5 urządzeń, które wykończył smartfon

Nowoczesne, zaawansowane komórki nie na darmo otrzymały miano "sprytnych telefonów" (z angielskiego: "smart phones"). Ani się spostrzegliśmy, a te wszechstronne urządzenia komunikacyjno-rozrywkowe już odgrywają pieśń pogrzebową - w formie dzwonków true-tone - produktom, z których korzystaliśmy przez lata.

"Wideo zabiło gwiazdę radia" - śpiewał w latach 80. XX wieku zespół Buggles. Niepowstrzymana ekspansja urządzeń mobilnych, jakiej jesteśmy świadkami w XXI stuleciu, odbywa się przy "dźwiękach" kurczącego się rynku elektronicznych gadżetów, bez których jeszcze do niedawna nie mogliśmy się obejść. Oto produkty, które już lub prawie uśmiercił smartfon.

Oczywiście nadal są wśród nas użytkownicy hołdujący idei: "Jeśli coś jest do wszystkiego, zwykle jest do niczego" (autor sam się do nich zalicza). Trzeba jednak przyznać - jesteśmy w mniejszości.

Zobacz również:

Przenośne odtwarzacze MP3

Możliwości przenośnego odtwarzacza muzycznego wyglądają mizernie przy tym, co potrafi smartfon. Funkcjonalność "empetrójki" nie wykracza poza odtworzenie muzyki, złapanie kilkunastu stacji radiowych, wyświetlenie zdjęcia lub filmu czy nagranie dźwięku. A nowoczesna komórka? Nie dość, że z niej zadzwonisz, odbierzesz SMS czy zalogujesz się w Facebooku, to jeszcze masz pod ręką kilkanaście gigabajtów miejsca na pliki audio. Trudno w tej sytuacji spodziewać się, że użytkownicy zrezygnują z wygody noszenia w kieszeni jednego urządzania oferującego wszystkie z wymienionych zalet.

Liczba sprzedawanych odtwarzaczy MP3 spada. W 2007 r. na terenie Unii Europejskiej nabywców znalazło 43,5 mln tych urządzeń (dane za instytutem European Information Technology Observatory); w tym samym roku Apple wprowadziło iPhone'a. Od tego czasu popyt na odtwarzacze zmniejsza się z roku na rok. Jest to nic innego jak odzwierciedlenie trendu, w którym górę bierze zapotrzebowanie użytkowników na urządzenia wielofunkcyjne.

Spójrzmy zresztą na wspomniane Apple - produkowane przez firmę odtwarzacze iPod są dla wielu ludzi ikoną przenośnego playera. Jak jednak wskazują wyniki finansowe koncernu, jest to jedyna kategoria sprzętowa Apple, której sprzedaż spada. W drugim kwartale roku fiskalnego 2011 iPody kupiło o 17 proc. mniej nabywców, niż rok temu (dla porównania - sprzedaż iPhone'a poprawiła się o 113 proc.).


Zobacz również