Allegro na celowniku Izby Skarbowej we Wrocławiu

Ministerstwo Finansów od jakiegoś czasu ma na celowniku osoby i firmy sprzedające towary na aukcjach internetowych wystawianych m.in. w serwisie Allegro. Aby lepiej wykonywać swoje zadania w tym zakresie Izba Skarbowa we Wrocławiu zamieściła ogłoszenie o zamówieniu publicznym na dostarczenie usługi zapewniającej "dostęp do bazy danych wraz z narzędziem do wyszukiwania archiwalnych danych z platformy aukcyjnej Allegro oraz serwisów ogłoszeniowych".

W serwisie Allegro co roku dokonuje się transakcji na setki milionów złotych. Ministerstwo Finansów od dawna starało się walczyć z występującą tam szarą strefą. Pierwszą kontrolę sprzedawców z Allegro podjęła w 2010 roku Dolnośląska Izba Skarbowa, która korzystając ze specjalnego oprogramowania stworzyła listę największych z nich. Znalazło się na niej 2800 osób/firm, którym Izba przyjrzała się bliżej sprawdzając ich zeznania i transakcje zawarte od 2006 roku.

Aby skuteczniej wykonywać swoje zadania Izba Skarbowa we Wrocławiu zamieściła pod koniec poprzedniego roku ogłoszenie o zamówieniu publicznym pod wszystko tłumaczącym tytułem: "Dostęp do bazy danych wraz z narzędziem do wyszukiwania archiwalnych danych z platformy aukcyjnej Allegro oraz serwisów ogłoszeniowych".

W punkcie "Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia" czytamy m.in:

1. Przedmiotem zamówienia jest usługa, polegająca na udostępnieniu internetowej bazy danych (on-line), zawierającej archiwalne dane internetowych serwisów aukcyjnych oraz ogłoszeniowych, zaopatrzonej w informatyczny program wyszukiwawczy (narzędzie informatyczne). 2. Oferowane narzędzie informatyczne powinno udostępniać internetowy dostęp on-line do wszystkich archiwalnych danych dotyczących: 1) informacji o wszystkich użytkownikach Allegro bez względu na lokalizację, zawierające: 1. Id aukcji, tytuł aukcji, 2. Id sprzedającego (Nick), 3. Strona -o mnie-, 4. Sprzedawca (ilość aukcji) wystawionych i sprzedanych, 5. Dane dot. konta firma - dane adresowe, 6. Dane dot. lokalizacji - sprzedawcy, przedmiotu, 7. Kategoria Typ aukcji (licytacja - kup teraz), 8. Cena oferowana, cena wyjściowa, cena sprzedaży, cena kup teraz, 9. Data sprzedaży, 10. Zestawienie wystawionych towarów bez aukcji zakończonych sprzedażą, 11. Koszty wysyłki, 12. Opis aukcji (w tym opis towaru), 13. Stan towaru (nowy - używany), 14. Kategoria towaru, 15. Miejsce wysyłki towaru, 16. Numer konta bankowego i inne dane kontaktowe...

Jak widać, na celowniku Izby znaleźli się nie tylko sprzedawcy z Allegro, ale również ci, którzy korzystają z serwisów ogłoszeniowych. Warto też zauważyć, że w treści zamówienia mowa jest o "wszystkich użytkownikach Allegro (?) bez względu na lokalizację".

Lepiej nie mieć nic na sumieniu...

Pełną treść zamówienia znajdziecie pod tym adresem.

Aktualizacja: 06 stycznia 2012 08:29

W serwisie VaGla.pl Prawo i Internet Piotr VaGla Waglowski zamieścił interesujący tekst, w którym zastanawia się nad następującymi kwestiami dotyczącymi zamówienia Izby Skarbowej we Wrocławiu:

- ochrona sui generis baz danych, która przysługuje producentowi bazy danych (Allegro i inni),

- art. 51 ust. 2 Konstytucji RP, zgodnie z którym "Władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym",

- kwestia ochrony danych osobowych.

Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z tekstem.


Zobacz również