Apple przegrywa w Chinach z lokalnym producentem na rynku smartfonów

Chiny to specyficzny rynek. Internet jest cenzurowany i nie można korzystać na ich terenie z wielu zachodnich serwisów społecznościowych. W przypadku urządzeń mobilnych Chińczycy natomiast częściej wybierają smartfony i tablety od lokalnych producentów, niźli produkty znanych marek zza granicy.

Firma Apple zaobserwowała spadek zainteresowania swoimi smartfonami na chińskim rynku. Wyprzedziła ją lokalna firma Xiaomi, która na świecie jest praktycznie nieznana. Zajmuje się ona sprzedażą bardzo tanich względem konkurencji telefonów z niskiej półki jakościowej, co nie przeszkadza jej zdobywać rzeszy klientów. Co najbardziej zaskakujące, Xiaomi to firma młoda, bo zaledwie dwuletnia.

W drugim kwartale udział Apple trafiło na siódmą lokatę w rankingu dostawców smartfonów na terenie Chin, gdzie obecnie króluje Samsung, a wypracowaną pozycję mają też ZTE i Huawei. Udział Apple w rynku w kraju, w którym iPhone jest produkowany, wynosi zaledwie 5%. To o 3% mniej, niźli w ostatnim kwartale. Dostawy Xiaomi to obecnie też 5% całości rynku, ale lokalna firma nieznacznie wyprzedza amerykańskiego giganta z Cupertino. To jasny sygnał, że Chińczycy wolą tańsze produkty od rodzimego producenta.

Za sukcesem Xiaomi, bo tak można nazwać zdobycie w dwa lata takich samych udziałów w rynku co Apple, stoi strategia oferowania klientom produktów o dobrej specyfikacji przy bardzo atrakcyjnych cenach i niskich marżach. Za równowartość 275 dolarów firma oferuje telefon z czterordzeniowym procesorem, ekranem 720p i 13 megapikselowym aparatem. I to wszystko bez abonamentu.

Apple przy tym jest producentem, który stosuje największe marże na swoje produkty wśród wszystkich producentów. Oczywiście należy brać też pod uwagę mnóstwo innych czynników, które wpływają na cenę telefonu Apple - lata doświadczenia, dbałość o jakość i szczegóły oraz niedostępny nigdzie indziej system operacyjny. Ale jak widać to na chińskim rynku nie jest wystarczające. Jest przy tym o co walczyć - w końcu ze względu na liczbę ludności, chinśki rynek jest znacznie większy pod względem ilości kupowanych telefonów od chociażby amerykańskiego.


Zobacz również