Jedna ładowarka, by rządzić wszystkimi...

Inicjatywa Unii Europejskiej doprowadziła do stworzenia uniwersalnej ładowarki do telefonów komórkowych. Najwięksi producenci komórek opracowali wspólne standardy techniczne i ładowarka ta jest już w zasadzie gotowa do wprowadzenia na rynek.
W 2009 r. Komisja Europejska wystosowała ultimatum do producentów: dobrowolnie wprowadźcie jednolite ładowarki albo oczekujecie stosownej ustawy. 14 głównych graczy na rynku telefonów komórkowych odpowiedziało na potrzebę klientów z niespotykanym poziomem kooperacji przy ustalaniu standardów technicznych. Pierwsza europejska uniwersalna ładowarka telefoniczna została zaprezentowana we wtorek, 8 lutego 2011 r.

W grudniu 2010 r.organy normalizacyjne CEN-CENELEC i ETSI wydały zharmonizowane standardy oparte na złączu Micro-USB, co oznaczało, że producenci mogą już zacząć projektowanie i testowanie uniwersalnych ładowarek bezpiecznych dla telefonów.

Efekty wprowadzenia nowego standardu

Obecnie na rynku europejskim dostępnych jest ok. 30 różnych typów ładowarek. Sytuacja taka jest niepraktyczna dla użytkowników (500 mln komórek!) i niekorzystna dla środowiska, gdyż ludzie wyrzucają stare ładowarki, gdy kupują nowy telefon. Jak podaje komisja, ten proces generuje ponad 51 000 ton odpadów elektronicznych rocznie w UE. Nowy standard ma znacznie zmniejszyć tę liczbę.

Uniwersalna ładowarka może również doprowadzić do powstania nowego sektora spółek produkujących ładowarki sprzedawane osobno, bez telefonów. Konsumenci będą mogli kupować też telefony bez ładowarek. Ponadto, otwierają się drzwi do ujednolicenia ładowarek odtwarzaczy MP3, laptopów i aparatów.

14 producentów, którzy pracują nad wspólną ładowarką to Apple, Emblaze, Huawei, LG, Motorola, NEC, Nokia, Qualcomm, RIM, Samsung, Sony Ericsson, ALCATEL, Texas Instruments i Atmel. Obecnie sprzedają oni ponad 90 proc. telefonów w Europie. Chcą wprowadzić nową ładowarkę na rynek w trakcie bieżącego roku.
Tagi: ładowarka, micro-usb, unia europejska, nokia, apple, sony ericsson, smasung, motorola, lg
.. / Telekomunikacja / Telefony : Telefony GSM/DCS
.. / Telekomunikacja / Telefony : Smartfony
Oryginalny tekst został opublikowany na www.idg.pl
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (21)

nick...

04-03-2011 11:18

Jak znam producentów sprzętu i ich zacięcie marketingowe to dopóki nie będą w sprzedaży to nie powinniśmy się cieszyć na zapas a informacje o jednolitych ładowarkach należy potraktować baaaardzo dosłownie - ładowarki będą w jednym standardzie, ale każdy producent będzie miał inne gniazdo w telefonie, czyli konsument będzie musiał "tylko" kupić odpowiedni kabelek "standardowa ładowarka-telefon" (czy w cenie całej ładowarki?) - oczywiście plus za "ekologie" rozwiązania i zysk dla środowiska ... producentów?

Kwaq

01-03-2011 17:52

@Z Standaryzacja ładowarek ma ułatwić Tobie życie - jesteś u kumpla, pada ci twoja Nokia, a on ma Samsunga; nie szkodzi, bo ładowarka pasuje! Normalizacja to podstawa ułatwiania życia - mój telefon, aparat, MP3 mojej dziewczyny i nawigacja ojca mają złącze Mini-USB. Wystarczy mi jeden kabelek do obsługi wszystkich urządzeń. A co do faszystowskich standardów - ile razy w ciągu ostatnich kilku lat Nokia, Samsung, Sony Ericsson zmienili wtyk ładowarki? Dlaczego do starszej i do nowszej Nokii muszę mieć inną ładowarkę? Dlaczego do podłączenia Nokii do komputera potrzeba innego kabla niż do Samsunga - przecież z drugiej strony jest uniwersalne USB! To właśnie przez faszystowskie praktyki producentów mamy takie sytuacje. @Boozer Niestety z przejściówką nie będzie tak łatwo - złącze Apple zawiera w sobie bezpośrednie wyjście audio, w USB może być przesyłany tylko cyfrowo jako dane. Zwykła elektryczna przejściówka nic tu nie zdziała. Kolejny efekt stosowania różnych złączy @Nick... W artykule pisze jak byk: "Konsumenci będą mogli kupować też telefony bez ładowarek". Więc po problemie. Wprowadzenie w/w zarządzenia ma dla konsumentów same plusy.

nick...

27-02-2011 12:53

Chiny PIERWSZE wprowadziły taki obowiązek - UE to naśladowca, zawstydzony przez Chiny :)

jh20.5

23-02-2011 18:55

A co z Apple i jego standardem? slucham ;) sa rowni i rowniejsi jak za komuny

nick...

13-02-2011 13:56

@nick... jestes gimbusem? jesli nie poczytaj art. do końca..

nick...

13-02-2011 11:38

Co z tego że będzie jedna uniwersalna ładowarka do telefonów, skoro przy zakupie nowego telefonu i tak dostaniesz ładowarkę w pakiecie z telefonem? Gdzie ta ochrona środowiska i zmniejszanie ilości odpadów. To tylko oszczędnośc miejsca na listwie, bo zamiast pięciiu ładowarek podłączona jest jedna, a cztery mam w szufladzie...

Forfiter

12-02-2011 10:37

@Z napisał: " musi się stosować do faszystowskich standardów, hę?" Wcale nie musi. Jakbyś poczytał artykuł ze zrozumieniem, to doczytałbyś, że producenci dogadali się dobrowolnie. Problem dotyczy zresztą nie tylko ładowarek, ale i np. zestawów słuchawkowych, kabelków do kompa itd. Sam mam pół szuflady niepotrzebnych ładowarek kabli i telefonów, do których nie można kupić baterii w sensownej cenie. Przy okazji jakaś standaryzacja baterii, może w kilku grupach standardowych to byłby dobry pomysł.

~fak

10-02-2011 23:01

"Inicjatywa Unii Europejskiej doprowadziła do stworzenia uniwersalnej ładowarki do telefonów komórkowych." Skoro jest to ładowarka microUSB tzn, że jej nie stworzyli bo ona już jest dodawana do telefonów od paru lat! Jedyne co mogą stworzyć to akumulatory o takim samym napięciu i prądzie ładowania!

Boozer

09-02-2011 22:39

Mam nadzieje, ze Apple dolaczy jedynie przelotke dock -> mini USB. Nie wyobrazam sobie ze nagle wszystkie stacje dokujace, w tym stacje Audio za grube tysiace przestana dzialac przez to, ze jakiemus idiocie zachcialo sie mini usb zamiast normalnego docka...

zra

09-02-2011 20:07

Andrzej, wystarczy dodać sprzężenie zwrotne do przetwornicy w ładowarce - wtedy robić będzie coś takiego jak "trickle charge" w starych palmtopach, czyli po naładowaniu baterii po prostu zacznie dawać minimalny prąd potrzebny do podtrzymania telefonu i ewentualnie "dobicia" baterii w przypadku wiekowych ogniw. Te dzisiejsze przetwornice impulsowe są całkiem sprawne, jeżeli porządnie obliczone i wykonane i to oszczędzi energii. Sam mierzyłem kiedyś ładowane telefony amperomierzem, okazuje się, że po niby naładowaniu szczególnie Nokie i Samsungi lubią... wciąż się ładować! A potem awantury bo komuś bateria spuchła. Dużo gorzej, że sporo ładowarek i telefonów daje na baterię max. prąd. Hola! zasada 1/10 nadal obowiązuje! Producenci uważają inaczej i potem zgrzyt bo Smarkfon z Androsiem wylał na zielononiebiesko...

Z.

09-02-2011 19:12

Wszystko fajnie! Standardy standardami. Tylko wytłumaczcie mi jedno! Dlaczego w tzw. "wolnym" świecie firma produkująca komórki nie może mieć takiej ładowarki, jaka się jej podoba, tylko musi się stosować do faszystowskich standardów, hę?

~crank1985

09-02-2011 18:29

re: Andrzej genialne w swojej prostocie. A co do końca artykułu, dla innych urządzeń, szczególnie laptopów może się to okazać niemożliwe, ze względu na zbyt duże zróżnicowanie konstrukcji. I nie oszukujmy się, ale zasilacze laptopów i ich baterie to spory tort do podziału, którego nikt łatwo nie odda.

Andrzej

09-02-2011 17:22

Żadna nowość. Nowością byłoby, gdyby ładowarka posiadała mechaniczny przełącznik, który po naładowaniu telefonu obowiązkowo byłby "odstrzeliwany", żeby ładowarka przestawał pobierać prąd - jak mały bezpiecznik. Kolejne ładowanie byłoby możliwe po wciśnięciu włącznika. Wielu ludzi trzyma ładowarki wiecznie włączone do gniazdka, przez co niepotrzebnie zużywa prąd i napędza elektrownie. Ponoć mamy promować ekologiczne rozwiązania, a Unia nie potrafi wymyślić tak prostego rozwiązania.

~FonoMS

09-02-2011 16:42

@naaaa IP: 83.14.172.234 Złodziej od dawna sprzedaje kradzione tel. i ładowarki są dostępne w handlu , więc raczej potrzeba nowego zabezpieczenia typu chip/czytnki linni papilarnych użytkownika który jest włascicielem danego tel. i to była by dobra inna normalizacja od producentów, wiec nie pisz bzdur i nie ośmieszaj się dziecko. @Z. IP: 157.25.200.146 A tobie to raczej potrzeba edukacji bo piszesz takie bzdury i herezje ze poziom 13.latka sie kłania i idiotyzm na maksa. Ładowarka uniwersalna i mini port usb/jack jest dobrym rozwiazaniem do ładowania akumulatora i dziwne że od dawna nikt nie chciał tego zmienić dla wygody użytkowników... A klucz do drzwi u siebie możesz mieć jeden do wszystkiego w domu jak sobie zmienisz wkładki lub zastosujesz zamki elektroniczne otwierane jednym chip kartą i poczytasz bo równiez nie masz pojęcia o niczym i piszesz głupoty.

test

09-02-2011 15:54

@Z tuman ?

~igo23

09-02-2011 15:25

@Z. nie wiesz co to jest standard?

Z.

09-02-2011 15:15

Popieram w stu procentach ten wspaniały pomysł. Proponuję również wystosować ultimatum dla producentów kluczy, żeby dobrowolnie wprowadzili wzór klucza uniwersalnego, a jak nie to ustawa. No bo teraz osobny mam do domu, osobny do pracy i osobny do piwnicy i jak jeden zgubię, to przecież już nie będę mógł użyć innego. A jak się wyprowadzę i zmienię mieszkanie, to też muszę mieć inny! Toż to skandal! Unio uratuj nas!

naaaa

09-02-2011 14:42

Łatwiej będzie sprzedać złodziejowi kradziony tel bo nie będzie już ładowarki potrzebował

nick...

01-10-2011 19:50

9QnAYG badoabqwsaph

nick...

27-09-2011 17:34

I guess finding useful, reliable information on the internet isn't hopeesls after all.

~FonoMS

09-02-2011 14:30

Bardzo dobra decyzja i popieram pomysł jednej ładowarki do wszystkich modeli tel./smartfonów/palm to jest genialny pomysł. Obecnie mam kilka modeli tel. i do każdego inna ładowarka co jest koszmarem bo inne napięcia_pojemności_wejścia a tak nie będę szukał co do czego tylko włączam i ładuję...

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »