Opera: pozew przeciwko Microsoftowi

Norweska firma Opera Software - producent przeglądarki internetowej Opera - skierowała do Komisji Europejskiej pozew antymonopolowy przeciwko koncernowi Microsoft. Giganta z Redmond oskarżono w nim o nieuczciwą konkurencję na rynku przeglądarek, przejawiającą się dołączeniem programu Internet Explorer do systemu Windows.
Przedstawiciele Opera Software twierdzą, że dołączając do OS-ów przeglądarkę internetową Microsoft nieuczciwie wykorzystuje swoją dominującą pozycję na rynku systemów operacyjnych dla komputerów PC.

Dlatego też Opera zwróciła się do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zmuszenie Microsoftu do usunięcia z systemu Windows przeglądarki Internet Explorer lub - alternatywnie - do standardowego wyposażenia go również w inne przeglądarki (tak, by klient miał wybór). Dodatkowo norweska firma domaga się, by przeglądarka Microsoftu zaczęła obsługiwać podstawowe standardy branżowe.

Jon von Tetzchner - szef Opery - powiedział, że pozew złożony został w imieniu "klientów zmęczonych tym, że monopolista dokonuje za nich wyborów"".

Microsoft na razie nie komentuje tych doniesień. Warto jednak wspomnieć, że zarzut wykorzystywania monopolistycznej pozycji do promowania IE pojawiał się już wcześniej - przedstawiciele koncernu zwykle odpowiadali w takich przypadkach, że ścisłe zintegrowanie systemu operacyjnego z przeglądarką jest korzystne i wygodne dla użytkowników.
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (34)

~lIopwkCoBNtqEQIxmp

18-10-2011 06:37

That''s a mold-breaker. Great tinhinkg!

~JMCgkTStpKUjI

18-10-2011 05:57

Me and this atrcile, sitting in a tree, L-E-A-R-N-I-N-G!

~jzkjfmLKBgZaUXeNt

16-10-2011 06:41

A mnitue saved is a minute earned, and this saved hours!

~tzdIsCFRqJGVx

16-10-2011 06:23

Last one to utilize this is a rotetn egg!

pablo

23-02-2008 20:31

"ścisłe zintegrowanie systemu operacyjnego z przeglądarką jest korzystne i wygodne dla użytkowników" to tak jakby zintegrować system z backdoorem... ale teraz IE jest tak zintegrowany że jak go usuniesz to połowa rzeczy przestanie działać (opróżnienie folderu Program Files/Internet Explorer nie usunie całego ie!)

n2

30-12-2007 14:01

wlasnie usiluje za pomoca badzIEwia sciagnac Opera, bezskutecznie bo jest odrzucana przez zabezpieczenia... uczciwa konkurencja, mozliwosc wyboru ?

~Gość

25-12-2007 15:49

ryo87: a po co odinstalowywać? Przecież możesz wyłączyć, a odinstalowywać bez sensu, bo przestałyby ci działać niektóre programy, które wykorzystują do działania silnik IE. IE to oprócz tego, że aplikacja także zestaw bibliotek wykorzystywanych przez różne programy i dlatego domyślnie próba odinstalowania IE w Windows kończy się na usunięciu skrótów.

ryo87

24-12-2007 21:49

hmmm, a może by tak opcja odinstalowania IE z systemu? wg. mnie to by zupełnie wystarczyło... Zaś ten pozew Opery wobec MS to tylko reklama, jak FF zdobywał swoją popularność, przypadkiem też nie od podgryzania konkurencji :>?

Taisto

23-12-2007 22:54

Kretyństwo.....jeśli ktoś nie chce to nie musi z IE korzystac, niech sobie zainstaluje Opere albo FireFoxa i niech korzysta. Panowie z Opery łapią się brzytwy byle nie utonąc - FireFox jakos potrafił zdobyc miliony użytkownikow, i nie przeszkadzał w tym fakt że IE jest w systemie - gdyby Opera była atrakcyjnym produktem to ludzie by z niej korzystali, tak jak korzystają z FF! Nie ma to jak atakowac MS byle tylko zrobic sobie jakąs drogę ratunku przed totalnym odpadnięciem z rynku.

~Gość

16-12-2007 23:00

A ja mam pytanie. Jeżeli w Windows nie będzie IE, to czym ściągnę Operę? Proponuję twórcom Opery stuknąć się w głowę, bo chyba nie będę szukał Opery na jakiejś płycie czy nie wiadomo gdzie, skoro teraz jest ona bardzo łatwo dostępna dzięki... właśnie IE, bo jest od razu w Windowsie i od razu po instalacji mogę sobie ściągnąć i zainstalować dowolną przeglądarkę.

~Gość

15-12-2007 19:09

sir radoslaw: Taki z ciebie spec od robienia stron internetowych i przeglądarek, a korzystasz z przeglądarki, która w twoim komentarzu nieprawidłowo zakodowała niektóre polskie znaki.

jwalczak

15-12-2007 08:32

Mario: O licencji myślałem to oczywiste. Pomiędzy Linuksem a Windowsem jest zasadnicza różnica. Windows to produkt komercyjny. Załóżmy że MS doda w instalatorze "repozytoria" z produktami firm trzecich. I kto miałby tym zarządzać, i decydować co ma w nich być? Microsoft? Zobacz Mac OSX, tam też jest przeglądarka, w każdym normalnym systemie jest, i powinna. Co nie znaczy, że należy tego badzIEwia używać. Super by było, gdyby MS zaczął stosować się do standardów, zamiast używać swoich niekompatybilnych. Bo to jest wykorzystanie pozycji monopolisty. A co do windows media playera, to tam chodziło chyba o to, że WMP wykorzystywał nieudokumentowane API.

mario

14-12-2007 21:20

@jwalczak: "wymaga się od Microsoftu tego, żeby za 350 zł czy ile tam Windows kosztuje, nie dodawał do niego żadnego oprogramowania." 1. Nie da się kupić Windows 2. 300zł kosztuje licencja OEM na używanie XP Home 3. Windows jest dostarczany z innymi produktami firmy, przez co niszczy konkurencję na rynku. Zgodzę się, że brak tych komponentów utrudnia używanie kompa, dlatego powinien być wybór. Jak instalujesz Linuksa to on jest dostarczany z konkurencyjnym oprogramowaniem różnych firm, nie tylko z oprogramowaniem dostawcy dystrybucji. Dlaczego więc nie mogę przy instalacji Windows wybrać, że chcę FF i Thunderbirda?

NSPP/Makii

14-12-2007 13:04

@mike88, Loozak A co to wy nie potrafilibyście sobie wcześniej na płytce wypalić Opery czu FF? Mógłbym sobie też i tak powiedzieć: Nie ma dołączanego do systemu GG, więc jak będę z niego korzystał...

jwalczak

14-12-2007 13:00

ms-trex: Nie koniecznie, dużo osób które znam, przeszły na Firefoksa, czy też Operę. mario: nie każdy wie, tu się zgodzę, ale wymaga się od Microsoftu tego, żeby za 350 zł czy ile tam Windows kosztuje, nie dodawał do niego żadnego oprogramowania. Czyli podłączę kompa do internetu i jak mam ściągnąć alternatywną przeglądarkę? Latać z płytkami CD/DVD? Zgodzę się z wami, że MS psuje rynek, swoim postępowaniem, z tym że nie szanuje standardów, że utrudnia tworzenie stron i aplikacji webowych. Ktoś pisał, że powstanie Windows bez IE którego nikt nie kupi, i jeśli Opera wygra, to tak będzie. Ale zdaje mi się że chodzi też o to, żeby zmusić Microsoft do szanowania standardów. I wiecie w czym jest jeszcze problem, że rządowe projekty robi się pod IE. Widziałem rządowe serwisy online, które wymagają tylko IE, inaczej nie pójdą. I drugie, ktoś zdawał certyfikat na studiach ECDL? Skierowanie tylko na IE, Outlook, i inne badziewie od MS. Kto miał informatykę w szkole? To samo. To jest problem.

Loozak

14-12-2007 11:20

Opera sama sobie strzela w noge ... Jak kowalski ma niby ściągnąć operę skoro nie ma żadnej przeglądarki (jak usuną IE). To jest głupota już a nie obrona praw....

ptr100

14-12-2007 09:39

@smuter, i niech jeszcze dołączą obsługę tych dorzuconych FF i Opery do Windows Update, bo przecież poprawki użytkownikowi też jakoś dostarczać trzeba. Jak nie to zaraz będą pozwy: ''Microsoft wykorzystując monopolistyczną pozycję na rynku nie wspiera dystrybycji aktualizacji wszystkich przeglądarek''. A tak w ogóle, to przeglądarka Safari jest od jakiegoś czasu w wersji dla Windows - podobno bardzo dobra jest. Może też ją należałoby dołączyć? A dzisiaj przeczytałem coś o jakiejś przeglądarce Ask, która podobno zaciera wszelkie ślady online pozostawiane podczas korzystanie z innych przeglądarek. Jak myślisz? Może też trzeba dołączyć?

mike88

13-12-2007 23:04

okej, a jak nie będzie ie to jak firefoxa ściągnę? ;> juz lepsza ie niż żadna!

NSPP/CyberSys

13-12-2007 21:48

I bardzo dobrze przedstawiciele Opery zrobili. Szkoda tylko, że tak późno się zdecydowali na tak drastyczny krok. 1. Używanie IE jest równoznaczne z samobójstwem. 2. Monopol. Zintegrowna przeglądarka IE z systemem, bez możliwości pominięcia tego komponentu podczas instalacji. 3. Wymuszanie na użytkownikach Windows używania IE podczas uaktualniania sieciowego. 4. Integrowanie plików systemowych oraz współdzielenie ich bibliotek z IE jest po prostu NIE DO PRZYJĘCIA. 5. Dodatkowe obciążenie systemu, z tytułu współdzielonych, aktywnych bibliotek.

sir radoslaw

13-12-2007 19:46

Zajmuje się robieniem stronek internetowych a moja specjalizacja to css. My¶le że tu nie chodzi operze o korzy¶ci finansowe bo ich program można ¶ci±gn±ć za darmo z sieci. Fakt faktem, że IE jest zacofane, a opera jest chyba najlepsz± przegl±dark± pod względem obsługiwania standartów (najnowsze wersje obsługuj± już duż± czę¶ć css3 który jeszcze oficjalnie nie powstał, to oczym¶ ¶wiadczy). Z tego co widzę operze chodzi o rozwój internetu i danie webmasterom większe pole popisu, bo co z tego, że wszystkie przegl±darki, oprócz jednej(IE) będ± obsługiwać css3, większo¶ć będzie pisać strony pod IE bo po co maj± sie wysilać i pisać osobny arkusz dla IE. My¶lałem że IE się polepszy jednak nie... Po wyj¶ciu IE7 zrobiłem mały te¶cik z css-a i co???? prawie nic się nie poprawiło nawet zachowanie :hover w listach(co jest ważne gdy nie chcesz mieć javy lub flascha w kodzie, a chesz mieć rozwijane menu). W tzrech słowach: IE to badziew. Jak dla mnie ta przegl±darka nie nadaje się do niczego i że ludzie zasługuj± na co¶ więcej, zwłaszcza, że za to płac±.!!!

Knihgt

13-12-2007 16:09

Opera obługuje napewno wiecej standardów niż IE. A co dopiero jeśli mowa o "prawidłowości działania" Odpal "Acid test na IE i na Operze to zobaczysz"

ms-trex

13-12-2007 16:03

@twist Miałem podobną sytuację z openoffice, otóż na kompie był zainstalowany oo.org oczywiście, a skrót do writera był podpisany jako word. Tragedia.

makjuzer

13-12-2007 15:40

Czekam tylko az Opera pozwie Apple za to, ze dostarcza system do swych komputerow wraz z przegladarka Safari. Zawsze twierdzilem, ze Opera Ssie, ale teraz to juz przesadzili.

~Gość

13-12-2007 15:32

basti: nie jest im potrzebny do Windows Update - przecież w Windows Vista do WU już nie wchodzi się przez IE, tylko jako normalny aplet w panelu sterowania. A decyzja o wywaleniu IE dotyczyłaby raczej przyszłych wersji systemu (lub ewentualnie od Windows Vista), więc nie byłoby problemu, bo z Windows XP i tak nie byliby zmuszeniu usuwać IE.

~Gość

13-12-2007 15:29

No i pewnie powstanie Windows M (analogiczny do Windows N bez Windows Media Playera), którego nikt nie będzie kupował. Microsoft dobrze wie, jak wyjść na swoje i stworzyć pozór wygranej swojemu przeciwnikowi. A przecież wystarczyłoby jakieś ukryte menu podczas instalacji (ponieważ aktualnie Microsoft argumentuje, że nie będzie wyboru składników przy instalacji, ponieważ instalator powinien być maksymalnie uproszczony) - np. zrobiliby coś takiego, że jeżeli naciśnie się klawisz X na ekranie wyboru dysku twardego, to pojawi się wtedy menu wyboru składników podobne, jak było w Windows 9x.

i

13-12-2007 15:02

Bu ha ha, moze od razu niech Digital Research wniesie pozew do M$a ze dolacza standardowo interface graficzny. Przeciez tez jest wybór... IE jest zintegrowane ze srodowiskiem, a przegladarka jest tylko przy okazji tej integracji. Dodatkowo w sumie to niech najpierw i Opera obsluguje wszystkie standardy a pozniej sie madrzy...

smuter

13-12-2007 14:39

Niech dorzucą Operę i FF do instalki Windows i na pulpit. Może w końcu naiwny user trafi w lepszy program. Bo takiemu typ przeglądarki jest obojętny. Znam takich, którym jeśli na dzień dobry nie otworzy się Onet lub WP to sie pytają "gdzie jest internet"

Blindfury

13-12-2007 13:20

Jakkolwiek sam zajmuję się internetem od połowy lat 90 to fakty są takie, że niezależnie od indywidualnych preferencji, korzyści z konkurencji i faktów na temat wad IE, argumentacja o zadowoleniu użytkowników jest z gruntu fałszywa, a wręcz kłamliwa: przeciętny user komputera ma to głęboko w poważaniu, nie czyta "Internet Standard", nie jest programistą i jest zadowolony, że ma przeglądarkę. Ba, to nie jest rok 1996 i przeglądarka silnie zintegrowana z systemem jest dla przeciętnego użytkownika komputera tak samo naturalna jak graficzny interfejs, w którym nie trzeba się shellem posługiwać

mario

13-12-2007 13:16

@jwalczak: nie każdy wie, że w ogóle ma wybór. Tutaj pojawia się problem i to poważny, bo dostajemy kilka produktów kupując jeden. W sumie standardowa dystrybucja Linuksa dostarczana jest z kilkoma przeglądarkami i nikomu to nie robi problemu, więc dlaczego by Windowsa nie dostarczać z kilkoma? Z drugiej strony MS ma doskonałe narzędzie promocji swoich innych, nie koniecznie udanych produktów. Bo kto pomyśli o szukaniu przeglądarki, skoro ma już jedną, która działa. Standardowy user też nie wie co to standardy i nie powie ze MSIE jest złe z powodu dużej ilości stron IE only, tylko że alternatywna przeglądarka jest zła bo jej nie wyświetla. Prawnie jest to bardzo skomplikowany problem. Wg. mnie powinien zmienić się sposób dystrybucji Windows''ów, przy zamawianiu systemu podajesz zestaw oprogramowania jaki tam ma się znaleźć. Dostajesz listę z oprogramowaniem różnych firm i wybierasz - wtedy było by sprawiedliwie i nikt nie mówił by, że MS narzuca swoje oprogramowanie.

twist

13-12-2007 13:14

@ms-trex Masz racje... moj kuzyn juz z 3 razy mial formata bo uzywa Ie... Juz mu skrot zastapilem na Firefoxa to mu musial serwisant przyjsc internet explorera wgrac bo go znalesc nie umial jak mu sie FF włączał...

ms-trex

13-12-2007 12:56

@jwalczak Nie rozumiesz że jak nowy user pierwszy raz użyje IE to do końca życia jak będzie z netu chciał skorzystać to będzie szukał "niebieskiej ikonki internetu"? Wiadomość jest wspaniała tylko że o 10 lat za późno się wzięli za nich.

basti

13-12-2007 12:55

Według mnie albo oddalą ten pozew albo Microsoft sie wywinie. Bo IE jest im potrzebny do Windows Update. Ale przecież każdy może sobie sam pobrać i zainstalować inne przeglądarki wiec ja nie widzę problemu.

jwalczak

13-12-2007 12:52

Bez sensu zupełnie. Jak ktoś nie chce to nie używa IE, ja używam Firefoksa, a IE w ogóle nie włączam. Czy to jest niewygodne, zobacz KDE 3 (w 4 będzie Dolphin) zarządzanie plikami to przeglądarka Konqueror i jest to wygodne. Co do dołączania innych aplikacji to jak Opera Software sobie to wyobraża? Że ich przeglądarkę dołączą, no i może Mozillę, a inni? Jak sobie napiszę przeglądarkę to moją też mają dołączyć? Bo jak inne to na jakich prawach? Inny wątek to, to, że IE to pseudo-przeglądarka, hamująca rozwój sieci, przez nieobsługiwanie CSSa chociażby. I że MS powinien się jej wstydzić.

Pat

13-12-2007 12:08

Ciekawe co w tym wygodnego. Brawo, pewnie usunąć nie usuną, ale może będą zmuszeni dodawać inne przeglądarki:)

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »