AMD pokazało Radeony HD 8000M! Oto oficjalne informacje na ich temat

AMD właśnie zaprezentowało pierwsze karty graficzne Radeon HD 8000. Niestety są to jednostki przeznaczone do laptopów. Sprawdźmy, czy producent Radeonów ma szanse na przejęcie rynku kart graficznych dla komputerów przenośnych.

AMD chwali się tym, że nadal stosuje znaną z Radeonów HD 7000 architekturę Graphic Core Next, która zupełnie zmieniła oblicze kart Radeon i znacząco zwiększyła ich wydajność. Dzięki temu przez długi czas były one liderem rynku i dały się nieznacznie pokonać dopiero GeForce’om GTX 600, które miały premierę kilka miesięcy po nich. Jedną z największych zmian było tu przejście z architektury VLIW-5 na lepiej zoptymalizowaną VLIW-4. Więcej ciekawostek i użytecznych informacji na temat architektury Graphic Core Next znajdziesz w artykule poświęconym premierze Radeona HD 7970. Niestety większość kart HD 7000 spotykanych w laptopach  bazowała właśnie na starszej architekturze VLIW-5, znanej też jako Terascale. Z kolei Nvidia zdecydowała się na jednoczesne wprowadzenie najnowszych jednostek Kepler zarówno do komputerów stacjonarnych i przenośnych. Oznacza to, że o ile w segmencie typowych, dużych maszyn Radeony konkurowały z GeForce’ami, to rynek mobilnych komputerów dla graczy niemal w całości zagarnęła dla siebie Nvidia.

AMD dużą uwagę zwraca na trendy, jakie można było zobaczyć w roku 2012 i które będą dalej kontynuowane w roku 2013. Pierwszy z nich to zastosowanie systemu Windows 8 oraz wzrost sprzedaży ultracienkich komputerów, takich jak promowane przez Intela ultrabooki. Te dwa elementy sprawiły, że konieczne jest zastosowanie wydajniejszych zintegrowanych kart graficznych. Tylko zintegrowanych, bo w tego typu komputerach nie ma miejsca na zastosowanie dedykowanych układów. Wzrost znaczenia GPU występuje też dzięki coraz częstszemu wykorzystywaniu akceleratorów graficznych do obliczeń w programach profesjonalnych, takich jak pakiety Adobe, Corel i inne.

To co jednak najbardziej napędza rynek kart graficznych to gry. Mimo ciągłych prognoz na temat upadku PC jako platformy do gier, rynek sprzętu dla graczy cały czas rośnie. Prawdopodobnie zbyt długie czekanie na konsole nowej generacji sprawiło, że więcej osób zamiast kupować przestarzałego Xboksa 360 i Playstation 3 woli zakupić dobry komputer do gier. Jest to rozwiązanie tylko pozornie droższe. W dzisiejszych czasach każdy musi posiadać komputer, dlatego jako koszt platformy do gier można policzyć nie cały koszt laptopa, ale różnicę, jaką trzeba dopłacić między jednostkami nieprzystosowanymi i przystosowanymi do obsługi nowych gier. Różnica ta zazwyczaj wynosi mniej niż 1000 zł.

Radeon-HD8000-8

Radeon-HD8000-8

Czemu warto zainteresować się mobilnymi Radeonami HD 8000? Po pierwsze, zastosowanie architektury Graphic Core Next sprawia, że karty te powinny cechować się dużą wydajnością. Z kolei pełne wsparcie dla API DirectX 11.1 sprawia, że przy wykorzystaniu tych kart będzie możliwe zobaczenie wszystkich efektów dostępnych w nadchodzących grach. Drugą zaletą jest ogromna oszczędność energii, dzięki której karta przy zachowaniu tej samej wydajności co poprzednicy (lub nawet wyższej) pobiera mniej energii. Trzeci plus tych kart to wspomniane wcześniej możliwości obliczeniowe, które mogą wyręczyć procesor w wielu zadaniach. Jest to ważny aspekt, gdyż w komputerach mobilnych trudno jest znaleźć wydajne CPU.

Radeon-HD8000-2

Radeon-HD8000-2

Szerzej warto omówić aspekt oszczędności energii. Odpowiada za to technologia AMD Enduro, która jest odpowiednikiem Optimusa promowanego przez Nvidię. Polega ona na tym, że zależnie od wykonywanego zadania wybierana jest najlepiej przystosowana do niego karta graficzna. Przykładowo, do grania w wymagający tytuł wybierana jest karta dedykowana, zaś do zadań  prostszych, takich jak przeglądanie stron internetowych czy oglądanie filmów HD wybierana jest konstrukcja słabsza, ale nadal wystarczająca. Jednak technika ta ma kilka ograniczeń. Do najważniejszych z nich należy fakt, że Enduro jest zgodne tylko z systemami Windows 7 oraz Windows 8 i aplikacjami DirectX. Programy korzystające z API OpenGL będą uruchamiać się tylko na słabszej grafice. Ciekawie przedstawia się kompatybilność z innymi kartami graficznymi. Chodzi o to, że mobilne Radeony będą współpracować ze zintegrowanymi kartami graficznymi Intela, które mają ogromny udział w rynku. Ale za to nie będą współpracować ze zintegrowanymi Radeonami, które nie są zbudowane w oparciu o architekturę Graphic Core Next, a starszą Terascale. To naprawdę dziwna sytuacja. Jestem ciekaw, czemu inżynierowie AMD nie mogli uporać się z tym problemem.


Zobacz również