5 bezpłatnych narzędzi dla małego biznesu

Małe organizacje na starcie mają bardzo ograniczone środki na IT, a i w ustabilizowanych małych firmach brak pieniędzy daje się we znaki. Przedstawiamy 5 użytecznych usług i pakietów programowych dla użytkowników z sektora małego biznesu, nie wymagających ponoszenia nakładów. Nie mają one większych ograniczeń i są sprawdzone w działaniu.

Google Apps for Business

Jeżeli organizacja ma mniej niż 50 pracowników, to Google Apps for Business (dawniej Google Apps for Domains) może być tanią alternatywą pakietu podstawowych aplikacji dla małego biznesu. Usługa oferuje bezpłatną pocztę elektroniczną pod nazwą domeny organizacji (jeżeli organizacja nie ma jeszcze zarezerwowanej, to może zrobić to za niewielką opłatą za pośrednictwem Google). Można tu także mieć swój własny, prywatny system Google Docs, z własnym systemem Google Calendar.

W użytkowaniu system pocztowy wygląda podobnie jak regularna usługa Gmail, z tym wyjątkiem, że używany jest własny adres pocztowy - z nazwą domeny organizacji, a nie gmail. Książka adresowa poczty jest automatycznie udostępniania wszystkim użytkownikom.

Poczta jest hostowna na komputerach Google - można więc zrezygnować z posiadania własnego serwera pocztowego. Korzyść z tego jest taka, że w praktyce odpada konieczność konfigurowania i utrzymywania takiego serwera, a także otrzymuje się gwarancję dyspozycyjności na poziomie 99,9% - te wszystkie zadania bierze na siebie Google. Filtrowanie spamu jest na takim samym poziomie jak w usłudze Gmail.

Bezpłatna wersja ma kilka ograniczeń. Pierwsze, to liczba użytkowników nieprzekraczająca 50., z których każdy może wysłać nie więcej niż 500 wiadomości dziennie (dla większości małych firm nie stanowi to praktycznie większego ograniczenia). Nie można także wysłać załączników większych niż 25 MB. Istnieje też możliwość uaktualnienia do Premier Edition, która nie ogranicza liczby użytkowników i zapewnia inne dodatkowe korzyści. Kosztuje ono tylko 50 USD rocznie. Niektórzy usługodawcy (Dreamhost) oferują bezpłatną usługę konfiguracji Google Apps dla dowolnej, zarejestrowanej domeny.

Dropbox

Dropbox to narzędzie do synchronizacji i składowania, wykorzystujące model "chmury" do zdalnego przechowywania plików. Po zainstalowaniu oprogramowania na dysku pojawia nowy folder o nazwie Dropbox. Wszystko co jest zapisywane w nim - natychmiast jest transmitowane do systemu pamięci masowej w chmurze. Jest to realizowane w sposób niewidoczny dla użytkownika.

Dodatkowa korzyść z tego jest taka, że można zainstalować Dropbox na innym komputerze i, używając tych samych parametrów logowania, odtwarzać na nim folder Dropbox. Wszystko to, co jest zachowywane w tym folderze na komputerze A będzie automatycznie pojawiać się w folderze Dropbox na komputerze B, i vice versa. Można też do tego włączyć inne komputery, a nawet urządzenia mobilne. Dostępny jest także interfejs przeglądarkowy pozwalający na dostęp do plików.

Dropbox oferuje 2GB pamięci na użytkownika, co jest wielkością wystarczające do przechowywania setek dokumentów biurowych. Za niewielką opłatą (ok. 10 USD miesięcznie) można powiększyć pamięć do 50 GB dla użytkownika.


Zobacz również