2016: najważniejsze wydarzenia świata gier

Rok 2016 jeszcze się co prawda nie skończył, ale już teraz wiemy, że działo się w nim naprawdę sporo z perspektywy graczy. Wirtualna rzeczywistość, która stała się dostępna dla każdego, i Pokemon GO, które wyciągnęło graczy na świeże powietrze, to dopiero początek. Pora na podsumowanie ostatnich miesięcy.

W ciągu ostatnich miesięcy zadebiutowały nie tylko gogle VR od kilku firm, ale także nowe konsole do gier od Sony i Microsoftu. Nintendo wreszcie pokazało nowy sprzęt, Nvidia swoje karty graficzne, a e-sport stale rośnie w siłę. Nie można też zapominać o samych grach. Miniony rok pokazuje, że deweloperzy byli bardzo płodni! Przypomnijmy zresztą, ile się działo.

VR trafił pod strzechy

W 2016 roku zadebiutowały pierwsze gogle wirtualnej rzeczywistości z prawdziwego zdarzenia - to Oculus Rift

W 2016 roku zadebiutowały pierwsze gogle wirtualnej rzeczywistości z prawdziwego zdarzenia - to Oculus Rift

2016 rok to bez dwóch zdań rok wirtualnej rzeczywistości. Swoje nowe produkty z tej kategorii po latach oczekiwania zaprezentowało jedna po drugiej kilka firm. W pierwszej kolejności nagrodzono cierpliwość graczy korzystających z komputerów stacjonarnych.

Po latach zapowiedzi, zamkniętych pokazów i mamienia odbiorców wizją wirtualnej rzeczywistości na wyciągnięcie ręki te marzenia wreszcie się ziściły. To już nie są zabawki pokroju Google Cardboard czy Samsung Gear VR, gdzie sercem urządzenia generującym obraz jest smartfon.

Na początku 2016 roku zadebiutowały w odstępie kilku tygodni nie jeden, a dwa komplety gogli wirtualnej rzeczywistości. Oculus Rift przygotowała firma wykupiona przez Facebooka, a komplet konkurencyjnych gogli, HTC Vive, przygotował znany producent smartfonów ze wsparciem Valve, czyli twórców platformy Steam.

Niestety, ceny gogli wirtualnej rzeczywistości z prawdziwego zdarzenia są zaporowe

Konkurentem dla Oculus jest... HTC. Gogle Vive zostały przygotowane we współpracy z Valve, twórcami platformy Steam

Konkurentem dla Oculus jest... HTC. Gogle Vive zostały przygotowane we współpracy z Valve, twórcami platformy Steam

Do tego te gadżety wymagają naprawdę mocnego komputera (i kosztownego) komputera i stałego podłączenia kablem gogli do jednostki centralnej. Najlepiej wyposażyć się też w specjalne kontrolery i nawet... czujniki rejestrujące cały czas pozycję gracza.

Pod koniec roku do wyścigu dołączyło Sony prezentując swoją platformę PlayStation VR z własnym zestawem gier na wyłączność. Gogle podłączane są bezpośrednio do konsoli PlayStation 4, a cały zestaw jest znacznie tańszy niż komputer z Oculus Rift lub HTC Vive.

Wielkim nieobecnym na rynku wirtualnej rzeczywistości jest natomiast Microsoft. Możliwe jednak, że firma z Redmond i konsola Xbox dołączą do wyścigu o serca i portfele graczy łaknących wirtualnych podróży do cyfrowo generowanych światów w przyszłym roku.

Xbox Play Anywhere

W 2016 roku kolejnej iteracji doczekała się konsola Microsoftu. Xbox One S jest lżejszy, cieńszy i cichy od poprzednika, a w dodatku można go postawić pionowo

W 2016 roku kolejnej iteracji doczekała się konsola Microsoftu. Xbox One S jest lżejszy, cieńszy i cichy od poprzednika, a w dodatku można go postawić pionowo

Microsoft na szczęście nie przespał 2016 roku całkowicie. Dzięki temu, że na konsolę Xbox One trafiła specjalna edycja systemu Windows 10, Microsoft mógł wprowadzić zupełnie nowe rozwiązanie.

Dzięki usłudze Xbox Play Anywhere w wybrane tytuły zakupione raz można zacząć grać na konsoli, a później płynnie dokończyć rozgrywkę na komputerze - i na odwrót.

Nie wszystkie gry wspierają to rozwiązanie, ale pojawiły się już pierwsze tytuły kompatybilne jednocześnie z komputerami osobistymi i konsolą Xbox One dystrybuowane w ramach zunifikowanego Windows Store.

Microsoft zadbał o to, by pomiędzy platformami synchronizowane były osiągnięcia i stany zapisu rozgrywki.

Xbox One S i PlayStation 4 Pro

PlayStation 4 Pro to mocniejsza wersja konsoli Sony, która radzi sobie z podbijaniem rozdzielczości gier do 4K

PlayStation 4 Pro to mocniejsza wersja konsoli Sony, która radzi sobie z podbijaniem rozdzielczości gier do 4K

Wprowadzenie platformy Xbox Play Anywhere nie oznacza, że konsola Microsoftu traci na znaczeniu. Wręcz przeciwnie - zaprezentowano zupełnie nową wersję tego sprzętu o nazwie Xbox One S. Sprzęt obsługuje tryb HDR, jest cichszy i lżejszy. Konsolę można też postawić, w przeciwieństwie do poprzednika, pionowo, ale z obudowy zniknął port Kinect.

Dwie nowe konsole pokazało również Sony. PlayStation 4 zostało odświeżone, a sami gracze ochrzcili kolejną iterację tej konsoli PlayStation 4 Slim. Urządzenie jest - podobnie jak Xbox One S w porównaniu do Xbox One - mniejsze i cichsze od poprzednika.

Nie zabrakło też obsługi standardu HDR. Sony również jednak nieco poskąpiło na wyposażeniu i pozbawiło nowe PS4 złącza optycznego.

Znacznie ciekawszą premierą jest natomiast PlayStation 4 Pro. To sprzęt o znacznie większej mocy obliczeniowej, niż podstawowe PlayStation 4. Dzięki temu twórcy gier mogą przygotować swoje tytuły ze z lepszą oprawą graficzną, a sprzęt może podbić rozdzielczość gry do 4K, z czego naturalnie skorzystają przede wszystkim posiadacze ekranów o takiej liczbie pikseli.

Sony przy okazji uspokaja graczy i obiecuje, że nie pojawią się gry na wyłączność tylko dla PlayStation 4 Pro. Odpowiedzią na nową konsolę Sony ma być z kolei tajemniczy Xbox Scorpio. Niewiele wiadomo na temat tego sprzętu, oprócz tego, że ma oferować moc obliczeniową na poziomie 6 teraflopów. Jak na razie jednak fani Microsoftu muszą uzbroić się w cierpliwość.

Nowe karty graficzne Nvidii i AMD

Nvidia po kilku latach wydała wreszcie nową linię kart graficznych. GeForce 1080 to jej topowy przedstawiciel

Nvidia po kilku latach wydała wreszcie nową linię kart graficznych. GeForce 1080 to jej topowy przedstawiciel

Gracze wybierający komputery stacjonarne też w tym roku robili zamach na własne portfele. Wszystko z powodu wydania przez Nvidię wreszcie, po latach oczekiwania, nowej rodziny kart graficznych.

Składają się na nią trzy produkty w niezliczonej liczbie konfiguracji: przystępny finansowo GeForce 1060, bardzo dobrej klasy GeForce 1070 i przepotężny GeForce 1080.

W obozie AMD też nie było cicho. Największy konkurent Nvidii, a także dostawca podzespołów do konsol obecnej generacji, przygotował dla graczy kartę Radeon RX480 o bardzo dobrym stosunku ceny do wydajności w porównaniu do serii GeForce. Co prawda Nvidia ciągle prowadzi w wyścigu, ale AMD się nie poddaje i nadal ma wielu zwolenników.

Zapowiedź Nintendo Switch

Nintendo nie ma zamiaru bezpośrednio konkurować z markami PlayStation i Xbox. Switch to przenośna konsola z opcją podłączenia do telewizora

Nintendo nie ma zamiaru bezpośrednio konkurować z markami PlayStation i Xbox. Switch to przenośna konsola z opcją podłączenia do telewizora

Świat gier wideo dominują dzisiaj takie firmy jak Sony i Microsoft, a Nintendo zostało w cieniu. Japończycy nie składają jednak broni i przed końcem roku zapowiedzieli zupełnie nową konsolę. Nintendo Switch nie będzie jednak bezpośrednim konkurentem PlayStation 4 i Xboksa One.

Switch zbudowany jest w oparciu o procesor ARM i to tak naprawdę tablet ze specyficzną obudową i z oprogramowaniem Nintendo. To konsola przenośna, którą za pomocą specjalnej stacji dokującej można podłączyć do telewizora. Więcej na jej temat dowiemy się na początku 2017 roku.

Pokemon GO, czyli szał na gry mobilne

Jednym z największych zaskoczeń tego roku była premiera gry mobilnej Pokemon GO, która była przez tygodnie na ustach graczy z całego świata

Jednym z największych zaskoczeń tego roku była premiera gry mobilnej Pokemon GO, która była przez tygodnie na ustach graczy z całego świata

Jak się okazuje, sprzęt to nie wszystko. Switch zadebiutuje dopiero w 2017 roku, ale magii Nintendo dane nam było zasmakować już w tym roku. I to dzięki smartfonom.

Niepozorna gra mobilna wykonana przez firmę Niantic okazała się prawdziwym hitem, który skradł milionom ludzi tegoroczne wakacje.

Pokemon GO to gra mobilna, która zmusza graczy do wyjścia z domu. Postać porusza się po prawdziwej mapie dzięki odczytywaniu wskazań GPS. Przez długie tygodnie od premiery spacerując ulicami polskich miast trudno było nie spotkać kogoś, kto akurat śledzi wymarzonego Pokemona chowającego się w okolicy.

IEM 2016, Warsaw Games Week

Po raz kolejny to w Polsce odbył się finał mistrzostw Intel Extreme Masters. Do Katowic zawitało ok. 100 tys. ludzi

Po raz kolejny to w Polsce odbył się finał mistrzostw Intel Extreme Masters. Do Katowic zawitało ok. 100 tys. ludzi

Z perspektywy polskich fanów cyfrowej rozgrywki jednym z najważniejszych wydarzeń minionego roku była kolejna edycja Intel Extreme Masters. Finał e-sportowych mistrzostw ponownie odbył się w Katowicach, a w stronę Polski przez kilka dni zwrócone były oczy całego świata.

Nieco mniejszą publikę zgromadziła młodsza impreza dla graczy organizowana po raz drugi w Stolicy. Warszawskie centrum EXPO XXI przez weekend wypełniło tysiące fanów gier wideo, a partnerzy imprezy przygotowali setki stanowisk z grami. Termin imprezy zbiegł się w czasie z polską premierą PlayStation VR.


Zobacz również