3D MAX i jego drużyna

Grafika 3D coraz częściej znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach naszego życia. Jest wykorzystywana do prezentacji telewizyjnych, gier komputerowych oraz wizualizacji naukowych.

Grafika 3D coraz częściej znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach naszego życia. Jest wykorzystywana do prezentacji telewizyjnych, gier komputerowych oraz wizualizacji naukowych.

Narzędzia do jej tworzenia dynamicznie ewoluują razem z nią. Obecnie na rynku jest dostępnych kilka potężnych pakietów, przeznaczonych dla grafików 3D, a coraz to nowe ukazują się w miarę regularnie. Najbardziej popularnymi programami przestrzennymi są 3D Studio MAX, LightWave 3D, SoftImage|3D oraz Maya. Każdy z nich stanowi swoiste indywiduum, jeden chce być lepszy od drugiego. Niestety, nie możemy rozważyć, który program jest najlepszy, ponieważ jest to zależne jedynie od preferencji jego użytkowników.

Program sam w sobie to jeszcze nie wszystko. Do każdego pakietu 3D są tworzone rozszerzenia, które w bardzo dużym stopniu decydują o możliwościach programu. Dzisiaj postaramy się zrobić wykaz najważniejszych dodatków (plug-inów) do programu 3D Studio MAX R2.5 (R3).

Wymienione plug-iny to tylko część z ogromnego wyboru. Jednak wydały mi się najbardziej przydatne (oczywiście, w zależności od potrzeb) w pracy z programem 3D Studio MAX. Niejednokrotnie mogą skrócić czas tworzenia projektu, wzbogacając go jednocześnie w nowe możliwości.

4D Paint

<CENTER>

</CENTER>

4D Paint (aktualnie DeepPaint 3D) firmy Right Hemisphere to znakomity program, służący do teksturowania przestrzennego. Aby dowolnie "pomalować" obiekt, nie musimy wychodzić z programu głównego, a jedynie eksportujemy go do 4D Painta, następnie dokonujemy zmian w czasie rzeczywistym.

<HR>

AfterBurn

<CENTER>

</CENTER>

AfterBurn, firmowany przez Afterworks, jest plug-inem dla 3D Studio MAX r2.x oraz r3.x, którego zadaniem jest projektowanie fotorealistycznych efektów specjalnych, takich jak ogień, eksplozje, para, dym itp. AfterBurn opiera się na współpracy z systemami cząstek, przez co jego animacja jest bardzo prosta. Dzięki wbudowanym algorytmom śledzenia promieni uzyskane efekty mają doskonałą jakość i bardzo często są wykorzystywane w grach komputerowych czy nawet w filmach.

<HR>

CartoonReyes

<CENTER>

</CENTER>

Dla grafików projektujących kreskówki doskonałym narzędziem okaże się CartoonReyes firmy REM Infografica. Jest to program renderujący. Tworzy wysokiej jakości kreskówki 2D, bazujące na danych zawartych w scenie trójwymiarowej. CartoonReyes w dużym stopniu korzysta z kamer, tekstur, cieniowania oraz innych własności sceny 3D. Produktami konkurencyjnymi są Illustrate firmy Digimation i IncredibleComicShop.


Zobacz również