Apple oskarża chińską firmę produkującą makaron. Chodzi o logo

Apple oskarżyło chińską firmę produkującą makaron, że jej logo jest za bardzo podobne do logo przedstawiającego nadgryzione jabłko. Sprawdźcie sami, czy tak faktycznie jest...

Apple wypowiedziało ostatnio "patentową wojnę" różnym firmom, w szczególności koreańskiemu Samsungowi. Okazało się jednak, że również tego typu działania podjęło na rynku chińskim. Nie chodzi tutaj jednaj o naruszenie praw patentowych tabletu iPad, czy iPhone’a, ale naruszenie praw patentowych do logo przedstawiającego nadgryzione jabłko.

Firma z Cupertino oskarżyła jedną z chińskich firm o nazwie Fangguo. Zajmuje się ona głównie produkcją makaronu, jednak 21 lipca rejestracja jej logo miała zacząć również obejmować 16 nowych kategorii produktów, w tym notebooków i oprogramowania gier elektronicznych. Dwa dni przed tym terminem Zhao Yi, szef Fangguo, otrzymał jednak od reprezentującego interesy Apple prawnika z Pekinu list, w którym domagał on się aby zrezygnował z używania swojego logo przy wprowadzaniu na rynek produktów technologicznych. Co jednak najważniejsze, domagał się również usunięcia z wspomnianego logo listka.

O co tyle krzyku? Sprawdźcie sami klikając na zdjęcie w ramce. Logo firmy Fangguo to czerwony okrągły kształt pozbawiony jednej czwartej "ciała" oraz faktycznie dysponujący ogonkiem, z którego wyrasta niewielki listek.

Przyglądając mu się jednak dokładniej, trudno nie odnieść wrażenia, że pomimo, iż przedstawia w sposób bardzo abstrakcyjny jabłko, dysponuje liniami bardziej upodabniającymi go do logo LG.

Zhao Yi przyznał, że nie ma konkretnych planów co do wejścia na rynek komputerów, zaś rozszerzając znak towarowy na tego typu produkty chciał się jedynie zabezpieczyć na przyszłość, gdyby jednak zdarzyła się okazja pozwalająca na produkcję takiego sprzętu. Stwierdził ponadto zdecydowanie, że gdy zakładał swoją firmę, nawet nie słyszał o Apple oraz że znak towarowy jego firmy różni się znacznie od znaku amerykańskiego giganta.

"Faktycznie jest tutaj liść [na logo Fangguo - red.] więc można powiedzieć, że jest to jabłko. Zawiera ono jednak także dwa chińskie znaki" - tłumaczy Zhao Yi dodając jednocześnie, że zdecydowanie odrzuca pomysł zmiany logo swojej firmy poprzez usunięcie liścia, gdyż "będzie ono wówczas przypominało bombę".

Chociaż prawnik, który przysłał list stwierdził w nim, że będzie czekał na odpowiedź do 6 sierpnia, do tej pory się nie odezwał. Zhao Yi przygotował jednak tysiąc kwestionariuszy, które zamierza rozdać wśród uczestników mającej się właśnie rozpocząć czwartej Chińskiej Konwencji Znaków Towarowych i zapytać w nich, czy logo jego firmy i Apple są do siebie podobne.

Warto na koniec dodać, że według Zhao Yi logo wykorzystywane przez Fangguo powstało w 1980 roku.

Czy waszym zdaniem logo chińskiej firmy jest naprawdę na tyle podobne, że może naruszać prawa autorskie Apple?


Zobacz również