Rewolucja 3D - to już rzeczywistość

Telewizory HDTV i odtwarzacze Blu-ray, które wejdą na rynek już za kilka miesięcy, wprowadzą do naszych domów trzeci wymiar rozrywki. Urządzenia zostaną wyposażone w technologie umożliwiające oglądanie filmów w 3D.
Urządzenia 3D - premiery 2010
3D HDTV i odtwarzacze 3D - co w tym roku?

Poniżej nakreśliliśmy listę produktów dedykowanych technologii 3D, które mogą okazać się prawdziwymi hitami tego roku:

Lato 2010:

Panasonic
  • Viera TC-P50VT20 i Viera TC-P50VT25 (50 cali)
  • Viera TC-P54VT25 (54 cali)
  • Viera TC-P58VT25 (58 cali)
  • Viera TC-P65VT25 (65 cali)
  • DMP-BDT350 Blu-ray - odtwarzacz

Panasonic Viera TC-P50VT25Kliknij, aby powiększyćPanasonic Viera TC-P50VT25

Sony:
  • Bravia XBR-LX900 (40, 46, 52, 60 cali)
  • Bravia XBR-HX900 (46 i 52 cali)
  • Bravia HX800 (40, 46, 55 cali)
  • BDP-S770 Blu-ray - odtwarzacz
  • BDV-HZ970W - kino domowe
  • PlayStation 3 (aktualizacja firmware)

Sony Bravia XBR-HX900Kliknij, aby powiększyćSony Bravia XBR-HX900

2010 bez daty premiery rynkowej:

LG:
  • Infinia LE9500 (47 i 55 cali)


Samsung:
  • UNxxC9000, UNxxC800, UNxxC700, PNxxC7000 (specyfikacja nieznana)
  • BD-C6900 Blu-ray - odtwarzacz


Toshiba
  • ZX900 "Cell TV"
  • BDX3000 Blu-ray - odtwarzacz


Vizio
  • Seria XVT Pro (47, 55, 72 cali)
3D powraca - tym razem ze wsparciem potężnych koncernów audiowizualnych i producentów wysokiej jakości sprzętu. Pomysł nie jest nowy - w końcu technologie 3D są znane na rynku już od kilkunastu lat. Mimo to, dopiero teraz, przy wsparciu Hollywood i po sukcesie takich produkcji jak Avatar, 3D ma realną szansę zadomowić się w kulturze rozrywkowej. Po raz pierwszy technologia 3D jest pozycjonowana nie tylko dla właścicieli kin i profesjonalistów, ale również użytkowników domowych.

Dowodem na nadchodzącą wielkimi krokami rewolucję 3D są działania producentów, którzy zgodnie zapowiedzieli na 2010 rok premiery urządzeń wykorzystujących tę technologię. Choć na czele zapowiadanych produktów znajdują się telewizory 3D, to zaraz za nimi widać inne urządzenia: odtwarzacze Blu-ray, laptopy, a nawet netbooki. Nie brak również specjalistycznego sprzętu do nagrywania nowej jakości produkcji filmowych. Firma Panasonic zapowiedziała m.in. specjalną kamerę nagrywającą w Full HD 3D. Jej premierowa cena wyniesie 21 tys. dolarów.

Do rewolucji 3D przyłączyli się już także nadawcy. W planach są m.in. telewizyjne kanały transmitujące obraz w technologii 3D (zajmuje się nimi m.in. amerykańska sieć BSkyB) czy całodobowy kanał nadający m.in. filmy i programy przyrodnicze (porozumienie Discovery z Sony i IMAX-em). Stacja ESPN przymierza się w tym roku do emisji co najmniej 85 sportowych wydarzeń w 3D - począwszy od piłkarskich mistrzostw świata w RPA.

O treści filmowe również nie ma co się martwić. W ubiegłym roku pojawiło się 17 nowych filmów wykorzystujących technologię 3D. Niemal dwa razy więcej takich produkcji zostało zapowiedzianych na 2010 rok. W 2011 powinniśmy ujrzeć prawdziwy wysyp nowych projektów wykorzystujących tę technologię - wtedy bowiem zakończą się okresy produkcyjne filmów tworzonych na fali sukcesu Avatara.

3D - technologiczna żyła złota

Hollywood wspiera 3D bo seanse kinowe z wykorzystaniem tej technologii zarabiają znacznie więcej niż zwykłe 2D. Trend przenosi się również do gier wideo, w których producenci coraz częściej próbują dostosować swoje tytuły do odtwarzania w trzech wymiarach. Wyrazem tego trendu jest np. technologia GeForce 3D Vision, z którą kompatybilne są takie tytuły jak np. "Resident Evil 5", "Borderlands", "World of Warcraft: Wrath of the Lich King", "Batman: Arkham Asylum" czy "Star Trek D-A-C" (pełna lista gier na stronie Nvidia)

"Klienci są w stanie płacić więcej za oglądanie filmów w 3D zamiast 2D" - mówi wprost Jennifer Colegrove, dyrektor technologii wyświetlania obrazu w DisplaySearch. "Głównie z tego powodu producenci chcą teraz przenieść 3D do domów - na komputery osobiste, notebooki, TV czy telefony komórkowe".

Firmy prowadzą szeroko zakrojone badania rynku, które mają dostarczyć im wiedzy, czego właściwie oczekują klienci od technologii 3D. Jak na razie wyniki są obiecujące - w ubiegłym roku Consumer Electronics Association and the Entertainment Technology Center opublikowało raport, z którego wynika, że 50% badanych chce płacić więcej za technologię 3D niż 2D, a 40% osób znacznie bardziej woli oglądać wideo w 3D niż 2D.

Rewolucja 3D to nie tylko nadajniki umożliwiające wyświetlanie filmów w tej technologii. Widać już, że bardzo ważnym elementem rynku będą także dodatkowe akcesoria, w tym przede wszystkim specjalne okulary 3D. Aktualnie okulary 3D - niezbędne do prawidłowego odbioru obrazu - wyglądają bardziej śmiesznie niż profesjonalnie. Nie ma również zgody co do tego jakie rodzaje szkieł powinny być oferowane klientom. Efektem będzie z pewnością zacięta rywalizacja pomiędzy producentami i sprzedawcami. Smaku doda fakt, że wysokiej jakości okulary nie będą tanie. Obecnie tylko topowy model Sony Bravia LX900 HDTV oferowany będzie w pakiecie z okularami. Można tylko zgadywać, że nowe modele okularów 3D to tylko zalążek rozbudowanego rynku akcesoriów zwiększających wrażenia z seansów filmowych.

Cyfrowa rewolucja 2010

Rok 2010 będzie przełomowy dla 3D. Z badań DisplaySearch wynika, że w tym roku do sklepów trafi ponad milion TV wykorzystujących technologię 3D. Do 2018 roku liczba ta zwiększy się do 64 mln. DisplaySearch szacuje też, że do 2018 na rynku znajdować się będzie nawet do 10 mln monitorów 3D. Rynkiem dominujących z tą technologią będzie natomiast segment telefonów komórkowych - z ponad 71 mln urządzeń do 2018 roku.

Największym wyzwaniem będzie wprowadzenie urządzeń do gospodarstw domowych. "Cały problem będzie polegał na przekonaniu użytkowników, że 3D jest naprawdę warte wydania dodatkowych pieniędzy" - powiedział Rick Dean z konsorcjum 3D@Home Consortium. "Potrzebne będą nowe odtwarzacze Blu-ray, nowe wyświetlacze, nowe sposoby dostarczania treści.... Wszystko to składać się będzie na wrażenia użytkownika".

Jak razie najwięksi wytwórcy sprzętu, tacy jak Panasonic, Sony czy Samsung pokazali łącznie kilkanaście modeli HDTV 3D, jednak ich rynkowa cena pozostaje tajemnicą. Producenci nadzwyczaj zgodnie tych danych nie udostępnili. Czekają na ruchy konkurencji czy też nie chcą wystraszyć potencjalnych klientów?

Kluczowym formatem dla 3D będzie Blu-ray. W grudniu Blu-ray Disc Association sfinalizowało specjalizację Blu-ray MVC, rozszerzenia kodaka AVC H.264 o 3D "multiview". W oczekiwaniu na telewizję 3D trzeba będzie się zadowolić trójwymiarowymi filmami Blu-ray, zapisanymi w standardzie BD 3D. Odczytają je nowe stacjonarne odtwarzacze Blu-ray, np. Sony BDP-S770 czy Samsung BD-C6900. Od pewnego można za to zaobserwować spadek cen odtwarzaczy Blu-ray. Tendencja ta powinna wkrótce sprawić, że urządzenia zaczną wypierać odtwarzacze DVD co z kolei umożliwi szybsze wprowadzenie na rynek "udomowionej" technologii 3D.

Andy Parsons, prezes Blu-ray Disc Association, podkreśla, że technologia 3D nie będzie rozpowszechniana po to by zastąpić 2D, tylko po to by uzupełniać klasyczne wyświetlanie obrazu. Parsons zauważa również, że wytwórnie prawdopodobnie już teraz zastanawiają się nad reedycją klasycznych serii w nowej technologii. Tezę tę potwierdzają chociażby tegoroczne targi Consumer Electronics Show 2010 w Las Vegas na których zaprezentowano m.in. panele LCD z podświetleniem LED, odbiorniki z odświeżaniem rzędu 240 Hz i 480 Hz (LG) czy telewizory z wbudowanym komunikatorem Skype (Panasonic, LG).
Tagi: hdtv, hdtv 3d, 3d hdtv, blu-ray, bluray, bluray 3d, hdtv 3d, avatar 3d, okulary 3d, tv 3d, bravia 3d
.. / Sprzęt / Monitory/wyświetlacze/telewizory : Monitory LCD
.. / Sprzęt / HDTV : Telewizory Full HD
Oryginalny tekst został opublikowany na www.idg.pl
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (18)

~Tomy M.

05-04-2010 22:09

Na razie wszystko lipa, stare technologie... Okulary migawkowe Elsa miałem już 11 lat temu ... leżą na szafie, łeb po nich bolał :-/

~xxx

29-03-2010 18:04

@yak2k - Zmiejszenie jasności o 1EV równa się zmniejszeniu jasności o 50%. Skala EV jest logarytmiczna. +1EV to dwa razy więcej światła, -1EV o to połowę mniej. Obraz 3d na ~100 calowej plaźmie panasa w Arkadii - jak na żywo.

~Gość

09-02-2010 08:54

Obecne 3D w kinach to odgrzewana technologia ale nie z lat 90-tych, tylko z 50-tych. Pierwszy pełnometrażowy kolorowy film 3D (oglądany przez okulary polaryzacyjne) powstał już w 1947 roku. O anaglifach (to te filmy do oglądania przez czerwono-niebieskie okulary) nie ma co mówić, mają ponad 100 lat. To co jest teraz to tylko kosmetyczne ulepszenia w starych technologiach.

~tomo

31-01-2010 10:29

Doczytałem tylko do "pozycjonowanej technologii" i mi się dalej odechciało :\

~asdfsadf

30-01-2010 23:06

"pseudo-3D" o którym pisze Roman jest do filmów lepsze niż prawdziwe, w którym można obracać głowę. Dlaczego? Ponieważ na tym polegają filmy, że oglądamy to co pokazuje kamera, a nie łazimy sobie dokookoła albo obracamy się.

~Gość

30-01-2010 16:16

ramones dopiero teraz kreci sie filmy w 3D (bo pierwsze kamery 3D ujrzaly swiatlo dzienne bodajze rok temu) - czyli obraz dla prawego i lewego oka oddzielnie - wszystko co powstalo rok temu i wczesniej to najzwyklejsze filmy z przesunietymi barwami za pomoca oprogramowania

~Dj.JanuszM.

30-01-2010 13:02

Wszystko zacznie się od nowa jako 3D w roku 2015 jak będzie nowa technologia 3D Tv,programy i BD bez okularów i wszystko naprawdę na ekranie TvHD full 21:9 w przestrzennej-trójwymiarowej emisji-projekcji.:) Obecne 3D to lipa i stara odgrzewana technologia z lat90'' która już była w okularach, czyli żadna nowość ale wyciąganie kasy od idiotów którzy kupią okularki i nowe-stare filmy które już były w takiej technologi 3D kręcone i do oglądania w kinach. Ja poczekam aż powstanie nowy Tv 3D bez okularów i emisje programów-filmów w tej technologi prawdziwego obrazu przestrzennego bez okularów. Pozdrawiam i mądrości sobie i wam życzę.:_

~Gość

30-01-2010 01:22

wulkan masz racje - dlatego taki film wyglada srednio niestety.....roman(dobrze trafilem bo nie mam podgladu) - nie przypominam sobie zeby az tak dawno prezentowali 3D...no ale jak sam widzisz - 3D bez okularow to bedzie rewolucja...to co teraz mamy to odgrzewanie kotletow...ps -wykonanie filmu dla czerwono niebieskich okaularow polega tylko na odpowiednim przesunieciu skladowych kolorow - dlatego to stare na maksa...polaryzacja tez nie wymaga zadnej zaawansowanej techniki....jedynie dla migawkowych troszke wiecej zabawy...ale wykorzystujac technike mozna poprawic efekt - pamietajcie o tym

~PiT

30-01-2010 00:40

Rzeczywiście artykuł średni, co do tv 3D, w pełni zgodnym tv z technologią 3D jest nowy tv od LG z serii INFINIA a konkretniej LE9500 z 480Hz (4x więcej niż minimum), co do samej tv 3D i dominacji... w końcu przyszedł na to czas bo tak jak koledzy napisali wyżej, technologia jest już z nami od wielu lat.

~wulkan

30-01-2010 00:25

@~yak2k - zgroza, w podstawówce uczą, że: idealny filtr polaryzacyjny pochłania 50% światła niespolaryzowanego a 50% przepuszcza. Filmy wyświetla się rzutując dwa obrazy o różnej polaryzacji i jeden z nich jest pochłaniany dla jednego oka. Także pochłaniane jest 50% wyświetlanego obrazu! Skrzyżuj polaryzatory i powiedz co widzisz? Nic. Pochłonięte jest 100% obrazu. A jeśli coś widzisz to do kitu te polaryzatory i nie będziesz widzieć głębi skoro przepuszczają za dużo światła o innej polaryzacji. I nie pisz bzdur z wikipedii bo te twoje 1EV to z przytoczyłeś z hasła o filtrach do aparatu fotograficznego bez zrozumienia tematu.

~Roman

29-01-2010 22:54

To co teraz zapowiadają, to dopiero wstęp na przejścia na 3D, czyli upowszechnienie formatów. Właściwe 3D będzie się obywać wygodniej: bez okularów. Już siedem lat temu na Cebicie kilka firm (np. Instytut Fraunhofera) pokazywało takie ekrany (ze zmieniającymi się obrazami - to nie były hologramy). Problem w tym, że to i tak jeszcze długo będzie pseudo-3D, obrazy dla prawego i lewego oka, zapewniające wrażenie przestrzenności i głębi. Nie da się tu jednak przesunąć głowy w bok, by zobaczyć np. co jest za aktorem. Ale kiedyś to zrobią.

~yak2k

29-01-2010 22:17

Rzeczywiscie filtr polaryzacyjny zmiejsza poziom jasności ale max. o ok 1EV a nie 50% jak byście wskazywali - w związku z powyższym producenci odpowiednio jąsniej puszczają obraz - to nie problem przy dzisiejszych projektorach cyfrowych. Zmieniła się przedewszystkim jakość kamer i to one właśnie pozwalają w miare prosto i tanio filmować w dużej rozdzielczości obraz 3D. Kiedyś ta technologia była zarezerwowana do produkcji generowanych komputerowo, teraz da się ''nakręcić'' obraz 3D. Co do rozdzielczości to gość rzeczywiśie ma racje to co potrafiła wyświetlić moja 20" beczka nie potrafi wyświetlić żaden 24" ekran LCD,a le zużywała dużo więcej prądu i się szybciej męczyłem. Ogólnie obraz 3D ogląda się teraz w filmach o wiele przyjemniej niż jeszcze pare lat temu a koszty produkcji zmniejszyły sie drastycznie i nic więcej.

~Gość

29-01-2010 21:23

kamo dzieciaku wiesz co sie zwiekszylo?w lcd TYLKO rozdzielczosc - zreszta takowa istniala juz za czasow crt dziecko - wiec zapytaj sie ojca jak bylo......technologia sie rozwija?wiesz cos chociaz o 3D bo wydaje mi sie ze nic - okulary polaryzacyjne i niebiesko czerwone byly zanim powstaly pierwsze akceleratory 3D dziecinko.....jest masa programow do robienia takich rzeczy BO TO PELNA AMATORKA I ZADNA FILOZOFIA - sprzet do tego nie potrzebny zaden - jedynie okulary a obrazek 3D zrobisz na kartce papieru szczeniaku..... a okulary migawkowe byly 10 lat temu ale nie przeszlo to bo skupiali sie wszyscy na grach zamiast na filmach - i nie bylo najmniejszych problemow z uzyskaniem 3D BO CRT TEZ MIALY PO 120 HZ odswiezania.... wiec dorosnij - spytaj sie dziadka i ojca niech ci rozjasnia twoje zacofanie w temacie.... i nie makontent tylko nie jestem kretynem ktory bedzie skakal z radosci widzac odgrzanego splesnialego kotleta....tv 3D bez okularow byly prezentowane 3 lata temu I CO Z NIMI???? bo to jedyna sluszna droga.... moonwalker wlasnie o tym napisal...moze wtedy zrozumiesz...to tak jak tlum pajacy podniecajacych sie marnymi laptopami z atomem mimo ze 10 lat temu smialo tak maly psrzet mozna bylo kupic - a ze cena nie ta?wtedy one mialy wydajnosc teraz dostajesz trupa i to malego o wydajnosci sprzetu sprzed 5 lat...zejdz na ziemie i nie lykaj jak pelikan bo ci po ustach cieknie

~fxc

29-01-2010 19:09

Ziemia. W Trzech Wymiarach. Od Wielkiego Wybuchu. Nihil novi sub sole.

~Moonwalker

29-01-2010 17:13

@Kamo mylisz się, tu chodzi o prawa fizyki. W polaryzacyjnych okularach tracisz na oku około 50% jasności obrazu i jakość zawsze będzie słaba. @Gość ma racje, jedyną sensowną technologią będzie rozwijanie okularów migawkowych i tu widać postęp, okulary i telewizory coraz szybciej "migają" i oko nie odczuwa żadnych strat jakości obrazu. Prawdziwie miażdżąca rewolucja będzie gdy płaski telewizor (najlepiej laserowy a nie jakieś oledowo-lcdowo-plazmowe badziewie) wyświetli obraz pseudo 3D na płaskim ekranie. To możliwe czego przykładem są hologramy, ale daleko to tego. Następną, jeszcze większą rewolucją będą telewizory które wyświetlą prawdziwy film 3D, który będziemy mogli oglądać będąc w jego środku i rozglądając się na boki, gdzie rzeczy naprawdę będą dalej (lub z praktycznych względów pseudo dalej). Ale na razie to s-f.

~kamo

29-01-2010 16:24

a ty Gość, malkontent, lepiej sam odśwież swoja wiedzę, sprzed 10 lat, na temat technologi 3D. To co kiedyś wyglądało słabo, dzisiaj wygląda zupełnie inaczej, właśnie dlatego ze sprzęt jest lepszy, i nie chodzi o jakieś okularki. Chciałbyś oglądać 3D bez okularów? ale nie cieszy cie ze firmy rozwijają technologie. Myślisz ze nikt nad tym nie pracuje? Moze się kiedyś doczekasz, będziesz mógł świętować "rewolucje"

~Gość

29-01-2010 16:08

przy okazji piszesz o telewizorach - zaden z nich nie wykorzystuje i NIGDY nie bedzie wykorzystywal 3D....maja jedynie zwiekszone odswiezanie

~Gość

29-01-2010 16:07

znow artykul pisal ktos kto nie ma pojecia o temacie....pomysl nvidii z okularami migawkowymi ma ponad 10 lat - nie sprawdzil sie bo i za slaby sprzet mielismy choc w filmach dalby juz wtedy rade.....drugi patent czyli niebiesko czerwone okularki ma juz pewnie ze 30 lat i nic nowego w tym temacie nie powstanie nigdy...trzeci patent opierajacy sie na okularach polaryzacyjnych jest najmlodszy i oferuje jak narazie najlepsze wrazenia - ale jak i w przypadku nebiesko czerwonych traci na tym sporo jakosc obrazu i kolory... wiec o jakiej rewolucji piszemy?rewolucja to bedzie gdy bez jakichkolwiek okularow bedziemy mogli ogladac obrazy 3D !!!!!!!!!!!!! aha technika pozwala na 3D od 40 lat - jedynie najbardziej zaawansowane sa okulary migawkowe bo musza migac - cala reszta to zwykle tanie papierowe okularki I ZWYKLY SPRZET ODTWARZAJACYwiec sory gosciu ale albo zdejmij ten artykul albo napisz go od nowa bo poziom jest zenujacy - i wiedzy i artykulu

Polecane

Kariera w IT 2012

Kariera w IT 2012
Uczelnie, rynek pracy, rekrutacja, pracodawcy, rozwój zawodowy - czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o pracy specjalistów IT w Polsce. Piszemy jakie uczelnie wybrać, dlaczego warto studiować informatykę i kierunki techniczne, jak wygląda proces rekrutacji i jak dobrze wypaść przed pracodawcą, opisujemy pracodawców - firmy IT - i możliwe ścieżki kariery.

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »