TEST: najlepsze mapy w GPS-ach

Zebraliśmy najważniejsze i najciekawsze informacje o mapach w samochodowych nawigacjach GPS. Wyniki naszych testów nie zawsze pokrywają się z powszechnymi opiniami, ale opierają się na faktach i setkach godzin testowania.

Przetestowaliśmy większość mniej i bardziej znanych na rynku map, biorąc pod uwagę najważniejsze parametry, i odpowiedzieliśmy na pytanie, które mapy pozwolą ci spokojnie dojechać do celu.

Interfejs mapy i użytkownika

Wśród najlepszych w tej kategorii wymienić należy na pewno mapy TomToma. Mają intuicyjny interfejs - czytelny nawet dla niedoświadczonego użytkownika i, co istotne, są bardzo dokładne.

Zobacz również:

W mapach Navigona były pewne problemy z dostaniem się do bardziej zaawansowanych funkcji, jak np. sterowanie głosowe. Poza tym nie sprawiają żadnych kłopotów, a wyświetlane informacje są czytelne nawet dla laika. Za dodatkową opłatą można wzbogacić je o funkcję realistycznego widoku niektórych miast.

Podobnie można ocenić mapy w nawigacjach Becker - tutaj także interfejs użytkownika i sposób prezentowania mapy są bardzo czytelne. Przydatna jest też funkcja wyświetlania drogowych tablic informacyjnych. Przyzwyczajenia wymaga za to obsługa przycisku do cofania wybranej funkcji, który umieszczony jest na ramce urządzenia, a nie wywoływany z poziomu dotykowego ekranu.

Interfejs w nowych mapach MIO budzi mieszane uczucia. Podobnie jak w Beckerze z części funkcji trzeba wycofywać się dodatkowym przyciskiem, tyle tylko, że w niektórych nawigacjach MIO działanie tego przycisku jest bardzo toporne. Sposób wprowadzania adresów wymaga przyzwyczajenia, a dziwnie wyglądające okna raczej niewielu osobom przypadną do gustu.

Wbrew powszechnym opiniom, interfejs popularnej w Polsce AutoMapy nie wyróżnia się pozytywnie na tle konkurencji. Wprowadzanie danych jest łatwe, natomiast planowanie dłuższych tras z wieloma punktami przejazdu już nieco uciążliwe. Sposób, w jaki wyświetlana jest mapa na ekranie w pierwszej chwili może się podobać, ale widok 3D z bryłami budynków jest nieczytelny. Główny zarzut, jaki kierujemy do tej mapy, to zbyt duże nagromadzenie wyświetlanych informacji.

Systemy usprawniające wytyczanie trasy

Systemy takie jak IQ Routes, My- Routes czy AMTraffic funkcjonują głównie na zasadzie swego rodzaju małej aktualizacji map po podłączeniu do sieci. Są natomiast bezradne wobec nagłych wydarzeń na drodze: wypadków, tworzących się korków, czy choćby pogarszających się warunków na skutek zmiany pogody. Tego typu problemy rozwiązuje system TMC (Traffic Message Channel), który na bieżąco przesyła do nawigacji informacje przez pasmo FM.

TMC może przekazać informacje o robotach drogowych, wypadkach, innego rodzaju niedogodnościach, natężeniu ruchu, korkach, przepustowości tras i warunkach pogodowych. Muszą być one jednak na bieżąco zbierane, przetwarzane i wysyłane do odbiorców.

Kliknij, aby powiększyćMimo że TMC działa od dawna w wielu krajach Europy, to w Polsce dopiero od 1 maja system ten funkcjonuje w wyposażonych w odpowiednie odbiorniki nawigacjach Garmin i Navigon.

Na razie działanie jest dość ograniczone, gdyż nie obejmuje informacji o natężeniu i warunkach ruchu drogowego, kluczowych z punktu wiedzenia wytyczania trasy, ale i one mają się pojawić w najbliższym czasie. W Europie jednak TMC działa znacznie sprawniej i dla map wszystkich ważniejszych producentów.

Bazy fotoradarów

Kupując GPS, warto sprawdzić, czy zainstalowane w nich mapy zawierają bazę fotoradarów. Czasem jest z tym problem - wymaga ona osobnej dopłaty lub nie ma jej wcale. AutoMapa udostępnia bazę radarów wszystkim użytkownikom od razu, podobnie jak MapaMap Top, podczas gdy MapaMap Easy nie ma jej w ogóle. Mapy Garmina, Beckera, Tom- Toma czy MIO także zawierają bazę fotoradarów, choć może ich nie być w urządzeniach sprowadzanych indywidualnie z krajów, gdzie korzystanie z takiej bazy jest zabronione.

Państwa na mapie

Kliknij, aby powiększyćMapy mogą też obejmować obszary różnych państw. Część GPS-ów sprzedawana jest z mapami kilku państw lub jednego regionu Europy. Taką informację można znaleźć zawsze na pudełku.

Najbardziej oczywisty podział mają nabywcy AutoMapy dostępnej w wersji dla Polski lub całej Europy. MapaMap Top i Easy obejmują zasięgiem wyłącznie obszar naszego kraju. Zdarzają się urządzenia takich firm, jak Navigon czy TomTom, gdzie znajdziemy wyłącznie mapę Polski, zaś pozostałe dostępne będą dopiero po płatnej aktualizacji. Wspomniane wcześniej mapy Mireo, spotykane w nawigacjach różnych firm, także występują w różnych wersjach - od obszaru Polski, poprzez regiony Europy sąsiadujące z naszym krajem, aż po niemal całą Europę.

Aktualizacje i inne koszty użytkowania map

Zakup mapy lub nawigacji z mapą wcale nie oznacza końca wydatków. Następne to koszty aktualizacji map. Właściwie we wszystkich przypadkach użytkownik ma prawo do co najmniej jednej bezpłatnej aktualizacji tak, żeby w urządzeniu dostępna była najnowsza wersja map. Po jakimś czasie, najpóźniej po roku, za aktualizację trzeba już płacić. Bezpośrednie porównanie warunków aktualizacji jest bardzo trudne, gdyż producenci przyjmują różne ich okresy, zakresy i częstość. Zdarzają się także korzystne oferty promocyjne.

Czasami można wykupić od pojedynczej aktualizacji do dożywotniej. Co więcej, w cenie najczęściej brak aktualizacji bazy fotoradarów mogącej mieć ogromny wpływ na cenę końcową.

Przykładowo, aktualizacje roczne map TomTom kosztują 160 zł, ale nie zawierają baz fotoradarów, za które trzeba dopłacić jeszcze 182 zł. Polska AutoMapa za 79 zł rocznie oferuje pełną aktualizację wszystkich składników. Aktualizacje stają się jeszcze istotniejsze w przypadku urządzeń z systemem TMC, gdyż tutaj siatka jest odnawiana wraz z mapą. Osobną opłatę należy uiścić za korzystanie z systemu GSM. Podobnie jak w telefonie komórkowym trzeba uwzględnić koszt abonamentu.

Aktualizacja mapKliknij, aby powiększyćAktualizacja map