Internet Explorer 8 RC1 - co nowego?

Wieczorem 26 stycznia miała miejsce publiczna premiera przeglądarki Internet Explorer 8 RC (Release Candidate) 1. Pierwszy "kandydat do wersji finalnej" jest zarazem ostatnim udostępnionym publicznie przed premierą edycji finalnej IE 8. Zobaczmy co nowego czeka nas po usunięciu drugiej bety i instalacji RC1.
Internet Explorer 8 beta 2 udostępniono w sierpniu ubiegłego roku. Dopiero po pół roku Microsoft zdecydował się upublicznić kolejną wersję programu (w 25 różnych językach, w tym także po polsku), choć testerzy mieli do niej dostęp już od miesiąca. Publiczna wersja jest jednak inną, niż ta, którą otrzymali jakiś czas temu partnerzy Microsoftu. Wydany właśnie build ma numer 8.0.6001.18372 (w wypadku wersji dla Visty), wcześniejszy miał oznaczenie 8.0.6001.18343.

Instalacja

Instalator produktu wygląda identycznie, jak w poprzedniej wersji. Jednak sam proces trwa nieco dłużej, niż w przypadku bety 2. Po ponownym uruchomieniu komputera przywita Cię kreator ustawień. Po skonfigurowaniu programu możemy go po raz pierwszy uruchomić.

Instalator IE8 RC1 jest bliźniaczo podobny do tego, którego znasz z bety 2Kliknij, aby powiększyćInstalator IE8 RC1 jest bliźniaczo podobny do tego, którego znasz z bety 2

Pierwsze wrażenia

Program wygląda praktycznie identycznie, jak druga beta. Opcje są rozmieszczone w identyczny sposób, ale interfejs programu pozostał niezmieniony. Możemy się więc spodziewać, że tak właśnie będzie wyglądać finalny produkt. Strony niestety ładują się nieco dłużej, niż w Firefoksie czy Chromie. Do tego jednak już przywykliśmy. Zobaczmy więc, jak IE8 RC1 radzi sobie w teście Acid3. Pomimo, że wynik jest nieco lepszy (o kilka punktów), niż ten uzyskany przez poprzedni build przeglądarki, to do satysfakcji daleko. 19 punktów - to maksimum IE8 RC1.

Wynik testu Acid3 nie jest zadowalającyKliknij, aby powiększyćWynik testu Acid3 nie jest zadowalający

Co nowego?

Tym razem programiści skupili się na usprawnieniach z zakresu kompatybilności, wydajności i bezpieczeństwa IE8. RC1 posiada pełną funkcjonalność wersji finalnej. Do programu nie trafią już żadne nowe opcje. Kandydat do wersji finalnej ma jedynie pomóc Microsoftowi usprawnić przeglądarkę w takiej postaci, jaką jest obecnie.

Podczas testów beta Microsoft zebrał mnóstwo opinii. Wszystkie one zaowocowały wieloma usprawnieniami z zakresu wydajności i stabilności programu (wspomnijmy chociaż o funkcji przywracania zamkniętych kart - teraz działa wyśmienicie). Program działa nieco szybciej, niż IE8 beta 2. Proces ładowania witryny PC World.pl trwał o 22 % krócej, niż w przypadku bety 2.

Dokonano także kilku istotnych zmian w modułach związanych z bezpieczeństwem. Po pierwsze usprawniono działanie trybu In Private. We współpracy ze specjalistami od bezpieczeństwa Microsoft dodał do IE8 RC1 funkcję ochronną Clickjacking. Dzięki niej deweloperzy mogą na stronach umieszczać specjalne znaczniki w kodzie, które pomogą w wykrywaniu potencjalnego zagrożenia ze strony złośliwego oprogramowania.

Nowy IE8 dostępny jest w polskojęzycznej wersji dla systemów Windows XP, Vista, Server 2003 i Server 2008. Użytkownicy Windows 7 beta muszą niestety obejść się smakiem. Microsoft "podaruje" im IE8 RC1 wraz z kolejnym buildem (niedostępnym publicznie).

Finalna wersja przeglądarki zapowiedziana została na kwiecień br.

Pobierz:

- IE8 RC1 dla systemu Windows XP (PL)
- IE8 RC1 dla systemów Windows Vista i Server 2008 (PL)
- IE8 RC1 dla systemów Windows Vista x64 i Server 2008 x64 (EN)
- IE8 RC1 dla systemu Windows Server 2003 (EN)
- IE8 RC1 dla systemów Windows Server 2003 x64 i XP Professional x64 (EN)
Oryginalny tekst został opublikowany na www.idg.pl
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (36)

sowa76

25-02-2009 09:33

Ale o liście witryn niekompatybilnych z IE 8 nie wspomnieli? A szkoda, na tej liście 2 500 stron znajduje się także strona Microsoftu.....

lenon

30-01-2009 12:26

Instalacja (czasem aktualizacja) IE wymaga restartu ponieważ IE to nie tylko przeglądarka. Z IE mogą korzystać wszystkie programy w Windows np. do pobierania plików, inne przeglądarki dlatego, aby dokończyć instalację trzeba zamknąć wszystkie mogące korzystać z IE programy, czyli najłatwiej zrestartować system. Opera, FF i inne można bez problemy odinstalować i żaden inny program nie przestanie działać. Jakbyśmy usunęli wszystkie komponenty IE (nie da się tego zrobić) to prawdopodobie nie mielibyśmy neta nawet w FF (prawdopodobnie).

ramones59

29-01-2009 15:59

Chrome, Firefox get clickjacked.!!! Luka w Chrome i Firefoksie.!!! I co linuksiarze... wasz FF3 to taki sam syf jak linux.:D IE to jednak najlepsza przegladarka od MS.:)

ister

29-01-2009 11:06

@pesymik Ani Opera, ani Chrome, ani FF nie wymagają restartów. Safari nie sprawdzałam, ale chyba też nie. Co do jakiegokolwiek IE - nie wiem, nie używam

pesymik

29-01-2009 09:02

żeby zainstalować IE8 trzeba zrestartować komputer? Ciekawe jak jest z innym przeglądarkami bo nie pamiętam.

ister

28-01-2009 20:13

Propos standardów W firmie,w której pracuję robię między innymi "cięcie stron" do html. Jak mam się trzymać standardów, pisać śliczny kod 100% validated itp itd, skoro klient firmy używa najlepszej na świecie przeglądarki (tak, to ironia), która ma własne standardy dla standardów. I w tym momencie mam opier od "góry". Bo zrobiłam źle. Bo "u mnie nie działa". Innymi słowy - zawaliłam robotę. Bądź tu mądry i pisz wiersze (strony). Skoro najgłupsze sprawy - np position:fixed muszę rozwiązywać przez skrypt JS, bo ta wspaniała przeglądarka ze stajni MS nie radzi sobie z takim banałem. @ramones59 Dzieciaku, daj se na wstrzymanie, bo ci żyłka pęknie. Kto tu jest złośliwy? Jaka znowu choroba psychiczna? Masz dostęp do mojej kartoteki medycznej? Oj, chyba przychodnia ma poinstalowane windy a dane trzyma w MSSQL. Wracając do tematu IE8. Po postu będzie się robiło kolejną wersję cssa, lub stosowało się kolejne hacki (czyt - kod niezgodny ze standardami, ale za to poprawnie wyświetlający stronę). Biorąc pod uwagę, że w tej chwili trzeba pisać wersję IE6-only, IE7-only i reszta, to dojście IE8-only wiele nie zmieni.

Bee!

28-01-2009 14:44

Co to za standardy, które nie są standardami, albo inaczej, po co komu standardy, ktorych nie respektuje nikt?

Zeke

28-01-2009 14:43

@ramones Zawsze wprawiasz mnie w zdumienie swoją kulturą osobistą i szacunkiem dla innych. A już poziom, na jakim potrafisz porównać systemy operacyjne, to coś czego nie da się z nikim porównać.

ramones59

28-01-2009 14:25

I znów linuksiarze cos wypisują i krytykują bez sensu jak beta win7. :D Faktycznie horoba psychiczna i fanatyzm tych linuksiarzy sięga już dna i zera ich złosliwości :D A linux i ich super nastepny produkt Fedora 10 cd live własnie zobaczyłem w akcji i nastepny syf i brak słów bo nie mozna czegos krytykować i porównac jak Trabant do Mercedesa i tak jest z Linux do MS. :) Nowa IE8 jest tylko testowa i nie ma co sie podniecać i juz krytykować za wczasu...:) A przegladarki maja swoje wady i zalety i wcale nie jest IE taka zla jak linuksiarze wymyslaja bzdury..

Zeke

28-01-2009 13:37

@zenn Oglądaj dalej telewizję, a wypowiadanie się o systemach operacyjnych zarezerwuj sobie na czas po dobranocce.

phi

28-01-2009 12:50

Zainstalowałem to badziewie. Równie szybko odwinąłem windozianą wirtualkę z powrotem do stanu ze snapshotu. Rozjeżdża się połowa portali (nie tylko onet czy interia, nawet allegro jest źle wyświetlane w IE8), nie ma adblocka i raczej nie będzie. Dałem mu szansę, wolę z powrotem duet FF i Opera (w kolejności alfabetycznej).

Andrzej

28-01-2009 12:11

@operoman skąd masz wersję ze słownikiem bo ja też mam alpha 10 ale jest to wersja angielska. Nie pisz tylko jak zainstalować polski słownik bo to wiem.

max

28-01-2009 11:00

kolejna gwiazda internetu nam zabłysła? człowieku, oddziel swoje marne przyziemne potrzeby od potrzeb dużych centrów danych czy sterowni w fabrykach. To, co obserwujesz, laiku, to są końcówki klienckie. Dotarło?

zenn

28-01-2009 10:36

A i tak ludzie wolą płacić za windę niż mieć za darmo linuksa. To jest dopiero śmiech na sali. :D Obejrzyjcie sobie misie jakikolwiek program np. na National Geographic czy Discovery. I jak zobaczycie centra sterowania okrętami podwodnymi, fabryki samochodów czy kabiny nowoczesnych pociągów - wszędzie tam zobaczycie zainstalowaną windę. Bo lepiej płacić za system, który wart jest swoich pieniędzy, niż instalować byle g... byle za darmo.

max

28-01-2009 10:02

Tak, trzeba restartować. Windę trzeba restartować w niektórych przypadkach nawet po podłączeniu pendrive''a. I to jest dopiero śmiech na sali.

godai

28-01-2009 08:51

Zaraz, jak to "po restarcie"? To trzeba restartować kompa, żeby to coś zainstalować? Śmiech na sali.

Robert

28-01-2009 08:40

dla tych co nie mogą zainstalować ie8 a mają xp z sp3 oraz adobe readera w wersji 9. Odinstalujcie adobe readera i wtedy próba - powinno pomóc. Jak zwykle adobe narozrabiało (przejęło na własność kilka kluczy w rejestrze i instalator nie ma w ten sposób dostępu)

zxc

28-01-2009 00:09

Używam Linuksa. Więc ocena 1. Windziarze do wind.

GAS

28-01-2009 00:07

Jet KDE 4.2 (i dla Windows) o tym warto rozmawiac...

plusik

28-01-2009 00:06

@pablo ooo... misiu wróciłeś... ty żyjesz! a tak się martwiliśmy...

m

27-01-2009 23:52

a będzie wersja na linuksa?

pablo

27-01-2009 21:33

Co nowego? A mianowicie rozjeżdżanie się stron np: interia.pl, onet.pl. Odnoszę też wrażenie że w przypadku aplikacji Internet Explorer Microsofu pierwsza, druga beta jest całkiem całkiem a gdy bliżej edycji finalnej tym gorzej staje się regulą

ja

27-01-2009 19:42

Co nowego? Błędy instalacji!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ja

27-01-2009 19:34

Próbowałem TOTO zainstalować na kilku komputerach - ZERO sukcesu! Ani XP Prof. SP3, ani Vista/Śwista jakoś nie chciały przyjąć na swój garb tego KNOTA! (Innym desperatom życzę powodzenia, ja zostanę przy Firefoksie.)

Mr.T

27-01-2009 17:25

ps. wsztstko sprowadza sie do jednego wniosku... po co przegladarka spelniajaca standardy w3c, css, acid... jak i tak strony w pelni zgodne ze standardami mozna policzyc na palcach... skad mamy wiedziec wiec, czy strona idg jest poprawnie wyswietlana na naszej przegladarce jakaby ona nie byla!! wiec: przegladarki (niektore) spelniaja standardy webmasterzy (niektorzy) trzymaja sie standardow po co ta wojna ze chrome ma 79/100 opera 100/100 a ie 19/100 :P odpowiem sam... wojna o IE to normalka... wkoncu to MS a oni wszystko maja be i najgorsze !! smiechu warte

Liten

27-01-2009 17:16

A ja nie mogę IE8 zainstalować - ciągle wyskakuje błąd podczas instalacji. Jest co prawda informacja (przekierowania na stronkę z rozwiązywaniem problemów z instalacją IE8) - ale szczerze powiedziawszy nie chce mi się bawić w "kombinowanie" co tu zrobić, aby program się zainstalował - jeśli producent opracowuje oprogramowanie, które stwarza problemy, to jego sprawa. Oprogramowanie powinno być przyjazne użytkownikowi, a nie zmuszać tegoż użytkownika do poszukiwania rozwiązań dotyczących instalacji i tracenia czasu.

~Gość

27-01-2009 17:12

A co to "witryna PC World.pl"? Jakaś strona testowa z błędami validator na chwilę obecną: Result: 11 Errors, 2 warning(s) p.s. chyba w pocie czoła naprawialiście błędy dzisiaj wam zgłaszane przez czytelników. Przed południem było 169... aż

~Gość

27-01-2009 17:06

Dziś mamy 169 błędów w kodzie na stronie głównej idg! Errors found while checking this document as HTML 4.01 Transitional! Result: 169 Errors, 10 warning(s)

operoman

27-01-2009 15:59

Mr.T - Opera jak najbardziej Alpha 10 działa znakomicie, stronki otwierają się bardzo szybko i do tego ma kilka ciekawych rozwiązań - słownik edytora np. podczas pisania komentarzy. Powiem jedno Alpha a działa jak wersja w pełni stabilna!!!

Mr.T

27-01-2009 13:28

@makxym i wlasnie dzieki chrome google wie o tobie znacznie wiecej niz microsoft. pozatym czym tu sie podniecac ze chrome ma w acid3 79/100 opera 10 alpha1 ma 100/100 wiec jezeli test ACID jest jakims wyznacznikiem idealnej przegladarki to wszyscy teraz przechodzimy na OPERE 10 alpha1... !! !! !!

snf

27-01-2009 13:03

@phi dokładnie, wiadomo to nie od dziś :)

aix

27-01-2009 11:53

powinno być zakazane używanie internet eksplorera w administracji państwowej.

Konio

27-01-2009 11:47

"Dzięki niej deweloperzy mogą na stronach umieszczać specjalne znaczniki w kodzie, które pomogą w wykrywaniu potencjalnego zagrożenia ze strony złośliwego oprogramowania. " Czy to znaczy, ze MS znowu wprowadza jakies swoje wersje znacznikow itp do stron? Mogliby zaczac trzymac sie standardow, a nie probowac je ustalac.

phi

27-01-2009 11:23

A tymczasem jest beta openoffice 3.1 i nikt z PCWK nawet tego nie zauważył. PCWK jest tubą marketingową Microsoftu.

io

27-01-2009 11:06

to co tam jest nowego?

makxym

27-01-2009 10:57

Dla mnie to nie jest RC1 tylko Alpha3 co najwyżej :D Dla porównania Chrome, z którego korzystam i nie ma porównania do tej RC1 IE8 (a testowałem) ma w ACID3 79/100 punktów. Samo mówi za siebie...

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »