180 mln licencji Visty na świecie - sukces systemu czy przemoc Microsoftu?

Microsoft opublikował najnowsze wyniki sprzedaży licencji systemu Windows Vista na świecie. Firma podkreśliła również szczególne znaczenie rynku indyjskiego, na którym sprzedano ponad 2 mln licencji Visty. Dane te, połączone z komentarzem dyrektora indyjskiego oddziału Microsoftu oraz niezależnych dystrybutorów sprzętu i oprogramowania w tym kraju, świetnie odzwierciedlają wątpliwości użytkowników z całego świata. Vista jest świetna czy polityka Microsoftu bezduszna?

Microsoft ogłosił, że na całym świecie sprzedał już ponad 180 milionów licencji systemu operacyjnego Windows Vista. Firma podkreśliła również szczególne znaczenie rynku indyjskiego, na którym do tej pory sprzedano ponad 2 miliony licencji Visty. Trzeba przyznać, że jest to bardzo dobry wynik.

Początkowo istniało wiele obaw co do sukcesu Visty. Użytkownicy narzekali na to, że system jest zbyt wymagający sprzętowo, niestabilny, źle zabezpieczony oraz niekompatybilny z wieloma programami i układami. Wciąż zresztą wielu użytkowników wyraża swoje niezadowolenie z działania systemu.

Mimo krytyki, Microsoft jest zadowolony ze sprzedaży Visty. Firma opublikowała komunikat, którym oznajmiła m.in.:

"Przez ostatnie półtora roku Microsoft przeprowadził szereg operacji by uczynić system Windows Vista jeszcze lepszym. Zarówno klienci biznesowi, jak i konsumenci zaadoptowali system i szereg zmian jakich w nim dokonaliśmy. Jesteśmy zadowoleni z dużego postępu, który dokonał się w systemie od tego czasu. Wyrazem tych działań jest fakt, że od rozpoczęcia otwartej sprzedaży systemy w styczniu 2007 sprzedaliśmy już 180 milionów licencji Visty na całym świecie".

Prasanna Meduri, dyrektor oddziału Microsoftu w Indiach, powiedział, że wynik 2 mln sprzedanych licencji Visty w Indiach nie zostałby osiągnięty, gdyby nie współpraca ze strategicznymi partnerami jak HCL, HP, Lenovo, Sahara, Wipro czy Zenith, którzy sprzedawali komputery z systemem Vista domowym użytkownikom. Nie bez znaczenia są również różne inicjatywy firmy, która wychodzi ze swoimi produktami do klientów. Za doskonały przykład mogą posłużyć m.in. inicjatywy "Microsoft Learning Circle" czy "Microsoft Foundation Series". Bardzo ważnym punktem było także uruchomienie przez Giganta z Redmond platformy internetowej sprzedaży w Indiach. Obecnie za pomocą buyoriginalms.com można kupić oryginalne oprogramowanie Windows Vista, Office, Server, a także urządzenia Xboks, gry, akcesoria i wiele innych. Wiele podobnych aspektów sprzedaży systemu widać oczywiście również na rynku światowym.

Vista? To nie wolny wybór - to przymus!

Johny Nelison, właściciel Denzil InfoTech Mumbai, postanowił pokazać drugą stronę sukcesu Visty i powiedział wprost: "Tak, faktycznie rynek Windows Vista rośnie. Jest to jednak związane bardziej z koniecznością niż wyborem wielu klientów. Kiedy Microsoft przestał sprzedawać system nie było innej opcji od zakupu Visty. Wcześniej można było jeszcze zmienić dostarczoną Vistę na XP (tzw. downgrade), jednak teraz nawet ta możliwość została zablokowana. Szkoda, bo wiele osób wciąż woli XP od Visty. Interfejs nowego systemu nie jest tak przyjazny użytkownikom i niektórym trudno się do niego przyzwyczaić".

Nelison dodał, że największym problemem Visty są bardzo wysokie wymagania systemu, które zmuszają użytkowników do poniesienia dodatkowych kosztów związanych np. z zakupem dodatkowej pamięci RAM czy karty graficznej. Całą wypowiedź zakończył stwierdzeniem, że upłynie jeszcze dużo czasu zanim użytkownicy całkowicie zaadaptują nowy system.

Venkat Raman, właściciel Vishal Computer Solutions Bangalore, zgodził się z wymienionymi argumentami i dodał, że "system Windows Vista będzie bardzo ważny w nadchodzących latach. Od ubiegłego roku sprzedaż systemu w Indiach wzrosła o ponad 10%".

Pytanie: "XP, Vista, a może Windows 7?" pozostawiamy do otwartej dyskusji.


Zobacz również