AMD królem szybkości - w Formule 1

W czerwcu br. ma zakończyć się instalacja kolejnego superkomputera zamówionego przez jedną z ekip startujących w Formule 1. Będzie to maszyna o najwyższej mocy obliczeniowej spośród wykorzystywanych w tym prestiżowym sporcie.

Z maszyny będzie korzystał zespół ING Renault F1 Team, w którym w bieżącym sezonie jeździ dwukrotny mistrz świata F1, Fernando Alonso. Przetarg na budowę komputera wygrała firma Appro, sama maszyna stanie zaś w mieszczącej się w brytyjskim Enstone siedzibie głównej zespołu. 1024 procesory czterordzeniowe AMD Opteron mają zapewnić komputerowi moc obliczeniową 36 teraflopsów. System składać się ma z ośmiu szaf - każda z nich to 128 procesorów - połączonych przełącznikami Infiniband.

Z wizytą w tunelu aerodynamicznym BMW Sauber F1

Zespoły F1 stale szukają sposobów na to by wygrywać - przy rozwijanych przez bolidy prędkościach, sięgających 300 km/h, liczą się bowiem ułamki sekund. Nie wystarczy więc zatrudnienie utalentowanych kierowców i doskonalenie ich umiejętności na treningach. Istotnym składnikiem przepisu na sukces są zaawansowane rozwiązania technologiczne stosowane w nowoczesnej motoryzacji. Tym razem mieliśmy okazję zobaczyć jak technologia wspomaga prace nad aerodynamiką pojazdów. A wszystko to wydarzyło się podczas prezentacji superkomputera Albert 2 w tunelu aerodynamicznym zespołu BMW Sauber F1, czyli tego, w którym jeździ nasz rodak Robert Kubica.

Więcej informacji

Superkomputer ma posłużyć inżynierom Renault m.in. do przeprowadzania symulacji z zakresu komputerowej dynamiki płynów, jak również do zaprojektowania nowej wersji bolidu wyścigowego na kolejny sezon (zgodnie z zarządzeniem FIA od 2009 r. mają obowiązywać nowe zasady dotyczące aerodynamiki pojazdów, wymagające od konstruktorów wprowadzenia zmian w budowie bolidów). Zespół z Enstone nie rozpoczął dobrze obecnego sezonu - nie pomaga mu nawet obecność F. Alonso - być może budowany w siedzibie teamu superkomputer pozwoli mu poprawić osiągane na torach wyniki.

Koncern Renault-Nissan zamierza także wykorzystywać superkomputer do badań nad pojazdami startującymi w wyścigach z cyklu World Series by Renault.

W rywalizacji pomiędzy AMD i Intelem w Formule 1 pierwsza z tych firm prowadzi w rankingu maszyn o największej mocy obliczeniowej (wspomniany w artykule Appro Xtreme-X2 dla ING Renault F1). Jest też na czele pod względem liczby wykorzystywanych w superkomputerach F1 procesorów (2560 do 1826). Statystyka ta może być jednak myląca, gdyż więcej zespołów korzysta z rozwiązań Intela niż AMD, a niektóre z nich nadal oparte są na dwurdzeniowych procesorach Itanium 2. Rywalizacja obu firm w przyszłym sezonie może jeszcze nabrać rumieńców - wtedy konstruktorzy Formuły 1 będą już mogli korzystać z układów Intel Nehalem i AMD Shanghai i Montreal.


Zobacz również