl wykorzystywany do tworzenia okładek stanowi połączenie prostych linii i psychodelicznych kolorów, a wszystko na tle, różniącym się o kilka tonów od pozostałych elementów grafiki. Zanim styl ten zaczęto wykorzystywać w grafice komputerowej, stosowany był przez twórców graffiti.

<hr size=1 noshade>


Zobacz również