openSUSE Linux 10.3 - powrót do źródeł?

Jak deklaruje jeden z głównych deweloperów openSUSE, Andreas Jaeger, prace nad najnowszą edycją 10.3 zostały zakończone 27 września - i właśnie od tego dnia system kopiuje się na serwery lustrzane (mirrory) na świecie. Chwyciliśmy taką jeszcze gorącą i bardzo nieoficjalną wersję openSUSE 10.3 by sprawdzić, czy warto się nią w ogóle zainteresować. Naszym zdaniem to wydanie może zadecydować o przyszłych losach dystrybucji Linuksa spod znaku sympatycznego kameleona - jeśli będzie kiepskie, użytkownicy odwrócą się od systemu; jeżeli natomiast okaże się dobre, może pomóc openSUSE w zdobyciu licznej rzeszy zwolenników.
SUSE Linux w wersji 10.1 - czyli openSUSE przed zmianą nazwy - udostępniony 11 maja 2006 roku był systemem całkiem porządnym, choć szybkość jego działania nie zachwycała. Instalacja dystrybucji trwała dłużej niż instalacji Visty na tym samym sprzęcie, lepiej wypadał nawet Aurox, nie wspominając już o Windows XP czy Ubuntu.

System jak zwykle miał problemy z dobraniem właściwej rozdzielczości i częstotliwości odświeżania monitora. Również winmodemy i niektóre karty Wi-Fi korzystające ze sterowników NdisWrapper nie chciały działać, bo nie zadbano o aktualizację wszystkich wchodzących w skład systemu pakietów. YaST - program o olbrzymich zasługach w zachęcaniu użytkowników Windows do spróbowania Linuksa - działał jak żółw chory na niedowład kończyn. Sytuacja była na tyle zła, że w PC Worldze 08/2006 zadecydowaliśmy o publikacji materiału "Przyspieszyć pingwina", w którym pokazywaliśmy, jak tuningować SUSE 10.1.

Z wersją 10.2 było już odrobinę lepiej: system powstał po umowie Novella z Microsoftem (która, notabene, przynosi temu pierwszemu niezłe profity) - a więc oczekiwano na niego z olbrzymią niecierpliwością - ale spora jego część wydawała się odrobinę niedopracowana. Dystrybucja startowała i działała szybciej niż 10.1, jednak ciągle nie mogła się równać z Ubuntu, nie wspominając już o Debianie.

A teraz?

Zwykle darujemy sobie wstępy historyczne, tym razem jednak był on wyjątkowo istotny. Zgodnie z ankietą przeprowadzoną na portalu DesktopLinux.com, openSUSE obecny był na zaledwie 19 procentach komputerów osobistych internautów (więcej w PC Worldze 11/2007). Również na witrynie DistroWatch.com dystrybucja spadła na trzecią pozycję po Ubuntu i, ciekawostka, PCLinuxOS.

Ekran instalacyjny openSUSE 10.3 - charakterystyczna zieleń wzbudza zaufanieKliknij, aby powiększyćEkran instalacyjny openSUSE 10.3 - charakterystyczna zieleń wzbudza zaufanie

Wydaje się, że najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem tej sytuacji jest fakt "obrażenia się" użytkowników na Novella. Z niedopracowanymi edycjami 10.1 i 10.2 korporacja popełniła dokładnie ten sam błąd, który zrobił Red Hat w przypadku Fedory - rozwijana przez społeczność dystrybucja stała się poligonem doświadczalnym dla komercyjnego Linuksa. A wiadomo, że na poligonie niewypały (niewybuchy) są na porządku dziennym.

Na podstawie nagłego spadku zainteresowania internautów Fedorą można próbować przewidywać, że jeśli openSUSE 10.3 nie okaże się naprawdę dobre, system wypadnie poza pierwszą, liczącą się trójkę, a z czasem również poza pierwszą dziesiątkę...

Co w openSUSE 10.3 piszczy?

System testowaliśmy na trzech platformach: w wirtualnej maszynie VMware z dyskiem 8 GB i 256 MB pamięci RAM, w komputerze z procesorem Pentium D 805, 1 GB pamięci RAM i kartą GeForce 7900GT oraz w laptopie z procesorem Celeron M 1,4 GHz, 512 MB pamięci RAM i zintegrowanym chipsetem graficznym i852/855GM.

System nauczył się sprawdzać i dodawać repozytoria online już w trakcie instalacji. Brawo!Kliknij, aby powiększyćSystem nauczył się sprawdzać i dodawać repozytoria online już w trakcie instalacji. Brawo!

Aktualizacja: 04 października 2007 10:54
Od dziś openSUSE 10.3 dostępny jest już oficjalnie. Jak się dowiedzieliśmy, pudełkowa wersja systemu dostępna w sklepie Novella kosztuje 51.68 euro, co na dziś oznacza równowartość 193 złotych.
Tagi: openSUSE 10.3
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (54)

xxx

05-10-2007 20:51

A ja przeszedłem na klona debiana właśnie z Suse 10.1. Dlaczego, bo non stop jedna z płyt nie chciała się OpenSuSego zassać. I póki co jestem zadowolony :)

mg42

05-10-2007 20:07

dzisiaj były momenty że sama główna opensuse.org była niedostępna!

Krzysztof

05-10-2007 19:59

Zainteresowanie openSUSE 10.3 jest naprawdę spore. Jak podają ([[http://news.opensuse.org/?p=442]]) średnie obciążenie serwera firmy Novell oferującego najnowsze wydanie Suzi oscyluje wokół 12GBitów/s. Nie ma mowy w tym przypadku o mirrorach których jest też "kilka", plus do tego torrent ... .

mr-owl

04-10-2007 14:24

@mario Gdyby YaST nie wymagał QT nie byłoby problemu z odinstalowaniem go, dodatkowo dostaje się ładny komunikat że część komponentów wymaga Qt do pracy więc to nie problem z paczką. Wczoraj zainstalowałem open SuSE 10.3 (CD z Gnome) dla testów i to sprawdziłem. Po kilku godzinach pracy wywaliłem to na rzecz Oracle Enterprise Linux 5 (na serwerze mam wersję 4) i bardzo polecam...

mario

04-10-2007 03:21

@anonim(217.41.5.89): wymaga, bo tak jest skonstruowana paczka, ma zależność na sztywno. YaST2 jest tak skonstruowany, że jak wykryje Xy + GNOME to odpali wersję w GTK, jak inny pulpit na Xach to uruchomi się frontend w Qt. Jeśli Xy nie zostaną wykryte to interfejs będzie wyświetlany w ncurses. Chcesz to napisz sobie swój frontend w czym chcesz: fox, fltk, wineapi, czy nawet w czystym xlib....

~Gość

03-10-2007 21:20

@mario Jakoś nie idzie w prosty sposób usunąć yast2-qt, więc o YaST ciągle oparty jest na QT...

ŁB (autor)

03-10-2007 21:01

@mario: bez przesady z wybaczaniem, errare humanum est. :) @Do Lukasza: PCLinuxOS został zajawiony w PC World Komputerze 11/2007. A oprócz niego kilka innych fajnostek. /Ł

Plichu

03-10-2007 19:21

@alx nie rozumiem Twojej wypowiedzi jakby to wytłumaczyć... jestem po stronie "obrońców linuksa" bo sam go chwale i używam także jesteśmy w podobnej sytuacji co do systemu operacyjnego... @solo/ng nie będę prowadził w miare normalnych dyskusji bo taki osobnik na to po prostu nie zasługuje... polemika? niech się wykaże rozumnymi argumentami w swoim pierwszym (ala troll) komentarzu do opensuse... Tak to jest jak trol pisze a potem go ktoś zwymyśla to potem oni polemizować zaczynają..co to ma być? niech normalną dyskusję na początku wysnuj a nie potem bronią się swoimi "mądrymi wypowiedziami"...

deb-killer

03-10-2007 16:53

Na pohybel sługusy Billa i sprzedajne d... Tylko UBUNTU! A klikacze pclinuxos wracać na distrowatch! Lepiej przygotujcie dobrze swoje myszki bo nie wiem czy 18 wyrobicie :)

mario

03-10-2007 12:44

@Azael: racja, właśnie instaluje openSuSE 10.3 DVD i w release notes jest opisana zmiana w bibliotece libata. @Autor: oczywiście przepraszam i proszę o wybaczenie.

