3DMark05 - wyciśnij ostatnie soki ze swojej karty graficznej

Szybko postępujący rozwój technologii w kartach graficznych skłonił programistów firmy Futuremark do opracowania najnowszej wersji jednej z najpopularniejszych na świecie aplikacji do testowania kart graficznych - 3DMark05. Wyzwania rzucane przez benchmark kartom nowej generacji są doprawdy duże, a wysokie wymagania sprzętowe, choć zgodne z postępującym rozwojem sprzętu, sprawiają, że nie każdy będzie miał szansę sprawdzić jak sprawuje się jego karta w najnowszej odsłonie testu. Jeśli chodzi o zdobyte punkty, to jak na razie najlepszy wynik osiągnęły karty GeForce 6800 Ultra. Nie jest to nic dziwnego jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że pracowały w tandemie, w trybie SLI, na potężnej maszynie wyposażonej w procesor P4 3,4 EE oraz płytę z chipsetem Tumwater. Uzyskany wynik to 7229 pkt.

NVIDIA pospieszyła z prezentacją wyników jeszcze przed oficjalnym udostępnieniem 3DMarka05 przez Futuremark. Podczas testu skorzystano ze specjalnie przygotowanej jeszcze wczoraj, nowej wersji sterowników ForceWare 66.51.

Jakie będą wyniki kart ATI na razie nie wiadomo. Nieoficjalnie mówi się o dość wyraźnej przewadze kart GeForce 6800 Ultra, nad Radeonami X800 XT PE. Jak będzie w praktyce dowiemy się jak tylko przeprowadzimy pierwsze testy.

3DMark05 został napisany specjalnie w celu sprawdzania wydajności kart obsługujących funkcje oprogramowania DirectX 9. Program ten, jak twierdzą jego twórcy wykorzystuje DirectX 9 w 100 %. Każdy z testów 3DMark05 wymaga posiadania sprzętu zgodnego z DirectX 9.

Zrzut ekanowy z testu Canyon Flight benchmarka 3DMark05

Zrzut ekanowy z testu Canyon Flight benchmarka 3DMark05

Co nowego znajdziemy w 3DMark05:

-trzy nowe testy symulujące gry (Return to Proxycon, Firefly Forest, Canyon Flight)

-testy skoncentrowane na uruchamianiu funkcji szczególnie wypływających na wydajność kart graficznych

-Aplikacja posiada tryb demo, gdzie można podziwiać niesamowitej jakości grafikę 3D tworzoną w czasie rzeczywistym przy akompaniamencie ścieżki dźwiękowej

-Dwa testy gier, które bardzo silnie obciążają procesor komputera, dodatkowo testy gier symulujących typowe obciążenie procesora oraz specjalne testy przygotowane pod kątem badania wydajności w konfiguracjach wieloprocesorowych

-Testy wykorzystują funkcje cieniowania zgodne z modelami 2.0 i 3.0

-W zależności od wykrytej konfiguracji sprzętowej aplikacja dopasowuje testy tak aby były wykonywane w różnych trybach pixel shader (2.0, 2.0a, 2.0b i 3.0).

Jak zwykle oprócz darmowej wersji testu, w ofercie dostępne są płatne, rozbudowane wersje Pro i Business. Ich ceny prezentują się nastepująco:

3DMark05 Pro (do pobrania): 19,95 USD

3DMark05 Pro (CD-ROM): 29,95 USD

3DMark05 Business Edition (CD-ROM): 250,00 USD

Wkrótce pojawić się ma uaktualnienie dla posiadaczy wersji 3DMark03.

Zrzut ekanowy z testu Return to Proxycon benchmarka 3DMark05

Zrzut ekanowy z testu Return to Proxycon benchmarka 3DMark05

Bogatsze wersje pozwalają na uzyskanie następującej funkcjonalności:

-pełna kontrola nad konfiguracją benchmarków (ustawienia rozdzielczości, palety barw, trybów anti-aliasingu oraz filtrowania tekstur)

-testy mierzące wydajność jednostek cieniowania oraz innych istotnych funkcji najnowszych kart graficznych

-rozbudowane statystyki

-zaawansowane narzędzia do badania jakości obrazu, jakości tekstur oraz sposobu ich filtrowania

-możliwość uruchamiania testów w trybie wsadowym oraz możliwość eksportu ich wyników do arkusza kalkulacyjnego Excel.

-dostęp do wyszukiwarki internetowej Pro-Online Result Browser, pozwalającej m.in. na umieszczanie własnych rezultatów w internetowej bazie danych

Minimalne wymagania benchmarków, jak już wspomnieliśmy są bardzo wysokie. Oto one:

-karta graficzna z procesorem obsługującym funkcje pixel shader 2.0 lub wyższy, wyposażona min. w 128 MB pamięci RAM (modele kart z procesorami GeForce4 Ti, GeForce3, Radeon 9100 lub np. 8500 nie zaliczają się do tej grupy, bo obsługują jedynie funkcje DirectX 8)

-procesor Intela lub AMD taktowany zegarem 2,0 GHz lub wyższym

-min. 512 MB pamięci operacyjnej

-min 1,5 GB przestrzeni na dysku twardym

-system operacyjny Windows 2000/XP z zainstalowanym ostatnim Service Packiem i wszelkimi istotnymi uaktualnieniami

-zainstalowane biblioteki DirectX 9.0c

-zainstalowany Internet Explorer 6 (niezbędny nie korzystania z niektórych funkcji programu)

-Microsoft Excel 2000, 2003 (niezbędny nie korzystania z niektórych funkcji programu)

-Microsoft DirectX 9 Summer Update 2004 System Development Kit (niezbędny do przeprowadzenia testów jakości obrazu)

Zapraszamy do pobrania pliku z naszego serwisu.

Objętość wersji instalacyjnej to 283 MB.

Aktualizacja: 30 września 2004 10:50

Uwaga, na naszym Forum, pojawił się wątek w którym czytelnicy dzielą się spostrzeżeniami i podają wyniki w 3DMark05 własnych konfiguracji sprzetowych. Zapraszamy do dyskusji.


Zobacz również