Koniec analogowej TV - bez cyfrowego tunera ani rusz

Analogowa TV odchodzi do lamusa. Wczoraj zrezygnowano z niej w Stanach Zjednoczonych, do 2013 zrezygnują z niej kraje Unii Europejskiej, w tym Polska. Czy to znaczy, że wszystkie starsze telewizory będą się nadawały do wyrzucenia? Wbrew temu, co usiłują nam wmówić sprzedawcy w supermarketach elektronicznych - nie. Użytkownicy, którzy odbierają telewizję kablową lub satelitarną w ogóle nie zauważą zmiany. Analogowy sygnał w ogóle ich nie interesuje.
W piątek, 12 czerwca 2009 r., zgodnie z obowiązującym prawem federalnym, Stany Zjednoczone zakończyły emisję analogowego sygnału dla stacji telewizyjnych pełnej mocy, przechodząc tym samym na naziemną emisję cyfrową DTTV (Digital Terrestrial Television). Oprócz Stanów Zjednoczonych na TV cyfrową przeszły też już Szwecja, Luksemburg, Holandia, Finlandia, Szwajcaria i Niemcy.

W Polsce "przełączanie" już następuje, nadawanie cyfrowego sygnału HD rozpoczęto 10 miesięcy temu, 6 sierpnia 2008 roku. Ostatni analogowy nadajnik powinien przestać działać do 21 lipca 2013 roku.

Dlaczego rezygnujemy z analogowej TV?
Głównym celem przejścia na nadawanie cyfrowe jest zwolnienie obecnych częstotliwości pasma między innymi dla służb ratowniczych, a w przyszłości również dla telewizji mobilnej.

Największą zaletą DTTV jest oczywiście znacznie lepsza jakość obrazu i dźwięku w porównaniu z dotychczasową telewizją analogową. Zastosowanie kompresji obrazu MPEG-2 i MPEG-4, umożliwia odbiór od 4 do nawet 16 kanałów więcej niż w wypadku telewizji analogowej przy wykorzystaniu tego samego pasma.

Dzięki temu stacje będą mogły oferować dodatkowe funkcjonalności jak kontrolę rodzicielską, telewizję interaktywną, informacje o nadawanych programach, napisy czy różne wersje językowe dla wybranego kanału.

Podsumowując: dziś telewizją z obrazem HD mogą się cieszyć tylko wybrańcy. Od 2012 będzie ją odbierać większość Polaków za pomocą zwykłej, klasycznej anteny. Operatorzy "kablówek" będą więc musieli nadgonić zmiany i udostępnić obraz lepszej jakości - w przeciwnym razie zaczną tracić klientów.
Czy mamy się czego bać? Raczej nie. Przełączenia w ogóle nie zauważą abonenci telewizji kablowej (UPC, Multimedia Polska, Aster, Vectra i in.), ani satelitarnej (n, Cyfra+). "Odcięci" zostaną tylko ci użytkownicy, którzy sygnał TV odbierają z własnej (albo "zbiorczej") anteny zamontowanej na oknie czy dachu. Ale nawet w ich wypadku trudno mówić o całkowitym wykluczeniu.

NTSC w Stanach Zjednoczonych - od dziś tylko w muzeum i przy granicach

Po co rezygnujemy z telewizji analogowej?Wczorajsze wyłączenie telewizji analogowej w Stanach Zjednoczonych polegało na przełączeniu prawie 1800 stacji TV pełnej mocy na sygnał cyfrowy. Jako standard emisji dla DTTV wybrano ATSC (Advanced Television Systems Committee), dzięki któremu możliwe jest nadawanie obrazu panoramicznego w rozdzielczości do 1920x1080 pikseli (Full HD) z dźwiękiem 5.1.

Jak się podłączyć?

Mieszkańcy Stanów Zjednoczonych mogą skorzystać z nowego sygnału na trzy sposoby:
1. Jeśli mają stare, analogowe telewizory bez tunera, powinni wyposażyć się w konwertery zmieniające sygnał cyfrowy z powrotem na analogowy. Koszt takiego urządzenia wynosi od 40 do 70 dolarów.
2. Druga opcja - od pewnego czasu bardzo popularna również w Polsce - to zakup telewizora przystosowanego do odbioru sygnału naziemnej TV cyfrowej.
3. Ostatnia alternatywa to wykupienie abonamentu telewizji kablowej lub satelitarnej.

W większości wypadków, aby odbierać sygnał DTTV nie będzie konieczna wymiana dotychczasowej anteny na nową.
Rząd przygotował również program pomocy finansowej, dzięki któremu każde gospodarstwo domowe jest upoważnione do otrzymania dwóch kuponów o łącznej wartości 80 dolarów. Kupony mogą zostać wykorzystane do zakupu maksymalnie 2 konwerterów - dzięki temu najubożsi nie poniosą właściwie żadnych kosztów związanych z prześciem na DTTV.

Do tej pory kupony zamówiło prawie 60 mln gospodarstw.

Cyfrowa telewizja w Polsce - jak to będzie wyglądało?

W Polsce, tak jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej, naziemna telewizja cyfrowa (NTC) ma zostać uruchomiona do 2012 roku. Cyfryzacja będzie obejmować wyłącznie gospodarstwa domowe, które obecnie korzystają z analogowej telewizji naziemnej - czyli standardowo, abonenci TV kablowej lub satelitarnej w ogóle nie zauważą zmiany. Obecnie NTC jest testowana w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Zielonej Górze, Wiśle, Rzeszowie i Lesznie. Wykaz dostępnych kanałów dla poszczególnych miast można znaleźć na stronie RadioPolska.

Tagi: cyfrowa tv, mpeg-4, full hd, hdtv, ntc
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (48)

Marta

12-04-2012 12:39

Ok. W takim razie proszę napiszcie mi jaki dekoder mam kupić i gdzie go mogę nabyć?

W.I.K.I

08-03-2012 11:58

yyyyyyyyyyyyyyyyyy.zal

W.I.K.I

08-03-2012 11:58

yyyyyyyyyyyyyyyyyy.zal

piotrek1516

01-01-2012 12:55

Ludzie przecież jak macie telewizory z mpeg- 4 to się niczego nie bujcie po prostu wystarczy normalna antena potem klikacie na wyszukaj kanały cyfrowe i macie! na przykład tvn będziecie mieli w hd! a jak nie macie mpeg -4 to sobie kupcie nie drogi dekoder.

ZeNoN

02-01-2012 12:40

jakie HD ??? sie pytam?? wszystkie programy są w SD 576i !! powodzenie wam życzę z tym naziemnym syfem

młody

01-01-2012 12:28

Derivers tesz zostań ,a przy okazji tesz zajrzyj do słownika

Master

10-11-2011 16:45

Ciekawe który z Was teraz odszczeka te bzdury co wypisał?

ktru

30-08-2011 01:30

telewizja analogowa to jak monitor telewizja bez granic.Cyfrowa to kompresja, oczyszczanie obrazu, rozmyty obraz, teraz liczy sie kasa i pobieranie kasy za 1 film, odcinek.

Derivers

17-08-2011 20:35

No masz racje Metalhead. tesz wole zostać na analogowej to nie dopuszczalne Protestuje !

młody

01-01-2012 12:29

tesz przy okazji zajrzyj do słownika

~Metalhead

17-01-2011 16:17

Ja nie chcę przechodzić na cyfrową TV. Wolę telewizję analogową. Mają zamiar zlikwidować możliwość nawet analogowego odbioru naziemnego za pomocą zwykłej anteny dachowej, albo analogowej kablówki ? Protestuję ! To łamanie praw człowieka. Powinna być możliwość odbierania i cyfrowo i analogowo. Jak kto woli, każdy powinien móc wybrać sam. Mam gdzieś te wszystkie cyfrówki, płaskie LCD-ki, i jakieś tam HD. Nie mam zamiaru przestać używać zwykłego kineskopowego telewizora około 20-letniego, który dobrze działa. Nikt mnie nie zmusi do kupienia nowego, kiedy ten działa. I nie przestanę odbierać analogowej TV anteną na dachu. TVP 1 i TVP 2 przynajmniej powinny być dostępne dla wszystkich bo to państwówki. Analogowa kablówka też powinna być. Jeśli to kiedyś zlikwidują to w ogóle nie będę oglądał telewizji. Takiego wała, jak Polska cała !

Lukasz

09-08-2011 13:42

popieram

krzyhoo1

28-01-2012 09:31

nie protestuj, tylko skorzystaj ze swoich szarych komórek, kup sobie dekoder, np. maciupki Signal HD-507 za ca 130zł, podłącz pod swoją dachową antenę, wepnij pod złącze scart swego starego kineskopowego odbiornika i ........... enjoy

nick...

28-01-2012 09:30

nie protestuj, tylko kup sobie dekoder, np. Signal HD-507 za 130zł, podłącz pod swoją dachową antenę, wepnij pod złącze scart swego starego kineskopowego odbiornika i ........... enjoy

~hhhycel

11-06-2010 18:27

Nie bierzcie TV cyfrowej z firmy Stream bo bedziecie miec odbiór gorszy niz na analogowych telewizorach z 50 Hz

~patrice

06-02-2010 19:30

Jeśli mieszkacie w UK/USA albo generalnie za granicą, możecie oglądać polską TV przez internet dzięki www LOVEPOL com. Ich program pozwala oglądać polskie stacje telewizyjne bez anteny/dekodera, w dobrej jakości obrazu i dzwięku. Polecam. Telewizja internetowa tv przez internet telewizja darmowa tv polska telewizja przez internet polska telewizja w internecie tvn w internecie Cyfrowy Polsat tv polsat tv polonia Telewizja polskie radio TVP1 TVP Info TVN24

Zdzisław

24-06-2009 17:23

"UKE i KRRiT zapowiedziały dofinansowania dla najuboższych gospodarstw domowych. Pomocą ma zostać objęte 1,5 mln rodzin. Na ten cel rząd planuje przeznaczyć prawie 400 mln zł. Możemy się więc spodziewać, że najpóźniej w 2012 roku wszyscy będziemy się cieszyć obrazem w wysokiej rozdzielczości. " A co z jedzeniem, lekami, mieszkaniami? Najuboższym chyba to bardziej jest potrzebne niż kolejna porcja papki w TV. Cholerny socjalistyczny burdel, nie państwo.

Gajowy

24-06-2009 15:36

Kierchu - tyle wiesz, ile zjesz. Był pomysł na tzw. "Broadcast flag", czyli flagę ustawianą przez nadawcę, interpretowaną w odbiorniku jako zakaz nagrywania oznaczonej treści. Poniósł porażkę m.in. dzięki Electronic Frontier Foundation, ale na mur ktoś będzie jeszcze próbował go wcisnąć tylnymi drzwiami. Więcej masz tutaj: [[http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_flag]]

spec tv

16-06-2009 10:15

mam niezły ubaw,juz oddawna,Polskie b*** tysiacami kupowali te 32 -43 calówki za kilka tysiecy złotym mamy najwieksza sprzedarz telewizorów w całej UE.A teraz za 2lata beda je wymieniac na nowe!Telewizory z przystawkami dopiero teraz sie pojawiaja.Polacy jak zawsze sa najwiekszymi b*** i mozna im sprzedac najwieksze badziewie kupowaliscie to co zagranica nikt niechciał dlategowypchneli do Polski i wszystko sprzedali! Ale co sie dziwic ludzie tutaj sa pod kontrola mediaów dla wiekszosci Polaków telewizor jest najwazniejszym meblem w domu.Dlamnie i nielicznej grupy ludzi Aktywnych to tylko pudło !!Jest na ostatnim miejscu!!Pewnie kupie sobie nowy ale za 5lat jak stary kineskopowy sie zepsuje. czas spedzony przed telewizorem to czas stracony! komentarz edytowany przez moderatora

tvfan

16-06-2009 08:49

Chciałbym uspokoić was wszystkich, że tradycyjne telewizory posłużą nam jeszcze długo. Sprawa dotyczy odbiorców indywidualnych, natomiast nie będzie z pewnością dotyczyć użytkowników sieci kablowych. Stacje bazowe sieci kablowych zaopatrzone zostaną w odbiorniki cyfrowe i sygnał nadal będzie nadawany w postaci analogowej do swoich odbiorców, więc zakup odbiornika DVB-T w tym przypadku jest nie potrzebny

tralala

15-06-2009 13:13

nom... a jeśli ktoś ma w domu 2,3 telewizory lub więcej to co? 3x większe koszta...

nick...

17-04-2012 21:50

Kliknij, żeby dodać komentarz

nick...

19-11-2011 14:58

Kliknij, żeby dodać komentarz

precz z DVB-T

15-06-2009 11:09

Co to ma byc?? Nie bedę kupował ani nowego telewizora ani dekodera za 200 zł. Ich to juz chyba do końca powaliło. Odcinaja ludziom dostep do NORMALNEJ telewizji analogowej i wprowadzają cyfrowe zboczenia. A na analogu obraz ma o wiele wiernejsze kszałty niz na DVB-T. to SKANDAL!!

zxc

15-06-2009 09:27

Na znaczącą poprawę jakości odbioru nie ma co liczyć. Obraz będzie mniej więcej taki, jak w tv analogowej przy idealnym odbiorze. Problem z analogową telewizją jest właśnie taki, że nigdy odbiór nie jest idealny (prawie nigdy), a tylko minimalnie słabszy sygnał to śnieżenie na ekranie. W przesyłaniu cyfrowym tego nie ma - jeżeli jest, to idealnie, jeżeli nie ma, to wcale. Troche słabszy sygnał nie powoduje żadnych strat w jakości. No i druga rzecz - nadawanie analogowe to marnowanie pasma - w takim samym zakresie częstotliwości można upchać kilka a nawet kilkanaście kanałów cyfrowych. Ja bym jednak sie nie przejmował, że cyfrowa tv prędko u nas będzie - przewiduję, że szybciej w Afryce to wprowadzą niż u nas. komentarz edytowany przez moderatora

hds

15-06-2009 09:13

cyfrowa telewizja to lepsza kontrola. żaden zły i nikczemny obywatel nie uchyli się przed abonamentem TV

Pablo

15-06-2009 09:02

Pytanie laika do expertow : dlaczego nie mozna "wsadzic" calej TV do netu??

noname

14-06-2009 23:52

z tą cyfrowa telewizja w Polsce tak rozowo nie bedzię niestety. Sam termin "cyfrowa" jest mylnie utozsamiony z "lepsza", co oczywiście jest podyktowane subiektywna jakościa obrazu ale jest pełno no wlasnie "ale" co do projektu który został zakceptowany. Otóż w Polsce projekt DVB-T obejmuje nadawanie sygnalu cyfrowego z obiektów Tp-Emitel czyli obcenych wielich masztów, z ktorych leci sygnał analogowy. Niestety przyjete techniczne warunki nadawania cyfrowego sygnału (modulacja 64QAM) oraz w/w wykorzystanie masztów duzej mocy(wiekszosc sygnału pójdzie w pole gdzie nikt nie mieszka) spowoduje marny odbior w mieście. W analogu jak były problemy z np zasięgiem to obraz jakis tam był ale był a w cyfrze albo jest albo nie ma albo będa co chwila błędy. Opisuje tu przykład testowych emisji z nadajnika w Śremie (ok. Poznania) gdzie w samym mieście na wysokości parteru zasieg moze byc bardzo kiepski. Był projekt bardzo smiały cyfryzacji kraju w oparciu o sieci SFN (działajacy w Australii). Nie korzysta sie wtedy z nadajników duzej mocy tylko tych małej mocy np montowanych na masztach telefoni komorkowych, ktorych pelno w miastach. 2/3 kraju mozna było tak pokryc na jednej częstotliwości. Ale władza i naciski Tp-Emitel spowodowały że zalety cyfrowego sygnału, uwolnienia czestotliowści itp, zostaną zmarnowane.

pawel

14-06-2009 21:49

Powinniśmy od razu przejść w Polsce na nowszy system dvbt2. Bo w Serbii przyjeto dvbt2 i planują wyłączenie analogu wcześniej niż u nas. Wtedy zmieści się więcej kanałów na multipleksach i naziemna telewizja cyfrowa stanie się jeszcze lepszą konkurencją dla kabłówek czy Cyfrowych platform satelitarnych. Obraz od razu jeżeli się tylko da nadawać w jakości HD.

eec

14-06-2009 14:53

kto bedzie ogladal TV w 2013?90% to kobiety po 60-tce!reszta przejdzie do internetu.Od paru lat w TV ogladam jedynie mecze pilkarskie,a i tych coraz mniej w otwartych kanalach wiec 80% futbolu ogladam na 15 calowym ekranie laptopa.To samo z filmami.Sam decyduje kiedy i co chce ogladac.Najpozniej w przyszlym roku zrezygnuje z kablowki,bo mi sie zwyczajnie nie oplaca.

romek

14-06-2009 12:28

malo mnie to obchodzi, w ogole nie oglądam tv, bo tam nic nie ma! jedynie discovery i national geographic można od czasu do czasu pooglądać jak nie ma nic do roboty. filmy oglądam na kompie w xvidzie

adi

03-01-2012 00:34

twoje wymagania co do jakości są na niskim poziomie jeżeli wystarczy Ci divx/xvid

ciekawe

14-06-2009 12:15

Panowie, kłania wam się czytanie ze zrozumieniem. Nie chodzi o to, że się nie da. Da się wszystko. Problem polega na tym (a większość jak wy nie zdaje sobie z tego sprawy), że jakiekolwiek metody obejścia zabezpieczeń zostaną zdelegalizowane. Podobnie jak jest dziś w USA odnośnie oprogramowania umożliwiającego kopiowanie zabezpieczonych DVD, chipów do konsol czy wreszcie szyfrowania w niektórych państwach. Dlatego (adresuje to szczególnie do Kierchu) czytajcie ze zrozumieniem. Nie chodzi o to, że się nie da (bo da się zawsze!) ale że nie będzie to legalne. Wybaczcie, ale mi się nie podoba wizja świata w którym za posiadanie normalnego firmware w odtwarzaczu DVD czy softu do kopiowania płyt zostanę zrównany ze zwykłym przestępcą! Co będzie potem? Tylko zaufane oprogramowanie? Zakaz posiadanie tego nieoficjalnego? Niestety tego problemu (prawnego) nikt nie dostrzega, a ludzie widzą sprawę tak płytko jak Kierchu.

Brakowac

14-06-2009 11:57

Ja tu widze że coponiektórzy wątpią w możliwości intelektualne rasowych piratów. Nie do takich rzeczy już dochodzili, nie takie głowy jak nasze zapewne będą nad tym siedzieć :P oni rozwiążą każdą kwestię, spokojnie (mówie apropo wątpliwości czy będzie dało się nagrywać , nawet jak się nie da, to będzie tak jak pisałem wyżej :P) Tak naprawde to większość ludzi w domach jednorodzinnych na obrzerzach miast i tak ma telewizje satelitarną (cyfrowe polsaty, to chyba najczęściej mają moge stwierdzić), w miastach kablówki, bo z nimi oferowany jest internet zazwyczaj. Naprawde dzisiaj wydaje mi się z analogowej telewizji korzystają osoby których niestać na kupno kablówki czy telewizji satelitarnej, szkoda że musimy mieć takie osoby, i szkoda że zostaną obarczone takimi kosztami, te dofinansowanie pewnie nie będzie tak różowe jak to teraz wygląda...

nick...

24-04-2012 05:17

powinnaś się o nim wszystkiego dwezodiieś ,lepiej go poznawać a potem kto wie co może sie stać i chciałam dodać ze masz fajny blog na ktf3ry wchodze codziennie

Lukasz

14-06-2009 09:29

Vectra wnerwia mnie strasznie... Teraz, jak nadają jednocześnie analogowy i cyfrowy sygnał - mogę oglądać tv niezależnie na dwóch telewizorach. Jak odłączą analog - będę mógł oglądać tv tylko na jednym tv - bo nie chcą dać dwóch dekoderów nawet za dopłatą. Wygląda na to, że trzeba będzie zrezygnować z tych amatorów wśród telewizji kablowych w Polsce.

Kierchu

14-06-2009 01:22

Użytkowniku ciekawe: Otóż krótko spuentuję Twą wypowiedź. Otóż w większości kwestii mylisz się, a na pewno co do NIEmożliwości nagrania sygnału emitowanego na ekranie telewizora/monitora. To taka sama bzdura jak NIEmożliwość zapisania jakiegokolwiek zdjęcia/obrazka wyświetlonego na ekranie monitora :) Czy to nie brzmi komicznie i idiotycznie? Każdy idiota wie, że wszystko co wyświetlone na ekranie monitora (tekst, obraz czy film) może być w mniej lub troszkę bardziej trudny sposób zapisane! Jest chociażby taki program, który automatycznie zapisuje wszystko, co się dzieje na ekranie monitora, nawet ruchy myszką - więc jaki problem będzie tak nagrać coś z tej przyszłej telewizji? Oczywiście wyświetlając obraz przez kartę TV w komputerze. NIKT MI TEGO NIE ZABLOKUJE! A jeśli tak to zawsze znajdzie się odpowiedni program, który bez żadnego firmware''u to umożliwi. Podobnie ze zdjęciem, którego NIBY nie można skopiować, bo np. pod menu prawego przycisku myszy jest komunikat "nie kopiuj, to nie twoje :P". Takie zdjęcie można albo znaleźć zapisane w tymczasowym folderze internetowym albo znaleźć jego dokładny adres internetowy (razem z końcówką .jpg) w pliku tekstowym źródła takiej strony albo, co chyba najprostsze, nacisnąć Print Screen i wstawić obraz do programu graficznego w ostateczności. Także na wszystko jest co najmniej kilka sposobów. Podkreślam po raz ostatni: NIE MA MOŻLIWOŚCI zablokowania możliwości rejestracji jakiegokolwiek obrazu wideo (czy też statycznego) emitowanego przez TV ani teraz ani w jeszcze daleeekiej przyszłości :=) Wszystko, co widzę na swoim ekranie komputera jest tak samo twoje jak i moje he he.

ciekawe

13-06-2009 22:55

Warto wymienić jeszcze jeden powód cyfryzacji. To tak zwana likwidacja analogowej dziury. Warto o tym poczytać. Chodzi o to, aby teoretycznie (dziś teoretycznie, w przyszłości praktycznie) mieć 100% kontrolę nad sygnałem. Coś podobnego do tego, co daje łączenie poszczególnych urządzeń po HDMI. Ale do rzeczy. Co to da w przyszłości. Otóż, po pierwsze sygnał będzie mógł być wyświetlony tylko na ekranie. Nie nagramy go sobie, nie zarejestrujemy na komputerze. TV jeśli będzie posiadał wyjście sygnału wyłączy je. To oczywiście ma ukrócić nielegalne korzystanie z medium. Ktoś powie, co tam, zmieni się firmware w TV i nagram. Tak, to możliwe, tyle że samo posiadanie tego firmware''u będzie jednoznaczne z ciężkim przestępstwem. Powiecie, znów te chore kwestie praw autorskich. Ale to nie do końca to. Co powiecie na takie możliwości? Oglądasz film więc płać! Idą reklamy, nie przełączysz :) Lecie orędzie prezydenta/premiera/guru naczelnego/ufola, nie przełączysz, nie wyciszysz, nie wyłączysz, Resztę sami sobie dopiszcie ;)

sq--

13-06-2009 22:20

do Keough: jesli Twoj telewizor ma dekoder MPEG-4 to podlaczasz zwykla antene, kierujesz na obiekt nadawczy w Twojej okolicy nadajacy DVB-T i stroisz na mux.

mario

13-06-2009 21:38

a po co mi TV? Żeby oglądać te kłamstwa? Manipulacje? TVP reżimowa, właścicielami Polsatu i TVNu są goście powiązani ze służbami specjalnymi, czyli będą działać tak aby układ trwał i dzięki temu nikt inny nie dostanie koncesji ... a gdyby ktoś się wyłamał to koncesję zabiorą. Zresztą niby dlaczego zdjęli program Wojciecha Cejrowskiego ostatnio? Wiadomo dlaczego, bo medialna osoba poparła kogoś spoza układu!

cezar

13-06-2009 20:40

A ja chcę kupić video (nagrywarkę z HDD) ale takie, które będzie działać teraz jeszcze w analogu a potem w DVB-T z MPEG4 i kicha. Nigdzie w Polsce nie sprzedają.

~Gość

13-06-2009 20:31

a ja korzystam już sobie w polsce z cyfrowej TV w końcu rejon zielonej góry jest pokryty tym sygnałem

int

13-06-2009 20:09

@aw53: może przeczytałbyś najpierw artykuł, a później komentował! Jeżeli chodzi o telewizję tradycyjną to powiem tak: za parę lat wyprze ją VOD i nie wiem za bardzo po co te wszystkie kosztowne zmiany?

Keough

13-06-2009 19:50

czyli teraz bedzie nadawany sygnal cyfrowy zamiast analowego, tak? ciekawe jakie ograniczenia to wprowadzi. u mnie w mieszkaniu sa 3 telewizory - 2x crt i 1x lcd. lcd jest podlaczony pod cyfrowa kablowke, 1szy crt pod analogowa kablowke, a 2gi w ogole nie korzysta z kablowki - jedynie z anteny dolaczanej do telewizora (charakterystyczne 2 druciki rozlozone na ksztalt litery V). Jesli telewizor LCD czyta MPEG4, to podlaczam go pod HDMI do gniazdka czy do jakiejs skrzynki? bo do CRTkow zapewne beda potrzebne ustrojstwa zmieniajace sygnal cyfrowy na analogowy...

aw53

13-06-2009 19:34

To wszystko jest imitacją postępu. Posiadam cyfrową satelitę i nie stwierdzam poprawy czegokolwiek. Jedyne co się zmienia to niestety przy szyfrowaniu odbioru opłaty za korzystanie i to są podstawowe zmiany systemowe. W tym wszystki nie liczy się wółaściwie nic tylko kontrola i pobieranie opłat za odbiór sygnału czyli przeniesienie kina do domu, to i inwestować i obsługiwać nie trzeba. No taki zachodni system i małpowanie wiadomo na kim.

janba

13-06-2009 19:31

Kilka poprawek i uzupełnień do artykułu: 1.Emisja analogowa w Polsce wg aktualnych planów skończy się 31 lipca 2013r. 2. W jednym multipleksie ma być 7 programów (14 będzie po uruchomieniu 2 multipleksu). Przy wykorzystaniu tego samego pasma można więc nadawać 7 razy więcej programów, a nie 16. 3. Jakość obrazu przy emisji 7 kanałów w 1 multipleksie wcale nie jest lepsza od analogu, ponieważ decydujące znaczenie dla jakości obrazu ma stopień kompresji. Lepszy obraz widzielibyśmy na ekranie przy mniejszej ilości kanałów w multipleksie. TVP HD jest emitowana w DVB-T tylko testowo i (niestety) do czasu uruchomienia 3 multipleksu dostepna będzie tylko w płatnych platformach satelitarnych i cyfrowych kablówkach. Przy aktualnym tempie wdrażania DVB-T zanim to nastąpi minie jeszcze kilka lat i być może okaże się, że programy HD z nadajników naziemnych także będą płatne. 4. Dźwięk "Dolby Digital Plus" to w Polsce na razie tylko marzenia. Pozycji emitowanych w zwykłym AC-3 5.1 jest dzisiaj jak na lekarstwo. Większość nadawców nadaje tylko dźwięk dwukanałowy, więc jego jakość w DVB-T w porównaniu do obecnego NICAM-u (jest to system cyfrowy, aktualnie nadawany razem z analogowym obrazem) wcale nie ulegnie poprawie. 5. Aktualnie przeważająca część "kablówek" nadaje analogowo i zapewne po 2013r też zrezygnują z emisji analogowej. Kablówki "cyfrowe" dają dzisiaj odbiorcom własne dekodery, ale ogranicza to możliwość jednoczesnego odbioru różnych programów na kilku telewizorach w mieszkaniu. Rozwiązaniem jest telewizor z głowicą dla kablowej telewizji cyfrowej DVB-C. Dystrybutorzy telewizorów i cyfrowe sieci kablowe dziwnie milczą w tym temacie.

Polo

13-06-2009 18:31

to jaki jest w końcu oficjalnu termin wyłączenia analogu w Polsce? Już nie 2015? Dodajmy jeszcze że w Europie jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o DVB. W niektórych krajach pokrycie kraju sygnałem cyfrowym wynosi >90%, a większość krajów jest obecnie na etapie wyłączania analogu... My jesteśmy na etapie... TESTÓW !! od hmm.. kto to wie którego roku.. kto to pamięta.. A i dodajmy, że podane etapy są nieco inne - do pierwszego etapu dołączyły Wisła i Rzeszów (''pod warunkiem istnienia warunków technicznych, jeśli nie - startują w drugim etapie''). Przy okazji - co znaczy "Na początku będzie oferował siedem darmowych kanałów telewizyjnych [...] (z możliwością rozszerzenia do 14).". Konkretnie chodzi mi o ten nawias - czy chodzi o drugi mux? Czy w ramach jednego 14 programów? A jeśli tak - w jakiej jakości? I czy na pewno w DVB-T a nie w DVB-T2 ?

paździoch

13-06-2009 18:26

tak tylko przypomne, ze Tesla to po serbsku Cieślak

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »