TEST: najlepsze mapy w GPS-ach

Zebraliśmy najważniejsze i najciekawsze informacje o mapach w samochodowych nawigacjach GPS. Wyniki naszych testów nie zawsze pokrywają się z powszechnymi opiniami, ale opierają się na faktach i setkach godzin testowania.

Przetestowaliśmy większość mniej i bardziej znanych na rynku map, biorąc pod uwagę najważniejsze parametry, i odpowiedzieliśmy na pytanie, które mapy pozwolą ci spokojnie dojechać do celu.

Interfejs mapy i użytkownika

Wśród najlepszych w tej kategorii wymienić należy na pewno mapy TomToma. Mają intuicyjny interfejs - czytelny nawet dla niedoświadczonego użytkownika i, co istotne, są bardzo dokładne.

Zobacz również:

W mapach Navigona były pewne problemy z dostaniem się do bardziej zaawansowanych funkcji, jak np. sterowanie głosowe. Poza tym nie sprawiają żadnych kłopotów, a wyświetlane informacje są czytelne nawet dla laika. Za dodatkową opłatą można wzbogacić je o funkcję realistycznego widoku niektórych miast.

Podobnie można ocenić mapy w nawigacjach Becker - tutaj także interfejs użytkownika i sposób prezentowania mapy są bardzo czytelne. Przydatna jest też funkcja wyświetlania drogowych tablic informacyjnych. Przyzwyczajenia wymaga za to obsługa przycisku do cofania wybranej funkcji, który umieszczony jest na ramce urządzenia, a nie wywoływany z poziomu dotykowego ekranu.

Interfejs w nowych mapach MIO budzi mieszane uczucia. Podobnie jak w Beckerze z części funkcji trzeba wycofywać się dodatkowym przyciskiem, tyle tylko, że w niektórych nawigacjach MIO działanie tego przycisku jest bardzo toporne. Sposób wprowadzania adresów wymaga przyzwyczajenia, a dziwnie wyglądające okna raczej niewielu osobom przypadną do gustu.

Wbrew powszechnym opiniom, interfejs popularnej w Polsce AutoMapy nie wyróżnia się pozytywnie na tle konkurencji. Wprowadzanie danych jest łatwe, natomiast planowanie dłuższych tras z wieloma punktami przejazdu już nieco uciążliwe. Sposób, w jaki wyświetlana jest mapa na ekranie w pierwszej chwili może się podobać, ale widok 3D z bryłami budynków jest nieczytelny. Główny zarzut, jaki kierujemy do tej mapy, to zbyt duże nagromadzenie wyświetlanych informacji.

Systemy usprawniające wytyczanie trasy

Systemy takie jak IQ Routes, My- Routes czy AMTraffic funkcjonują głównie na zasadzie swego rodzaju małej aktualizacji map po podłączeniu do sieci. Są natomiast bezradne wobec nagłych wydarzeń na drodze: wypadków, tworzących się korków, czy choćby pogarszających się warunków na skutek zmiany pogody. Tego typu problemy rozwiązuje system TMC (Traffic Message Channel), który na bieżąco przesyła do nawigacji informacje przez pasmo FM.

TMC może przekazać informacje o robotach drogowych, wypadkach, innego rodzaju niedogodnościach, natężeniu ruchu, korkach, przepustowości tras i warunkach pogodowych. Muszą być one jednak na bieżąco zbierane, przetwarzane i wysyłane do odbiorców.

Kliknij, aby powiększyćMimo że TMC działa od dawna w wielu krajach Europy, to w Polsce dopiero od 1 maja system ten funkcjonuje w wyposażonych w odpowiednie odbiorniki nawigacjach Garmin i Navigon.

Na razie działanie jest dość ograniczone, gdyż nie obejmuje informacji o natężeniu i warunkach ruchu drogowego, kluczowych z punktu wiedzenia wytyczania trasy, ale i one mają się pojawić w najbliższym czasie. W Europie jednak TMC działa znacznie sprawniej i dla map wszystkich ważniejszych producentów.

Bazy fotoradarów

Kupując GPS, warto sprawdzić, czy zainstalowane w nich mapy zawierają bazę fotoradarów. Czasem jest z tym problem - wymaga ona osobnej dopłaty lub nie ma jej wcale. AutoMapa udostępnia bazę radarów wszystkim użytkownikom od razu, podobnie jak MapaMap Top, podczas gdy MapaMap Easy nie ma jej w ogóle. Mapy Garmina, Beckera, Tom- Toma czy MIO także zawierają bazę fotoradarów, choć może ich nie być w urządzeniach sprowadzanych indywidualnie z krajów, gdzie korzystanie z takiej bazy jest zabronione.

Państwa na mapie

Kliknij, aby powiększyćMapy mogą też obejmować obszary różnych państw. Część GPS-ów sprzedawana jest z mapami kilku państw lub jednego regionu Europy. Taką informację można znaleźć zawsze na pudełku.

Najbardziej oczywisty podział mają nabywcy AutoMapy dostępnej w wersji dla Polski lub całej Europy. MapaMap Top i Easy obejmują zasięgiem wyłącznie obszar naszego kraju. Zdarzają się urządzenia takich firm, jak Navigon czy TomTom, gdzie znajdziemy wyłącznie mapę Polski, zaś pozostałe dostępne będą dopiero po płatnej aktualizacji. Wspomniane wcześniej mapy Mireo, spotykane w nawigacjach różnych firm, także występują w różnych wersjach - od obszaru Polski, poprzez regiony Europy sąsiadujące z naszym krajem, aż po niemal całą Europę.

Aktualizacje i inne koszty użytkowania map

Zakup mapy lub nawigacji z mapą wcale nie oznacza końca wydatków. Następne to koszty aktualizacji map. Właściwie we wszystkich przypadkach użytkownik ma prawo do co najmniej jednej bezpłatnej aktualizacji tak, żeby w urządzeniu dostępna była najnowsza wersja map. Po jakimś czasie, najpóźniej po roku, za aktualizację trzeba już płacić. Bezpośrednie porównanie warunków aktualizacji jest bardzo trudne, gdyż producenci przyjmują różne ich okresy, zakresy i częstość. Zdarzają się także korzystne oferty promocyjne.

Czasami można wykupić od pojedynczej aktualizacji do dożywotniej. Co więcej, w cenie najczęściej brak aktualizacji bazy fotoradarów mogącej mieć ogromny wpływ na cenę końcową.

Przykładowo, aktualizacje roczne map TomTom kosztują 160 zł, ale nie zawierają baz fotoradarów, za które trzeba dopłacić jeszcze 182 zł. Polska AutoMapa za 79 zł rocznie oferuje pełną aktualizację wszystkich składników. Aktualizacje stają się jeszcze istotniejsze w przypadku urządzeń z systemem TMC, gdyż tutaj siatka jest odnawiana wraz z mapą. Osobną opłatę należy uiścić za korzystanie z systemu GSM. Podobnie jak w telefonie komórkowym trzeba uwzględnić koszt abonamentu.

Aktualizacja mapKliknij, aby powiększyćAktualizacja map

51 komentarze

Dodaj swój

zgredjanek

24-09-2014 22:00

Przejechałem z automapą wiele kilometrów. Moim zdaniem jej największą, i chyba jedyną wadą jest wadliwy algorytm wyznaczania trasy. Myślę tu o niepotrzebnym zjeżdżaniu z dobrej drogi gdzieś "między płoty" aby za chwilę na tą samą drogę wrócić. (Proszę mi nie mówić o ustawieniach, bo przetestowałem wszystkie warianty). Nie wiem jaka jest przyczyna, nie jestem programistą, ale uważam, że twórcy powinni nad tym popracować. Reszta programu moim zdaniem ok. Duże możliwości własnego ustawienia są wielką zaletą tej mapy. Tylko żeby wykorzystać jej możliwości trzeba trochę pomyśleć.

alejajca!

23-07-2014 17:25

Nie ośmieszaj się! Ja bez problemu wprowadzam wszystkie zawierające polskie znaki diakrytyczne, np. "Zabłocie". Nie ma litery "Ł"? Ale jest "L" - w wyszukiwaniu nazw ulic i miejscowości trzeba z niej korzystać!

Judex

18-06-2014 16:02

Używam AutoMapy, ale ostatnio zachowuje się trochę podejrzanie. Chciałem odwiedzić Wisłę – perłę Beskidów. Nie było możliwości wprowadzenia nazwy tego miasta, ponieważ na wyświetlaczu nie było litery „Ł”. Musiałem sięgnąć po zwykła mapę jak starych dobrych czasów.

ArturG

17-03-2014 12:53

Uśmiac się można ze speców PCW! "Zbyt duża ilość wyświetlanych szczegółów" . Następnym razem zanim zabierzecie się za test to przeczytajcie najpierw instrukcję. Ilość wyświetlanych szczegółów można ustawić wg własnego uznania. Kto w redakcji odpowiadał za przeprowadzenie testu (jeśli go robiliście, bo podejrzewam że przedrukowaliście artykuł z niemieckiego wydania).

ArturG

17-03-2014 12:43

Jesli jeździsz wyłącznie głównymi to całkiem możliwe że TT się nie pogubi. Tylko po ch**erę gps jeśli się jeździ tylko autostradami?????

Eryk

17-03-2014 12:37

Prawdopodobnie prowadzi cię dokładnie pod podany adres. Jeśli podjeżdżasz od "zaplecza" to co się dziwisz?

nairam59

25-02-2014 20:39

Mapy TOM Tom może są dobre ale w Europie Zachodniej. W Polsce sprawują się żle. Prowadzą w miejsca objęte zakazem dla samochodów ciężarowych. Ograniczenia rozpoznają jedynie częściowo. Grafika diametralnie inna niż wskazania w opisie. Nikomu w naszym kraju tej mapy nie polecę.

piter74

09-01-2014 17:33

Mam nawigację firmy Modecom MX3HD.Nawigacja jest super ale co do automapy to nie jestem zadowolony.Myli drogi a wybierając najkrótszą drogę ona kieruje mnie 4-5 km. dłuższą.Jadąc z Wołomina do marek prowadzi przez zacisze warszawskie dookoła mimo że mam drogę krótką ustawioną.Nie bardzo polecam tę mapę.

Adam

16-10-2013 23:23

Jeżdżę od lat z AM robię około 120 tysięcy km rocznie w większości po zachodniej Europie i jeszcze nigdy mnie zawiodła . Przed wyjazdem przygotowuję sobie plik na Targeo i jest ok . Mapa jak każda niekiedy robi psikusa ,ale jak do każdej mapy trzeba jeszcze używać rozumu . A na Targeo można sobie przygotować plik do AM tak prowadzący jak się chce pozdrawiam .A

Zenekwp

05-09-2013 22:55

Dla kierowcy ciężarówki najlepszą mapą jest IGo. Może szczegółowość dróg w Polsce jest odrobinę mniejsza niż w AutoMapie ale dużo bardziej inteligentnie oblicza trasę. Poza tym ma większą bazę danych dotycząca ciężarówek (ograniczenia wysokości, tonażu itp.) na zachodzie Europy niż ta sławna AutoMapa.

AS

22-05-2013 13:59

Nic nie przebije mapy MIO. Jazda z tą mapą to dopiero przygoda. W trudniejszym terenie np górach u mnie włącza się tryb widokowy, choć nigdzie o czymś takim w instrukcji i urządzeniu mowy nie ma. I tak zamiast prowadzić drogą w miarę optymalną nawigacja ciągnie mnie po najwyższych punktach terenu, gdzie ludzie wychodzą z domów, żeby zobaczyć co to jedzie, kto się tu dostał. Często mówią zza płotów Dzień Dobry będąc pewni że to przecież nie może jechać nikt obcy, bo tu latami nikogo nie było. Ostatnio zamek w Nowym Wiśniczu oglądałem prawie z lotu ptaka. I choćbym nauczył się normalnej mapy na pamięć, wybrał opcję optymalną i wyznaczył kilkanaście punktów pośrednich, aby nie dać się wyprowadzić na manowce i tak jeżdżę po wzniesieniach 45%, drogach gruntowych nieutrzymanych i zanim wjadę do wybranej miejscowości okrążę ją ze trzy razy słuchając niedorzecznych komend z MIO. Chyba zacznę je gdzieś spisywać, bo to normalnie kabaret.

waw

17-05-2013 18:33

AutoMapa??? Cóż, stoję przed własną chałupą, a Hołowczyc każe mi jechać dalej prosto i po 100 metrach skręcić w lewo - dokąd??? To wie tylko Hołowczyc. Mieszkam na Śląsku. Pozdrawiam wszystkich wielbicieli AM.

~Dawid

02-05-2013 20:27

Z Tomkiem to nie raz miałem beka jak mnie przez polne drogi prowadził,potem był drugi tomek i to samo..już myślełem,że nawigacje tak mają aż kupiłem mio z automapą i problem zniknął.Tylko automapa!

Marek

23-08-2013 12:37

Jak zaznaczyłeś, że ma prowadzić po wertepach to zgodnie z życzeniem tak prowadziła:) Wystarczy zerknąć w ustawienia:)

~Grzes

02-05-2013 20:24

TomTom to potężna korporacja,która rządzi w mediach,gazetach,sporo płaci za reklamy.Może by tak zmienili system,dali możliwość wgrania innych map??Może w tym kierunku powinni pomyśleć,wtedy może gwałtowny spadek sprzedaży im się zatrzyma.

rafalos

27-05-2013 22:19

Zgadzam sie w 100%! Też uważam że to główna przyczyna marketingowych sukcesów TT, który w praktyce sprawdza się bardzo średnio. A jesli ktoś narzeka na "pracochłonność" wprowadzania danych do AMapy lub jej zagmatwanie, to chyba powinien wrócić do resoraków.

~Dawid

02-05-2013 20:22

Najgorsze co może być to TomTom.Najbardziej awaryjne urządzenia,mapa średnia.Mam 6 busów latających po polsce i kierowcy są zgodni-AUTOMAPA!a nawi napewno nie TomTom który akceptuje tylko swoje dętne mapy.

Eryk

19-02-2013 12:09

Z treści łatwo wywnioskowac kto sponsoruje artykuł. Ten niby poradnik jedynie wprowadza w błąd potencjalnych użytkowników. Miałem wątpliwą przyjemność używać TomTom'a którego cechuje brak wielu dróg i - podobnie jak w przypadku MapyMap - nazw ulic w mniejszych miejscowościach. Jeśli natomiast chodzi o AutoMapę (której ze względu na sztuczny - robotyczny - głos pilota też nie jestem zwolennikiem) wyprzedza pod względem dokładności przereklamowanego TT o lata świetlne (głosy niestety w obu mapach są irytujące). Na podstawie własnych doświadczeń mogę powiedzieć że lepiej kupić kilkakrotnie tańszego Lark'a (który standardowo montował mapy znacznie dokładniejsze od ww badziewnego TT, ale niestety nie tak dokladne jak AM) i jakąś dodatkową mapę na karcie. PS. Ostatnim modelem Lark'a jaki używałem był model 50.3 którego cechowała słaba czytelność wyświetlacza w pełnym słońcu, nie ręczę za nowsze modele. GENERALNIE KAŻDY GPS I MAPA BĘDĄ LEPSZE OD TomToma.

nick...

23-03-2013 13:49

Sam jesteś tom.. . Zjeździłem Europę na tomku i ani razu się nie zawiodłem. kilka lat temu w Polsce był problem były mało aktualne ale to sie mocno zmieniło. Nie wprowadzaj więc innych w błąd.pozr

rafalos

27-05-2013 22:10

Mój TomTom drogę z Poznania do Piotrkowa przez Łask usilnie prowadzi autostradą do Łodzi i każe zjeżdżać do Łasku, a potem wracać, mimo że własnie Łódź chcę ominąć. Nawet jak zjadę z A2 w kierunku Łasku to przez caly czas każe mi wracać na kierunek Łódź. Navi z AM, która na tej drodze testowałem, poradziła sobie idealnie. To tylko ostatnia wpadka Toma, z którego własnie zamierzam zrezygnować. O innych było już powyżej. Ale najgorsze w podstawowych TT to brak możliwości prowadzenia trasy przez kilka wybranych miast!

Eryk

09-05-2013 23:03

Jeśli jeździłeś po autostradach i głównych ulicach to wierzę że TomTom się nie pogubił :) Mój tomek zesr*ł się kilkakrotnie w miastach takich jak Kraków czy Gliwice. Nikogo nie wprowadzam w błąd...kiedyś musiałem zjechać z trasy, badziew TT nie pokazywał drogi (bynajmniej nie gruntowej) która istniała jeszcze przd lw. światową (dojazd z Kamionki do dr. 19 Lubartów-Radzyń Pdl) być może nowsze mapy posiadają dokładniejszą siatkę dróg, ALE KILKAKROTNIE TAŃSZE NAWIGACJE POSIADAŁY JĄ JUŻ 5 LAT TEMU. To dziadostwo nie widzi też wielu uliczek choćby w Wa-wie. POZA TYM KUPUJĄC GPS INNY NIŻ TomTom, SAM DECYDUJĘ Z JAKIEJ MAPY KORZYSTAM.

Ja_Kubek

07-01-2013 15:59

MIO nie udostępnia map z fotoradarami trzeba kupić 49,99 euro. AutoMapa stanowczo przereklamowana z Tucholi najszybsza droga wiedzie przez Łowicz zapewne ciekawa opcja. Nie potrafi połączyć A2 i A1 jako ciągłości autostrad. GPS został ustawiony prawidłowo - to dla tych co mają zawsze jakieś ale.

gość

06-10-2012 22:17

Od pół roku mam AM i do tej pory nie mogę się do niej przekonać. może jest ok ale nie umywa się do navigona na którym wcześniej jeżdziłem, szczególnie na zachodzie

gazoon

26-08-2012 22:55

czy ktoś z was kojarzy clariona map 780...z automapą,jakaś masakra...nie mam pojęcia ile dali chołkowi ale za dużo....powinni wziąść Wisławskiego... wszystko zależy od mapy????a może od sprzętu....proszę o podpowiedz bo wywalę clariona przez okno...pozdrawiam

bhpekspert

22-05-2012 21:44

Auto Mape mam od zarania GPS i jest super we Włoszech.Niemczech,Francji

kisiu1981

22-05-2012 21:37

Co do TomToma to ma denerwujące zbyt wczesne ostrzeganie o skręcie. A dlaczego nikt nie wspomina o Navigo? Za 49 zł dostaje się aplikację do nawigacji - może niezbyt szybką i piękną ale dokładną jeśli chodzi o adresy i dobrze prowadzącą oraz z możliwością dość bogatej korekty parametrów jazdy. Aktualizowana jest co miesiąc, trzy pierwsze aktualizacje gratia, a każda pojedyncza 12 zł. Na rok kosztuje już nie pamiętam ile ale taniutko. Obecnie znana jest pod nazwą LarkMaps. Garmin jest super ale jeśli chodzi o adresy w Polsce to trochę mało dokładny.

Ja

22-04-2012 12:15

Używam Automapy ale jest problem... W momencie gdy na trasie pojawia się zbyt niski wiadukt (jeżdze TIR-em) mapa poprostu się zawiesza przy wyznaczaniu trasy... Używam wersji 6.10.0 (1714) Europa 1202 Urządzenie MIO C520. Podobny problem, gdy na trasie jest objazd zbudowany tymczasowo po za drogą którą jechałem.. Mapa wyświetla komunikat że nie może wyznaczyć trasy i zawiesza swoje działanie. Ktoś miewa podobne problemy?

Bolo

02-05-2012 21:43

Mam to samo. Na 7-ce w rejonie 192 kilometra AM wyświetla komunikat, że nie może wytyczyć dojazdu (lub trasy, nie jestem pewien) dla wybranego typu dróg. Gdy kasuję komunikat, AM przechodzi w tryb 2D i wyłącza GPS, czyli zwicha kompletna. Jedyne wyjście to restart mapy.

Maniek

11-04-2012 11:32

Jestem zawodowym kierowcą i używam obecnie nawigacji z AutoMapą i uważam ją za totalny szajs, nie dokladna i wolna w działaniu podaje dla przykładu skręć w prawo ale już po przejechaniu skrzyżowania. Nie czytelny interfejs, potrafi wytyczyć dziwnie trasę którą mamy przejechać itd.........już nigdy bym tego produktu nie kupił. Miałem do tej pory Navigona super była w nim mapa, czytelny interfejs, szybka w działaniu i dokładna, ale sam sprzęt bardzo drogi w naprawie i nie polecam go z tego powodu.

onnn

21-12-2012 20:41

Podejrzewam, że jest to wina urządzenia a nie Automapy ja mam automapę i i nawigację Asus 696A i nigdy nie miałem takich problemów. Może aktualizacja softu pomoże.

kierowca 7t

03-03-2012 11:16

Jeżdżę kilkanaście lat po Warszawie, do tej pory używałem Mio 550 z AMapą. Uznałem że trzeba coś zmienić i "przesiadłem" sie Germina 1390LMT. To nawigacja to totalna porażka !!!!!! Nie zna Warszawy, np. nie widzi Mostu Grota i żadnej z tras szybkiego ruchu. Może poza granicami Polski ale tu nie nadaje sie do niczego

Kris

20-02-2012 20:02

Ciekawe, że w teście nie znalazło się oprogramowanie które moim zdanie deklasuje konkurencje. Myślę o śmiesznym dla wielu programie mało zrozumiałych Węgrów. Od kilku miesięcy używam właśnie Igo primo w wersji 2.0. Używam nawigacji zawodowo ( jestem kierowcą ciężarówki ). Sprawdzałem wiele nawigacji każda ma plusy i minusy. Pytanie czego ma więcej. Dlaczego w testach nie mówi się o tym że np. Tom Tom ma brak możliwości planowania tras, a tak go wychwalają. Automapa ma dla mnie niezrozumiały sposób wyznaczania tras potrafi posłać w maliny na prostym odcinku drogi, wysyła w pola a potem mówi zawróć. za drugim razem jak musiałem w nocy cofać pół kilometra z 40 tonami to była ostatnia sugestia Pana Hołowczyca. Beckera miałem 7928 strasznie powoli pracował, przeglądanie trasy trwało wieczność. Navigon wszystko fajnie ale spróbujcie zaplanować na nim trasę np. na wczasy z polski do bułgarii. Kompromisem i chyba ostatnim systemem który będę używał zostanie właśnie Igo. Wg. mnie plusy to: opcja dla ciężarówek która faktycznie działa, planowanie tras z dowolną ilością punktów przelotowych, przeglądanie map bardzo szybkie i łatwe, nie zawiesza się i wyznaczanie trasy nawet na długości 2000 km trwa szybko. Minusy: zbyt wolno działa w ruchu na rondach, nie pokazuje parkingów na trasie na drogach lokalnych( becker to miał) tylko na autostradach i to 3 parkingi max, Głupiejące informacje o czasie jazdy i odpoczynku kierowcy. To chyba wszystkie minusy jakie ma moim zdaniem. Jeśli chodzi o pokrycie map to można sobie kupić aktualizację map Navteqa, Tele Atlasa, Tom Toma więc myślę że jest w czym wybierać. Dziwie się tylko niezrozumiałej polityce marketingowej IGO bo dystrybucja w Polsce to tragedia i Trzymam kciuki, że się to zmieni. Pozdrawiam kolegów po fachu.

nick...

22-01-2013 09:16

Podzielam pogląd, ogłoszenia to dobry początek, przydałby sie jeczsze licznik odwiedzin na stronie i kapłan oddelegowany do działu kontaktu z internautami poza tym zgadzam się że strona musi żyć, inaczaj nikt tu nie będzie zaglądał Pollss

transport kruszywa

25-02-2013 14:43

z ciebie kierowca tira jak ze mnie pilot samolotu.śmiem twierdzić ze jesli jestes kierowcą tira to od niedawna i może siedzisz za kółkiem raptem pół roku a 40 ton to waży cały skład no chyba że jeździsz 8-mio ośką

zdenek

13-10-2011 19:06

A.M. jest OK wystarczy wiedziec co sie robi

kierowca

30-09-2011 18:44

jestem praktykiem i mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć że najgorszych rozwiązań dostarcza Automapa skomplikowany interferejs i obsługa niedokładne mapy utrudnione planowanie tras i znajdowanie POi po prostu szajs odradzam

kierowca

30-09-2011 18:44

jestem praktykiem i mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć że najgorszych rozwiązań dostarcza Automapa skomplikowany interferejs i obsługa niedokładne mapy utrudnione planowanie tras i znajdowanie POi po prostu szajs odradzam

~johnny303

31-10-2010 02:13

Autor krytykuje Automapę za przeładowany interfejs, a to właśnie on - moim zdaniem - jest jej atutem. Zbyt duże nagromadzenie wyświetlanych informacji? Przecież liczbę szczegółów na ekranie można precyzyjnie dostować do własnych potrzeb. Nie po "setkach godzin testowania", a już po kilkunastu minutach zabawy. Irytują budynki w 3D? Jedno kliknięcie i zamieniają się w płaskie rzuty opatrzone numeracją. Sami decydujemy, co chcemy oglądać na ekranie. Automapa ma też wady i to poważne. Na słabszym sprzęcie - również takim sprzedawanym z AM w komplecie - działa zbyt wolno, za późno podając komunikaty o kierunku jazdy. W zależności od urządzenia, na którym pracuje, czasem się zawiesza. Nie mówiąc o dziwnych trasach, jakie zdarza się jej wytyczać. Za to Autor powinien skrytykować Automapę, a nie za własną nieumiejętność przejrzenia podstawowych funkcji programu. Używam nawigacji na co dzień. Naprzemiennie włączam programy IGo 8, MapaMap, Automapa. Moje wrażenia: iGo jest surowy dla oka, ale za to szybki jak burza i - o ile znajdzie adres - precyzyjny, Mapamap jest świetna na wycieczki krajoznawcze, bo często prowadzi naokoło, Automapę włączam, kiedy koniecznie chcę dojechać do celu. Wolałbym tu znaleźć porównanie, jak sprawują się poszczególne programy do nawigacji, zamiast zestawienia warunków zakupu i aktualizacji, nie wspominając o ogólnikowym podsumowaniu "testów".

~Markiz

11-06-2010 17:13

Nie wiem gdzie można znaleźć takie ceny aktualizacji map Tom-Toma ???? Ja trafiłem tylko na cenę ok 300 zł za aktualizację roczną. Poproszę o namiary gdzie kupię za 40 zł jednorazową aktualizację mapy Tom-Toma...

~Misza

10-06-2010 12:38

Pamietajcie NIE kupujcie map firmy CARTALL, MAP1, EMAPA lub innych. Firma jest TRAGICZNA jesli chodzi o swoja dzialalnosc moralna. Wystarczy sprawdzic w necie.

~turysta

10-06-2010 08:59

@ski Jeździłeś z nawigacją TomTom, że tak autorytatywnie twierdzisz, że AutoMapa jest najlepsza? Rok temu testowałem przed kupnem, uważaną wtedy za jedną z lepszych, nawigację Nokii właśnie z AutoMapą... A potem Był TomTom. To jak porównanie muła z wyścigówką - Czas uruchamiania, wyszukiwania satelitów, wytyczenie nowej trasy po zjechaniu z tej właściwej - TomTom robił to wszystko wielokrotnie szybciej. Dlatego właśnie kupiłem TomToma,a nie coś z AutoMapą. Jeżdżę z nim od roku i nie miałem nigdy problemu z dotarciem pod wyznaczony adres. Do tego prostota obsługi - o AutoMapie mogłem wtedy powoedzieć wszystko, tylko nie to, że miała intuicyjną obsługę - TomTom kładł ją pod tym względem na łopatki. Wiem, że przez ten rok wiele mogło się w AutoMapie zmienić, ale twierdzenie, że jest najlepsza to z pewnością przesada, gdyż inne firmy też nie śpią, tylko udoskanalają swoje produkty.

nick...

13-01-2012 23:34

Kliknij, żeby dodać komentarz

calta

20-09-2011 20:55

winą mułowania się AUtoMapy w Nokii były... słabe parametry sprzętowe Nokii; AutoMapa potrzebuje dobrego i wydajnego sprzętu - ot i wszystko; TomTom jest ogólnie ok - ale jeśli o dane adresowe w Polsce chodzi, to AutoMapa jest dużo, dużo precyzyjniejsza i na prawdę doprowadzi zawsze do celu, jeśli tylko poszukiwany punkt jest zamieszkały (i posiada się aktualną wersję mapy ofkorsik)

~Gość

10-06-2010 07:24

em96: alez nikt rozsądny nie zasłania sobie drogi bryłami budynków 3D czy lasem POI, wystarczą kontury fundamentów. Odworownie detali jest b. potrzebne gdy rozjazdy stają się wielopiętrowe i skoplikowane (jak w Austrii lub Szwajcarii czy przy wiekszych miastach niemieckich). To, że są dostępne codzienne zbiorcze różne aktualizacje on-line przez internet, zwykle darmowe, a po wykupieniu pierwszej zaktualizowanej jednolitej mapy Europy następne mapy stają się taniutkie jak kilkanaście€ za prawie 3GB z darmowymi korektami to jest wielka zaleta. Wiem, jak nie masz takiej możliwości bo kupiłeś coś gorszego, to teraz próbujesz to sobie racjonalizować :) Argument, że skoro mapy nie są aktualne na 100% to nie ma sensu ich aktualizować? To jakie jest twoje podejsćie do życia z takim idealizmem gospodarczym. Zmiany co roku dotyczą ok. 15-20% miejsc na mapie, np. dodanie zalecanych pasów ruchu aby nie mieć kłópotu z ich zmianą w korkach, to dodanie statystyk co do faktycznej prędkości przejazdowej po danych odcinkach w danych okresach (dnia, tygodnia itd.) wg faktycznych przejazdów użytkowników, to zmiany w organizacji ruchu i własnosciach nawierzchni (chcesz pomijać drogi gruntowe i szutrowe dla osobowego o ile się rozsądnie da, co parametryzuje się, chcesz mieś faktycznie najszybszą trasę anie najkrótszą dla osobowego), a wybranie najszybszej drogi ciężarówką 5 ton, 3.2 metra wysokości (różne ograniczenia). W sumie, wymania mapy po roku powoduje zwykle wazne zmiany w doborze trasy zależnie np. od pory dnia (i po dużej aglomeracji i na trasie z powiatu w Polsce centalnej do powiatu w Czechach czy Austrii. POdobnie rózne inne dane, dostęne tez zwykle darmo, bo po co masz jechać do restauracji, która zeszła na psy lub pominąć coś lepszego parę kilometrów obok będąc w kolejnym w tym miesiącu w obcym mieście z ludźmi i interesami, a i w swojej dzielnicy tez nie wszystko wiesz lepiej od kolegów.

~Gość

10-06-2010 06:52

em96: zobacz róznice, nik nie przepłąca za gadżety, bo ich nie kupuje ani nie używa (no. chyba, że masz nawigację w komórce). NIkt rozsądny tez nie używa zasłaniających drogę budynków 3D (wystarczą płąskie kontury fundamentów i oznaczenie tego do którejgo jadę. Odwzorowanie kształtu drogi bywa bardzo ważnne przy bardziej skoplikowanych rozjazdach, ale jeszcze ważniejsze jest aby pokazywać na które pasy wielopasmowej drogi wjechać bo następny skręt będzie tylko z nich możliwy, szczególnie w korku. Podobnie aktualizacje map sa bardzo potrebne, i te całości Europy, i te chwilowe zmiany i te dodawane przez użytkowników (zbierane od użytkowników) o problemach i statystykach faktycznych predkości przejazdowych w róznych okresach itd. TO, że nigdy mapa nie będzie w równo 100% odwzorowywała realu, to ani trochę nieznaczy, że mamy używać nieaktualnych map bo traci sens ta zabawa. Dużo jeżdząć nie tylko po Polsce, widzę jak zmieniają się wyznaczane mi trasy bo gdzieś zrobiono obwodnicę i inna globalnie droga stała się opłacalna, szczególnie gdy mam przejechać z powiatu w Polsce do powiatu w Czechach a później do powiatu w Niemczech i wracać do Warszawy, teraz mam za 11€ cała Europa z detalami do topowego tomtoma i rózne dodatki gratis oraz od społeczności też darmo (z ew. weryfikacją i poziomem wiarygodności). Gdy decydujesz się na bylejakość to poco wogóle nawigacja, wystarczy popatrzeć na mapę i zapamietać- będzie bezpieczniej :) A to, że zbiorcze aktualizacje są dostępne na okrągło przez internet - wystarczy podpiąć przez usb a proponuje co sciągnie i co zaktualizuje wg wcześniejszych ustawień) to wielka zaleta a nie powód do wywodów w stylu że skoro ja nie mam to nie jest to tego warte, bo naprawde jest i nie kosztuje, wystarczyło mieć porządną nawigację i dokupić pierwsą aktualizację a reszta jest juz bardzo tania a najczęsciej darmowa.

~em96

10-06-2010 01:12

Nawigacja jak sama nazwa wskazuje ma służyć do ułatwienia jazdy zwłaszcza po mieście, a nie pokazywać drogę do "wychodka"... i zachwycać się "odwzorowywaniem kształtu drogi" czy wysokością budynków na które podczas jazdy i tak niema kiedy patrzeć. Z powodzeniem wystarcza także ta lekka w komórce, byleby dobrze informowała o niezbędnych manewrach. Aktualizacja co kilka miesięcy jest najzwyklejszym naciąganiem na kasę, bo i tak nigdy nie będzie aktualna w 100%, jeśli chodzi o zmiany organizacji ruchu czy ustawionych radarów. Położenia dróg nie zmienia się co kilka miesięcy, podobnie jak położenia restauracji, hotelów, stacji benzynowych...etc. Nie ma sensu przepłacać za gadżet ze zbędnymi bajerami, które podczas jazdy do niczego nie są potrzebne.

~Gość

09-06-2010 18:34

Na świecie są tylko dwaj dostawcy map, którzy kończą wykupywać wartych tego lokalnych. A w zasadzie to bywa jeden nieformalny kartel. Jakość map w nawigacji zależy z jakich danych (warstw) zrezygnował producent nawigacji, jakie ciągi detali uprościł (czy mozna pomijać drogi gruntowe i najniższej kategorii tam gdzie się da, czy odwzorowanie kształtów jest dostatecznie wierne itp. czyli czy jednoplita mapa Eurpy ma prawie 2MB, czy prawie 4MB czy prawie 6MB. Mapy w komórkach to lepiej przemilczeć bo to jak porównywać licealistę do gimnazjalisty, to samo algorytmy. Jeżeli jakaś nawigacja nie ma aktualizacji całości map co parę miesięcy i poprawek na bieząco do chwilowych róznych zmian drogowych czy nawigowania do najszybciej osiągalnego POI (np. rest/hotel****), i to zarówno od profesjonalnych dostawców/producenta jak i od społeczności z ew. weryfikowanymi danymi przez producenta (konfigurowalne poziomy wiarygodności) to zwykle nie ma sensu używać li tylko takiego gadżetu.

~klunej

09-06-2010 14:18

Używam Trekbuddy za free i jestem zadowolony

~ski

09-06-2010 12:19

szkoda że w teście nie ujęto najważniejszego - jakości map. łatwość obsługi interfejsu jest sprawą indywidualną, a to czy dojedzie się pod prawidłowy adres i czy w ogóle ten adres się znajdzie to już inna bajka. stąd mniemam parokrotnie przytoczona opinia o tym, że automapa jest najlepsza.... nie dlatego, że ma "fajny" interfejs...

~kazik

09-06-2010 12:01

Zapomnieliście wspomnieć o darmowych programach i aktualizacjach z sieci torrent. Używam od kilku lat i jestem zadowolony.

~AR

09-06-2010 11:28

Szkoda że nie ujęto w teście nawigacji na komórkę.