4 rdzenie w dobrej cenie...ale czy warto?

Co kupić: procesor 4- czy 2-rdzeniowy? To pytanie zadaje sobie wielu z was. Do niedawna wybór był prosty i najczęściej podyktowany niższą ceną układów 2-rdzeniowych. Wraz z wprowadzeniem przez AMD niedrogiego Phenoma 9500 sytuacja zmieniła się. Teraz w podobnej cenie można kupić taktowany z wyższą częstotliwością procesor 2-rdzeniowy lub czterordzeniowca z wolniejszym zegarem. Dodatkowo Intel nie odpuszcza konkurencji i lada dzień zaprezentuje swój najnowszy 45-nanometrowy, ekonomiczny procesor 4-rdzeniowy Core 2 Quad 9300. Sprawdziliśmy w testach, czy istotnie jest tak szybki jak przewidywano. Aby wybór nie był za prosty kilka tygodni temu Intel odświeżył linię procesorów 2-rdzeniowych, które jak dowiodły nasze testy, oferują bardzo dobry stosunek wydajności do ceny. Konfrontacja najnowszych modeli procesorów AMD i Intela pozwoli nam na wyciągnięcie wniosków, które układy są obecnie najszybsze, a które oferują najlepszy współczynnik wydajności do ceny.
AMD Phenom występował już w redakcyjnych testach. Jako pierwsi w Polsce zaprezentowaliśmy jego recenzję w artykule AMD Phenom kontra Intel Penryn - pierwszy test w Polsce . Jako że we wskazanym materiale opisaliśmy wszelkie nowinki układu AMD nie będziemy się tym razem powtarzać i zainteresowanych odsyłamy do wcześniejszego artykułu.

Chcemy jednak dodać, że pierwsze testy Phenoma przeprowadziliśmy w atmosferze sporego zamieszania. AMD co chwila torpedowało nas informacjami, wg których nasza platforma testowa (dostarczona zresztą przez samo AMD) była "wybrakowana", płyta główna ASUSA miała być wyjątkowo wolna przez co procesor nie miał możliwości pokazania pełni swoich możliwości. Winę za ten stan rzeczy miał również ponosić błąd w procesorze, który AMD odkryło praktycznie bezpośrednio przed premierą układu. Na poprawki nie było już czasu, a warto wiedzieć, że wszystkie aktualnie oferowane układy (do serii B2 włącznie) obarczone są tą fabryczną niedoskonałością. Chodzi o błąd związany z pamięcią podręczną 3 poziomu, który w szczególnych przypadkach może doprowadzić do zawieszenia systemu.

Podstawka Phenoma AM2+ jest kompatybilna ze starszą AM2Kliknij, aby powiększyćPodstawka Phenoma AM2+ jest kompatybilna ze starszą AM2

To twierdzenie AMD w które wypada nam wierzyć (jeśli firma przyznaje się sama do błędu to coś musi być na rzeczy) lecz z naszego doświadczenia wynika - a mieliśmy już w testach kilka procesorów Phenom - że zawieszenia systemu praktycznie się nie zdarzają. Nawet gdy procesor pracuje pod pełnym obciążeniem obarczony zadaniami obliczeniowymi powodowanymi przez wymagające benchmarki żadne problemy ze stabilnością nie występują. Co więcej, w panelu sterowania Overdrive, który pozwala na sterowanie parametrami procesora z poziomu systemu operacyjnego znajduje się specjalny przełącznik, który programowo pozwala obejść potencjalny problem z błędem pamięci. Można tę funkcję włączyć lub wyłączyć.

W naszych testach ustawialiśmy procesory Phenom w trybie "agresywnym", który teoretycznie narażał nas na wystąpienie błędu, w praktyce jednak nigdy nie doświadczyliśmy żadnych problemów. Można więc powiedzieć, że dla przeciętnego użytkownika błąd w procesorze Phenom jest całkowicie nieistotny i istnieje duże prawdopodobieństwo że w czasie użytkowania takiego komputera nie napotkamy nigdy na anomalie związane z pracą CPU. Jeśli jednak za nic w świecie nie chcecie procesora z "błędem", to musicie poczekać na nową serię Phenomów 9550 i 9650, które pojawią się w sklepach po targach CeBIT 2008, czyli w marcu.

Testowany model to Phenom 9500. CPU-Z rozpoznaje go prawidłowoTestowany model to Phenom 9500. CPU-Z rozpoznaje go prawidłowo

W naszych wstępnych, premierowych testach zaznaczaliśmy, że do prezentowanych wyników należy podchodzić z pewną ostrożnością. Dmuchaliśmy na zimne, choć uwagi AMD odnośnie niedoskonałości naszej platformy testowej nie były dla nas w pełni przekonujące. Tym razem do testów wzięliśmy sklepowe procesory Phenom i finalną, uważaną za jedną z najszybszych dostępnych płytę głównych z podstawką AM2+ Gigabyte GA-MA790FX-DQ6. Zbudowano ją w oparciu o topowy chipset AMD 790FX kompatybilny z najnowszymi procesorami i obsługującymi wszelkie nowinki w postaci PCI Express 2.0 oraz interfejsu komunikacyjnego Hyper Transport w wersji 3.0. Tak jak się domyślaliśmy powtórne testy praktycznie potwierdziły początkowo zmierzoną wydajność. Niewielkie wzrosty zanotowaliśmy jedynie w grach lecz wynikają one z pojawienia się nowych uaktualnień dla oprogramowania.

Rdzeń procesora PhenomKliknij, aby powiększyćRdzeń procesora Phenom

Tagi: AMD, Intel, Core 2 Quad, Core 2 Duo, procesory
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (50)

Milva

06-05-2012 21:06

Od razu powiem, że 4-rdzeniowy komputer polecił mi kolega, osobiście się na tym nie znam, ale mam pytanie czy gry typu: Wiedźmin 1 i 2, Assassin's creed i Batlefield 3 będą normalnie działać?

~5x-

07-04-2010 17:03

yy..... Ile to ma kosztować ??? Bo nie mogłem się doczytać :PP??

maciek319

27-05-2009 12:22

Mały błąd w konfiguracji sprzętowej pod AMD....dwier kości pamięci CORSAIR 2x2048 na płycie a podane 1x2048:)

pb

15-04-2008 15:26

Zobaczcie co się dzieje w najnowszych programach. http://www.techspot.com/review/84-amd-phenom-family-performance/page2.html

Premislaus

08-03-2008 02:20

Chyba porobiłem wcześniej błędy stylistyczne. Przepraszam, jest już późno.

Premislaus

08-03-2008 02:13

Ja jestem wielkim entuzjastą gier komputerowych, uważam je za sztukę. Z komputerami mam styczność od małego dziecka, głównie kuzyni mieli, pierwszy komputer był już w moim domu w 1996 r. miałem w tedy osiem lat, pamiętam, że kosztował w okolicach 5000 zł. Ech stare czasy... Wracając do meritum, mało mnie obchodzi prąd, mnie interesuje na ile dana platforma mi starczy do gier. Ja nie podkręcam swojego sprzętu, bo zazwyczaj z braku kasy nowy kupuję co kilka lat. A podkręcony sprzęt ma krótszą żywotność. Zazwyczaj gram w klasyczne strategie w stylu Europa Universalis, czy Supreme Ruler 2010 i cRPG. Teraz od dwóch lat mam Athlona 3500+, 1 GB RAM i GeForce 6800 GS 256ram\256bit. Chwalę sobie tę konfigurację. I dlatego nie interesuje mnie kupno konsoli, bo nie ma tam dobrych gier, w gatunkach które mnie rajcują :-). Jedni wydają majątki na kolejki elektryczne, drudzy pieszczą swój samochód, trzeci przepijają kasę. A ja wolę ładować kasę w sprzęt i gry. Pozdrawiam!

~Gość

20-02-2008 17:39

xxx mylisz się ... sprubój sobie w winrar''ze bawić się plikami 2gb i zobaczymy czy 2ghz na jednym rdzeniu ci starczą ... 2ghz x2 zrobi to 2-3 razy szybciej ... Kiedyś poszedłem do kolegi i prosiłem do o mapy do Warcrafta 3 frozen thron ... było tego z 1gb więc wzielśmy to w winrarze ... kolego ma pracko E4500 podkręconego do 3ghz. kiedy w domu prubowalem rozpakowac ten plik na swoim 1,72 to myslalem ze osiwieje zanim sie to rozpakuje ...

Zbyniu

14-02-2008 21:35

Wiele lat temu Intel wymieniał klientom Pentiumy w których był błąd koprocesora. IMHO AMD powinno wymienić wszystkie zakupione Phenomy na wolne od błędu, gdy takie się ukażą na rynku.

aix

11-02-2008 13:14

podpisuję się w pełni pod tym co napisał ZIBI. Wbrew reklamom coraz więcej ludzi jest uświadomionych. Słowa autora, że ms office 2007 będzie szybszy na 4-rdzeniowcu niż na dwóch rdzeniach są śmieszne. Prawdziwe są , ale nie pisze, że znacznie wolniejszy od offica 2000 na atlonie. Po co komu nowsza wersja jak nie wykorzystuje poprzedniej choćby w 30 %. Ja dla przykładu używam od 1999 roku openoffice (wcześniej nazywał się Staroffice). Po roku wyszedł msoffice 2000, więc kolega używał offica 97 bo szkoda było 700zł, za 3 lata ms office 2003 za 450zł, używał pirata bo szkoda było kasy, po 4 latach office 2007, teraz chyba za 350zł. Ale już o tym nie myśli bo od 2 lat ma Openoffica. Ja cały czas i zaoszczędziłem 1500 zł w 9 lat. Mam Openoffice 2.3.1 i cieszę się, że mam dobry program. Mam semprona 3200+ i NIE POTRZEBA NIC SZYBSZEGO.

Przemek1112

11-02-2008 12:22

Bux.to- Nowy hit! Bux.to to rewelacyjna firma, która płaci 0,01$ za ok. 30 sekund spędzonych na stronie reklamodawcy. Ilość takich stron na dzień to około 20-30 czyli na dzień samemu zarabiasz 0,20 - 0,30$ - może się to wydać niewielką kwotą, ale na przestrzeni miesiąca da nam to ok. 10,00-15,00$ czyli ok. 30,00-45,00zł. Według mnie to miły dodatek do kieszonkowego. Dodatkowym smaczkiem jest system poleconych - jeśli poinformujemy o systemie kumpli, otrzymamy 100% ich zarobków, przy czym oni nie stracą nic! 200zł na miesiąc z 10 poleconymi?? Zobacz - 25 kliki x 10 poleconych x 30 dni = 75.00$ czyli zarobisz ponad 225zł!! Niemożliwe? Przekonaj się, że jest inaczej!! Pamiętaj!!! Rejestracja w firmie jest darmowa i zawsze możesz usunąć swoje konto. Więc czemu nie spróbować?? Opis Rejestracji Wchodzimy na http://bux.to/?r=Przemek1112 i na Join Now (Jeśli zarejestrujesz sie z tego linka to będziesz dostawał dziennie 10% więcej reklam i bonus na start w postaci gotówki. Po odpowiednim wypełnieniu formularza klikamy na REGISTER, następnie wchodzimy na swoją skrzynkę pocztową i klikamy na link aktywacyjny. Teraz, gdy jest już wszystko gotowe możemy zacząc zarabiać ! Logujemy się do naszego panelu. Klikamy na Login i wpisujemy Login i hasło. OPIS * Surf Ads - Tutaj wyświetlają się nasze płatne linki. Po kliknięciu zostaniemy przeniesieni na reklamowaną stronę. Pojawi się nam tabelka odliczająca 30 sekund. Po upływie tego czasu link zostaje zaliczony (musi wyświetlić się u góry napis DONE z zieloną fajeczką). Następnie odświeżamy zakładkę Surf Ads i powinniśmy zobaczyć przekreślony link, który przed chwilą kliknęliśmy. Powtarzamy to teraz z wszystkimi. Gdy wyklikamy wszystko musimy odczekać ok. 24h aby pojawiły się nowe. * My Stats - Tutaj możemy obejrzeć nasze osobiste statystyki, historię, swój profil. * Cashout/Convert - Tutaj możemy wypłacić pieniądze lub wykupić reklame * My History - Tutaj możesz zobaczyć wszystkie zrealizowane wypłaty jak i oczekujące wypłaty * My Profile - Tutaj możesz zmienić swoje dane, adres mail * Referrals for you - Tutaj jest możliwość wykupienia pakietu poleconych * Upgrade - Tutaj możemy wykupić premiowane członkostwo * Messenger - Komunikator online. * How - Zasady działania. * FAQ - Najczęściej zadawane pytania. * Advertise - Tutaj możesz się zareklamować. * Contact - Kontakt z administratorem. Pamiętaj że przy rejestracji adres PayPal to twój adres który podałeś przy utwarzaniu konta na PayPal (raczej jest taki sam co podasz przy zwykłym twoim adresie) te adresy oraz twoje dane muszą być prawdziwe (nie są wykorzystywane do innych celów) zapamiętak swoje loginy i hasła do BUX i PAYPAL wchodż codziennie, klikaj w linki na Surf Ads i poczekaj na zieloną fajeczkę, to tylko 5 minut a zarobisz nieżle (wypłata od 10$) ZREJESTRUJ SIĘ NA BUX: http://bux.to/?r=Przemek1112 komentarz edytowany przez moderatora

hades

10-02-2008 22:51

@zibi: Gdyby świat zechciał być altruistyczny mogłoby być kolorowo ale światem rządzi pieniądz i dlatego ocieplenie klimatu, kiepskie warunki życia, cierpienie chorych, "złe" komputery i na okrasę chore prawo które sprawiedliwości nie czyni. Jak żartowaliśmy z kolegami, UFO na ziemi nie ląduje bo to we wszechświecie "zakazana planeta". Miłego dnia.

zibi

10-02-2008 21:35

SORRY za kilka błędów w pośpiechu nie zauważyłem a z lenistwa nie sprawdziłem przed wysłaniem ..... :( :(

zibi

10-02-2008 21:31

@Panie Autorze zgadzam się z Panem w częścia argumentacji, że naruralna jest migracja na nowszy sprzęt i nowsze oprogramowanie .... ale w durzej mierze jest to wymuszanie przez firmy produkujące sprzęt i soft do niego .... !!!! Jeśli ktoś ma system Windows 98 kupiony np w 2000 roku za grubą kasę (ok 800zł) to mógł z niego korzystać przez 3-4 lata bo od 2004 roku praktycznie nie były już dostępne sterowniki pod Windows 98. Jeśli komuś pada płyta główna to nie kupi teraz płyty która miałaby sterowniki pod Windows 98 .... musiał kupić Windwos XP. Ktoś kupił płytę z procesorem i pamięcią w 2006r i musiał kupić system XP bo wcześniejszy nie ma sterowników ani pod grafikę ani SATA. Kupił w 2006 r system XP BOX. Padła mu w 2007 płyta i w tej chwili musiałby wymienić zarówno procesor i pamięci oraz kartę graficzną. Doszedł do wniosku, że lepiej już kupić laptopa .... ale okazuje się, że laptop ma dostępne tylko sterowniki pod Vistę ...... czyli po roku musi znów kupić system za ok 1000zł bo systemy z serii Home mają sporo ograniczeń ..... czy taka jest prawidłowość Pańskim zadniem Panie Juliuszu ? Czy kupując system operacyjny a po kilku latach kolejny w cenach ok 1000zł (około średniej krajowej pensji) nie powinien Pan mieć zapewnionej kompatybilności sstemu lub otrzymania tanio aktualizacji systemu .... Według mnie to kpina i zachęta do szerzenia się piractwa. Podane przypadki są z życia wzięte znam je od ludzi szczególnie denerwujący jest ostatni, że już po roku system nie spełnia warunków stawianych przed nim ... czy po to kupuje się droższe wersje BOX aby użytkować ją tylko przez rok ... Dlatego ze swej strony nie toleruję nakręcania ludzi "na makaron" (kasę) są tego przejawy wszędzie. Kiedyś Wasze pismo było mniej tendencyjne ..... a wracając do polemiki z Panem , czy uważa Pan, że komp ssący 345W to mało ..... ? Czy słyszał Pan o tym, że w Australii zabroniono sprzedaży w sklepach telewizorów plazmowych zużywających więcej niż określoną ilość prądu (chyba to było 300W nie pamiętam dokładnie) z kompami powinno być to samo. Kiedyś kompy zużywały 100W .... nie wiem czy Pan o tym słyszał a w kompie używało się zasilaczy 125W !!! a nie 600 ... czy Pan wie jak szkodliwy dla środowiska jest taki wzrost zużycia prądu (węgiel i produkty spalania ... ) konieczność budowy nowych elektrowni ztrefa ozonowa topnienie lodów ... Rozumien, że moc obliczeniowa była wtedy dużo mniejsza ale moc obecnych kompów jest o wiele większa niż niezbędna ... więc teraz większy nacisk niż na wzrost mocy powinno się położyć na ekologię w produktach PC. Po nas kolejne pokolenia też chciałby mieć zdrowe środowisko .... SORRY za tak długą wypowiedź ...

doa

10-02-2008 16:05

A dla mnie najważniejszy parametr cenowy to kwotowa strata wartosci w czasie. Dlatego nigdy nie kupuje nowinek typu 4core.

Autor

10-02-2008 12:20

@ADR: Oczywiście chodzi nam o dominującą pozycję Visty 32-bitowej w aktualnie oferowanych, nowych komputerach. Swoją drogą nie ma sensu robic wielkiego zamieszania z wyboru systemu operacyjnego, bowiem nasze testy wskazują iż wydajność w nowszych grach (a takich używamy jako benchmarków) czy testach aplikacyjnych jest podobna w XP i Viście. Owszem starsze gry czy aplikacje pracują w Viście nieco wolniej o czym wielokrotnie pisaliśmy, lecz nie dotyczy to nowszych aplikacji pracujących w odpowiednio wydajnym środowisku sprzętowym (a zaprezentowane produkty do nowoczesnych i wydajnych z pewnością należą). Co do płyt to nie pisałem o modelach combo lecz przeznaczonych dla pamieci DDR2 lub DDR3. Takich modeli jest sporo, różniących się jedynie rodzajem obsługiwanej pamięci. Co do cenowej różnicy pomiędzy platformami z DDR2 i DDR3 to wydaje mi się że została w artykule przedstawiona. Napisaliśm ile kosztują pamięci DDR2 i DDR3. To jest właśnie różnica w cenie. Ceny plyt obsługujących pamieci DDR2 i 3 są praktycznie takie same. Przykład płyta ASUS P5K3 Deluxe (DDR3)- cena ok 500 zł i ASUS P5K Premium (DDR2) - cena ok 550 zł. Oczywiście w ramach poszczególnych serii płyt spotkamy różne modele różniące się wyposażeniem, lecz generalnie cenowo płyty DDR3 i 2 wypadają podobnie.

Autor

10-02-2008 12:10

@zibi: Nie tylko programy do obróbki filmów działają szybciej. Szybciej będą działały także programy graficzne, gry, aplikacje biurowe (choćby z pakietu Office 2007), czy nawet aplikacje do kompresji danych. Oczywiście w części przypadków niezbędny jest zakup nowej wersji oprogramowania. Jeśli jednak posiada Pan starszą wersję np. aplikacji do obróbki wideo to zapewne wystarczy Panu odpowiednio mniej kosztowne uaktualnienie. Niestety taka jest cena postępu. Nie wydaje mi się aby Pan wciąż korzystał z aplikacji sprzed 10 lat, tak więc wymiana oprogramowania odbywa się w sposób naturalny i z pewnością nie jest wymuszona tylko zmianami sprzętowymi lecz także udoskonalaniem funkcjonalności samych aplikacji. Co do obciążenia procesora i filmów, to oczywiście wszystko zależy od materiału jaki Pan ogląda. Przykladowo przy materiale HD, nawet 2-rdzeniowe Pentium D będzie obciążone w 100% (oba rdzenie), tak więc rozumiem że chodzi panu o filmy niskiej jakości. W naszych artykułach przybliżamy możliwości sprzętu, nikomu nie narzucamy jaki sprzęt ma kupić. Każdy ma różne wymagania i potrzeby, dlatego wybór odpowiednich komponentów to kwestia indywidualna. Pan stawia na laptopa, inna osoba wybierze komputer biurkowy. Podawane przez Pana zużycie energii nie znajduje potwierdzenia w praktyce. Owszem starszej generacji procesory potrzebowały 120 W (a i teraz modele topowe - extreme czy FX rzeczywiście tyle energii zużywają). TDP przeciętnego procesora 2-rdzeniowego to obecnie 65W, a choćby testowanego przez nas 4-rdzeniowego to 95W. Niech Pan przemyśli sprawę, pobór energii w chwili obecnej raczej spada niż rośnie. Zapewniam Pana, że jednordzeniowy procesor serii Extreme sprzed 2 lat wyposażony w jeden rdzeń, potrzebuje więcej energii niż aktualnie dostępny 4-rdzeniowiec. Podobnie jest z kartami graficznymi, a kart zużywających 300W po prostu nigdy nie uświadczyliśmy. Wykonywane przez nas pomiary wykazały maksymalny pobór mocy całego zestawu testowego - płyta, dysk twardy, procesor 2-rdzeniowy serii Extreme (starszej generacji), karta graficzna, napęd DVD, pamięci, na poziomie ok 345W. To zużycie przez cały zestaw, a nie kartę graficzną. Dodajmy że kartę serii GeForce 8800 Ultra, a więc wyjątkowo prądożerną. Nowsze karty zadowalają się o wiele niższym zapotrzebowaniem na energię (to logiczne bo proces technologiczny jest systematycznie unowocześniany).

4 niewarto nieoplaca

10-02-2008 12:09

wszyscy to wiedza i PCW tez udowodnił nieraz ze Vista to badziewie!!Wiec Dominuje cały czas na swiecie XP SP2! Faktem tez jest ze 4 rdzenie to gadżet.Tylko dla fanów albo dla wycyckanych bogatych dzieciaków! Zibi czesciowo sie zgadzam nadal niema wiekszosci programów urzytecznych na co dzień specjalnie obsługujace 2 rdzenie i przezto były by szybsze od 1 rdzenia!Cała ta masa to kampania medialno reklamowa majaca na celu zmylenia ludzi by przekonac ze musza kupowac nowe sprzety naokragło.mimo ze wydałnosc i opłacalnosc jest niewielka.!! Zasłabo cały czas firmy dbaja o energo oszcedność!! Napisał jeden dzieciak ze go nieobchodzi zurzycie produ no tak bo rodzice placą! Kupujesz takiego molocha z zasilaczem 600wat i wywalasz kupe kasy na przegladanie stron w internecie. Do momentu az niebedzie energo oszczednych maszyn najlepsze rozwiazanie zakup taniego laptopa do czytania stron w inetrnecie i wydajny dobry do grania albo kompresji filmów video. Jak wyszło w waszym tescie model ekonomiczny intela E8200 to najlepszy i najdrozszy jaki wogle warto kupic cała reszta wyzej to przepłacanie i wyrzucanie kasy.

ADR

10-02-2008 01:03

Mam taką uwagę do autora tej recenzji, platforma jaka jest składana jest platformą nową, nie jest to upgrade, więc nie widzę sensu przeprowadzania testów na systemie 32 bitowym, uwaga nr dwa, windows Vista 32bit nie jest w żadnym razie systemem dominującym na rynku. Z moich źródeł jest nim XP (jest to odpowiedź do jednego z komentarzy). Sprawa nr 3, jeśli bierzemy pod uwagę płyty oparte o chipsety X38 lub X48 posiadają w wielu przypadkach producenci oferują wsparcie dla DDR2 lub DDR3 płyt Combo jest bardzo mała ilość na rynku. Dlatego też platforma oparta o pamięci DDR3 powinna być przedstawiona, choćby dla przedstawienia różnic cenowych.

hose

10-02-2008 00:17

ciekawe za ile bedzie 8 rdzeni;]

jasne

09-02-2008 23:15

jasne ze lepiej brac 4 rdzeniowy, teraz wszytskie nowe programy sa kompilowane z OpenMP wiec rownoleglosc juz jest faktem

zibi

09-02-2008 21:53

@ Panie Autorze nie wykluczam , że mogę się mijać z prawdą co do nowych wersji programów działających lub nie szybciej z 2-4 rdzeniami wiem, że niektóre programy do obróbki filmów działają szybciej ale należy mieć nowe wersji .... starsze najczęściej nie działają .... więc jednak polemizowałbym z Panem .... po zakupie 4 rdzeniowca trzeba kupić nową wersję programu aby wykorzystać jego możliwości .... wić jednak mam rację, że Wasza założenie prowadzi do maksymalizacji kosztów ... !!! ..... no chyba, że zakładacie zachęcanie do korzystania z nielegalnych kopii programów .... ja unikam stosowania nielegalnych kopii a kupiony jakiś czas temu program do filmów nie obsługuje wielordzeniowości i 2 rdzenie jakie mam są i tak nie wykorzystane ..... więc po co normalnemu userowi przepłacanie. Zresztą większość ludzi nie przetwarza filmów tylko je ogląda do czego używają 10-20% mocy jednordzeniowca ... a większość prac wykonuje niedroga karta graficzna. Systematycznie czytam artykóły i podniecanie się autorów .... i zachęty .... do zakupu "wypasionych" kart po to chyba aby zapłacić krocie za prąd .... sami przyznajecie ale najczęściej na końcu artykułów lub w malutkich tabelkach ile prądu pożerają te potwory. Dla zwykłego usera najbardziej ekonomiczny byłby laptop ze średniej klasy kartą ekranem 17" i zużyciem prądu na poziomie nie większym niż 40W a nie komp w którym procek zużywa ok 120W , grafika 300W i więcej nie ma sensu wymieniać ...... a co z kosztami ..... ? Owszem Wy zarabiacie xx tysięcy korzystaci ze sprzętu służbowego ..... i po pujściu do domu macie dość siedzenia przy klawiaturze ...... weźcie pod uwagę normalnego usera - zejdźcie na ziemię - powinno się patrzeć na ekonomię i trochę pomyśleć o środowisku etc. Patrzycie tylko na nowe technologie zachęcacie do zakupu .... a później .... weźmy za przykład entuzjastów telewizorów plazmowych .... czy ktoś wie ile to pożera prądu - znam ludzi którzy bardzo żałują, że wydali tyle tysięcy. Dlatego moja wypowiedź aby myśleć przed zakupem a nie po .... !!

xD

09-02-2008 20:52

amd powoli przestaje istnieć ! beznadziejne procki i co mi z tego ze mało prądu pobiera, a mnie to guzik obchodzi procesor ma miec moc jak intel a nie takie dziadostwo jak AMD !

Autor

09-02-2008 18:50

@PitBull: jakieś półtora roku temu postanowiliśmy że wszystkie procesory będziemy testowali w środowisku 64-bitowym (CPU obsługiwaly juz wtedy rozszerzenia 64-bitowe). Tak tez zrobilismy, z tym że był to Windows XP, edycja 64-bitowa. Jak tylko pojawiły się testy automatycznie pojawiły się komentarze, że wybór systemu nie jest najszczesliwszy bo uzywa go garstka osob. Przeslismy wiec na Viste 32-bitowa, bo de facto ta wersja systemu jest domunujaca. Powód jest prosty, chcemy aby testy jak najlepiej odpowiadaly srodowisku w ktorym nasi czytelnicy uzytkuja sprzet. Co do stawiania serwerów, to owszem przeprowadzamy takie testy lecz w sytuacji gdy testujemy serwery, tudziez procesory serwerowe. Widze ze nie zajrzal Pan do wyników testow bo zauwazylby Pan, ze wsrod naszych testow jest tylko kilka benchmarkow syntetycznych. Dominuja testy z wykorzystaniem standardowych aplikacji roznego typu - od biurowych poprzez multimedialne na grach koncząc.

A

09-02-2008 18:09

Imho i tak najbardziej opłacalny będzie Core 2 Quad 9300, bo pomimo że jest ciut wolniejszy od phenoma to biorąc pod uwagę możliwości OC na C2D (genialny E4500) to i tak pobije go na głowę, niestety...

PitBull

09-02-2008 17:21

Dlaczego prezentujecie procesory pracujące w viscie 32 bity. Procesory są 64 bitowe i w takim srodowisku powinny być moim zdaniem testowane. Może zbudujecie serwery WWW, FTP itp na linux 64 bit i obciążycie serwery lawiną zadań. Będziemy mieli wtedy jakieś sensowne porównanie w realnym działaniu, a nie w środowisku syntetycznego testu.

Autor

09-02-2008 17:11

@togis: Chodziło mi o procesor Intela odpowiadający mniej więcej cenowo Phenomowi 9500. Co do 9700 to póki co takiego procesora nie ma. Oficjalnie dostępne modele to Phenom 9500 i 9600.

togis

09-02-2008 11:31

Muszę się nie zgodzić z "zibi" ponieważ posiadam 4 rdzeniowy procek intel Quad Q6600 i pare programów diagnostycznych do procesorów np. Speed fan 4.33(temp. rdzeni) albo crystal cpu lub też cpuz.Gdy posiada się windows xp to najczęściej wykorzystywane są 2 lub 4 rdzenie.Jeden rdzeń wykorzystuje system do aplikacji systemowych a jak uruchomię coś dodatkowo to wykorzystuję najczęściej wszystkie rdzenie.Co do artykułu : "bo Intel póki co nie ma w swojej ofercie 4-rdzeniowego układu o cenie i osiągach zbliżonych do Phenoma 9500" A Intel Quad Q6600 kontra Phenoma 9700??

markowski

09-02-2008 10:29

Witam ! Spokojnie,spokojnie jak na wojnie!! Ja od lipca ub.roku pracuję na maszynie zbudowanej z:Core Duo E2160,2GB Ram,Asus P5,grafika to Gainward Blisss GF 7600 GT(600/1600/). Procesor delikatnie ruszony na 2.4 Ghz,szyna to 266 Mhz.pamięci GoodRam. Jak dotąd żadnych problemów,chodzą wszystkie gry typu Crysis,Oblivion,The Witcher,Airborn.* W Light Wave czas renderingu objektu radiosity Skull 2 sek. *gry z opcjami max,tylko filtrowanie obniżone do x 8 przy rozdzielczości 1280x1024. Tak więc na razie ja skarbony nie muszę tykać,ale jasne jest iż przy dzisiejszym tempie nowinek producenci będą chcieli wszystko upchnąć a więc ..... spokojnie,najpierw myślenie bo to to akurat nic nie kosztuje. Pozdrawiam

~Gość

09-02-2008 04:14

4 rdzenie i inne wynalazki to marketingowy chwyt by wydusic wiecej kasiory. Normalka. I w sumie dobrze, jak jelen pozbedzie sie pieniedzy i przekaze intelignetniejszym od siebie. O to chodzi w ekonomii. Pozdro.

ruanda

09-02-2008 01:54

@Bosman na moim desktopie: # ps aux | wc -l 93 na jednym serwerku: # ps aux | wc -l 550 rozumiem, że może dos miałby problem z zagospodarowaniem rdzeni, ale raz, że rzadko który komputer ma tylko jeden aktywny proces, a dwa, desktopy to nie jedyne komputery produkowane na świecie.

wiesniak

09-02-2008 00:00

warto kupowac procesory ktore sie dobrze "kreca" chocby znany niektorym z autopsi AMD Bartek mobile " ktory kiedys sie krecil jak karuzela kupno procesora ktory pozwala na " niemale smiglo " to dobry zakup mozna przyjac ze jesli ktos czyta czasopisma / portale komputerowe - to taka osoba uslyszala o przetaktowaniu i powiedzmy polowa z tych osob lekko "kreci" swoje procesory - i wyciska z nich za ta sama kase 1,4 procka - chodz zaplacili za 1 Czasem te kilka procent po przecinku po przecinku to kwestia 2 lat ( nawet ) sumujac - Jesli ktos czyta teksty IT ( procki/plyty_glowne) ten slyszal o OC - Warto Kupowac "Zakrecone" Procesory i je podkrecac ( jesli pozwalaja sie krecic ) ( BTW- na systemach W§indows swiat sie nie konczy - np linuks pozwala na pelne wypocenie 4 rdzeni )

Olbi

08-02-2008 23:17

ja mam phenoma 9600 od dwoch dni plus dwa asusyt 8800 gt 512 mb jeden polonczenie sli chodzi niesamowicie niemoge sie doczekac phenoma fx

Krzychu

08-02-2008 22:27

Następne pytanie pewnie będzie skąd zdobyć taką kasę. Odpowiedz prosta weź na raty = odstaw palenie papierosów a oszczędzasz 100zł miesięcznie minimum. Znam to z doświadczenia.

Krzychu

08-02-2008 22:15

Jakie znowu wielkie koszty. Komputery które się sprzedaje w sklepie dla przeciętnego Kowalskiego to te od 2000 do 3000zł. Koszty takiego komputera to max 2500zł. Dla udowodnienia przykładowa konfiguracja: Obudowa + firmowy zasilacz 280zł Płyta główna np. ASUS P5K (Intel P35) 370zł Procesor 2 rdzenie 690zł ; 4 rdzenie + do 300zł Pamięć firmowa OCZ 2GB 180zł - 215zł Karta graficzna GF8600GT 360zł Dysk twardy Samsung 320GB 250zł Nagrywarka DVD 100zł Pamiętajmy że liczymy koszt konfiguracji komputera (bez monitora) [używany 50-100zł komis] nowy płaski LCD 500-600zł, klawiatur i myszka bez bajerów do 100zł komplet. głośniki 50zł. Za te 2250zł (komputer) w takiej przykładowej konfiguracji nadaje się zarówno do nowych gier jak i do wszystkich innych aplikacji biurowych.

ekspert

08-02-2008 21:23

Jest kupa programów i gier które dość dobrze radzą sobie z 4 jajkami.A wybór procesora każdy powinien dobrać do swoich zapotrzebowań na moc.

Pierun:)

08-02-2008 21:16

Ja może tak dodam iż klientów kupujących maszyny na mocarnych(czytaj drogich:)) podzespołach jest naprawdę niewielu więc dla kogo ten artykuł? dla takich ludzi co właśnie go komentują:)

Krzychu

08-02-2008 19:53

Panie zibi jak pan już wie pewna część ludzi wykorzystuje komputer do serfowania po internecie i oglądania filmów divX na komputerze. Zainteresowane osoby tematem OC na platformach AMD i Intel i szybkich podkręconych komputerów do gier sami decydują jakie podzespoły w niego wsadzą. Czy będzie to k. graficzna GF8600 za 360zł czy też GF8800GTX za 1600zł. W artykule jest wyraźnie napisane jeżeli komputer ma być wykorzystywany do gier i OC to lepsza jest platforma Intela a prace biurowe i mniejszy wydatek to AMD. Nowe procesory Intela penryn E8400 3GHz podkręca się bez najmniejszego problemu do stabilnego 4GHz i to na boxowym wentylatorze Intela. Nie jest to artykuł o przykładowych propozycjach konfiguracji sprzętowej komputera tylko temat o porównaniu nowego 4-rdzeniowego procesora Intela z platformą AMD

Autor

08-02-2008 19:06

@Mario: Odnośnie pamięci podręcznej ma Pan racje. Chodziło mi jednak o procesory, które są dostępne (przynajmniej teoretycznie bo choć model QX9770 miał w dzień premiery Phenoma to jednak póki co widzieli go jedynie dziennikarze). Q9450 i 9550 są co prawda w ofercie (znów teoretycznie) ale w sklepach ich nie uświadczymy. Jako pierwszy do sklepów powinien trafić właśnie Q9300 dlatego zajęliśmy się nim w pierwszej kolejności. Co do testów Q9450 to zaprezentowaliśmy je w pierwszym, premierowym artykule o Phenomie - odnośnik na pierwszej stronie komentowanego testu. Co do rozważań o plusach i minusach poszczególnych modeli wypada się jedynie zgodzić :) pozdrawiam

Bosman

08-02-2008 17:35

Procesory wielordzeniowe (>1 :P) tak naprawdę nie dają zbyt wiele. Czytałem niedawno świetny artykuł (większość z was też pewnie o tym wie), że programowanie w ogóle, a zwłaszcza efektywne na wielu rdzeniach jest niezwykle trudne i wiele problemów przynajmniej na razie można rozwiązać tylko przy użyciu 1 rdzenia.

Mario

08-02-2008 17:13

@ Autor Być może się mylę, ale nie tylko 4-rdzeniowe Penryny z serii Extreme mają 2x6MB pamięci podręcznej drugiego poziomu. Q9450 i Q9550 zgodnie z moją wiedzą również posiadają 12MB takowej pamięci. A nie widzę w ich nazwie litery "X" (brak X-a = brak serii Extreme). @ Autor &@All users Moim skromnym zdaniem przydałoby się parę dokładnych testów modelu Q9450. Dlaczego? Już tłumaczę. 1. Nie ma on połówkowego mnożnika, który nie wszystkie płyty obsługują (nie każdy kupuje cały nowy komputer, niektórzy wymieniają podzespoły). 2. Mnożnik (8) jest rozsądny, uwzględniając cenę (według estrony pewnego tygodnika komputerowego ok. 800-900zł lecz ja raczej bym powiedział 1200-1400zł i obym się mylił). Pozwala on na uzyskanie niezłych wyników w podkręcaniu. 3. Jest to najtańszy model posiadający 12MB pamięci cache L2. Będziemy mieli przy tym procesorze problem, taki jak w przypadku rozważania E6750 vs E6850 vs Q6600 (tu niemal automatycznie, powiedzmy, że z drobnymi wyjątkami wygrywa E6750). Przy czym bitwa E8400 vs E8500 vs Q9450, będzie nieco bardziej skomplikowana. Od razu eliminujemy E8500, ponieważ różnica taktowania jest marginalna, a cenowa znacząca. I dzięki temu zyska 4-rdzeniowiec. Choć będzie zapewne prawie 2x droższy od E8400, to nie zapewni 2x większej wydajności ogólnej. Pamiętajmy także, że 2-rdzeniowym odpowiednikiem Q9450 jest E8300. Jednak dla niektórych użytkowników, wykonujących pewne specyficzne zadania wzrost wydajności zegar w zegar (a być może i przy standardowych zegarach) wyniesie 100%. I to już kwestia wyboru zależy od tego, czego użytkownik od procesora wymaga, oczekuje i co na nim robi. Tym którzy dotrwali do tego miejsca składam najserdeczniejsze gratulacje! ;) Pozdrawiam Mario

xxx

08-02-2008 16:47

Mówiąc żartobliwie: kupcie 64 rdzenie w jednym opakowaniu, będzie fajnie się grzało jajecznicę na procesorze ! Teraz już poważniej: do większości zastosowań wystarcza jeden góra dwa rdzenie z zegarem ok 2 GHz. Zwłaszcza jak oglądasz www, bawisz się mailem oraz używasz programów biurowych. No, ale warto poszpanować i mieć coś więcej !? A energetycy i firmy już się cieszą ! Jedni sprzedadzą procesor tudzież płytę główną z większym zyskiem, drudzy zarobią, bo więcej prądu sprzedadzą. Ale co tam postrzelamy do mówki z działa.

Specu

08-02-2008 16:04

@brk no nie wiem... cz yrządził w tej sferze.... przypomnij sobie procesor o nazwie barton - wersja 2,8 (2038MHz) biła w testach P4 Prescott taktowanego z zegarem 3,6GHz. Barton był najlepszym 32-bitowycm procesorem jaki wyszedł na platformę PC. co do testów, to fakt że teraz intel bardzo poszedł w dół, i mocnego proca można mieć za 800zł, a ten wystarcza do wszystkiego. 4rdzenie? jak intel nie obniży ceny Q6600 i Q6800 to bedzie zalegać na półkach, a penryny bedą wykupywane na pniu.

twist

08-02-2008 15:51

"wybieramy mniej więcej środowy model)" E a co ma środa do tego ? ; d

Autor

08-02-2008 15:50

@zibi: proszę sprawdzić aplikacje, bo niestety teraz poważnie się Pan minął z prawdą. @z: faktycznie nie ma UT3. Niestety wszystkich gier do procedury nie włączymy, postaramy się uzupełnić o tę pozycję testy w przyszłości.

Autor

08-02-2008 15:48

@lobak: poprawiliśmy taktowanie, oczywiscie jest to 2,4, a nie 2,6 (w tabeli dane były poprawne). Q9300 ma taktowanie 2,5 GHz. @zibi: 1. Juliusz :) ale się nie obrażam 2. Sponsorów brak 3. Namawiam użytkownika do inwestycji w najtańszy model serii i jego samodzielnie podkręcenie. Podkręcanie aktualnie dostępnych procesorów Intela nie wiąże się z żadną filozofią i koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. Jeśli dysponuje Pan przyzwoitym zasilaczem, a domyślnie zakładam, że tak bo zależy Panu na trwałości komputera, to nie musi Pan ponosić dodatkowych kosztów. Procesor wykonany w technologii 45 nm, z powiedzmy 2,5 GHz podkręci Pan bez kombinacji do 3 GHz (wariant minumum). Wystarczy zmnienić wyłącznie taktowanie szyny systemowej, często nie trzeba dotykać się do regulacji napięcia. Jeszcze łatwiej sztukę tę przeprowadzić w modelach z niższym FSB, powiedzmy 200, lub 266. Co do zasilacza to oczywiście wszystko zależy od składników komputera, lecz wystarczy dobry zasilacz 350W.

zibi

08-02-2008 15:44

pragnę jeszcze dodać , że praktycznie nie ma programów i gier wykorzystujących 2 czy 4 rdzenie więc po co takie inwestowanie po to aby szybcie przekonwertować sobie 2-3 filmy w miesiącu lub zyskać kilka minut na konwesji kilkutastu piosenek ..... oceńcie sami czy jest to wartę 300-600zł róznicy ....

z

08-02-2008 15:42

Parafrazując pewnego pana, który tu pewnie zaraz się wypowie "AMD jest wielki" :> nie wiem czy dobrze widzę, bo mi się ramka z wynikami nie mieści na ekranie, ale chyba brak UT3 a to zdaje się jedyna gra korzystająca z 4 rdzeni.

zibi

08-02-2008 15:41

ciekawe czy Pan Julian ma sponsora ...... w Intelu .... ? często komentarze są bardzo stronnicze .. dezawuujące istotne szczegóły .... jak wiemy nie od dziś podkręcony procesor nie daje tyle procent wydajności więcej o ile procent go podkręciliśmy ... (przynajmniej zazwyczaj) ceny kolejnych szybszych egzemplarzy w danej serii się spłaszczają więc "namawianie" mniej doświadczonych userów do inwestowania w wyżyłowanie podzespołów uważam za chybione i nieuczciwe .... Co z tego, że wydam 300zł więcej po to by zaoszczędzić 300-500zł na procesorze ..... prawdziwy idiotyzm .... po co mam wydawać więcej i tak nie wykorzysta się pełnej mocy podzespołów. Chciałbym przypomnieć Panu Julianowi , że podkręcane podzespoły wymagają kolejnych inwestycji !!!! w lepsze chłodzenie podzespów i silniejszy zasilacz może uda się pozostać przy standardowym ale zwiększenie go do 550-600W zasilacza o wysokich parametrach to kolejne zwiększenie kosztów o 200-300zł to dodatkowe wydatki przewyższą korzyści .... !!!!! Czy nie byłoby rozsądniej kupić niedrogi możliwie szybki procesor 2 rdzeniowy i płytę przygotowaną pod wszystkie nowinki 4 rdzeniowców a na gwiazdkę sprzedać 2 rdzeniowca i kupić szybszą wersję 4 rdzeniowca .... to bardziej logiczne rozwiązanie. Ja często tak robię na 64 bity przesiadłem się rok temu najpierw Semprony później zamianka na 3600+ i 4800+ ..... a mam w domu 3 kompy (mój, żony, dzieci) więc inwestycja potrójna ...... i kto na tym lepiej wychodzi ... więc nie róbcie wody w mózgu ludziom tylko podawajcie rozsądne propozycje .....

brk

08-02-2008 15:29

Od czasu AMD Duron na SocketA - AMD rzadzi na rynku tanszych komputerow. Jesli chodzi o drozsze wyspecjalizowane uklady jak FX to AMD wypada raczej srednio do Intela. Szkoda ze nikt nie wspomina o znakomitych procesorach AMD Geode dla urzadzen mobilnych.

lobak

08-02-2008 15:17

Core 2 Quad Q6600 ma taktowanie 2,4 nie 2,6 jak pisza ! wiec wydajnosc nowego q9300 jest potwierdzona samym zegarem gdyz q6600 (2,4) < q9300 (2,6),

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »