Jak kupować telewizor HD?

Chcesz kupić telewizor HD? Jeżeli tak, przeczytaj nasz artykuł, w którym znajdziesz wszystko co powinieneś wiedzieć udając się do sklepu RTV. Dzięki niemu nie będziesz bezbronny w konfrontacji z często niezbyt kompetentnym sprzedawcą i być może zaoszczędzisz część pieniędzy, które możesz przeznaczyć na inny cel - np. świąteczne prezenty.

Logo Energy Star

Logo Energy StarKliknij, aby powiększyćLogo Energy StarProducenci telewizorów umieszczają na nich logo Energy Star 3.0 (obowiązuje od 1 listopada 2008 roku) świadczące o niskim poborze mocy. Aby je otrzymać, urządzenia takie nie mogą przekroczyć pewnego ustalonego przez amerykańską agencję ochrony środowiska EPA (Environmental Protection Agency) poziomu zużycia prądu. Limity te zależą od wielkości wyświetlacza i podzielone są na trzy sekcje - poniżej 40 cali, od 40 do 58 cali i powyżej 58 cali (zobacz listę wszystkich modeli telewizorów, które mogą się pochwalić logo Energy Star).

Nowa wersja dobrowolnego ekologicznego programu Energy Star o numerze 4.0 zacznie obowiązywać od 1 maja przyszłego roku, natomiast wersja 5.0 - dwa lata później. Oczywiście będą one zakładały dalsze obniżenie maksymalnego poziomu zużycia prądu dla telewizorów.

Warto więc, aby nasz telewizor dysponował wspomnianym logo, tym bardziej jeżeli na sercu leży nam ochrona środowiska.

Funkcja automatycznego ustawiania jasności

Dzięki niej telewizor automatycznie ustawia jasność do warunków oświetleniowych panujących w pomieszczeniu. Funkcja ta ma pozytywny wpływ na zużycie prądu.

Automatyczne ustawianie poziomu głośności

Idealne rozwiązanie dla osób, którym szczególnie przeszkadza to, że reklamy są nadawane głośniej od normalnego programu. Funkcja ta redukuje tą różnicę.

Otwory montażowe VESA

VESA to standard rozstawu otworów na tylnej ścianie telewizora. Warto, aby telewizor je posiadał. Dzięki nim bowiem, jeżeli będziesz miał taką potrzebę, bez problemu dokupisz odpowiedni uchwyt, za pomocą którego bezpiecznie zamontujesz odbiornik na ścianie.

Połączenie z Internetem

Kolejnym rozwiązaniem oferowanym przez dzisiejsze telewizory HD jest możliwość podłączenia do Internetu. Dzięki temu za ich pośrednictwem możliwe jest korzystanie z różnych usług online (np. serwisów YouTube, Twitter, Flickr, czy Facebook oraz widgetów). Ponadto producenci stawiają na zgodność swoich produktów ze standardem DLNA (Digital Living Network Alliance), który zapewnia wygodną łączność pomiędzy mającymi certyfikat DLNA domowymi urządzeniami elektronicznymi.

Możliwość podłączenia telewizora do Sieci to bardzo przydatne i perspektywiczne rozwiązanie. Warto więc, aby kupowany odbiornik nim dysponował. Trzeba jednak pamiętać o jednym: dostęp do Internetu z poziomu telewizora nie zapewni nam tego co oferuje komputer. Jeżeli więc np. oczekujemy, że będziemy mogli przeglądać wszystkie nasze ulubione serwisy, możemy się mocno zawieść.

55-calowy Kliknij, aby powiększyć55-calowy "trójwymiarowy" LCD Samsunga Wyświetlacze 3D

Podczas wyświetlania trójwymiarowego obrazu odpowiednio przystosowany odbiornik (obecne telewizory LCD o odświeżaniu 120 Hz, jak też plazmy, można w stosunkowo prosty sposób zaadaptować do wyświetlania obrazu 3D) komunikuje się z współpracującymi z nim bezprzewodowo (np. za pośrednictwem podczerwieni) aktywnymi okularami polaryzacyjnymi. W tego typu "szkłach" ciekłe kryształy naprzemiennie zasłaniają prawe bądź lewe oko widza w sposób zsynchronizowany z częstotliwością odświeżania ekranu.

Już w przyszłym roku powinniśmy być świadkami prawdziwego wysypu telewizorów 3DTV takich producentów jak Samsung, Panasonic i Sony. Z pewnością jednak musi minąć jeszcze kilka lat, zanim zakup takiego urządzenia będzie opłacalny ze względu na dostęp do trójwymiarowych treści.

Podświetlenie LED

Przy tej okazji warto jeszcze raz zaznaczyć, że tzw. LED TV to nie wykonane w nowej technologii telewizory, lecz jedynie "zwykłe" telewizory LCD korzystające z innego rodzaju podświetlenia. Prawidłowa nazwa takich urządzeń powinna więc brzmieć LED LCD TV.

Obecnie stosowane są dwa typy podświetlenia LED: Full LED (korzysta z podświetlenia w postaci umieszczanej za panelem LCD matrycy złożonej z świecących diod) i edge-lit LED (diody LED umieszczone są nie za panelem LCD lecz na jego krawędziach). Drugie jest tańsze w produkcji i pozwala na konstruowanie modeli cechujących się mniejszą grubością. Wpływa niestety na pogorszenie obrazu w stosunku do pełnego podświetlenia LED.

Zalety zastosowania podświetlenia LED to: możliwość konstruowania lżejszych i cieńszych telewizorów, lepszy obraz oraz mniejsze zużycie energii.

Wyświetlacz LCD z matrycą złożona z diod LED (źródło: Sharp Electonics) Kliknij, aby powiększyćWyświetlacz LCD z matrycą złożona z diod LED (źródło: Sharp Electonics) Technologia "Local Dimming"

Istotną wadą technologii LCD jest problem z wyświetlaniem czarnego obrazu. Polega on na tym, że w ekranach ciekłokrystalicznych przy wyświetlaniu czerni ciekłe kryształy jedynie blokują, z lepszym bądź gorszym skutkiem, przechodzące przez nie światło, co sprawia, że uzyskiwana na ekranie monitora LCD czerń nie jest zbyt głęboka i bliżej jej raczej do koloru ciemnoszarego niźli prawdziwej czerni (jest to tzw. efekt święcącej czerni), a uzyskiwany kontrast jest przez to dość niski.

Problem ten obecnie został zmniejszony dzięki zastosowaniu w telewizorach z podświetleniem Full LED technologii "Local Dimming". Dzięki niej urządzenie potrafi wyłączyć wybrane sekcje diod LED w miejscu, gdzie ma być wyświetlany ciemny obraz. Pozwala to na uzyskanie wyższego kontrastu oraz znaczną poprawę głębi czerni. Tym samym najwydajniejsze modele takich odbiorników zbliżają się pod tym względem do poziomu wcześniej zarezerwowanego dla plazm (oraz dopiero raczkujących na rynku OLED-ów).

Wyświetlacze OLED
Najważniejszą cechą paneli OLED jest to, że są one same z siebie źródłem światła. Z tej ich podstawowej właściwości wynika kolejna ich istotna cecha - niewielka grubość, związana z brakiem tylnego podświetlenia. Inną właściwością, tym razem związaną z użytymi do jej produkcji materiałami, a mianowicie elektroluminescencyjnymi organicznymi polimerami jest niewielki pobór prądu.

Zastosowane w OLED-ach polimerowe materiały, brak tylnego podświetlenia i polaryzatorów sprawiają, że matryce te odwzorowują bardzo wiernie kolory. Co ważne niskie czasy odświeżania, oraz to, że nie ma tam potrzeby stosowania polaryzatorów sprawiają, iż nie występuje w panelach OLED efekt smużenia, a kąt widzenia to niemal 180°.

Częstotliwość odświeżania 120 Hz

Szukając sposobu na wspomniany we wcześniejszej części artykułu efekt smużenia producenci doszli do wniosku, że prowadzenie prac nad strukturą ciekłych kryształów, z których są zbudowane panele LCD nie rozwiąże opisanego problemu. Wpadli więc na inny pomysł, tzn. postawili na zwiększenie typowej częstotliwości odświeżania z 60 Hz do poziomu 120 Hz (w Europejskim standardzie PAL mamy do czynienia z 50 Hz i 100 Hz). Uzyskali taki efekt dzięki stworzeniu 60 dodatkowych klatek pomiędzy 60 klatkami już istniejącymi, co pozwoliło na podwojenie ilości klatek wyświetlanych na sekundę w czasie rzeczywistym.

Trzeba przyznać, że rozwiązanie to faktycznie się sprawdza, co szczególnie powinno zainteresować fanów dynamicznych sportów oraz filmów akcji.

Częstotliwość odświeżania 240 Hz

Firmy podchodzą na dwa różne sposoby do technologii 240 Hz. Samsung i Sony stosują prawdziwą technologię 240 Hz, w której każdej oryginalnej klatce towarzyszą trzy pośrednie. Z kolei firma LG wykorzystuje inne rozwiązanie - pomiędzy 60 oryginalnymi klatkami umieszczane są pośrednie (tak jak w przypadku 120-hercowych modeli), natomiast dodatkowo przy wyświetlaniu każdej z nich dwukrotnie błyska podświetlenie.

O ile poprawa obrazu w przypadku przejścia z 60 Hz do 120 Hz była widoczna, o tyle w przypadku kolejnego skoku - do 240 Hz - nie zauważymy prawie żadnej różnicy. Biorąc to pod uwagę, nie warto inwestować dużo większych pieniędzy w 240-hercowy telewizor. Lepiej przeznaczyć je np. na lepsze wyposażenie (np. większą ilość wejść HDMI, czy możliwość podłączenia do Internetu).
Tagi: HDTV, Full HD, Local Dimming, Full LED, edge-lit LED
.. / Sprzęt / Audio-Wideo : Telewizory/Telewizory cyfrowe
.. / Sprzęt / HDTV : Telewizory HD Ready
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (31)

teoretyk

30-09-2011 12:45

Nawiążę do starszej wypowiedzi "czerń to nie kolor", zgoda to brak koloru (fizyka), czyli w naturze nie istnieje. Jak ktoś chce oglądać czerń bliską idealnej, to niech w ciemnej piwnicy zamknie oczy.

Emeraldmoon

03-08-2010 19:27

A ja mam jeden z droższych monitorów - Eizo SX2461W, 24 cale, kolory przepiękne, żywe, soczyste, wyrazistość i precyzja doskonała, każdy piksel można dostrzec dokładnie, wbudowany czujnik światła, którego w sumie nie używam, matryca PVA, a nie dziadowska TNka i inne funkcje. Jednak to, co mnie doprowadza do wściekłości wręcz to nadal brak głębokiej czerni! Jest to ciemno-szary kolor, a pod kątem zabarwia się na fioletowy, co jest typowym efektem dla PVA - czytałem o tym sporo przed zakupem (bagatela ok. 4500 zł w Polsce pół roku temu, w Niemczech taniej o 400 zł). Ktoś tu pisał (bzdury straszliwe), że monitor nie służy oglądaniu czarnego obrazu tylko różnych jaśniejszych obrazów. Otóż nie chodzi o oglądanie samej czerni! Chodzi o efekt w totalnie ciemnym pokoju, przy oglądaniu czegoś bardzo ciemnego, np. jakieś zdjęcie czy grafika i już ewidentnie widać ten słaby kontrast (u mnie wynosi 850:1). Przed chwilą przeczytałem, że są jakieś magiczne monitory Philipsa, które mają funkcję SmartContrast, wynoszący minimum 30000:1 czy nawet kilkaset tysięcy do 1! I mają niby głęboką czerń. Tylko matryca TN w nich mnie martwi... czyli inaczej mówiąc - tani syf. Ale ta głęboka czerń... To mnie zastanawia. Ktoś coś wie? Bo bardzo mi zależy aby w przyszłości ten monitor wymienić na może i tańszy, ale z głęboką czernią. Tylko też musi mieć perfekcyjne kolory jak w PVA no i minimum 24 cali, a nawet więcej.

Moor

30-12-2009 01:07

Obraz osiągany na LCD (szczególnie z technologią LED) osiągnął niesamowitą jakość, dościgając moim zdaniem plazmy. Różnice parametrów między nowymi LCD a plazmami są już bez znaczenia, bo i tak są nieuchwytne dla oka. Teraz tylko czekać na OLED :)

~Aureliusz

03-12-2009 20:55

Plazma umiera, niedługo zniknie ze sklepów. Ehh dlaczego nie ma nic o szkodliwości plazmy ? Toć to działa jak stroboskop, wszelka regulacja ogranicza się do częstości występowania wyładowania... To co chwila gaśnie i się zapala, to już lepsze są zwykłe CRT :E Napisano, że nieznacznie pogarsza się jakość :E Nieznacznie czyli o 40% jasności po 2 latach, bo się zużywa materiał. Nie można ich przechylać zbytnio, zapomnijcie o niesieniu na płasko bo uszkodzicie swoją plazmę. Zapomniano wspomnieć o efekcie wypalenia... bo przecie tam gdzie jaśniej tam częściej/więcej wyładowań. Obraz statyczny to śmierć dla plazmy. Hmm im więcej wyładowań/jaśniej tym więcej energii ciągnie, a ciągnie jej wiele. Nie ma porównania między plazma a lcd :E Jedyną alternatywą dla CRT jest LCD lub OLED. LCD z dobra matrycą nie ma praktycznie żadnych wad, może minimalnie widac ten efekt świecacej czerni, ale tylko przy pustym czarnym obrazie... Smużenie już praktycznie nie występuje, odwzorowanie kolorów sięga 100% adobe rgb, wiec nie jest zle ^^

~max

02-12-2009 11:31

Problem z "wypaleniem" co prawda istnieje na LCD, ale nie ma nic wspólnego z wypaleniem w CRT. CRT cierpi z powodu zużytego luminoforu w konkretnych miejscach, LCD luminoforu nie posiada. Posiada za to podświetlenie, które, nawet jeśli nie jest równomierne, to nie ma nic wspólnego z wyświetlanym obrazem. Problem w LCD określa się mianem "obrazu utrwalonego" - polega on na nierównomiernym skumulowaniu ładunku w niektórych komórkach matrycy, co skutkuje wyświetlaniem powidoku, ducha, czy jak tam to sobie nazwiemy. W większości przypadków nie jest to uszkodzenie i łatwo jest je naprawić - w przypadku TV powinno wystarczyć śnieżenie pustego kanału, w przypadku monitorów są odpowiednie programy. Btw - mi się to nigdy nie zdarzyło, całość widziałem na zdjęciach. Mamy jeden monitor w pracy, który chodzi naprawdę nonstop i wyświetla w gruncie rzeczy to samo przez cały czas. Nie ma żadnego ducha. Z doniesień wynika, że problem dotyczy wyłacznie monitorów marki Samsung.

~X

02-12-2009 09:38

A ja i tak uważam, że najlepsza jakość obrazu można uzyskać tylko na monitorach kineskopowych CRT. Popatrzcie sobie jak beznadziejnie wyświetlany jest obraz zwykłej telewizji na takim monitorze LCD... Totalna pikseloza po prostu.

~k

02-12-2009 08:22

@Gość @ KrNi KrNi ma rację, gościu jeszcze mało widziałeś, jak może się utrwalić obraz na LCD

Tomek

01-12-2009 12:55

Witam, Jestem posiadaczem telewizora LCD LG LH5000 (37", 200 Hz). Jakosc obrazu jest rewelacyjna - brak smozenia, a barwy daja zludzeie ze oglada sie na zywo. Czesto ogladam programy przyrodnicze (w trybie full HD) w ktorych z pewnoscia kolory i dynamika jest obecna. Dodatkowo telewizor reaguje na intensywnosc oswietlenia otoczenia. Gdy w pomieszczeniu jest ciemno obraz lekko sie przyciemnia, gdzy jest jasno obraz robi sie jasniejszy co bardzo skutecznie zapobiega meczenu wzroku.

nick...

21-04-2012 17:01

Stadion piekny tylko co z nim bdeize po euro?Zakladam ze operatorjednak na nim bdeize cos zarabial bo w koncu to stolica wiec chetni na jakies imprezy tam sie znajda ale jako miejsce do meczow sie nie sprawdzi bo reprezentacja powinna jezdzic jako dobro narodowe po kraju i rozgrywac mecze w roznych miastach.Wiec wszystko fajnie ale jednak te pieniadze chyba nienajlepiej spozytkowane.Stadion na swoje utrzymanie zarobi ale pieniadze wylozone na jego budowe nie zwroca sie i za sto lat.Czy nas stac na takie inwestycje?Mogli juz lepiej zrobic 2 linie metra.GD Star Ratingloading...

~Donny

01-12-2009 11:15

@~Jotgie 77.45.37.157 Bzdury? Chwyt marketingowy? Widziałeś kiedyś obok siebie dobrą plazmę i bardzo dobry LCD wyświetlające film ze scenami nocą albo w półmroku? Chyba nie, bo wiedziałbyś jak duża jest między nimi różnica. Dla twojej informacji - tak, doskonała czerń to jeden z najważniejszych powodów wyboru plazmy zamiast LCD. Pozostałe to brak smużenia (tzw. czas odświeżania w plazmach liczony jest w mikrosekundach, a w LCD w milisekundach), większy kontrast kolorów (często o rząd wielkości na korzyść plazm) i dużo lepszy obraz standardowej telewizji.

iyariitha

22-04-2012 03:10

Po co autor pisze, że nie można jednoznacznie wkaszać, ktf3ra technologia jest lepsza (chyba tylko ,aby osiągnąć wrażenie obektywizmu), jeżeli przy każdym przykładzie (micie) wskazuje wyższość plazmy nad LCD?Zużycie prądu jest zbliżone, ale jeśli obok LCD postawimy plazmę z rozdzielczością 1024 768.W plazmie istotna jest rf3wnież rozdzielczość ekranu, w LCD to nie ma wpływu na prądożerność.

~kiki

01-12-2009 11:04

To drogi gościu popracuj nad ustawieniami, bo w moim kld 37w5500 ... smużenia brak ... a oglądam głównie sport. Owszem na pewno poprzez ustawienie byłbym w stanie wywołać smużenie ... ale po co? W moim tv nie chcę smużenia i go nie mam po prostu. Może trafiłes na ferelny model? A może warto zainwestować w profesjonalną kalibrację :)

~Gość

01-12-2009 08:57

kiki istnieje...nawet w moim kdl 40W5500 da się zauważyć przy 50 Hz....nie jest to to samo co w crt z racji stałego podświetlenia ale widać przy delikatnej zmianie koloru jednolitego tła O co chodzi z tym wypalaniem?plazma ok ale lcd?to jak już to uszkodzenie matrycy/elektroniki bo nie ma tam czegoś takiego jak wypalanie więc kolego nie wymyślaj głupot - zresztą lcd istnieje na rynku od dziesięcioleci i czegoś takiego nie zauważono(co innego zdechłe piksele ale też i powód inny)

~kiki

01-12-2009 08:43

Smużenie w nowych LCD .... aż się wierzyć nie chce. No ale jak kupuje się jakieś badziewie to co się potem dziwić. Słaba czerń w LCD ... śmieszne i jeszcze raz śmieszne. Używałem i plazmy i LCD i nie mam wątpliwości ... wybieram LCD. Tylko nie kupujcie czegoś bo jest najtańsze (!!!), albo dlatego że była promocja (!!!), albo dlatego że ładnie świeci w sklepie (!!!.

~Robert

01-12-2009 08:03

Dlaczego puszcza się takie artykuły. Nie dość że nie pełny to powiela utrwaloną nieprawdę. Nawet nie chce mi się komentować błędów ponieważ wyszedł by artykuł podobnej wielkości. Czy nie można zadzwonić np.: do producenta lub chociaż do serwisu AGD. A najgorsze że podpisał się pod tym PCWORLD. Ktoś te artykuły sprawdza bo jeśli nie to niech przerzucą je do jakiejś BlogStrefy. Tam można pisać co się chce. :(

~Gość

01-12-2009 00:28

Szkoda, że nie wspomnieli przy LCD o matrycach TN, IPS, PVA, S-PVA itd. Lepsze telewizory LCD mają już montowane lepsze matryce, które mają zarówno lepsze odwzorowanie kolorów jak i kątów widzenia.

nick...

21-04-2012 16:48

hello there and thank you for your info – I’ve certainly pciked up something new from right here. I did however expertise a few technical issues using this site, as I experienced to reload the site lots of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your high quality score if ads and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective exciting content. Make sure you update this again soon..

Vader

30-11-2009 21:43

Wybitnym specjalistš w tej dziedzinie nie jestem ale chciałbym sprostować kilka rzeczy o których wspominali?cie w komentarzach. Mianowicie: @KrNi "Ponadto, telewizję oglšda się często po ciemku, ... i męczymy (i przez to uszkadzamy) wzrok." Nie można uszkodzić wzorku w ten sposób. Jedynie wzrok szybciej się męczy ;) Więcej przeczytasz na ten temat w "British Medical Journal - 7 mitów zdrowotnych w które wierzš sami lekarze" @Jotgie Głęboko?ć czerni ma niebagatelny wpływ na kontrast wy?wietlanego obrazu, a to nie jest już "obojętny" parametr. Stšd taki nacisk na ten parametr. Od siebie dodam że LCD z lokalnym wygaszaniem nie majš sobie równych jeżeli idzie o ten parametr. Nawet KURO wymięklo przy 9704 ;) A w kwestii wypalania to musił być bardzo stary model, bo praktycznie niemożliwe jest aby nowoczesne LCD miały jeszcze ten efekt ;)

~KrNI

30-11-2009 20:59

@~Gość z pod IP: 193.24.14.1: nie obrażaj nikogo. Jeden z tych monitorów codziennie widzę w pracy. Więc tego typu uwagi sobie w kieszeń schowaj. Po drugie to są tylko kryształy. Chyba nie jesteś zbyt oczytany, skoro piszesz wielkimi literami swoje wnioski.

~Gość

30-11-2009 18:30

KrNi a to ciekawe....co ciekłe kryształy skręciły się na stałe?nie rozśmieszaj mnie....lcd NIGDY NIE MIAŁO I NIE BĘDZIE MIEĆ takiego efektu bo jest on niemozliwy do uzyskania

~KrNi

30-11-2009 17:50

@~Jotgie: LCD też się zużywa. Widziałem już kilka Samsungów (nie wiem dlaczego to tylko Samsungów dotyczy), które przycisk Start i pasek zadań już mają na stałe. Niestety. Ktoś mądry z IDG kiedyś napisał, że wygaszacz ekranu to przeżytek i ludzie mu uwierzyli i wyłączyli wygaszacze.

~ramones59

30-11-2009 17:43

Fajny artykuł, ale zabrakło jednego istotnego szczegółu bardzo istotnego przy wyborze zakupu Tv FullHD1080p. TvLCD w przypadku dekodera cyfrowego TvHD jest ok, ale już w przypadku kablowej-antenowej telewizji analogowej to koszmar i obraz tak śnieży że lepszy w takim rozwiązaniu jest tylko PlasmaTv.:) Pozdrawiam i polecam Philips FullHD1080p Ambilight, to poezja oglądania Tv i kameralność.:)

~Jotgie

30-11-2009 16:41

Bzdury! Kupować plazmę tylko dlatego, że głębszą czerń jest szczytem głupoty. To wyłącznie chwyt reklamowy! Nie twierdzę, że plazma nie ma głębszej czerni ale jak się tak głębiej zastanowić to w każdym filmie głęboka czerń prawie w ogóle nie istnieje! A jak istnieje to jest zawsze w sąsiedztwie innego koloru i wtedy i tak nie widać, czy jest ona "głęboka" czy nie! Więc nie wiem, dlaczego wszyscy tak uparcie forsują ten parametr. I jeszcze jedno. Wprawdzie faktycznie efekt wypalania w tej chwili nie istnieje ale po kilku latach obraz w plazmie się zdecydowanie pogarsza, którego to efektu brak w LCD.

~max

30-11-2009 15:07

re KrNi: to wszystko kwestia percepcji. Ja na monitory TN patrzyć nie mogę, między innymi z powodu braku prawdziwej czerni. SIPS i PVA dają już całkiem znośną czerń. Test o którym pisał "ktoś" - czyli wyświetlenie czarnego obrazu na monitorze bez zewnętrznych źródeł światła kończy się na TN katastrofą - obraz nie jest szary, tylko mleczny. Spokojnie oświetla pokój. Za to na lepszych matrycach jest ciemnoszary.

~KrNi

30-11-2009 15:02

@~ktoś: Chociaż raz ktoś napisał dość ciekawie i zachęcił do dalszej dyskusji. Tak, masz rację, gdy jest wokoło ciemno to wtedy całkiem czarny obraz sprawia wrażenie szarawego. Ale w moim przypadku nie mam żadnej poświaty. Ale z drugiej strony jak pracuję przy komputerze, to stanowisko mam oświetlone i wtedy tego zjawiska po prostu nie widać. A ponadto wystarczy trochę jaśniejszych elementów obrazu, aby całkiem oko zostało "zmylone" i myślało, że to prawdziwa czerń. Mam porównanie, gdyż mam tę możliwość postawić obok siebie monitor LCD dobrej marki i dobrej marki plazmę obok siebie i zapewniam, że w tych samych warunkach oświetleniowych różnicy nie widać, jeśli wyświetlamy normalny obraz. Przecież nikt nie kupuje sobie telewizora aby czarny obraz kontrolny oglądać. Ponadto, telewizję ogląda się często po ciemku, ale to jest niezalecane, i męczymy (i przez to uszkadzamy) wzrok. Ale to już inna bajka. Dziękuję za głos w dyskusji.

~Gość

30-11-2009 13:33

jakość obrazu

~ktoś

30-11-2009 13:32

poza tym czerń to nie kolor ;)

~ktoś

30-11-2009 13:26

@~KrNi Co do regulacji, to masz rację. Często się zdarza, że właściciele w ogóle nie poprawiają fabrycznych (najczęściej dosyć kiepskich) ustawień obrazu. Niestety mylisz się co do tej "świecącej czerni". Tutaj problem leży po stronie ciekłych kryształów, które poprzez swoje ospowiednie skręcenie nie potrafią w 100% wygasić spolryzowanego wcześniej światła. Tego żadnymi ustawieniami nie poprawisz. Czerń zawsze więc będzie "swieciła" (nie mówię o jakiś nowych wynalazkach). Być może masz bardzo dobry model LCD. Wyłącz w nocy światła w pokoju, zasłoń okna i włącz na peły ekran czarne tło. Zapewne zobaczysz szaro-czarną (czasem żółkniejącą) poświatę. W najlepszym przypadku ekran będzie Ci jednolicie "świecił". Pozdr!

~owoc

30-11-2009 12:24

SONDA: Jakość wyświetlanego obrazu.

~KrNi

30-11-2009 11:56

"... bliżej jej raczej do koloru ciemnoszarego niźli prawdziwej czerni (jest to tzw. efekt święcącej czerni), a uzyskiwany kontrast jest przez to dość niski..." Jestem ciekaw o jakiej klasie monitorów/telewizorów LCD autor napisał! Widać, że nawet sam nie sprawdził sprzętu przy którym siedzi. Chyba ma monitor CRT. Ludzie wyregulujcie obraz. 100% dla jasności i kontrastu to trochę za dużo. Mam monitor firmy NEC już ponad 5 lat i regulację jasności i ciemności mam ustawione na 35% i obraz jest idealny wg wszystkich testów jakie na nim wykonałem. Problem z kolorem czarnym nie istnieje, a biel jest bielą.

~ya

30-11-2009 11:52

S-Video: to znacznie lepsza metoda przesyłania analogowego obrazu wideo w porównaniu z wymienioną wcześniej. Do połączeń używa się dwużyłowego przewodu zakończonego wtykiem 4-pin miniDIN. Ze ile niby tych przewodow idzie? Dwuzylowy przewod? Toz to jest zwykle composite :D A oddzielenie luminancji od chrominancji to jak sie odbywa? A moze masy w ogole nie ma?!

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »