20 lat Macintosha

Dwadzieścia lat temu, Apple Computer wprowadził na rynek pierwszego Macintosha, który podobnie jak niegdyś Apple II przyczynił się do gwałtownego rozwoju rynku komputerów osobistych.

Dwadzieścia lat temu, Apple Computer wprowadził na rynek pierwszego Macintosha, który podobnie jak niegdyś Apple II przyczynił się do gwałtownego rozwoju rynku komputerów osobistych.

Macintosh - stanowiąc unikalne połączenie wielu rewolucyjnych koncepcji, takich jak graficzny interfejs użytkownika, pochodzący z laboratoriów Xerox PARC, i mysz stworzona przez Douglasa Engelbarta - zmienił całkowicie sposób interakcji z komputerem. I stał się bez wątpienia jednym z najważniejszych komputerów w historii.

Powróćmy jednak do teraźniejszości. Apple i jego szef, Steve Jobs, w dalszym ciągu wpływają na to, w jaki sposób korzystamy z nowoczesnych technologii. Przykładem jest odtwarzacz MP3 iPod i program iTunes, dzięki którym coraz więcej osób przekonuje się do nowych metod kupowania i słuchania muzyki.

2001-2003

2001-2003

Dwadzieścia lat temu do amerykańskich kiosków trafił pierwszy numer Macworlda ze Steve'em Jobsem na okładce (skróconą wersję tego wydania zamieszczamy na płycie dołączonej do Digita). Z tej okazji przedstawiamy Czytelnikom skróconą historię Apple'a. Uzmysławia ona, jak bardzo Apple zmienił świat wokół nas. Redaktorzy i dziennikarze pracujący dla "Macworlda" przez dwie ostatnie dekady wspominają w kilku esejach swoje najważniejsze doświadczenia związane z Macami. Patrząc w przeszłość, nie możemy jednak zapominać o przyszłości, w której z pewnością pojawią się nowe technologie, sprawiające, że praca i zabawa z Macintoshem stanie się jeszcze bardziej ekscytująca.

Pierwszy kontakt

"Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam graficzny interfejs Maca Plus, dosłownie dostałam gęsiej skórki" - Carol Johnstone, menedżer ds. obsługi klienta.

"W 1990 roku pracowałam w magazynie Mix. Wszyscy dziennikarze mieli komputery z systemem DOS. Pewnego wieczoru musiałam zostać dłużej w pracy, aby pomóc projektantom, którzy wprowadzali zmiany na Macintoshach. Wszystko były takie ładne i proste! Od tej chwili nigdy nie przyjęłam żadnej pracy, nie upewniwszy się wcześniej, że dostanę Maca, nawet jeśli musiałam pracować w jednym biurze z użytkownikami Windows" - Terri Stone, starszy redaktor.

"Kiedy zacząłem spotykać się ze swoją przyszłą żoną, brała udział w kursach komputerowych na lokalnym uniwersytecie. W głównej sali komputerowej stały tylko Macintoshe. Spędzałem tam sporo czasu na zapełnianiu kosza i opróżnianiu go tylko po to, żeby zobaczyć pokrywę ponownie pojawiającą się na koszu. To był pierwszy moment, kiedy zapragnąłem Maca" - Jim Dalrymple, dziennikarz internetowy.

"Jeszcze podczas studiów pożyczyłem od kolegi z pokoju PowerBooka, aby napisać jakąś pracę w kawiarni. Zdałem sobie wtedy sprawę, że możliwość zabrania ze sobą Maca to wspaniała rzecz" - Jonathan Seff, starszy redaktor.

"Chociaż pracowałam na Macach już od drugiej klasy szkoły podstawowej, dopiero w ogólniaku zdałam sobie sprawę, że zakochałam się w tym komputerze. Podobnie jak większość nastolatków chciałam się czymś wyróżniać. W końcu zdałam sobie sprawę, że jest to możliwe właśnie dzięki Macintoshowi (co doprowadzało do szału moich rodziców, którzy wolą pecety!)" - Amy Helin, starszy projektant.

"Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam ikonę z uśmiechniętym Makiem, byłam ugotowana" - Jennifer Berger, starszy redaktor.

Sześć najlepszych aplikacji

Stickies: "Mam bardzo złą pamięć. Dzięki Stickies mogę zapisywać wszystkie przypomnienia, które zawsze są widoczne na moim biurku. W żaden sposób nie można ich zignorować" - Terri Stone, starszy redaktor.

GraphicConverter: "Spróbujcie znaleźć inną aplikację, komercyjną lub shareware, której autor może zaoferować lepszy stosunek ceny aktualizacji do ilości nowych funkcji niż Graphic Converter" - Peter Cohen, starszy redaktor, maccentral.com.

MacPaint: "Uważam, że żadna inna aplikacja nie może pobić MacPainta. Mogę rysować za pomocą myszy! Mogę tworzyć lustrzane odbicia wzorków! A gotowe prace mogę drukować na mojej drukarce ImageWriter tak często, jak tylko tego zechcę!" - Jennifer Berger, starszy redaktor.

Microsoft Excel: "Nazwa kodowa dla pierwszej wersji tego programu to Mr. Spreadsheet i myślę, że to była właściwa nazwa - w swoim czasie była to najlepsza aplikacja tego typu na dowolnej platformie. Zarazem był to drugi program na Maca (pierwszym był PageMaker), dzięki któremu zdałem sobie sprawę, że będę używał Macintosha przez długi czas" - Rick Lepage, prezes.

Adobe Photoshop: "Zawsze podobała mi się koncepcja całkowicie cyfrowego przepływu pracy. Dzięki połączeniu tego programu, aparatu cyfrowego i dobrej drukarki nie muszę już czekać na odbiór z laboratorium źle naświetlonego zdjęcia" - Jackie Dove, redaktor współpracujący.

iMovie: "Dzięki tej aplikacji można montować świetne filmy nawet bez krzty talentu" - Kelly Lunsford, starszy redaktor.

Osiem ulubionych gier - Peter Cohen

Marathon: Wielu fanów do tej pory nie może uwolnić się od tej klasycznej już gry, stworzonej przez Bungie.

Maelstrom: Pokazywałem tę grę użytkownikom pecetów, aby udowodnić im, że programy shareware wcale nie muszą być złe.

Dark Castle: Jest to jedna z najwspanialszych "klasycznych" gier przeznaczonych dla Maca. Podczas gdy większość gier na peceta obsługiwała tylko cztery kolory na ekranie, a dźwięki wydobywały się z malutkiego głośniczka, Dark Castle umożliwiał grę w rozdzielczości 512 x 384 pikseli z cyfrowym dźwiękiem.

Warcraft III: Reign of Chaos: Niesamowita gra strategiczna, która nikogo nie pozostawi obojętnym.

Myst: Gra cechująca się niesamowitą grafiką i zagadkami, których rozwiązanie może wymagać dni, a nawet tygodni.

Quake III Arena: Ta gra zmieniła całkowicie rynek gier na Macintosha, gdyż wkrótce po przedstawieniu Quake'a pojawiło się wiele innych gier opartych na jego podstawowym mechanizmie.

Unreal, Unreal Tournament: Obie te gry nie tylko zapewniają niesamowitą rozrywkę, ale (podobnie jak w przypadku Quake III) stały się podstawą dla wielu innych interesujących tytułów.

Bugdom: Podejrzewam, że dzięki tej grze Apple sprzedał ogromną liczbę Maców. Wystarczy tylko zapytać osoby, które brały udział w publicznych pokazach Maców.

Siedem naprawdę złych pomysłów

Apple LaserWriter Select 310: "Znana również jako diabelski kuzyn modelu LaserWriter Select 300, ta drukarka była powolna, hałaśliwa i kosztowna w utrzymaniu" - Jackie Dove, redaktor współpracujący.

Power Mac G4 Cube: "Piękny, elegancko zaprojektowany komputer skierowany do niewłaściwej grupy docelowej" - Peter Cohen, starszy redaktor, maccentral.com.

Pippin: "Oparta na Macintoshu maszynka do gier. Coś mi tu śmierdzi" - Jason Snell, redaktor naczelny.

Ostatnie wystąpienie Gila Amelio na Macworld Expo: "Najgorsze trzy godziny, jakie spędziłem w świecie Apple'a" - Rick LePage, prezes.

PowerBook 5300: "PowerBook, który sam staje w płomieniach, jest świadectwem błędnej koncepcji" - Philip Michaels, starszy redaktor.

Bill Gates na Macwoprld Expo: "Kiedy Bill Gates pojawił się na ekranie podczas targów Macworld Expo w 1997 roku w Bostonie, jego twarz wyglądała jak obraz wzięty żywcem z reklamy «1984», a z sali nagle uciekło całe powietrze. Rozumiem, dlaczego Jobs musiał to zrobić, ale wolałbym jednak, aby Bill nie pokazywał się na ekranie" - Peter Cohen, starszy redaktor, maccentral.com.

Wymyślne kolory iMAC-ów: "Już do koloru pierwszego iMaca początkowo ciężko było dopasować akcesoria, ale iMaki «Flower Power» i «Blue Dalmatian» nie pasują kompletnie do niczego. W jakim koszmarze projektanta pojawiły się takie komputery i gdzie mają znaleźć swój dom? Te brzydkie modele to niechlubne wyjątki w długiej historii Apple'a, który zawsze proponował eleganckie rozwiązania" - Charles Purdy, wydawca.


Zobacz również