AdBlock jednak może blokować reklamy

W stosowaniu rozszerzenia Adblock Plus sąd okręgowy w Hamburgu nie dopatrzył się niczego złego. Nie przychylił się tym samym do stanowiska firm, które domagały się zaprzestania stosowania blokady reklam na ich stronach.

Adblock Plus to ogromnie popularne rozszerzenie dla większości przeglądarek internetowych. Jego zadaniem jest blokowanie reklam, co oczywiście wielu firmom się nie podoba. W lipcu 2014 roku twórca tego narzędzia, firma Eyeo, została pozwana przez niemieckie firmy marketingowe RTL Group i ProSiebenSat.1 Media. W grudniu na podobny krok zdecydowali się wydawcy portali Zeit.de, Wiwo.de i Handelsblatt.com, czyli przedsiębiorstwa Zeit Online GmbH i Handelsblatt GmbH.

Prawnicy wspomnianych przedsiębiorstw wnieśli przeciwko Eyeo pozew uważając, że Adblock Plus nie ma prawa blokować reklam na ich stronach. Dzisiaj po kilku miesiącach batalii sądowej wiemy już jednak, że sąd okręgowy w Hamburgu ma inne zdanie: uznał, że "użytkownicy mają prawo do kontrolowania tego, co dzieje się na ekranach ich komputerów podczas surfowania po Sieci".

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z decyzji podjętej przez sąd w Hamburgu. To zwycięstwo dla każdego użytkownika Internetu ponieważ potwierdza, że każdy człowiek ma prawo do blokowania irytujących reklam, chronienia swojej prywatności, a co za tym idzie określenie tego jak chce korzystać z Internetu. Mamy żywy dowód na niezbywalne prawo każdego użytkownika do cieszenia się z internetowego samostanowienia" - czytamy m.in. w oświadczeniu wydanym prze firmę Eyeo.

Biała lista

Przy tej okazji warto przypomnieć, że firma Eyeo zarabia na kontrowersyjnym rozwiązaniu w postaci tzw. "białej listy", po wpisaniu na którą serwisy mogą liczyć na przepuszczenie blokowanych reklam. Trzeba jednak dodać, że:

- aż 90% znajdujących się na białej liście stron nie zostało obciążonych żadną opłatą ponieważ udowodniły, że dbają o prywatność użytkowników oraz stosują reklamy, które nie są zbyt uciążliwe i pasują do ich tematyki (taki wymóg stawia Eyeo)

- firmy, które opłaciły swoją obecność na liście również musiały udowodnić, że ich reklamy spełniają odpowiednie wymagania


Zobacz również