320 miliardów minut

Raport International Data Corporation przewiduje nadejście boomu na usługi telefonii internetowej.

Trend konwergencji różnych mediów spowoduje, iż niedługo nie będziemy nawet pamiętać, że telefonia funkcjonowała niezależnie od Internetu - takie wnioski płyną z raportu na temat usług VoIP, przedstawionego przez International Data Corporation. Według danych IDC w 1999 r. internauci przeprowadzili ponad 8,6 miliarda minut rozmów korzystając z sieci. W roku bieżącym wartość ta ma wzrosnąć dziesięciokrotnie, natomiast rok później zwiększy się do ponad 320 miliardów minut.

Z analiz wynika, iż większość konsumentów korzysta z telefonii IP do przeprowadzania zamiejscowych rozmów prywatnych, tak jak czyni to przy użyciu tradycyjnych usług telekomunikacyjnych. Jednak w przypadku usług VoIP użytkownicy rozmawiają znacznie częściej i zdecydowanie dłużej. Przyczynia się do tego korzystna cena tych połączeń, których średni koszt nie przekracza 9,5 centa za minutę. IDC przewiduje również, iż w najbliższym czasie zostanie wydłużony średni czas korzystania z telefonii IP. W ubiegłym roku użytkownicy przeprowadzali średnio 20 minut rozmów telefonicznych tygodniowo z wykorzystaniem Internetu, natomiast dzięki atrakcyjnym cenom takich usług już 2004 r. na internetowych pogawędkach będą spędzać ponad 150 minut w tygodniu.

Raport wykazuje również, iż firmy telekomunikacyjne nie obawiają się konkurencji ze strony internetowych usługodawców, już dzisiaj inwestując w infrastrukturę VoIP. Wręcz przeciwnie, operatorzy liczą na wzrost dochodów po przejściu na technologię VoIP, spowodowany dodatkowymi wpływami z reklam, jakie będą towarzyszyły usługom typu Web-Phone.


Zobacz również