Animowane WWW

Firma Jasc Software wprowadziła do sprzedaży program Animation Shop 2, który do tej pory był dystrybuowany w zestawie z Paint Shop Pro 6. Jego znakomite możliwości tworzenia animacji zachęciły twórców programu do wprowadzenia go do sprzedaży w postaci oddzielnej aplikacji. Być może już niedługo program Paint Shop Pro zostanie pozbawiony modułu animacji i oba produkty będą sprzedawane niezależnie.

Firma Jasc Software wprowadziła do sprzedaży program Animation Shop 2, który do tej pory był dystrybuowany w zestawie z Paint Shop Pro 6. Jego znakomite możliwości tworzenia animacji zachęciły twórców programu do wprowadzenia go do sprzedaży w postaci oddzielnej aplikacji. Być może już niedługo program Paint Shop Pro zostanie pozbawiony modułu animacji i oba produkty będą sprzedawane niezależnie.

Animation Shop 2 to program zaopatrzony w całą gamę opcji na potrzeby tworzenia plików animacji na strony WWW. Znakomicie nadaje się także dla twórców programów multimedialnych. Ta wersja programu potrafi tworzyć animowane pliki GIF, filmy w postaci AVI (Video for Windows) oraz animacje FLI i FLC (Autodesk). Ma wbudowane bardzo ciekawe opcje tworzenia animacji - od kreatorów (animacji i bannerów) poprzez dwustronną współpracę z Paint Shop Pro 6 (dowolne klatki mogą być przerabiane w PSP, a następnie z powrotem wklejane do animacji), po import wielowarstwowego rysunku, utworzonego w Paint Shop Pro (a także w Photoshopie!), którego każda warstwa będzie widziana jako kolejna klatka animacji.

W stosunku do innych aplikacji tego typu, Animation Shop 2 oferuje wiele opcji, które stawiają go na czele, jeśli nie na pierwszym miejscu wśród programów przeznaczonych do tworzenia animacji na potrzeby Internetu.

Bardzo przydatną opcją jest edycja plików filmów AVI i animacji FLC. Za pomocą Animation Shop 2 można je wczytać, przerobić (dodać lub zmienić klatki) i zapisać w tym samym formacie albo przekonwertować na inny. W czasie konwersji uruchomiony zostanie następny kreator, który zoptymalizuje animację pod względem jej wielkości, formy oraz liczby kolorów. Wielokrotne cofanie operacji (Undo), nawet do 99 kroków, pozwala na dosyć dowolne operowanie narzędziami i poszczególnymi klatkami animacji. Znakomitą opcją jest edycja dowolnie wybranych klatek w Paint Shop Pro 6. Wystarczy zaznaczyć klatkę lub grupę klatek i wybrać opcję Export Frames to Paint Shop Pro.

Następnie po edycji w PSP wybrać opcję Close and Return to Animation Shop, a całość operacji wykonywana jest pośredniego zapisu pomiędzy kolejnymi edycjami.

Tworzenie bannerów na strony WWW jest bardzo przydatną opcją tego programu. Kreator, którego możemy do tego celu użyć, tworzy bannery reklamowe z dowolnego tekstu, który może być deformowany na dziesięć rożnych sposobów. Wielkość tworzonego banneru może być standardowa (np. 468x60) lub zdefiniowana przez użytkownika. Pomiędzy klatkami animacji istnieje teraz możliwość tworzenia przejść z użyciem wielu nowych efektów, takich jak: Pinwheel, Star Wipe, Sliding Boxes. Nowością (w stosunku do poprzedniej wersji) jest nakładanie przejścia, filtru lub napisu na klatki animacji bez potrzeby ich dodawania.

Znakomicie rozwiązano opcje narzędzi do tworzenia linii i obiektów 2D: jest możliwość rysowania krzywymi Beziera, a obiekty mogą być wypełnione lub rysowany będzie tylko ich obrys. Pomyślano wreszcie o tych, którzy denerwowali się, gdy zachodziła potrzeba rysowania w tym samym miejscu na wielu klatkach animacji. Animation Shop 2 ma wbudowany celownik, który można ustawić w każdym miejscu, dowolnej klatki animacji, a pojawi się we wszystkich klatkach, w tym samym miejscu. Wśród nowych narzędzi jest Crop (przytnij), które pozwala zmniejszyć wielkość klatek, a tym samym wpłynąć na wielkość tworzonego pliku oraz narzędzie Cull, które umożliwia usunięcie np. co czwartej klatki. Bardzo łatwo tworzy się animację powrotną (tzn. taką, w której obiekt wchodzi na ekran i tą samą drogą z niego wychodzi). Służą do tego opcje Reverse Frames (odwróć kolejność klatek), Flip (do góry nogami) i Mirror (odbicie lustrzane).

Bardzo przydatną opcją jest edycja plików filmów AVI i animacji FLC. Za pomocą Animation Shop 2 można je wczytać, przerobić (dodać lub zmienić klatki) i zapisać w tym samym formacie albo przekonwertować na inny. W czasie konwersji uruchomiony zostanie następny kreator, który zoptymalizuje animację pod względem jej wielkości, formy oraz liczby kolorów. Wielokrotne cofanie operacji (Undo), nawet do 99 kroków, pozwala na dosyć dowolne operowanie narzędziami i poszczególnymi klatkami animacji. Znakomitą opcją jest edycja dowolnie wybranych klatek w Paint Shop Pro 6. Wystarczy zaznaczyć klatkę lub grupę klatek i wybrać opcję Export Frames to Paint Shop Pro. Następnie po edycji w PSP wybrać opcję Close and Return to Animation Shop, a całość operacji wykonywana jest pośredniego zapisu pomiędzy kolejnymi edycjami.

Omówione zalety programu Animation Shop 2 dopełnia opcja importu wielowarstwowego rysunku, utworzonego na przykład w Paint Shop Pro (w formacie PSP lub PSD), do animacji, gdzie poszczególne klatki będą tworzone z kolejnych warstw. Jest to opcja, na którą czekałem od dawna, ponieważ w ten sposób mogę tworzyć animacje przez przesuwanie obiektów na warstwach z jednoczesną ich deformacją i nakładaniem filtrów. A swoją drogą dziwię się, że twórcy programu Animation Shop 2 nie wpadli na pomysł wykorzystania obiektów na warstwach do kreowania animacji. Mam nadzieję, że to drobne niedociągnięcie nie zaważy na opinii użytkowników o tym znakomitym programie. Moja jest bardzo przychylna, zważywszy, że jego 30-dniowa wersja dystrybuowana jest bezpłatnie, a cena zakupu jest niewygórowana.


Zobacz również