3D dla ludzi

Pakiety ze średniego przedziału cenowego są poważnymi, profesjonalnymi narzędziami. Zazwyczaj nie są tak wszechstronne, jak te z najwyższej półki, lecz w większości zastosowań całkowicie wystarczające. Zrobiliśmy dla was przegląd takich programów pod kątem ich przydatności w różnych sferach grafiki.

Pakiety ze średniego przedziału cenowego są poważnymi, profesjonalnymi narzędziami. Zazwyczaj nie są tak wszechstronne, jak te z najwyższej półki, lecz w większości zastosowań całkowicie wystarczające. Zrobiliśmy dla was przegląd takich programów pod kątem ich przydatności w różnych sferach grafiki.

Multimedia/zastosowania ogólne

Jest kilka aplikacji półprofesjonalnych, które z mniejszym lub większym powodzeniem aspirują do jak największej wszechstronności i uniwersalności. Jeżeli projektujesz multimedia, mniejsze projekty dla TV, w tym efekty specjalne, to radzimy zainteresować się kilkoma naszymi propozycjami.

Cinema 4D XL (mac, win) <font color="#FF0000">[4,5]

Maxon, http://www.cinema4d.com

Cinema 4D to najdroższy program w naszym zestawieniu, jednocześnie chyba najbardziej zaawansowany. Wersja XL oferuje prawie wszystko, czego grafik może potrzebować - system symulacji cząsteczek, teksturowane podglądy czy odwrotna kinematyka. Uznanie wzbudza bardzo szybki rendering typu raytrace.

Do projektowania animacji dla multimediów i telewizji jest potrzebnych kilka kluczowych narzędzi. Wśród nich należy wymienić dobrej jakości efekt rozmycia towarzyszący ruchowi (motion blur). Wersja XL oferuje aż dwa typy takiego efektu - Scene i Objects. Typ Scene wykorzystuje metodę wieloklatkową - Cinema tworzy od 5 do 25 "podklatek" jednej klatki animacji, łączy je i w ten sposób uzyskuje efekt rozmycia. To bardzo czasochłonna metoda, lecz niezwykle przydatna przy animacji szybko poruszających się lub kręcących obiektów. Rozmycie typu Object jest efektem postrenderingowym i można go nakładać na pojedyncze obiekty.

Do omawianych animacji bardzo przydaje się również opcja Field Interlacing znacznie przyśpieszająca czas renderowania (i którą Cinema4D XL oferuje).

W modelerze dysponujemy standardowymi narzędziami, m.in. kombinowanie i wycinanie obiektami oraz ograniczona forma NURBS-ów, pozwalająca na bardziej "organiczne" modelowanie.

Istnieje również dobrze skonstruowane narzędzie ręcznego deformowania siatek obiektów, czego animowanie daje doskonałe efekty, przydatne np. przy animacjach twarzy.

Moduł animacyjny oferuje szereg niezwykle wygodnych opcji. Na uwagę szczególnie zasługuje przejrzysta ścieżka czasowa (Timeline), okna Space i Time oraz zestaw automatycznych efektów, m.in. eksplozje i rozsypywanie się (shatter). W wersji XL znajdziemy również pełen system IK (odwrotnej kinematyki - Inverse Kinematics) z definiowalną hierarchią, szkieletami (bones) i zachowaniami (goals) dla każdego łańcucha IK.

Oświetlenie i rendering są bardzo dobre. Do dyspozycji mamy filtry MIP i SAT, które wyśmienicie wygładzają tekstury.

Jeżeli wersja XL wydaje ci się zbyt droga, możesz wybrać okrojoną wersję SE (pozbawioną m.in. cząsteczek) za przystępniejszą sumę.

<center>

#Fajerwerki w Cinema 4D XL#
Na początek definiujemy emiter cząsteczek. Tutaj ma formę sfery, dzięki czemu cząsteczki będą wysyłane na wszystkie strony, tak jak przy wybuchającym fajerwerku. Można kontrolować prędkość, skalowanie, rotację cząsteczek oraz dodać trochę zachowań losowych. Stworzyełm wydłużony cylinder i połączyłem z emiterem. Przypisanie cylindra do emitera oznacza, że będzie on miał wpływ na geometrię i inne własności cząsteczek. Cylindrowi przypisałem animowaną teksturę z kolorów przechodzących od czarnego, przez czerwony i żółty do białego. Koloruje ona cząsteczki w taki sposób, że wyglądają jak iskry powstałe po wybuchu fajerwerku. Dla realizmu można dodać efekt grawitacji i wiatru.
</center>


Zobacz również