ATI będzie promować DirectX 11

ATI, grupa produkcyjna należącą do Advanced Micro Devices, ma zamiar promować DirectX 11 oraz funkcje tessalacji. Ma mieć to miejsce już podczas najbliższej konferencji Game Developers Conference 2009. ATI ma już za sobą długą historię związaną z tessalacją, ale dopiero nowe biblioteki Microsoftu pozwolą funkcji zaistnieć na typowym rynku klienckim.

Podczas GDC ATI/AMD ma zamiar poświęcić dwie sesje wykładowe dla DirectXa 11 oraz jego przyszłego wpływu na rynek gier. Natomiast Nvidia ma zamiar skupić się na innych aspektach, aniżeli nowe API Microsoftu, podobno równie ciekawych.

DirectX 11 to kolejna odsłona bibliotek Microsoftu, które znajdują się obecnie (w postaci wczesnego prototypu) w Windows 7 beta. Nowe API dostępne będzie także dla Visty. Wśród najciekawszych nowości, które wprowadza DirectX 11 wymienić warto kolejną odsłonę modelu cieniowania (oznaczoną numerem 5.0), wsparcie dla tessalacji i wsteczną kompatybilność z 10 wersją bibliotek giganta z Redmond. Więcej przeczytasz w artykule pt.: "Nadchodzi DirectX 11".

DirectX 11 występuje już w Windows 7 beta

DirectX 11 występuje już w Windows 7 beta

Pierwsza z sesji ATI (pt. Direct3D 11 Tessellation Deep Dive) zostanie poświęcona właśnie tessalacji i modelowi funkcji, który zostanie zaszyty w DirectX 11. Sprzętowa tessalacja leży w kręgu zainteresowań ATI od wielu lat. Pierwsza implementacja znalazła się już w Radeonach 8500, bazujących na chipie R200. Później usłyszeć o niej mogliśmy wraz z premierą konsoli XBOX 360 (wyposażonej w układ R500/Xenos), niestety, dotychczas tylko jedna gra potrafi wykorzystać jej możliwości - Viva Pinata. Natomiast w Radeonach HD 4000 zaimplementowano nowy blok tessalacyjny, który umożliwia wykorzystanie w tym celu zarówno vertexów, jak i shaderów geometrycznych.

Niestety, ale pomimo wielu prób, tessalacja nie spotkała się z uznaniem wśród deweloperów. Powód? Trudny model programowania. Wraz z DirectX 11 to się zmieni. Pełne wsparcie i przejrzysty zestaw SDK pozwoli programistom łatwiej przygotowywać odpowiednie aplikacje.

Druga z sesji poświęcona będzie wpływom nowego DirectXa na rynek gier. ATI mówi, że "potrzebować będziecie Directa 3D 11, w celu uzyskania lepszej grafiki". Ma zostać poruszone zagadnienie shader modelu 5.0 oraz wielowątkowości.

Pierwsze karty grafiki zgodne z nowymi bibliotekami Microsoftu mają trafić na rynek w drugiej połowie 2009 roku.


Zobacz również