Microsoft pożycza pomysły od Apache

W czasie konferencji PDC 2005 odbywającej się w Los Angeles, wiceprezes Microsoftu, Bob Muglia, opowiadał o możliwościach systemu Longhorn Server, a przy okazji zdradził kilka tajemnic dotyczących najnowszej wersji serwera WWW giganta z Redmond - IIS 7.0.
Co ciekawe, Bill Staples, kierownik komórki zajmującej się IIS-em przyznał: "Uczyliśmy się od Apache". Rzeczywiście, w IIS 7.0 trudno nie zauważyć wpływu open source. Zamiast monolitycznego IIS6, użytkownicy otrzymają upodobnionego do Apache'a, zmodularyzowanego IIS7. Teraz prawdopodobnie każdy rodzaj plików i usług WWW otrzyma swój własny moduł, który będzie mógł być w dowolnej chwili wyłączony czy zrestartowany. Taka architektura zapewnia obniżenie obciążenia procesora i lepsze wykorzystanie mocy obliczeniowej.

Również pliki konfiguracyjne nowego IIS-a upodobnią się do plików w Apache'u - także będą miały postać tekstową. Microsoft poszedł jednak o krok dalej niż grupa rozwijająca serwer open source i zdecydował, że najlepszym formatem do przechowywania ustawień jest XML. Staples podkreślił, iż zmiany konfiguracji będą uwzględniane niemal na bieżąco, bez potrzeby każdorazowego restartowania serwera.

Naśladowanie dobrych wzorców rzadko wychodzi komuś na złe. Czyżby więc nadchodził kres dominacji Apache'a w Internecie?...
Aktualizacja: 19 września 2005 14:38
Wzorowanie się na Apache'u nie jest jedynym ruchem Microsoftu związanym z oprogramowaniem o otwartym kodzie źródłowym. Otóż firma po raz pierwszy w swej historii postanowiła w komercyjnej aplikacji (a dokładniej: systemie operacyjnym Windows Server 2003 Compute Cluster Edition) skorzystać z elementu dostępnego na licencji open source. Jest nim middleware noszący nazwę Message Passing Interface, dzięki któremu możliwe jest łatwe przenoszenie kodu między różnymi platformami sprzętowymi.
Tagi: iis7, staples, iis6, iis7 nowości
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (25)

aa

25-09-2005 18:38

@ ]l[ukeZ: Racja! Skoro M$ kradnie części oprogramowania GNU/GPL, ta licencja nakazuje mu opublikować IIS również jako GNU/GPL.

]l[ukeZ

19-09-2005 20:06

Mnie się nie podobają działania M$, niech zostawi OpenSource w spokoju!

tryt

19-09-2005 13:47

Tak, tylko, ze tutaj nie rozchodzi sie o kod Apache'a, ale o sposob w jaki jest zbudowany: tzn. modularnosc. A za takie cos chyba tylko MS moglby pobierac oplaty patentowe...

Piotr

19-09-2005 08:22

Do Stawik: W Opensource też można patentować, a prawa autorskie też działają. Różnica jest taka, że jak chcesz wykorzystać opatentowany kod to możesz to zrobić w produkcie Opensource lub zapłacić twórcom za licencje jak chcesz to zrobić w produkcie komercyjnym

bossot

18-09-2005 21:43

re nobody wg najnowszej interpretacji istnieje, niestety o tym czy ją przyjąc decyduje wojewódzki odział fiskusa. ale i na to jest sposób: starczy kupić sobie tenże system (a i apacza pewni sie uda) za paredziesiąt zetów w pobliskim wiekszym ruchu/kolporterze/co ci tam jescze fakturke na tenże zakup wystawi (oprogramowanie darmowe być przestaje i wtedy można sie poświecić i te pare złociszy wysłupać dla użednika jak sie uprze, ale raczej pójdzie szukać kogoś kto nie był tak przewidujący). pozatym to oprogramowanie open socure, wiec starczy zmienić 1 linike żeby stać jest jego współtwórcą (w tym przypadku podatku nie naliczą choćby chcieli. od własnego produktu to można co najwyżej akcyze zapłacić a na oprogramowanie takowej niema)

nobody

18-09-2005 21:21

spank: A żeby używac apacza to musisz sobie dokupić do niego system. tak,wiem: mozna sciagnąć. ale wytłumacz to fiskusowi. Dla nich nie istnieje coś takiego jak darmowy system czy oprogramowanie.

w0lverine

18-09-2005 17:28

Drobna literowka: [...]ma tyle kasy, ze siegasz mu do piet i[...] nie siegasz oczywiscie :) Pozdro.

w0lverine

18-09-2005 17:27

psych0 ~ nie rozumiem cie, Gates ('zaryzykuje' zakladajac) ma tyle kasy, ze siegasz mu do piet i smiem twierdzic, ze jest dzieki temu bardzo szczesliwy. Moze ty bys nie chcial miec mozliwosci kupienia sobie niemal kazdej rzeczy ktorej cena jest zdefiniowana ale ja i wielu innych by chcialo. startx ~ zapozyczyl z ktoregos z BSD i co? I nic - nie wszystko co open source jest na GPL.

psych0

18-09-2005 12:56

Off topic: Czy bill gates ma jakis kompleks czy zatrudnia do firmy samych (de)Billow? Moze jak sie ma na imie Bill to dostaje sie lepsza posadke. W koncu przypomniany w artykule Bill Staples ma niezly stolek. Kopiuje pomysly z Apache a dostaje za to gruba kase :D LOL TEZ TAK CHCE :D

Zdihu Hemracek

18-09-2005 12:32

Poczekajmy ze 2-3 lata aż M$ zniszczy patentami Apache.

startx

18-09-2005 12:04

I tak im z tego nic nie wyjdzie. Z innych systemów zapożyczyli do Windows cześć rozwiązań i kodu i co im wyszło kaszana.A jeśli ktoś twierdzi że jak coś jest darmowe to nie jest chronione prawem to sie myli. Produkty ruchu Open Source są chronione prawem i licencją GPL która określa miedzy innymi to na jakich zasadach i co możma robić z kodem i to ,że jeśli ktoś robi program powinien go dostawczyć również w wersji kodu źródłowego. Dlatego wystarczyłoby udowodnić ,że np jakaś cześć kodu Windows pochodddzi z Linuxa i Bill by sie nie wypłacił bo kod windy jest zamkniety czyli niezgodny z GPL i cześć kodu z Linuxa zastała w nim użyta niezgodnie z prawem.

bossot

18-09-2005 10:01

re rox nigdy. megakroporacje mają tam wystarcząjąco duże wpływy żeby nie pozwolić na działania dla nich szkodliwe.

rox

18-09-2005 09:00

Oczywiscie M$ zawsze moze wpasc na "wspanialy" pomysl opatentowania tego sposobu ladowania modulu i obslugi webserwera. Nic to ze zapozyczyl pomysl z opensource. Wogole cala seria windowsow NT jest oparta w niektorych momentach na opensource (tylko ze nieudolnie wykorzystanym). Najlepiej jest wiec uzyc obcej technologii, pomyslu, a potem niszczyc tworce tychze pomyslow i technologii chorymi patentami na software. Ciekawe kiedy rzad USA sie opamieta i anuluje te patenty. To tylko wstrzymuje rozwoj softu i utrzymuje duze ceny na rynku.

spank

18-09-2005 08:12

nobody pomysl co piszesz! nie zaplaciles za IIS bo jest w systemie? czyli jednak zaplaciles bo jest wliczone w cene systemu.

nobody

18-09-2005 03:24

tryt: Ja jakos nie musiałem dokupowac IIS bo byl w systemie, więc nie mów że MS za to kupe kasy bierze. pozatym IIS ma coś takiego czego ci apacz nie da - Support : możesz im godzinami zawracać gitare o każdą pierdołe a oni ci wytłumaczą tak że nawet małpa zrozumie. Za to sie płaci :-)

Stawik

17-09-2005 23:51

Ja tam nie bede sie rozpisywal nad tym co jest lepsze Apache czy IIS, ale zwroce uwage na cos innego. Codzi mi o prawa autorskie i patentowe. A glownie o te drugie. Gdyby Apache byl produktem komercyjnym to firma go produkujaca mogla by sobie zastrzec mozliwosc modulowej budowy i cos tam jeszcze dla serwerow www tylko dla siebie. po prostu posiadala by patent i nikomu go nie udostepniala. w takim przypadku MS nie moglby sie rozwijac w tym kierunku. Wiec jest to nastepny powod aby nie wprowadzac patentow na oprogramowanie. Oczywisce MS moze sobie korzystac z open source bo to nie jest patentowane, ale jakby ktos z open source chcial zaimplementowac cos od MS to ci beda sie pluli, mimo ze sami sobie korzystaja. A jak nie bedzie patentow to konkurencja bedzie durzo wiesza i zarowno ludzie z Apache beda sie silic jak i z MS aby ich produkty byly jak najlepsze. Apache moim zdaniem nie zniknie szybko, albo i wogole, bo jest darmowy. A barzo durzo serwerow hostingowyc stoi wlasnie na Linuxie i Apachu, bo dzieki temu mozna znacznie obnizyc koszty, i przyciagnac wiecej klientow. Oczywiscie mozna to robic dopoki zarowno MS jak i Linux sa na zblizonych poziomach bezpieczenstwa (nie bede wnikla ktory system jest bezpieczniejszy bo nie jestem ekspertem, ale z tego co czytam w sieci to poziom bezpieczenstwa maja raczej zblizony z wskazaniem na Linux)

tryt

17-09-2005 20:53

I tu wlasnie dochodzimy do miejsca, w ktorym MS w koncu przyznaje sie, ze jego produkty za ktore bierze mnostwo pieniedzy, sa gorsze od produktow darmowych. Z tego zas mozna dalej wywnioskowac, ze kampania MS Get the facts probujaca pokazac wyzszosc oprogramowania MS nad oprogramowaniem Opensource byla tylko nieudana proba oklamania klientow. Tak wiec kontynuujac: MS wprowadza w blad klientow i nieuczciwie walczy z o wiele lepsza, lecz biedniejsza konkurencja... Zdecydujcie sami czy chcecie pomagac tej firmie. I nie myslcie, ze kopiujac MS Windows szkodzicie firmie MS, wrecz przeciwnie, jeszcze bardziej umacniacie jej pozycje na rynku.

nobody

17-09-2005 19:19

może chłopcy od Apacza wezmą sie do roboty i poprawią błędy i dziury w wersji 2.x ktora obecnie nadaje sie tylko do zabawy.

popdruid

17-09-2005 16:59

Bezpieczeństwo to kwestia kompleksowego podejścia do problemu pracy użytkownika z systemem i standardów pracy programów... Wciąż przyglądam się programom pod Windows i samemu Windows, i moim zdaniem od momentu w ktorym pojawiły się podobieństwa do Linuxa (w wielu miejscach), automatycznie wzrósł też poziom bezpieczeństwa... Jest on mniejszy niż w Linuxie, bo Windows tylko naśladuje - dośc udanie ale tylko naśladuje... Jednak jest dużo bardziej sensowny niż np. w Win98... Czy ktoś jeszcze chodzi po internecie pod Win98? No właśnie... :-))

zenobia

17-09-2005 16:18

Nie ma czym sie tak podniecac :D Jest roznica pomiedzy tym co ludzie udostepniaja za darmo, a tym co udostepnia Microsoft. Co z tego, ze wzorowali sie na Apache, skoro na temat bezpieczenstwa wiedza tyle co nic ? Cos mi sie wydaje, ze Microsoft lata te luki, o ktorych dostaja zgloszenia (bo jest podane w zgloszeniu miejsce gdzie jest zle). Bez tego pewnie nie byliby w stanie sami znalezc licznych bledow w swoim oprogramowaniu. Konkludujac, bedzie prawie jak w Apache, ale jak mowia reklamy "prawie to wielka roznica".

..

17-09-2005 14:58

sprae: raczej to się nie zmieni, dojdą tylko nowe możliwości, ale prostota obsługi dla początkujących zostanie

sprae

17-09-2005 12:41

aidecoe: zgadzam sie... teraz nadszedl czas by wymyslic cos jeszcze bardziej rewolucyjnego :) Zal mi tylko tych wszystkich zwolennikow microsoftu, ktorzy tyle pisali, iz w IIS wystarczy tylko kliknac.

aidecoe

17-09-2005 12:23

Podjęcie działania konkurencji może zdopinguje chłopaków (od Apache'a) do jeszcze lepszej pracy :).

pecet

17-09-2005 10:41

Oczywiście, że to koniec Apache'a. Każdy przecież chętnie zapłaci za chińską podróbkę z nalepioną metką Korporacji i nieważne, że może mieć za darmo oryginał. Byleby tylko był odpowiedni znaczek pudełku i dali do tego jakiś certyfikat lub inny dyplom ;P

d3v|L

17-09-2005 10:01

jeszcze długo nie nadejdzie koniec dominacji apache ponieważ jest on darmowy. a żeby móc skorzystać z iis trzeba mieć jakiegokolwiek windowsa z milionami licencji :/. a do apacha wystarczy poczciwy linux :)

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »