Legalność programu do analizy ruchu sieciowego zakwestionowana

Organizacja Privacy International zwróciła się do Komisji Europejskiej z wnioskiem o ocenę legalności oprogramowania do identyfikacji pakietów danych przesyłanych przez internautów. Z zamiarem jego użycia nosi się jeden z brytyjskich dostawców Internetu - Virgin Media.
Dzięki programowi CView dostawca Internetu będzie mógł ocenić, czy przesyłane przez sieć dane są legalne (tzn. czy dochodzi do wymiany kopii plików objętych ochroną prawnoautorską). Privacy International - brytyjska organizacja działająca na rzecz ochrony praw człowieka - ma jednak zastrzeżenia do tego oprogramowania. Uwagi te przekazane zostały Komisji Europejskiej.

CView wykorzystuje technologię głębokiej analizy pakietów, co oznacza, że oprócz nagłówków pakietów danych sprawdzana jest także ich zawartość. Program może zidentyfikować nazwy plików.

Wg przedstawicieli Privacy International program może naruszać prywatność internautów. Alexander Hanff, który z ramienia organizacji wypowiedział się dla serwisu BBC.co.uk, podkreślił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami przechwytywanie prywatnej komunikacji to przestępstwo karne, bez względu na sposób wykorzystania przechwyconych danych.

"To nie tak jak myslicie"

Dostawca Sieci broni się, przekonując, że oprogramowanie nie zostanie wdrożone z zamysłem identyfikowania i wyłapywania internetowych piratów, a jedynie w celu określenia, jak duży odsetek ruchu w sieci przypada na wymianę nieautoryzowanymi materiałami. "Chcemy zrozumieć, co można zrobić, by ograniczyć nielegalną wymianę plikami" - mówi Asam Ahmad z Virgin Media, cytowany przez serwis BBC.

Rzecznik Virgin przyznał, że z technicznego punktu widzenia wykorzystanie głębokiej analizy pakietów do identyfikacji adresów IP nie byłoby trudne. Zaznaczył jednak, że jego firma nie jest jedyną na rynku, która korzysta z technologii DPI - od lat używa jej British Telecom, inny dostawca Internetu.

KE zapowiedziała już, że w odpowiedzi na skargę Privacy International przyjrzy się działaniu oraz sposobowi zastosowania narzędzia CView.

"Trzy ostrzeżenia"

Rząd brytyjski pracuje tymczasem nad przepisami umożliwiającymi identyfikację oraz - w skrajnych przypadkach - odcinanie do Internetu użytkowników pobierających z Sieci nielegalne kopie plików (jeśli ci nie będą reagować na ostrzeżenia o konsekwencjach tego procederu). Wg Petera Mandelsona, ministra ds. biznesu i innowacji, przyjęcie nowego prawa ma nastąpić do kwietnia 2010 r.
Tagi: ruch sieciowy, dostawcy Internetu, piractwo
Oryginalny tekst został opublikowany na www.idg.pl
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (26)

~Makaron

02-02-2010 17:34

Wspomniany British Telecom bardzo zgrabnie wykorzystuje dostępne narzędzia do kontroli ruchu P2P. Popołuniami i wieczorami obniża dostępne dla tego ruchu pasmo do kilku, kilkunastu kB/s. I to tyle uciążliwości. W innych porach osiołek dostaje ile chce.

~android

01-02-2010 11:05

Miało być: Obecne projekty inwigilacji internetu będące potencjalnym zaczątkiem "roku 1984" (choć niekoniecznie możliwym do zaistnienia)

~android

01-02-2010 11:00

Obecne projekty inwigilacji internetu będące potencjalnym zaczątkiem (choć niekoniecznie możliwym do zaistnienia) tworzone są w oparciu o działania osób pobierających nielegalne pliki cyfrowe, ponieważ to działania nazywane piractwem cyfrowym są wodą na młyn działań korporacji i rządów. Konkludując, chcesz wolności samokontroluj swe zachowanie i nie naruszaj cudzej własności. ps. Strach pomyśleć co by się działo, gdybyśmy dysponowali urządzeniami do kopiowania przedmiotów materialnych. Prawdopodobnie załamałby się cały porządek społeczny i nastąpiłaby totalna dezorganizacja oraz powszechna bieda, głód i nędza oraz totalny zakres prewencyjnych działań Państwa - kopiowanie żywności, ubrań, urządzeń elektronicznych doprowadziłoby do bankructwa firmy w których pracujemy lub od których uzależnione są nasze firmy, bo w przypadku kopiowania naruszamy łańcuch powiązań.

~mar

29-01-2010 16:29

~ramones59.. chyba RAMOLES! te wielkie i uczciwe firmy, co to walcza o dobro swoich klientow (chyba kliento obslugi konta bankowego) same kradna, wiec nie moga odciac wszystkich, bo odcieliby tez siebie. i nie przesadzajcie tak z tym prawem, bo kiedys wam to bokiem wyjdzie ze skutkiem smiertelnym.

rascal0pl

28-01-2010 15:03

~ramones59... nie chce nic mowic, ale wiksosc userow w necie nie ma zielonego pojecia o uzywaniu internetu i co robia ? Wysylaja pliki przez GG, a jak wiadomo wysylajac plik przez gg, tworzymy polaczenie p2p z komuterem wysylajacym i odbierajacym [z tego co mi wiadomo]. Ja sam nie uzywam gg, ale na jabberze dokladnie na tej samej zasadzie to dziala.. i szczerze? to jest duzo wgodniejsze niz wysylanie maili czy wrzucanie na jakies hostingi plikow.

~Wesoły

28-01-2010 08:47

Panowie, panowie, wiecie jak bezsensownie wygląda dyskusja kiedy połowa ludzi komentuje Ramola ? Zwłaszcza dla osoby która widzi tylko tych komentujących ? Ten oto AntyRamol [[http://userscripts.org/scripts/show/66103]] został już pobrany 104 razy przez użytkowników portalu IDG. Również rozważcie taką możliwość. Dla lepszego i piękniejszego internetu.

~tomo

28-01-2010 08:24

"i roboty publiczne sprzatania ulic przez 10 lat, aby odpracowali straty " Ty też uważasz że jak ja nie kupuje płyty Michaela Jacksona, to on traci na tym pieniądze? A może ty tracisz?

~Robert

27-01-2010 22:25

@~ramones59 : tak się zastanawiam , kiey zaczniesz się leczyć ? I pytam całkiem powaznie, bo z Twoich komentarzy wynika, że masz bardzo rozjechana osobowość, Twoja psychika, balansuje na granicy niebytu - i co to jest : nie protestuje jak piraciarze i linuksiarze ??? Czy Ty w ogóle masz pojecie co napisaleś ? Naprawdę proponuje Ci jak naszybciej skierwoać sie do dobrego specjalisty w zakresie psychiatri

~ramones59

27-01-2010 21:49

@"linux user" IP: 77.91.63.252 Zupełnie nie masz racji i piszesz bzdury... 1/Jak nawet kupiłeś auto, to nie możesz nim się poruszać dopuki nie ubezpieczysz i nie będziesz posiadał prawa jazdy, czyli samo kupienie auta nie upoważnia do jazdy nim i używania.:) Jak nie spełnisz ustalonych norm i zasad to nie masz tego auta i nie masz prawa z niego korzystać.:) 2/W przypadku mieszkania... kupujesz tylko przestrzeń i cegły i nic ci nie wolno przerabiać w budynku mieszkalnym i również musisz się dostosować do zasad jakie obowiązują mieszkańców, czyli nie jesteś żadnym właścicielem i musisz przestrzegać prawa budowlanego.:) 3/System i programy również masz tylko prawo i obowiązek używać zgodnie z licencją i zasadami prawa wydawcy-producenta, a jak ci nie odpowiada system i jego licencja to możesz nie kupować i używać tylko linux i też na określonych warunkach jakie maja open source. Nie wszystko co nam się wydaje jako własność, jest naszą własnością ale terminem umownym jaki stosuje wydawca-producent i należy czytać dokładnie warunki licencji-gwarancji-umowy i każdy inny dokument Pozdrawiam...i Mądrości sobie i Wam życzę...

~ramones59

27-01-2010 21:33

IP: 95.178.33.153 @"rascal0pl" A dlaczego takie pliki prywatne chcesz przesyłać w p2p.??? Przecież prościej wysłać pocztą mail, lub wszystko umieszczasz w skydrive 25GB wolnej przestrzeni w Win.Live hotmail i masz wszystko z każdego miejsca na ziemi jak masz połączenie z netem.:) Jak ktoś chce być ok i bez problemu, to nie kombinuje i unika sieci wymiany plików. Pozdrawiam...

~Michael

27-01-2010 21:17

Rządy i parlamenty większości krajów działają tak jak im koncerny zagrają. Dobitnym przykładem jest USA gdzie kilka dni temu zniesiono zakaz sponsorowania kampanii wyborczych przez wielkie firmy. Kto ma pieniądze ten rządzi! Tak też jest w przypadku chorych przepisów antypirackich! Nie jedna afera pokazała, że największymi piratami są wielkie wytwórnie. Który z prezesów poszedł siedzieć lub puszczono go w skarpetkach? Żaden!!!

~linux user

27-01-2010 20:51

@Ramones: kupiłem samochód - jestem jego właścicielem i mogę z nim zrobić (prawie) wszystko kupiłem mieszkanie/dom - jestem jego właścicielem i mogę z nim zrobić (prawie) wszystko kupiłem gazetę - jestem jej właścicielem i moge z niż zrobić (prawie) wszystko - kiedyś "Trybuna Ludu" była powszechnie używana w wiadomym celu ze względy na jej gabaryty Kupiłem sobie SO Linux/Debian - jestem jego właścicielem i mogę sobie zrobić z nim wszystko kupiłeś sobie Ramones "produkt" z Redmond - i co: - jesteś jego włascicielem? NIE - co możesz z nim zrobić - właściwie nic - wiesz może jak jest zrobiony (przepraszam "wyprodukowany") i jakie składniki zawiera? NIE ale dzieciaki "muszą" grać - dlatego "piracą" programy komputerowe (windy, gry, oprogramowanie specjalistyczne) - powód jest jeden - "produkty" z Redmond - to tylko zabawki niepraktyczne i przeładowane zbędnymi dodatkami - zmuszające do kupowania sprzętu (komputera i akcesoriów) które do tej rzeczywistej pracy nie są potrzebne. I tyle w temacie.

~Sas

27-01-2010 20:43

@rascal0pl, a jesteś pewien, że nie masz takiej aplikacji (poz.2) na swoim (legalnym) systemie ? Wiesz co jest wysyłane do MS przy np. aktualizacji? Pamiętasz może sprawę Nowej Zelandii (chyba) i programu regedit? Słyszałem, że wersja Windows na NZ miała specjalną wersję regedit-a, która wysyłała do centrali MS różne informacje przy każdym uruchomieniu. Pytanie czy to prawda, czy "urban legend"

~Sas

27-01-2010 20:39

~Adam, bo udział MS w rynku gwałtownie by spadł ? I MS nie miałby 90%+ runku tylko na przykład ~50% ? (gdzieś słyszałem, że co drugi Windows na świecie jest nielegalny) Wiesz jakie zamieszanie by nastąpiło ? Zresztą sam udział w rynku jest mocno zależny od dnia (i jego pory)

rascal0pl

27-01-2010 20:36

~Adam, ja myślę ze nie chce korzystać z powodu takiego że nie ma takiej możliwości, a nawet jakby mieli to : Po 1 - sami by sobie zrobili na zlosc, poniewaz kazdy piraciarz jest potencjalnym kupcem Po 2 - złamali by prawa wolnośći osobistej, jeśli chcieli by to zrobić zdalnie, bez instalacji dodatkowych aplikacji, ktore wymagaja zaakceptowania licencji. Po 3 - maja tyle kasy z firm na calym swiecie, ze poszczegolne jednostki ich nie za bardzo interesuja. Ja sam posiadam legalny windows, 7. Kupiłem ponieważ jest to kawał dobrej roboty i jako przyszły informatyk wiem ile czasu trzeba poswiecic aby napisac prosty program, a nie mowie o calym systemie operacyjnym. Aczkolwiek odwołujac sie do tematu - jestem jak najbardziej przeciwny filtrowaniu ruchu internetowaego, jest to ograniczanie wolnosci i proywatnosci. Zalozmy ze mamy zdjecia z wakacji, z miejscowa dziewczyna, sa to zdjecia prywatne, jedziemy na 2 koniec polski do domu i chcemy sie podzielic z poznana tam dziewczyna tymi zdjeciami - wysyłamy korzystajac z polaczenia P2P, ktos kto kontroluje ruch na sici sprawdza pakiety i widzi te zdjecia - i co panie ramones [o ile sie nie myle wileki Dju ktory nie ma pojecia o swiecie muzyki ?]

~Adam

27-01-2010 20:05

O, ramones jak się postara, to nawet i z sensem coś napisze. Też jestem za tym, aby M$ poblokował pirackie Windowsy przez Internet, a taką możliwość ma. Tylko pytanie, czemu nie chce z tej możliwości skorzystać? Ramones, odpowiesz mi na to pytanie?

~ramones59

27-01-2010 18:57

Uważam że jak ktoś chce system-programy-gry itp. używać to niech kupi, a jak nie ma kasy lub inne przekonania to nie kupować i nigdy nie uzywać.!!! Chwilowo ci bez kasy mają wybór za free jak linuks i cos tam za free w programach i tak można równiez żyć, a z czasem i rozwojem świadomosci zmienią system na OsX,MSwin,OsChrome.:) @ "emzol" IP: 83.25.35.69 Zapewniam że obecnie na legalnych MSwinXP/Vista/7 ludzie pracujący kupują i instalują legalne programy komercyjne w 80% lub te za free w gazetkach komputerowych i nie jest aż tak żle jak mity głoszą. Generalnie jest problem z piraciarzami i jest około 40% systemu MSwin jako cracki by Malcolm Mx7 i dokładnie w polsce ta grupa nic nie kupuje i cała reszta programów-gier-muzyki-filmów piraty-klony-cracki za free z netu lub kolesi, i uważam że dobrze by było naprawdę tych piraciarzy i złodziei zablokować ostatecznie i dowalić kolegium i roboty publiczne sprzatania ulic przez 10 lat, aby odpracowali straty i odstraszyło by to innych kombinatorów. Pozdrawiam...

~phi

27-01-2010 18:50

Jestem wielkim przeciwnikiem piractwa komputerowego, kradzieży oprogramowania i tak dalej. Zwłaszcza, że do typowych czynności, takich jak przeglądanie Internetu i inne podobne codzienności, są już rozwiązania alternatywne, dobre i darmowe. Jestem również przeciwnikiem inwigilacji stosowanej przez wiele państw. Technologia ta jest dopiero początkiem tego, co będzie.

~ffg

27-01-2010 17:49

No to może: "Chcemy wam wszczepić lokalizatory GPS bo jesteśmy tylko ciekawi jak dużo czasu ludzie spędzają w drodze z pracy do domu..." A ramones59 zapewne dorzuci: "Uczciwy pracownik nie ma czego się bać i nie protestuje jak piraciarze i linuksiarze którzy po robocie włóczą się nie wiadomo gdzie." ;-)

~emzol

27-01-2010 17:29

To będzie gwóźdź do trumny dla Microsoftu, Adobe, Nero, Corela AutoDesk itd. Teraz nie będzie wyjścia - trzeba będzie albo kupić ich oprogramowanie, albo poszukać alternatywy. Raczej wątpliwe, że nagle 90% windowsiarzy kupi licencje na system i programy...

~Gość

27-01-2010 16:59

ramones napiszesz do dziewczyny ze masz ochote zrobic jej to i to jezykiem a ona wniesie sprawe o molestowanie seksualne jak sie obronisz? a ona w miedzyczasie z toba zerweie - albo juz zerwala? tu nie chodzi o piractwo - tu chodzi o ograniczanie twojej wolnosci chociaz nie sory - przeciez ty jestes jak pies na lancuchu co za miche resztek ze stolu zrobilby wszystko - zero godnosci zero klasy i zero myslenia o wlasnej wolnosci zal mi takich jak ty - ale sa dwie mozliwosci - albo jestes stary glosujesz na pis i wszystko ci jedno bo to ostatnie podrygi..... albo jestes ograniczony umyslowo i powinienes zostac poddany specjalistycznej terapii

~DAG

27-01-2010 16:46

..sprawdźmy jeszcze co obywatele czytają, co mówią między sobą.. a może też co myślą - przecież gdyby każdy wiedział, że jego myśli są na podsłuchu nie byłoby nawet prób jakichkolwiek przestępstw.. no, a może po prostu zmuśmy ludzi aby robili i myśleli tak jak MY uważamy, że będzie dla nich najlepiej. BRAWO ramones59 - startuj na prezydenta!

~Gość

27-01-2010 16:39

Ramones sensownie mówi, bo co innego piraciarze,a co innego linuksiarze. W tych "piraciarzach" naturalnie zawarty jest zbiór wszystkich windowsiarzy. Ramones tak dalej! :) A oczywiste jest dla mnie ograniczanie wolności i prywatności. I ta manipulacja: "jeżeli komuś się udało już coś takiego przechwytywać zgodnie z prawem, to czemu się burzycie na nas?" (chodzi mi o fragment z firmą British Telecom). Normalnie to można by przenieść emocje na brytyjską firmę. Tyle, że jesteście dorośli i nie musicie "małpować" po kimś, i jak coś robicie, to konsekwencje dotyczą was właśnie. Jak czytam w gazecie, że student rzucił się z siekierą na nauczyciela, to też mogę powiedzieć, że to przez niego ja tak zrobiłem? Zabawnie złożył autor te podtytuły: "to nie tak, jak myślicie" i "trzy ostrzeżenia". Racja to nie tak jak myślimy. Nie chodzi o wyłapywanie, a o wyeliminowanie.

~Konio

27-01-2010 16:34

To tak jak z nowym sposobem zagladania pod ubranie na lotnisku. Tez niby nikogo uczciwego nie powinno draznic, a jednak ma wielu przeciwnikow. Wiecej niz terrorystow. @ramones: trolowanie ssie paue

~*,,*

27-01-2010 16:32

Gdy czytam twoje posty, to mam zamiar popierać ruchy proaborcyjne

~ramones59

27-01-2010 16:03

Uczciwy użytkownik komputera nie ma czego się bać i nie protestuje jak piraciarze i linuksiarze. Popieram każdy program i ustawy które całkowicie zablokują piraciarzy,spamerów i doprowadzą ich do aresztu z karami finansowymi.

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »