Apple przyciąga artystów, IBM - analityków

Naukowcy z Duke University i University of Waterloo postanowili sprawdzić, jak logo rozmaitych korporacji wpływa na ludzką percepcję. W trakcie badań wyszło na jaw, że firmy Apple i IBM stosują znaki graficzne, które popychają nasze umysły do przeciwstawnych zachowań.

Dotychczas badania tego rodzaju zwykle podsumowywano bełkotem z pogranicza psychologii Gestalt, filozofii i marketingu. Formułowane wnioski były tak poprzetykane "działaniem podprogowym" oraz "wpływem na id", że trudno było je uczciwie zinterpretować - wiele eksperymentów traktowano jak ciekawostki.

Renomowane uczelnie = rzetelne badanie?

Dawne logo firmy Apple

Dawne logo firmy Apple

Nowe wyniki badań wpływu logo na psychikę mają mają pojawić się w kwietniowym wydaniu Journal of Consumer Research. Biorąc pod uwagę renomę wymienionych uczelni, trudno spodziewać naciąganych hipotez - choć trzeba przyznać, że test był raczej zabawny.

Mianowicie: ochotnicy przez ułamek sekundy oglądali logo firm, a następnie proszono ich o twórcze użycie... kostki.

Wnioski są niezwykle ciekawe: zdaniem badaczy, Gavana Fitzsimonsa i Tanyi Chartrand, wystarczy niezwykle krótka ekspozycja logo, by dało się dostrzec jego wpływ na sposób myślenia użytkownika.

Logo firmy IBM

Logo firmy IBM

Ponoć tęczowy symbol Apple powoduje u ludzi kreatywne myślenie. Logo IBM zaś odwrotnie - ogranicza kreatywność, a wzmaga zdolności analityczne. Dlatego do Apple mieliby ciągnąć ludzie chcący pracować nad swoją twórczością.

Dodatkowe informacje: film wideo z wynikami eksperymentu (w języku angielskim)


Zobacz również