2004: Niemcy oszczędzali na higienie

W ub. roku sprzedaż mydła się w Niemczech spadła najbardziej od kiedy pamiętają analitycy - o 5% w skali roku. Cały rynek kosmetyków stracił 1,7% wielkości sprzedaży, która spadła do 11 mld EUR.

Według German Cosmetic, Toiletry, Perfumery and Detergent Association sprzedaż produktów higieny osobistej w Niemczech spadła w ub. roku o 1,7%, do 11 mld EUR. Spadek osobistych wydatków sięga w poszczególnych grupach społeczeństwa od 2 do 134 EUR na głowę. Winą za pogorszenie sprzedaży kosmetyków obarcza się nienajlepszą sytuację ekonomiczną, wzrost bezrobocia, spadek płac oraz wzrost cen w kanałach dystrybucji.

Największy sektor rynku kosmetyków - produktów do pielęgnacji włosów, stracił 1,9% wobec 2,8 mld EUR w 2003. W drugim pod względem wielkości sektorze kosmetyków do pielęgnacji skóry, spadek sprzedaży wyniósł 1,6%, do 2,4 mld EUR. Stosunkowo najlepiej sprzedawały się kremy do twarzy i balsamy do ciała, których sprzedaż nie zmieniła się w porównaniu z 2003 r. Kosmetyki kolorowe - pomadki, podkłady itp., trzeci co do wielkości sektor rynku, odnotował spadek o 1,9% do poziomu 1,3 mld EUR.

Nie obroniły się perfumy i dezodoranty dla kobiet, których sprzedano o 1,8% mniej niż w 2003 r., na kwotę 750 mln EUR. Według analityków przyczyniło się do tego zamknięcie wielu detalicznych perfumerii. Mniej dotkliwe straty poniósł sektor kosmetyków dla mężczyzn - w porównaniu z 2003 r. sprzedaż spadła o 0,6%.

Ogółem sprzedaż dezodorantów spadła aż o 5% do poziomu 646 mln EUR. Podobnie wysoko obniżyła się sprzedaż mydła w kostce (sprzedaż mydła w płynie nie uległa zmianie) - o 5,1% do 203 mln EUR. Według analityków, takiego rocznego spadku nie odnotowano jeszcze nigdy.

Sprzedaż produktów dla dzieci i niemowląt skurczyła się o 1,3% do 429 mln EUR; podobnie zresztą jak lukratywny w poprzednich latach sektor produktów do pielęgnacji stóp i depilacji.

Z całej tej klęski uchronił się jedynie sektor produktów do higieny jamy ustnej - sprzedaż wzrosła o 2,2% do 1,2 mld EUR.


Zobacz również