Apple zmuszone do udzielania dwuletnich gwarancji w Europie

Apple wydłużyło gwarancję na sprzęt sprzedawany w Europie do dwóch lat by pozostawać w zgodzie z europejskim prawem. Jest to wynikiem ostatecznej porażki amerykańskiej firmy we włoskim sądzie. Do tej pory Apple oferowało tylko rok darmowej gwarancji. Producent iPada wyraźnie odróżnia jednak swoją własną roczną gwarancję od tej, która wynika z prawa unijnego.

iPad 2

Europejskie prawo wymaga, by firmy oferowały klientom dwuletnią gwarancję na produkty. Apple dawało tylko rok oraz możliwość wykupienia dwu lub trzyletniej gwarancji w ramach usługi AppleCare. Sąd orzekł, że Apple wprowadzało klientów w błąd. Faktycznie, w myśl prawa, klienci i tak powinni otrzymać dwuletnią gwarancję.

Apple co prawda zaakceptowało decyzję sądu i będzie przestrzegać dłuższego okresu gwarnacji, jednak wyraźnie odróżnia dwuletnią gwarancję oferowaną w efekcie działania prawa UE od gwarancji rocznej, którą samo udziela klientom. Kwestie te wyjaśnia w sekcji prawnej swojej strony internetowej.

Producent iPada podaje, że w ramach rocznej gwarancji będzie naprawiał lub wymieniał produkty, w których wada ujawniła się po ich odbiorze przez klienta. W przypadku dwuletniej gwarancji, wynikającej z prawa europejskiego, naprawiane lub wymieniane będą tylko produkty wadliwe w chwili odbioru.

Ta różnica dotycząca momentu, w którym doszło do uszkodzenia budzi pewne wątpliwości. Niektóre problemy ze sprzętem Apple mogą pojawić się w jakiś czas po odebraniu towaru mimo tego, że nie będą wywołane przez użytkownika, a będą wynikać z wady fabrycznej.


Zobacz również