TEST: Najlepsze karty graficzne do 500 i 1000 zł

Z testów kart graficznych wynika, że najnowsze modele z obsługą DX11 dobrze wypadają w segmencie kart tańszych i najdroższych (powyżej 1000 zł). Wśród średniaków kosztujących 500-1000 zł najszybsze są modele nieco starsze, bez obsługi nowych funkcji, lecz dysponujące rewelacyjnym stosunkiem wydajności do ceny.

Ranking kart graficznych

W redakcyjnym laboratorium sprawdziliśmy wydajność ponad 140 modeli kart graficznych z procesorami ATI i NVIDII. Są wśród nich modele starsze jak i najnowsze wyposażone w obsługę funkcji DirectX11 oraz nowatorskie rozwiązania jak np. ATI Eyefinity pozwalające na pracę lub rozgrywkę na trzech monitorach jednocześnie.

Analizując stosunek ceny do wydajności testowanych kart można zaobserwować, że za nowe funkcje użytkownik musi dodatkowo zapłacić. Karty z DX11 są droższe w stosunku do zbliżonych wydajnością modeli starszej generacji. Obserwacja ta nie dotyczy modeli najdroższych, ale w tym artykule nie bierzemy ich pod uwagę.

Decydując się na wybór określonej karty graficznej musisz odpowiedzieć sobie na pytanie - czy zależy ci wyłącznie na prędkości generowanych klatek/s czy może jesteś skłonny wybrać kartę nieco wolniejszą za to pobierającą mniej energii (szczególnie podczas niewielkiego obciążenia podsystemu graficznego) i dysponującą obsługą nowych funkcji (DX11, Eyefinity). Wszystkie nowości oferują modele ATI wyposażone w Radeony HD serii 5xxx.

NVIDIA obecnie stoi w miejscu i choć na przedpremierowych pokazach pokazała już swoją nową kartę graficzną Fermi obsługującą DX11, to produkt ten nie trafił do masowego odbiorcy. Nie zanosi się także na to że Fermi będzie kartą tanią. Początkowo należy się spodziewać wysokiej ceny, bo produkt ten ma konkurować z najszybszymi Radeonami HD 5970, kosztującymi grubo powyżej 2000 zł.

ATI zyskuje przewagę

MSI R 5750Kliknij, aby powiększyćMSI R 5750 Układ kart w zestawieniu wyraźnie wskazuje, który koncern aktualnie dominuje na rynku kart graficznych. ATI wygrywa w większości segmentów cenowych. Modele NVIDII są zazwyczaj mniej wydajne i zaawansowane technologicznie. Nie doczekaliśmy się ze strony NVIDII dobrej implementacji HDMI czy DX11. Firma ta mocno promuje za to technologię 3D Vision, która ma przenieść gracza w trzeci wymiar.

W skład kompletu do obsługi trybu 3D wchodzą specjalne bezprzewodowe okulary z aktywną przysłoną, nadajnik podczerwieni oraz zestaw sterowników dzięki którym gry i filmy zyskają nową jakość. Efekty 3D Vision są naprawdę ciekawe, lecz póki co jest to rozrywka zarezerwowana dla zamożnych graczy. Same okulary kosztują kilkaset złotych (czyli często drugie tyle co sama karta graficzna), a aby delektować się grafiką 3D niezbędne jest posiadanie monitora zdolnego do pracy z odświeżaniem 120 Hz. Na razie takich produktów jest jak na lekarstwo.

Co nowego

Asus EAH 5770Kliknij, aby powiększyćAsus EAH 5770Jeśli piszemy o nowościach to trzeba nawiązać po raz kolejny do kart z nowymi Radeonami. Nie tylko pozwalają na obsługę funkcji DX11, lecz także zawierają poprawioną implementację złącza HDMI dzięki czemu można wyprowadzić tym interfejsem sygnał audio w najnowszych standardach Dolby TrueHD oraz DTS-HD (znajdują się na płytach Blu-ray). W starszych modelach serii HD 48xx nie było to możliwe.

Ciekawie prezentuje się także technologia Eyefinity umożliwiająca na jednoczesną pracę nawet na sześciu monitorach. Karty tego typu mają trafić na rynek na początku przyszłego roku, a teraz wszystkie modele HD 5xxx umożliwiają na obsługę trzech monitorów. Z poziomu sterowników ustawienia wyświetlaczy można dowolnie konfigurować. Monitory mogą wyświetlać obraz standardowo, w trybie Pivot, każdy może pracować z inną rozdzielczością, innymi ustawieniami barw, itp. Każdy wariant jest możliwy.

Eyefinity idealnie sprawdzi się w zastosowaniach biznesowych - na każdym monitorze możemy uruchomić inną aplikację, lub gdy nam przyjdzie ochota na dwóch monitorach wyświetlać np. połączony obraz z serwisów giełdowych, a na drugim oglądać wiadomości telewizyjne. Nowość także spodoba się graczom - widoczny większy obszar gry to często ogromna przewaga nad przeciwnikiem. Nie ma obaw o wydajność, karta jest tak szybka, że da radę wyświetlać grafikę w pełnej rozdzielczości nawet na trzech 30-calowych monitorach.

Polecane karty graficzne:

Do 500 zł:

Do 1000 zł:

19 komentarze

Dodaj komentarz

~Gość

28-12-2009 19:14

Szkoda że redakcja nie zamieściła porównania w zależności od głośności, poboru prądu itp.

~Gość

24-12-2009 11:17

@sin - ekspert "poszukuje pracy biore min 20 tys zl / miesiac. moze byc brutto" Śmieszny jesteś. Żądasz takiej kwoty na podstawie rzekomego projektu, który byłby w stanie zrobić przecięty student na zaliczenie. Dobra rada: portfolio to konieczność dla każdego freelancera ("wolnego strzelca") w dzisiejszych czasach. "tylko mam problem jak zmodyfikowac kod by dynamicznie zmienial liczbe watkow na dowolna liczbe rdzeni" Na początek poczytaj o modelu farmer-worker. Takie rzeczy to podstawa w informatyce.

~Gość

24-12-2009 11:13

@sin - ekspert "poszukuje pracy biore min 20 tys zl / miesiac. moze byc brutto" ¦mieszny jeste¶. Ż±dasz takiej kwoty na podstawie rzekomego projektu, który byłby w stanie zrobić przecięty student na zaliczenie. Dobra rada: portfolio to konieczno¶ć dla każdego freelancera ("wolnego strzelca") w dzisiejszych czasach. "tylko mam problem jak zmodyfikowac kod by dynamicznie zmienial liczbe watkow na dowolna liczbe rdzeni" Na pocz±tek poczytaj o modelu farmer/worker. Takie rzeczy to podstawa w informatyce.

~Gość

24-12-2009 11:10

@Go¶ć | IP:82.210.163.220 "Dla mnie najwazniejsze jest niski pobor pr±du. Zawsze szukam najwydajniejszej karty do 100W." To ma być jaki¶ żart? Większo¶ć moich komputerów pobiera mniej niż 50 W, a Ty twierdzisz, że zależy Ci na niskim poborze pr±du podczas gdy sama karta graficzna pobiera u Ciebie 100 W?! @sin - ekspert "poszukuje pracy biore min 20 tys zl / miesiac. moze byc brutto" ¦mieszny jeste¶. Ż±dasz takiej kwoty na podstawie rzekomego projektu, który byłby w stanie zrobić przecięty student na zaliczenie. Dobra rada: portfolio to konieczno¶ć dla każdego freelancera ("wolnego strzelca") w dzisiejszych czasach. "tylko mam problem jak zmodyfikowac kod by dynamicznie zmienial liczbe watkow na dowolna liczbe rdzeni" Na pocz±tek poczytaj o modelu farmer/worker. Takie rzeczy to podstawa w informatyce.

~peter

23-12-2009 16:37

Na DX11 jeszcze trochę za wcześnie. Ja tam w tych recenzjach nie widzę jakiejś szkoującej różnicy w jakości grafiki. A doskonałą grafikę można kupić już za 400zł, np. Sapphire HD4770. Wystarcza do wszystkich gier, włącznie z Crysisem w niższej rozdzielczości. Ale najważniejsze, że karta się nie grzeje (40nm), jest cicha nawet pod obciążeniem i pobiera mało prądu. Szkoda kasy na lepsze karty, bo i tak nie ma jakichś cudownych gier. I przez długi czas nie będzie, bo gry i tak będą głównie portowane z konsol - czyli będą chodzić płynnie, dopóki nie wyjdzie nowa generacja konsol albo Crysis 2.

~Singel

23-12-2009 00:36

Wszystko super z tymi Radeonami,ale aktualnie od 2 lat siedzę na Linuksach,a wsparcie sterowników zamkniętych pod ten system jest żadne.Posiadacze Radeonów przechodza katorgi,żeby chodziły im efekty pulpitu.Cuda dzieją się w czasie oglądania filmów.Ciągłe zwiechy systemu.Kiedy Radeony będa miały porządne sterowniki pod Linuksa?????

~user

22-12-2009 21:21

[[http://www.pcgameshardware.com/aid,699998/Dirt-2-DirectX-9-vs-DirectX-11-graphics-compared-Update-New-comparisons/Practice/]] [[http://www.techenclave.com/graphic-cards/dirt-2-benchmarks-dx-9-vs-153329.html]] Tutaj widać różnice między dx9 a dx11. Ale muszą być przedstawione obok siebie 2 takie same screeny. Normalnie jak gracz uruchamia jakąś grę z Dx11 to pewnie nie zauważy, które efekty są nowe dzięki dx11. To samo było z dx10. Ale kiedyś jak wprowadzali jakieś nowe rzeczy było od razu to widać np. rozmycie ekranu, efekty HDR.

~Gość

22-12-2009 20:19

Kiedy to niby NVIDIA zaprezentowała fermi? ta karta NIE ISTNIEJE - zaprezentowano wyłącznie ATRAPĘ !!!!!!!!!!!

~CajraX

22-12-2009 18:54

Jestem bardzo ciekawy jakież to różnice wyłowiła redakcja? Ja widziałem tylko jedną. Bardziej wyostrzony obraz w DIRT2 pod DX11. I to ma być ta rewolucja, nowe efekty i tak dalej? Przecież nic więcej nie ma. Na dodatek nie zapominajmy, że w Dircie2 nie ma obsługi DX10, więc można ustawić albo DX9, albo DX11. Porównanie okazuje się więc być jeszcze bardziej przytłaczające na niekorzyść nowego directa. Dlatego moim zdaniem nie ma sensu podniecać się na dzień dzisiejszy, że radeony obsługują DX11. Korzyści z tego żadnych! Może za rok się coś zmieni na lepsze. Tylko, że wtedy będzie też nowa nVidia. Teraz ATI nic nie zyska. To nie jest ta sama sytuacja gdy ATI wprowadziło kilka lat temu DX9. Wtedy już na początku różnice były zauważalne natychmiastowo. Dziś to tylko sztuczne podgrzewanie marketingowe.

~Romanujan

22-12-2009 17:55

Mam pytanie dla posiadaczy kart ATI: czy jest w sterownikach opcja skalowania starszych gier (obsługujących jedynie ekran 4:3) na ekran 16:9 z zachowaniem proporcji (tzn. z dwoma czarnymi pasami po bokach) - odpowiednik ''Use NVIDIA scaling with fixed-aspect ratio''? Nigdy jeszcze nie miałem karty ATI, obecnie wszyscy moi znajomi też mają GeForce''y (albo zintegrowane grafiki od Intela) - rozważam wymianę karty graficznej i nie chciałbym potem obudzić się z ręką w nocniku (a w starsze gry gram często...).

~Redakcja

22-12-2009 16:01

@CajraX: Naszym zdaniem akurat w Dirt2 jest się czym "podniecać" a różnica pomiędzy DX10, a 11 jest wyraźna i na korzyść nowszego standardu. pozdrawiamy

~CajraX

22-12-2009 15:47

W artykule wychwalacie te radeony i podniecacie się DX11 jakby nie wiadomo co to było. Pokażcie mi grę która obsługuje DX11. Tylko proszę, nie Dirt 2, bo tam nie ma żadnej diametralnej różnicy w wyświetlanym obrazie. Dziwny artykuł(sponsoring?), ponieważ przedstawiany są prawie same radeony, choć, np. taki GeForce GTX260 pokonuje wszelkie singlowe radeony z lini 4xxx i kosztuje do 1000 zł, a jakoś jego nie umieściliście w polecanych. Coś tu nie gra. Skoro już autor musi się tak podniecać Radeonami, to niech chociaż wspomni, jak dobrze ta usługa jest wspierana przez "niezawodne" sterowniki ATI:>

~sin - ekspert

22-12-2009 15:15

directx nie dam rady bo to jak dla mnie za wysokie progi - ja zajmuje sie tylko programowaniem prostych zagadnien. pisze benchmarka testujacego wydajnosc CPU/FPU glownie na danych w pamieci RAM i to rysowanie linii bedzie zaimplementowane. ta procedura rysowania linii to w 100% moje wypociny. mam jeszcze benchmark rysujacy fraktala w pamieci RAM, a wynik koncowy zapisywany jest do pliku graficznego. to jest po czesci moj twor tzn. procedura liczaca fraktala jest skopiowana z innych kodow zrodlowych i czesciowo zmodyfikowana. ja dolożyłem moją prostą procedurke zrzutu obrazu fraktala z RAM do prostego pliku graficznego w formacie ppm/pgm. kod zrodlowy jest w ANSI C tak, że bez zmiany kodu mozna skompilowac na dowolna platforme - taki jest moj cel glowny. ostatnio zmodyfikowalem kod benchmarka fraktalowego na dwa watki (wersja tylko na windows bo nie wiem jak to zrobic na innych platformach) tak, że liczą 2-rdzenie. musze przyznac jestem pod wrazeniem - przyspieszenie jest imponujące. tylko mam problem jak zmodyfikowac kod by dynamicznie zmienial liczbe watkow na dowolna liczbe rdzeni. nie wiem czy to sie da w C napisac (teraz mam 2 dokladnie takie same procedury uruchamiane na dwoch watkach a to jest nieeleganckie rozwiazanie) pewno kiedys udostepnie te benchmarki i zapewne tez kody zrodlowe.

~Gość

22-12-2009 14:17

sin, fajnie ale jeszcze obsłuż DirectX 11, a przynajmniej przykładowe chociaż jedno zaawansowane przetwarzanie 3D z cieniowaniem teksturą itd dla sceny, i policz jak szybko cały ekran wypełniasz, gdy wywołanie będzie z parametrami kompatybilnymi z istniejącymi funkcjami - a optymalizacja powinna byc nie specyficzna pod dany przykłąd twój ale również uwzględniać pozostałe operacjie, nie zaimplementowane w przykłądzie demonstracyjnym.

~sin - ekspert

22-12-2009 11:32

ponad 31 mln pikseli/s wersja grey, ponad 28 mln pikseli/s wersja RGB.

~sin - ekspert

22-12-2009 11:30

linie rysowane losowo (wspolrzedne, kolor) w obszarze roboczym 4096x4096 pikseli. czyste ANSI C z moja procedurą rysowania. poszukuje pracy biore min 20 tys zl / miesiac. moze byc brutto

~sin - ekspert

22-12-2009 11:23

wg testow c2d 2GHz (wykorzystany tylko 1 rdzen) rysowanie odbywa sie z predkoscia ponad 31 mln pikseli/s

~sin - ekspert

22-12-2009 11:19

napisalem w C procedure rysowania linii w wybranym obszarze pamieci RAM (dwie wersje gdzie 1 piksel = 1 bajt (odcienie szarości 0-255) oraz 1 piksel = 3 bajty (3 składowe RGB kazda 0-255). teraz czas na zrobienie wlasnej karty graficznej.

~Gość

22-12-2009 10:37

Dla mnie najwazniejsze jest niski pobor prądu. Zawsze szukam najwydajniejszej karty do 100W. Nigdy sie jeszcze nie zawiodłem, ponieważ karty takie sa stosunkowo tanie i bardzo wydajne. Obecnie lece na R4770 i nie zamiazam zmieniać go przez najbliższy rok.