Ageia PhysX w kartach Nvidii

Producent procesorów graficznych z siedzibą w Santa Clara przejmuje spółkę Ageia Technologies, znaną m.in. z produkcji oprogramowania i specjalizowanych kart PhysX służących do sprzętowych obliczeń zjawisk fizycznych.

Funkcją procesora PhysX jest wspomaganie procesora głównego i graficznego. Wyspecjalizowane algorytmy układu przyspieszają obliczenia fizyczne, takie jak obliczenia dla dużych zbiorów cząstek (np. efekty pogodowe - deszcz, śnieg, itp.), dynamika ciał stałych i ciekłych, wykrywanie kolizji obiektów, wreszcie - symulacja włosów i ubrań. Pozwala to na odciążenie procesora głównego komputera od żmudnych obliczeń fizyki i przypisanie mu tylko funkcji zarządzającej aplikacją. Karta graficzna odpowiada za efekty wizualne i rendering. PhysX przejmuje zadania związane z ożywieniem i urealnieniem środowiska gry.

Technologię Ageia PhysX szczegółowo opisujemy w artykule Sprzętowe obliczenia fizyki - rewolucja w świecie gier?

Dzięki podpisanemu właśnie porozumieniu układy te będą dodawane do kart graficznych Nvidii. Następnym krokiem będzie integracja silnika z technologią Nvidia CUDA, Compute Unified Device Architecture (pozwala wykorzystać GPU w roli dodatkowego koprocesora).

Oprogramowanie PhysX wykorzystywane jest w ponad 140 grach dostępnych i przygotowywanych dla pecetów i konsol Playstation3, XBOX 360 i Nintendo Wii.

Więcej informacji: Nvidia, Ageia


Zobacz również