500 km na 1 litrze alkoholu

Studenci Politechniki Warszawskiej skonstruowali pojazd, który potrafi przebyć dystans 500 km, zużywając zaledwie 1 litr etanolu. Konstrukcja drugiej grupy studentów jest równie ekonomiczna, ale napędzana benzyną bezołowiową. Obydwa pojazdy wystartują w tegorocznej edycji zawodów Shell Eco-Marathon.

Dwie drużyny studentów będą reprezentować Polską w czasie zawodów Shell Eco-Marathon, które odbędą się w dniach 11-13 maja we Francji. W zawodach, które mają wyłonić najbardziej energooszczędny pojazd, biorą udział bolidy konstruowane przez ponad 250 drużyn, wykorzystujące benzynę, etanol lub nawet ogniwa paliwowe.

Pojazd "Kropelka" i jego konstruktorzy.

Pojazd "Kropelka" i jego konstruktorzy.

Trudno będzie pobić rekord ustanowiony w roku 2005, kiedy to zawody wygrał pojazd mogący pokonać dystans ponad 3600 km - wykorzystując odpowiednik 1 litr paliwa (zwycięski pojazd napędzany był przy użyciu ogniw paliwowych). Pojazdy umożliwiają transport przynajmniej jednej osoby - kierowcy. Muszą też spełniać normy bezpieczeństwa: są wyposażone w pasy i gaśnicę oraz kask dla kierowcy. W czasie zawodów na torze wyścigowym we francuskim Nogaro każdy pojazd musi poruszać się ze średnią prędkością przynajmniej 30 km/h.

Konstrukcje studentów stworzone są specjalnie z myślą o zawodach. Pojazd "Kropelka" wyróżnia się niemal idealnie opływowym kształtem, nawet koła bolidu ukryte są pod gładką skorupą, wykonaną w technologii stosowanej przy budowie szybowców. "Drop", konstrukcja stworzona przez drugą grupę, wykorzystuje nietypowe rozwiązanie: wychylne nadwozie, dzięki czemu bolid ma pewne cechy motocykla, co ma ułatwić utrzymanie stałej prędkości na zakrętach, a tym samym - ograniczyć zużycie paliwa.

Tak wygląda zbiornik paliwa "Kropelki".

Tak wygląda zbiornik paliwa "Kropelki".

Zawody Shell Eco-Marathon, organizowane przez potentata paliwowego, mają przede wszystkim inspirować młodych inżynierów do tworzenia własnych, oryginalnych projektów. Grupy studentów muszą wykazać się dużą samodzielnością i przedsiębiorczością. Spoczywa na nich cały ciężar przygotowania pojazdu: od projektu, przez znalezienie sponsorów finansujących budowę (w przypadku polskich studentów są to firmy Vattenfall i Autodesk), po wykonanie i przetestowanie gotowej konstrukcji.


Zobacz również