Aparaty cyfrowe 8 Mp

Aparaty wyposażone w matryce 8 Mp to kolejny etap rozwoju cyfrowych kompaktów, szczególnie ważny dla zaawansowanych użytkowników cyfrówek.

Aparaty wyposażone w matryce 8 Mp to kolejny etap rozwoju cyfrowych kompaktów, szczególnie ważny dla zaawansowanych użytkowników cyfrówek.

Wielokrotnie powtarzają się pytania, czy dostępna w aparatach fotograficznych technologia cyfrowa dorównała już tradycyjnej fotografii małoobrazkowej. A może nawet ją przewyższyła? Odpowiedź jest krótka: jeszcze nie. Niewątpliwie jednak rozwój technologii, a w szczególności zwiększająca się rozdzielczość matryc "depcze po piętach" poczciwym negatywom. Porównanie hitu ostatnich miesięcy - cyfrówek z matrycą 8 Mp - ze zdjęciami wykonanymi na niskoczułych (ISO 100) materiałach negatywowym i pozytywowym (filmy 35 mm) wykazuje, że wciąż jeszcze więcej szczegółów można zarejestrować przy użyciu technologii tradycyjnych, w szczególności na diapozytywach. Różnice jednak nie są wielkie - trzeba dokonać bardzo dużego powiększenia, żeby móc dostrzec takie detale na skanie slajdu, których nie ma na zdjęciach cyfrowych.

Wszystkie matryce ośmiomegapikselówek wyposażono w sensor pozwalający na zapis obrazu o wymiarach 3264 x 2448 pikseli. Taka rozdzielczość pozwala na wydruk zdjęcia bez interpolacji o wymiarach 27,6x20,7 cm (przy rozdzielczości 300 dpi). Mimo że nie dorównuje to możliwościom tradycyjnego filmu 35 mm, ale wystarcza do większości profesjonalnych zadań (na przykład do wykonywania zdjęć publikowanych w folderach reklamowych lub prasie).

Na razie producenci wyposażają w matryce o rozdzielczości 8 Mp najbardziej zaawansowane kompakty. Kiedy zobaczymy je w tanich modelach, czas pokaże. Na pewno nie nastąpi to prędko.

Canon PowerShot Pro 1

Informacje: Canon, http://www.canon.pl , tel. (22) 5723000

Cena: 7299 zł

Określenie "pro" w nazwie tego urządzenia nie jest jedynie chwytem marketingowym. Faktycznie aparat dysponuje możliwościami, jakich potrzebują najbardziej zaawansowani użytkownicy. Dzięki temu najdroższa ośmiomegapikselówka okazała się najlepsza ze znanych nam aparatów kompaktowych.

Konstruktorzy Canona, opracowując swój model z myślą o użytkownikach profesjonalnych, zastosowali między innymi najwyższej klasy optykę - obiektyw z serii L o zakresie ogniskowej 28-200 mm (przeliczając na standard małoobrazkowy). Optyka oznaczana literą L to grupa najbardziej zaawansowanych, przeznaczonych głównie do lustrzanek (z systemu EOS), obiektywów Canona, dostępnych - głównie ze względu na wysoką cenę - tylko dla profesjonalistów. Jak na siedmiokrotny zoom obiektyw jest jasny - największy otwór przysłony w zależności od ogniskowej wynosi 1:2,4-3,5.

PowerShot bardzo dobrze dopracowano pod względem ergonomii. Aparat można pewnie trzymać w dłoni dzięki wygodnej rękojeści. Jak w modelach Canona z serii G, jest tu charakterystycznie - "zawiasowo" - zamontowany panel LCD.

Zmiana ogniskowej następuje po pokręceniu pierścienia umieszczonego na obiektywie. Przypomina to rozwiązanie stosowane w wymiennej optyce lustrzanek. Soczewki w obiektywnie Pro 1 są jednak sterowane elektronicznie (a nie mechanicznie). Przejście z ogniskowej 28 do 200 mm trwa ok. 1,5 sekundy. PowerShot Pro 1 świetnie wypada w testach między innymi dzięki dobrej ostrości. Bardzo dobrze także należy ocenić zdjęcia za niski poziom szumów i najlepszą wśród konkurentów dynamikę obrazu.

Optyka: 7x/28-200 mm/1:2,4-3,5

Format plików: JPEG, RAW

Czułość: 50/100/200/400 ISO

Karta pamięci: CompactFlash

Sony DSC-F828

Informacje: Sony, http://www.sony.pl , tel. (22) 5202401

Cena: 5499 zł

Aparat pod względem budowy przypomina poprzednie modele: DSC-F707 czy F717, ale jest nieco większy i solidniejszy. Trzymając go, nie będziesz miał wrażenia, że plastikowa obudowa pęknie ci pod palcem. Sony zaprojektowało korpus, idąc śladem producentów profesjonalnych lustrzanek - pod tworzywem oklejonym antypoślizgową gumą znajduje się metalowy szkielet. Dzięki takiej konstrukcji i dobrze wyprofilowanej rękojeści aparat trzyma się pewnie i wygodnie.

Na zintegrowanym z korpusem obiektywie znajdują się dwa pierścienie, za pomocą których obsłużysz zoom i ręcznie ustawisz ostrość. Zamiast wizjera optycznego wbudowano monitor LCD. Tak jak w poprzednich modelach, zastosowano mechanizm pozwalający na zmianę położenia korpusu względem obiektywu. Można regulować wychylenie w górę i dół.

Tradycyjnie Sony skorzystało z optyki Zeissa - obiektyw z siedmiokrotnym zoomem o świetle f/2,0-2,8 i zakresie ogniskowej odpowiadającej 28-200 mm w optyce małoobrazkowej. Obiektyw dobrze wypada pod względem ostrości. Niestety, da się zauważyć efekt aberracji chromatycznej. Pod względem odwzorowywania szczegółów w światłach i cieniach cyfrówka spisuje się nieco gorzej od modelu Canona (Pro 1), mimo to dynamika obrazu jest dobra. Aparat dobrze zaprojektowano pod względem ergonomii. Wieloma funkcjami, takimi jak ustawienie profilu kolorystycznego lub kompensacja ekspozycji, możesz sterować przy użyciu odpowiednich przycisków oraz kółka zmiany wartości. Model F828, jako zdecydowanie zaawansowana konstrukcja, dysponuje wszystkimi trybami doboru parametrów ekspozycji. Zdjęcia można zapisywać także w bezstratnych formatach TIFF i "surowym" RAW.

Optyka: 7x/28-200 mm/1:2,0-2,8

Format plików: JPEG, TIFF, RAW

Czułość: 64/100/200/400/800 ISO

Karta pamięci:MemoryStick/MemoryStick Pro/CompactFlash

Olympus C-8080 Wide Zoom

Informacje: Eurocolor, http://www.eurocolor.pl , tel. 0801803686

Cena: 4999 zł

Olympus proponuje kolejną wersję swojego zaawansowanego kompaktu z serii C-x0x0. Tym razem konstruktorzy zastosowali w nim matrycę o rozdzielczości 8 milionów pikseli. W poprzednich modelach (C-5050 Zoom i C-5060 Wide Zoom) umieszczono sensor o rozdzielczości 5 milionów - pominięto zatem stosowane w innych aparatach matryce 6- i 7-milionowe. Duży "skok w rozdzielczość" to nie jedyna nowość w konstrukcji C-8080. Aparat został dość istotnie przebudowany. Zmiany w budowie korpusu, typowego dla serii C-x0x0, można wyraźnie dostrzec już w modelu C-5060. Ośmiomegapikselowy Olympus jest większy od swoich pięciomilionowych poprzedników. W aparacie zastosowano pięciokrotny zoom (do tej pory montowano trzy- i czterokrotne) o zakresie ogniskowej odpowiadającej 28-140 mm i świetle 1:2,4-3,5. Zastosowanie takiego obiektywu pozwala na objęcie szerszego planu lub jego większe zbliżenie niż za pomocą optyki modelu C-5050, natomiast największy otwór ogniskowej jest mniejszy: wynosi 1:2,4 a nie 1:1,8. Ogranicza to nieco możliwości fotografowania w słabym oświetleniu.

Kolejną istotną zmianą jest zastosowanie elektronicznego wizjera - do tej pory w tej serii aparatów używano wizjera optycznego. Obraz pokazywany na wewnętrznym LCD jest niezły.

Aparat dobrze wypadł w naszych testach. W rankingu ośmiomegapikselówek pod względem jakości obrazu zajął drugie miejsce. Najlepiej oceniliśmy jego ostrość oraz niski poziom szumów. Najsłabiej wypadł w próbie określającej zapis szczegółów w światłach - obraz testowy był zbyt mocno naświetlony i dlatego szczegóły w najjaśniejszych partiach obrazu zostały "wypalone".

Optyka:5x/28-140 mm/1:2,4-3,5

Format plików: JPEG, TIFF, RAW

Czułość: 50/80/100/125/160/200/250/320/400 ISO

Karta pamięci: xD/CF


Zobacz również