ATI i NVIDIA z odmiennymi planami

Co nas czeka w przyszłości, czyli plotki na temat układów graficznych ATI i NVIDII kolejnej generacji. Pecet skorzysta dzięki konsolom gier.

ATI zamierza postawić na zunifikowaną obróbkę pikseli i cieniowania. Taki mechanizm ma być wymagany przez Windows Graphics Foundation 2.0, który trafi na rynek wraz z pojawieniem się systemu operacyjnego Longhorn. Korzyści to możliwość dynamicznego dzielenia mocy obliczeniowej układu w zależności od zgłaszanego przez system zapotrzebowania związanego z obróbką wierzchołków i pikseli. Taki mechanizm działania ma także ułatwiać pisanie oprogramowania.

NVIDIA zgadza się z ATI, że byłoby to bardzo wygodne rozwiązanie dla programistów (mieliby jeden zestaw instrukcji dla wierzchołków i pikseli), jednak producent ten nie jest przekonany, że byłoby to rozwiązanie wydajne. Proces obróbki pikseli, zdaniem NVIDII wymaga zdecydowanie większej wydajności związanej ze skomplikowanymi obliczeniami matematycznymi i dużym zapotrzebowaniem na przepustowość niż zoptymalizowany proces cieniowania.

Na bazie kolejnego Xbox- a?

W drugim kwartale 2005 roku na rynek ma trafić nowy procesor ATI znany aktualnie pod kodową nazwą R520. Nie wiadomo, czy będzie on obsługiwał funkcje cieniowania pikseli i wierzchołków w wersji 3.0. ATI ma zamiar wprowadzić do swoich produktów system kontroli wydajności przepływności danych, co ma zdecydowanie wpłynąć na poprawę wydajności podsystemu graficznego w aplikacjach korzystających z modelu cieniowania 3.0. Nie należy także zapominać o wirtualizacji pecetów (jeden pecet widziany jako kilka osobnych konfiguracji), którą zgodnie popierają AMD i Intel. Taka funkcjonalność musi być także oferowana przez przyszłe karty graficzne. Być może nowe procesory graficzne ATI będą zbliżone pod względem architektury do układu R500, który jak plotka głosi miałby znaleźć się w kolejnej konsoli gier Xbox. R500 ma mieć 48 jednostek arytmetycznych, które mogą wykonywać jednocześnie 64 wątków na grupach 64 pikseli lub wierzchołków. jednostki te miałoby być dynamicznie oddelegowywane do obróbki wierzchołków lub pikseli.

Z sercem PlayStation 3?

Mniej wiadomo o przyszłych planach NVIDII. Z przecieków wiemy o toczących się pracach nad procesorem NV47, który bazuje po części na architekturze układów serii GeForce 6 i wyposażony ma być w 24 potoki renderingu. Jego premiera oczekiwana jest wiosną 2005 roku. Właściwie nic nie wiadomo na temat układu przyszłości - NV50. Wg. NVIDII ma być on jedynie mniej zaawansowany niż procesor, który będzie montowany w konsoli PlayStation 3.


Zobacz również