ATI R520 - graficzny demon prędkości nadchodzi

ATI zakończyło prace nad graficznym procesorem R520, który ma zastąpić w pierwszej połowie przyszłego roku, karty z układami X800.

Procesor będzie produkowany w technologii 0,09 mikrona co pozwoli na zdecydowane zwiększenie jego częstotliwości pracy oraz jednoczesne zmniejszenie ilości wydzielanego ciepła. Jak już informowaliśmy w materiale Grafika ATI z Pixel Shader 3.0 , nowy układ ma obsługiwać funkcje cieniowania i przekształcania wierzchołków w wersji 3.0. ATI zamierza wyposażyć R520 w system optymalizacji przepływu danych, który ma przyspieszyć obróbkę skomplikowanych przekształceń grafiki przy uruchomieniu zaawansowanych efektów pixel i vertex shader 3.0.

Silnik cieniowania ma pozwalać na jednoczesną obróbkę 64 wątków na grupach 64 wierzchołków lub pikseli. Wątki są przydzielane automatycznie w zależności od chwilowego obciążenia procesora graficznego. Spekuluje się, że ten sam lub podobny procesor graficzny może być stosowany w przyszłej konsoli Microsoft Xbox. Nie wiadomo na razie z jakim rodzajem pamięci będzie współpracował procesor. Na pewno obsłuży moduły GDDR3, jednak być może najszybsze jego wersje będą pracowały z nowym typem pamięci GDDR4, których efektywne taktowanie może dochodzić nawet to 2,8 GHz.


Zobacz również