After Effects 6.0 Pro

Najnowsza wersja pakietu Adobe do tworzenia efektów specjalnych zapewnia użyteczne funkcje.

Najnowsza wersja pakietu Adobe do tworzenia efektów specjalnych zapewnia użyteczne funkcje.

Adobe After Effects to zintegrowany zestaw narzędzi do tworzenia animacji, komponowania i przetwarzania końcowego. Wersja 6.0 tego programu to najważniejsza aktualizacja After Effects w ciągu ostatnich kilka lat.

Pomimo dostępu do wyrafinowanych technik maskowania, elastycznych efektów specjalnych i dobrze zaprojektowanych paletek narzędziowych, After Effects cechował się pewnymi ograniczeniami podczas wykonywania niektórych operacji. Najwięcej zastrzeżeń zgłaszano wobec działania takich funkcji, jak rotoscoping (malowanie bezpośrednio na klatkach materiału filmowego), tworzenie animowanych fal i praca z efektami trójwymiarowymi. After Effects współpracował z innymi aplikacjami Adobe jedynie na podstawowym poziomie.

Wersja 6. programu Adobe usuwa pewne poważne ograniczenia, jakie występowały we wcześniejszych wersjach, a także wprowadza możliwość tworzenia grafiki wektorowej i poprawia współpracę z pozostałymi aplikacjami tej firmy. Dzięki implementacji standardu OpenGL możliwe stało się przyspieszenie wyświetlania efektów trójwymiarowych (na stronie www.adobe.com znajduje się lista funkcji dla różnych kart graficznych). Dla wielu użytkowników najlepszą wiadomością będzie to, że w After Effects pojawiły się narzędzia do obsługi czcionek, dostępne do tej pory tylko w Illustratorze i Photoshopie.

Adobe znacznie obniżył cenę wersji Professional, która spadła z 1499 do 999 USD, a wersji standard wzrosła z 649 do 699 USD. Należy podkreślić, że w pudełku programu w wersji dla zawodowców można znaleźć sporo ciekawych dodatków, które zostaną przedstawione w dalszej części artykułu.

Obsługa czcionek

Już sam mechanizm obsługi czcionek może w znaczącym stopniu wpłynąć na podjęcie decyzji o aktualizacji aplikacji After Effects do wersji 6.0. Narzędzia do tworzenia i animacji tekstu we wcześniejszych wydaniach tego programu były ubogie, szczególnie gdy się uwzględni doświadczenie Adobe w zakresie typografii.

Nowe narzędzia w wersji 6. przypominają funkcje dostępne w Illustratorze; użytkownik otrzymuje pełną kontrolę nad czcionkami, włącznie z kerningiem. Tekst można wprowadzać bezpośrednio na nowej warstwie lub w ramce tekstowej. Oczywiście możliwe jest umieszczenie tekstu na krzywej. Praktycznie każdy parametr napisu może być animowany.

Funkcja Keylight, dołączona do wersji Professional, znacznie ułatwia wykonywanie skomplikowanych zadań, takich jak usuwanie artefaktów ze skompresowanych plików DV.

Funkcja Keylight, dołączona do wersji Professional, znacznie ułatwia wykonywanie skomplikowanych zadań, takich jak usuwanie artefaktów ze skompresowanych plików DV.

Nasza ulubiona nowa funkcja - narzędzie Animation Range - pozwala wybrać znaki lub słowa, dla których zostanie zastosowany efekt. Poprzez animację wybranego fragmentu można, na przykład, uzyskać efekt pojedynczych czcionek, które przelatują przez ekran i tworzą nowe słowo. Połączenie tej funkcji z warstwami pozwala na użycie oddzielnych efektów dla wielu fragmentów tekstu jednocześnie. Program może losowo zmieniać poszczególne ustawienia tekstu (na przykład wielkość lub rodzaj czcionki), dzięki czemu można szybko uzyskać efekt spadających literek, znany z filmu Matrix.

Należy podkreślić, że narzędzia do obsługi czcionek nie są destrukcyjne, to znaczny, że efekty są obliczane bez renderowania tekstu do bitmap. Pozwala to użytkownikom na tworzenie nawet najbardziej skomplikowanych transformacji i animacji z zachowaniem możliwości edycji tekstu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest także szybkie wprowadzenie drobnych poprawek do już gotowych napisów. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, kiedy dany fragment tekstu zostanie użyty jako maska, ponieważ wymaga to dokonania konwersji tekstu do krzywych.

Inne nowe efekty

W After Effects 6 pojawiła się funkcja do generowania ramek kluczowych na podstawie ścieżki dźwiękowej. Dzięki temu możliwe jest utworzenie skryptu, który tworzy powiązanie wartości ramek kluczowych z animowaną postacią, dzięki czemu wygenerowane elementy animacji będą zsynchronizowane ze ścieżką dźwiękową.

W programie pojawiły się również pochodzące z Photoshopa narzędzia do tworzenia zniekształceń. Pozwalają one na takie animowanie fragmentów obrazu, że w efekcie powstaje rysunek namalowany na elastycznej tkaninie, która może rozciągać się i kurczyć.


Zobacz również