nikker

03-10-2007 12:19

Tak jak autor napisał compizfusion jest stary. Na Geforce 8600 robi mi sie biale tlo pulpitu zamiast 3D. Zaden ze sposobuw nie dziala. :-(((

Do Lukasza

03-10-2007 11:40

Prosba do Lukasza oraz do PCWK przy okazji tego artykulu padla nazwa PCLinuxOS jest to dystrybucja ktora od pewnego czasu na distrowatch zajmuje 1 miejsce - jednak artykulow w sieci na temat tej dystrybucji jest jak na lekarstwo - nawet takie adresy jak jakilinux.org.pl tragtuja to distro po macoszemu. jesli pojawi sie kolejna beta *buntu natychmiast wszystkie serwisy spamuja *buntu, *buntu Prosba - moze Ty Lukaszu bys zmienil ta sytuacje ? - ew. PCWK ( mam nadzieje ze doczekamy sie na lamach PCWK jakiegos artykulu o PCLinuxOS )

Kuti

03-10-2007 10:53

Miałem OpenSuse 10.2 kilka miesięcy na swoim laptopie. Generalnie fajne ale sporo niedoróbek i strasznie wolne. Potem testowałem sobie ubunciaki... no i Kubuntu miałem bardzo długo i byłem zadowolony. Jednak mówię Wam... zainstalujcie sobie PcLinuxOS2007, odkąd mam tego linucha to naprawdę jestem zadowolony. Bardzo szybkie, stabilne, wszystko chodzi praktycznie od razu (i działa, np: WiFi). Wiem, że mało u nas popularne ale warto. Generalnie nie gram, kompa używam do Internetu, komunikacja, muzyka, filmy, biuro... I naprawdę nic mi do szczęścia więcej nie potrzeba. Oryginalnie laptop ten był z winxp ale, że już ma kilka lat zaczął bardzo wolno chodzić (na czystym systemie też). Teraz mam tego PcLinux2007 i jestem w szoku... po jednym kliknięciu na efekty 3D (beryl) system pracuje szybko i stabilnie. Na innych dystrybucjach na tym sprzęcie z beryl/compiz nie dało się pracować. Jestem teraz zadowolony i nie mam zamiaru testować tego susa bo się zraziłem poprzednią wersją, a że trzeba promować to co dobre polecam PcLinuxOS. Generalnie ten system jest dowodem na to, że można zrobić linuxa na prawdę na najwyższym poziomie. Może faktycznie jest za duże rozdrobnienie dystrybucji. Programiści, łączyć siły i iść w jakość :) Komentarz ten piszę z kompa firmowego na którym jest niestety Windows XP.

solo/ng

03-10-2007 10:00

@aix - niekoniecznie. Ja spora czesc zadan wykonuje na sofcie, gdzie system ma drugorzedne znaczenie. Przegladarka, eclipse, svn, php - u nas w teamie programistycznycm obok siebie jeden pisze ten sam projekt majac eclipse+winxp+svn, drugi na NetBSD+eclipsesvn. czasami to nie ma roznicy, najgrosze to moze byc to fanboizm, sczyczenie sie z faktu posiadania systemu or so. system to narzedznie, a nie bostwo ;o.

solo/ng

03-10-2007 09:56

@Plichu ale osoba polemizujaca z TOba tam wyzej ma m/w racje. I na dodatek on wyklada polemike, Ty odpowiadasz "argumentami" w stylu "nie chce mi sie z Toba gadac". Sam pomysl kto w tym przypadku wyglada jak DN. Jedyne praktycznie co robisz to stosujesz wjazdy ad persona na niego, bez jakichkolwiek argumentow. win/solaris/qnx/linux user.

aix

03-10-2007 09:54

vista na 512Mb to nie ruszy a opensuse 10.3 działa, 10.2 z compizem działa bardzo szybko na 512 ( u mnie na 3 komputerach w firmie), a 10.3 beta 2 mam i działa też bardzo szybko. Myślę, że tu wadą była karta grafiki intela zintegrowana. Na forach visty są ludzie co mają c2d 6600 gf7900 i twierdzą, że vista u nich to wół. Vistą microsoft nie strzelił sobie samobója, ale się podstrzelił.

agh

03-10-2007 09:41

@Rafael "Sorry, ale ten Linuks, jak zresztą wiele innych linuksów - wygląda okropnie" - dlaczego? W wygląd Lin możesz ingerować ile tylko chcesz, zmieniać środowisko, dodać efekty 3d, więc akurat wygląd zależy tylko od Twojej fantazji. Jeśli akurat taki ze screenów Ci się nie podoba, 10 minut pracy i masz zupełnie inny. "bo to "coś" wygląda i z opisu panów i pań testujących - działa jak NOKLA - Chińska podróbka Nokii" - dlaczego? Chyba coś nieuważnie przeczytałeś. Nowy suseł ma wady (jak każde inne distro Lin, czy i Win), ale na desktopie możesz go śmiało używać. @... - proszę, załóż sobie stronę, na której będziesz mógł wylewać żale na Linuksa. Znacznie poprawi to poziom dyskusji na IDG.

aix

03-10-2007 09:40

do Rafael bo rozwój linuxa jest tak szybki. W pół roku jest rozwoju co w windowsie w ciągu trzech lat. Dodatkowo zauważ, że za linuxa co pół roku nie musisz nic płacić jeśli masz internet, a za windowsa przynajmniej co 5 lat 330zł czyli co roku za windę 66zł+ antywirus (min 30 na rok), więc masz ważne argumenty dlaczego linuxa używa coraz więcej ludzi

sCooBy^

03-10-2007 09:37

"openSUSE 10.3 nie da się używać na komputerze z 256 MB pamięci RAM i procesorem taktowanym zegarem 800 MHz (środowisko KDE). 512 MB i 1,3 GHz należy uznać za całkowite minimum, poniżej którego kończy się praca, a zaczyna udręka." I Ktoś tu narzekał na wymagania Visty?

aix

03-10-2007 09:19

do Plichu Jestem Linuksiarzem od 6 lat. Używam też windowsa 2000 i XP. Widziałem vistę. Komputerami zajmuję się od 1984r. (zx spectrum, SAM, Timex) więc więc coś o nich, o systemach. Mam skończone studia dzienne na trudnym kierunku Politechniki z jedną z najwyższych średnich (budownictwo). Pracuję na najwyższym stanowisku w mieście w zakresie budownictwa. Mam żonę dziecko i działkę letniskową. Spędzam sporo czasu z żoną, a mama (teściowa) mnie chwali. Nie jestem więc nikim tylko kimś i szczycę się, że używam Opensuse w domu, a także w pracy!!!!! Nie chwalę się tylko Ci uświadamiam, że większość ludzi mądrych używa lub chciałaby używać linuxa. Windows to teraz schodzi do roli pecetowej konsoli do gier. Nawet microsoft wie o tym. Dawno temu już nie musiałem używać kompilowania (ponad 20 mies.), Linux ma o wiele więcej sterowników (od xp i visty), testowałem to na nowych laptopach i komputerach. Rozwój linuxa jest oszałamiający i to on jest liderem technologicznym, a za 5 lat będziesz wstydził się, że nie używasz linuksa.

Isis

03-10-2007 08:27

No faktycznie Fedora spadła na łeb na szyję. Jest dopiero... 4 na distrowatch...

Rafael

03-10-2007 07:53

Sorry, ale ten Linuks, jak zresztą wiele innych linuksów - wygląda okropnie. Nie potrafię zrozumieć dlaczego taka rzesza zapaleńców nie potrafi skupić się nad jednym projekcie i wydać go "porządnie" raz na dwa lata, a nie to ciągłe "pykanie" kolejnymi dystrybucjami. Staram się wspierać i rozumieć ideę open source, ale w wypadku systemów operacyjnych mianujących do bycia "desktopowymi" nie mam zrozumienia za grosz, bo to "coś" wygląda i z opisu panów i pań testujących - działa jak NOKLA - Chińska podróbka Nokii.

Plichu

03-10-2007 07:15

Skończ bezrozumny trollu bo się nudny robisz nikt nie chce czytać twoich dennych komentarzy <lol2> Nie będę więcej karmił trolla...

...

02-10-2007 23:57

Gdybyś to ty był trochę rozgarnięty to nie strzelałbyś sobie w stópkę pisząc że chodziłeś do gimnazjum, podając w ten sposób swój orientacyjny wiek bo nikt kto urodził się przed rokiem 1986 do żadnego gimnazjum nigdy nie chodził (chyba że powtarzał klasę). Pamiętaj, Linux jest dla myślących. I o jakich polskich znaczkach mi tu marudzisz ? U mnie pod lamerskim łyndołsem jest wszystko OK, doinstaluj sobie lepiej czcionki jak umiesz.

Azrael

02-10-2007 23:53

@mario ""dyski nie są już symbolizowane przez /dev/hdX, ale pojawiają się jako /dev/sdX." Dyski hdXY, to dyski IDE, dyski sdXY to dyski SCSI. To nie jest zmiana, tylko rzecz w tym, że niektóre sterowniki do kontrolerów SATA widzą dyski SATA jako urządzenia SCSI, podobnie dyski USB są widziane w Linuksie jak SCSI. Jeśli kontroler SATA jest w pełni kompatybilny z IDE (np. WinXP wtedy nie wymaga dyskietki ze sterownikiem przy instalacji) to dyski SATA są widziane jako hdXY. hdXY, to skrót od Hard Disk, X to numer dysku (od "a" do "z"), a Y to numer partycji (1 -4 to podstawowe, a o 5 wzwyż to dyski logiczne), podobnie przy sdXY, sd to skrót od Scsi Device, X to numer urządzenia SCSI, Y to numer partycji. Warto poprawić to aby nie wprowadzać czytelników w błąd." Dobrze napisali. To ty jesteś w błędzie. Linux od wersji (OIDP) 2.6.15 zawiera patche libpata które powodują że wszystkie dyski - zarówno SCSI, SATA i IDE - są widziane jako /dev/sdX.

Plichu

02-10-2007 23:49

ehh jakbyś był troche rozgarnięty to byś wiedział że gimnazjalista to osoba która uczy się w gimnazjum , ja się obecnie NIE UCZĘ w gimnazjum także nie jestem już gimnazjalistą trolu. Co masz problem z polskimi znaczkami? Nie pasuje to init 0 i po problemie...

...

02-10-2007 23:38

@Plichu Skoro sam potwierdzasz że chodziłeś do gimnazjum to moja diagnoza była trafna jako że nie możesz mieć więcej niż 21 lat a sądząc po ortografii masz najwyżej 16-17 (optymistyczne założenie).

~Gość

02-10-2007 23:36

@Plichu, nie karm trolla ;)

Plichu

02-10-2007 23:10

Panie szanowny ... do pana informacji bo widzę że jest pan okazem wyjątkowo tępego trolla napiszę panu że gimnazjum mam już za sobą w swoje dziecinne, głupie i nie dojrzałe komentarze może szanowny pan zachować dla siebie ale dzielic się z nimi na swoim "GADU-GADU" bo raczej nikt nie ma ochoty "karmić trolla"...

Plichu

02-10-2007 22:54

hehe śmiesznie czyta się te wasze komentarze naprawe :) szkoda że nie mogę z wami porozmawiać na żywo , popatrzeć takiemu komuś prosto w oczy i złożyć kondolencje z powodu tak ograniczonej mózgownicy... i nie chodzi tu o to że linuks jest taki czy śmaki a windows jest cool... chodzi o poziom tych komentarzy... wam sie nie robi głupio jak nawet w necie idiotow z siebie robicie? To co musi być w zyciu codziennym...to sie tyczy kssysia <lol2>

Pat

02-10-2007 22:52

Ehh znowu jakiś troll wylazł z jaskini i komentuje. Człowieku jeżeli nie chcesz używac Linuksa nie używaj, przecież nikt Cie nie zmusza:) Ale po co te komentarze? musisz się podzielić z innymi tym że Ci coś kiedyś nie wyszło i do dzisiaj Ci to na Twoim ego siedzi? Ps. Jestem linuksiarzem (cokolwiek to znaczy, używam i Windowsa), mam dziewczyne i potrafie znaleźć czas i na prace i na kompilacja a i nawet dla niej troche się znajdzie:) Co do kompilacji to już dawno nie potrzebowałem nic kompilować. Trole PRECZ

mario

02-10-2007 22:52

@Dark: popieram! Autor nadal nie poprawił tego błędu, o którym pisałem wcześniej. Notabene błędu wynikającego z jego nieznajomości Linuksa. Swoją drogą pisać recenzję OSu, który nie został oficjalnie wydany to też trochę nie na miejscu. Wg. mnie dobra recenzja mogła by się pojawić kilka dni po oficjalnej premierze, wtedy dopiero można coś powiedzieć o systemie. Choć jak i tak wolę się powstrzymać z opinią do ok miesiąca czasu.

...

02-10-2007 22:52

@Plichu Ciekawe rzeczy masz w tej głowie... A ja mam w głowie obraz pryszczatego gimnazjalisty, który używa Linuksa żeby sobie poprawić mizerną samoocenę, który pisze "ból" przez "u" i który pisze jakieś bzdury w rodzaju "nie czytałem bo mi czasu szkoda" (ale na odpisywanie jakoś znalazł czas) bo nie wie co odpowiedzieć.

krzysiu

02-10-2007 22:47

linux jest do niczego. Najlepiej to niech zaprzestana go rozwijac i nie wazne jaka to dystrybucja, wszystkie sa zle. linux jest tylko dla jakis fascynatow i napalencow ktorzy lubia dlubac godzinami w systemie zeby podlaczyc jakiekolwiek urzadzenie do komputera. Jak ktos lubi godzinami siedziec w wierszu polecenia to szczerze mu wspolczuje. Ja wybieram WINDOWS i tylko WINDOWS.

Plichu

02-10-2007 22:40

@... po co ta dyskusja? Twojego postu w całości nie czytam bo czasu mi szkoda... W każdym środowisku zdarzają się dzieci neo i ja o tym wiem. Ale wspominając o dzieciach neo miałem na myśli ciebie konkretnie. Niema przebacz jak czytam twój komentarz to w głowie mam obraz modemu noestrady i nic więcej... to przez takich jak ty internet jest pełen głupich komentarzy przyprawiających o bul brzuca ze śmiechu a czasem i ze złości. Koniec tematu!

Dark

02-10-2007 22:16

Plichu niebyl bym taki pewien ze twoj komentarz 02-10-2007, 21:14 nic niezmieni choc nieznam sie zabardzo na linuxie choc z kazdym dniem poznaje coraz lepej dana dystrybucje ktora akurat uzywam ja tez dostrzegam ze autorzy takich tekstow np jak ten powyzej czasami jak nie zawsze pisza takie glopty ze odnosi sie wrazenie ze sami niewiedza co pisza a przez to traca ludzi ktorzy odwiedzaja ta strone. IDG postarajcie sie lepiej albo zatrudnijcie osobe ktora sie zna na linuxie

...

02-10-2007 22:11

@Plichu A skąd chłopczyku wiesz kto tu jest dzieckiem neostrady ? Bo z moich doświadczeń wynika że w środowisku pingwiniarzy dzieci neostrady jest aż nadto, wystarczy poczytać komentarze. Myślisz że Linuksa nie lubią tylko ciemni windowsiarze którzy w życiu z niego nie korzystali ? A może przyszło ci do łba że ktoś po prostu może nie lubić Linuksa chociaż potrafi z niego korzystać bo po prostu ma ciekawsze zajęcia niż wieczna dłubanina ? Przykładzik: zainstaluje sobie taki dzieciak Ubuntu i się podnieca bo potrafi zainstalować program apt-get''em i to w dodatku z konsoli (hakier!). Ale jak paczuszki akurat nie ma w repozytorium to już zaczynają się schodki, zwłaszcza jeżeli paczuszka ma 80 zależności które trzeba sobie upolować w necie i skompilować samemu. Linuksiarzowi-fanatykowi taka sytuacja odpowiada, w końcu nie ma dziewczyny ani nic do roboty poza siedzeniem przed komputerem więc może sobie siedzieć pół dnia i kompilować. Natomiast ciemny windowsiarz po kwadransie zabawy dojdzie do wniosku że ma to w d*, odpali Windowsa i zainstaluje sobie potrzebny program w ciągu 3 minut a pingwina wywali przez okno.

~Gość

02-10-2007 21:59

Miejmy nadzieje, że ubuntu będzie szybsze bo na prawde te suse to tragedia... mogli je dopracować i poczekać na gnome 2.20.1 pod koniec października

Plichu

02-10-2007 21:42

A to po co? Nie mam nic przeciwko "normalnym" użytkownikom windowsa... ich wybór czego używają i mi nic do tego ale jak czytam komentarze takich ******* dzieci neostrady jak chociażby Ty to mi się smiać z litości nad tobą chce...

...

02-10-2007 21:32

@Plichu To załóż sobie swój linuksiarski portal i wpuszczaj tylko komentarze wychwalające Linuksa pod niebiosa- coś al''a Radio Maryja z którego mentalnością pingwiniarze mają wiele wspólnego.

Plichu

02-10-2007 21:14

Hmm po przeczytaniu tej recenzji (przynajmniej jak narazie) nie mam ochoty testować nowego susła... Skoro niema nic rewolucyjnego to po co sobie głowe zawracać? Mówię tu o userach innych dystrybucji którym dobrze jest jak jest... Ps. Jak dla mnie to admini idg.pl powinni założyć jakąś blokadę na komentarze przy artach o linuksie przynajmniej na podstawie detekcji przeglądarki bo to już sie nudne robi czytać wszechwiedzących użytkowników windowsa ze nam trudno zainstalować paczke cyz problemem "w danej chwili" jest brak jakiegoµś sterownika...Swoją drogą dystrybucje linuksa na starcie mają więcej sterowników niż windows do którego nota bene trzeba dogrywać sterowniki z każdym nowym urządzeniem w kompie więc po co te komentarze na poziomie najniższym z możliwych? Wiem że mój post nic nie zmieni ale chciałbym napisać że mi poprostu takich ludzi żal jak przelewają swoje problemy w komentarzach w portalach internetowych...

popdruid

02-10-2007 20:55

Tak... W Fedorze7 Yum instaluje oprogramowanie jednym kliknięciem... :-)) A wersja oprogramowania nie robi dużej różnicy bo update jest co miesiąc, a jak nazbiera się tego dużo to robi się spina Revisorem, i już mamy najaktualniejszą wersję Fedory7 pod Słońcem... Np. w tej chwili używam kernela 2.6.22.9-91.fc7...

popdruid

02-10-2007 20:47

Ja wróciłem do Feodry7 (po wersji FC1) i jestem zachwycony... Kto wie - może OpenSuse tez się kiedyś "załapie"? Dystrybucje w sumie podobne... Ale póki jest Fedora...

~Gość

02-10-2007 20:46

Bawcie się Linuksiarze dalej w swój jakże cudowny i do wszystkiego OS, mając poczucie wyższości nad resztą ludzi, którzy bez stresu po prostu pracują na kompie zamiast zastanawiać jak doinstalować kolejną paczkę albo dlaczego nie ma sterowników do potrzebnego w tej chwili urządzenia... Pozdrawiam

Czarek

02-10-2007 19:53

http://cdrecord.berlios.de/old/private/linux-dist.html

Huzar

02-10-2007 18:33

@windziarz Tak samo jak ty nie widziałeś GNU/Linuksa windowsiarzu.

windziarz

02-10-2007 18:29

Zawsze mnie to bawiło. Linuksiarze wrzucają na Vistę bo wolno działa ale to że Ubuntu, Suse czy inny syf działa wolniej od niej jakoś nikomu nie przeszkadza (zresztą 90% tu piszących nie widziało Visty na oczy, więc skąd mają wiedzieć).

~Gość

02-10-2007 17:59

@Robert tylko że PCLinuxOS jest kopią Mandrivy w której wpakowanao Debianowego apt'a, w tym systemie nie ma nic przełomowego więc nie bardzo rozumiem dlaczego niby jest najlepszy? Pierwszym moim linuksem było właśnie SUSE wersja 10.0 i wspominam ją bardzo miło, może sobie przetestuje 10.3 na VirtualBox'ie, a jak bedzie niezłe to może wyląduje na miejsce obecnego systemu.

mario

02-10-2007 17:54

@mr-owl: YaST nie jest napisany w Qt! YaST może używać w X''ach Qt lub GTK, a jak odpalisz go w czystej konsoli (zmienna środowiskowa DISPLAY nie jest zdefiniowana) to włączy się wersja oparta o ncurses. YaST nie jest uzależniony od żadnego toolkitu GUI, a w najnowszej wersji została dodana obsługa GTK. @mir3xk: 1. Ten minus z uszkodzonym CD z GNOME to raczej dopiero będzie minus, jeśli tego nie naprawią do czasu premiery. 2. Pretensje co do sterowników ATI to raczej należy kierować do producenta ATI (czyli AMD), choć sprawy się mają coraz lepiej, bo AMD otwiera specyfikację.

mir3xk

02-10-2007 17:29

Jestem jednym ze szczęśliwców, którzy już zainstalowali nową wersją OpenSuse. Ogólnie muszę przyznać że na prawdę bardzo pozytywnych zmian. Ogólnie udało mi się pobrać wersję CD z Gnomem. Co do plusów na pewno zaliczę: - konfigurację połączenia wifi, gdzie przy mojej karcie wifi na chipsecie rt73 usb wystarczyło przekopiowac plik z firmwarem do /lib/firmware czy jakoś tak. Po wykonaniu tego już Susłowy konfigurator poprowadził mnie poprzez ustawienia wifi. Gigantyczny plus. - Bardzo dobre wykrycie sprzętu w komputerze, wszystko właściwie po zainstalowaniu działało prawidłowo - xorg moim zdaniem coraz ładniem funkcjonuje, synaptics od razu wykrył i skonfigurował mi touchpada... - Odczułem pracę systemu jako szybszą w porównaniu z wersją 10.2 - Śliczny wygląd :) - Działające rozpoznawanie kodeków i faktycznie pobranie ich jednym kliknięciem, bardzo wygodne rozwiązanie. No i minusy: - Przy CD Gnomowym uszkodzone pakiety xorg-fonts. Konieczność instalacji w trybie tekstowym modułów xorg z repozytoriów. - Uczucie długiego ładowania systemu - Brak sterowników Ati do tej wersji suse, kwestia czasu... Póki co mogę ocenić że w pierwszym biegu właśnie wygrał Suse, Ubuntu IMO do tyłu na moment ostatniej wersji testowej.

mario

02-10-2007 17:26

@autor: "dyski nie są już symbolizowane przez /dev/hdX, ale pojawiają się jako /dev/sdX." Dyski hdXY, to dyski IDE, dyski sdXY to dyski SCSI. To nie jest zmiana, tylko rzecz w tym, że niektóre sterowniki do kontrolerów SATA widzą dyski SATA jako urządzenia SCSI, podobnie dyski USB są widziane w Linuksie jak SCSI. Jeśli kontroler SATA jest w pełni kompatybilny z IDE (np. WinXP wtedy nie wymaga dyskietki ze sterownikiem przy instalacji) to dyski SATA są widziane jako hdXY. hdXY, to skrót od Hard Disk, X to numer dysku (od "a" do "z"), a Y to numer partycji (1 -4 to podstawowe, a o 5 wzwyż to dyski logiczne), podobnie przy sdXY, sd to skrót od Scsi Device, X to numer urządzenia SCSI, Y to numer partycji. Warto poprawić to aby nie wprowadzać czytelników w błąd.

mg42

02-10-2007 17:21

Kocham Zuzię!!!Każdą. Zawsze!

Robert

02-10-2007 16:57

Tylko PCLinuxOS. To jest system z prawdziwego zdarzenia, i pomyśleć, że zrobiony przez jednego człowieka i kilku pomocników, bez wielkich pieniędzy takich firm jak Novell i Microsoft

mr-owl

02-10-2007 16:53

YaST napisany w QT, nie dziękuję... dlaczego wszyscy się wpychają wszędzie ten p**********m KDE...

Polecane

Kariera w IT 2012

Kariera w IT 2012
Uczelnie, rynek pracy, rekrutacja, pracodawcy, rozwój zawodowy - czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o pracy specjalistów IT w Polsce. Piszemy jakie uczelnie wybrać, dlaczego warto studiować informatykę i kierunki techniczne, jak wygląda proces rekrutacji i jak dobrze wypaść przed pracodawcą, opisujemy pracodawców - firmy IT - i możliwe ścieżki kariery.

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »