Backup danych. Zanim Gmail znów nawali

Zespół Google ciężko pracuje, by odzyskać dane z ponad 150 tysięcy kont Gmail. Błąd w oprogramowaniu usunął z nich e-maile, foldery, etykiety i filtry. Takie problemy dotykały już inne skrzynki pocztowe, platformy blogowe i serwisy social media.

Warto zabezpieczyć swoje internetowe dane. Utraty danych zdarzają się nawet w usługach gigantów, a przywrócenie plików trwa nieraz wiele tygodni.

Warto zabezpieczyć swoje internetowe dane. Utraty danych zdarzają się nawet w usługach gigantów, a przywrócenie plików trwa nieraz wiele tygodni.

Polecamy:

Zobacz też:

Więcej informacji:

Wordpress

Wordpress

Twitter

Twitter

Recepta jest prosta: archiwizacja. Backup danych najbardziej potrzebny jest właśnie teraz, gdy coraz więcej swoich działań kierujemy w "chmurę". Korzystamy w pracy z usług, takich jak: Google Docs, Microsoft Office Live, Tumblr, Wordpress, Blogger, Posterous, Flickr, Picasa, Facebook i wiele innych.

I nigdy nie możemy być pewni, że jutro to naszych kontaktów, notatek i ważnych danych nie dosięgnie jeden z coraz bardziej innowacyjnych wirusów.

Na szczęście, istnieją sposoby, by uchronić informacje przed katastrofą.

Gmail i skrzynki pocztowe

Najprostszy sposób na lokalny backup wiadomości to użycie klienta e-mail POP3/IMAP, takiego jak Mozilla Thunderbird, Windows Live Mail czy Outlook Express. Nawet jeśli wybieracie webmail, raz na jakiś czas możecie w ten sposób skopiować e-maile na swój komputer.

Facebook

Serwis społecznościowy Facebook uruchomił niedawno nową funkcję, która pozwala na eksport prawie wszystkich danych do archiwum w pliku ZIP. Wystarczy tylko odwiedzić stronę narzędzia Facebook export i kliknąć w przycisk pobierania. Kiedy informacje profilowe i dane znajomych zostaną już zapisane, otrzymacie e-mail z linkiem do pliku. Prywatna, offline'owa lista kontaktów to bardzo przydatna rzecz.

Platformy blogowe

Najlepszą metodą na backup danych, takich jak wpisy na bloga, to zapisanie ich na dysku tuż przed publikacją w chmurze. Istnieją aplikacje, które wspierają pisanie blogów w popularnych platformach Blogger, Wordpress czy Tumblr.

Jedną z nich jest bezpłatny program Windows Live Writer, który zapisuje posty w Dokumentach użytkownika, w nowym podfolderze "My Weblog Posts". Większość platform blogowych pozwala również na eksport notek i komentarzy.

Twitter

Mikroblogi nie są może w Polsce bardzo popularne, ale w grudniowym Megapanelu amerykański Twitter wszedł wreszcie do pierwszej "20" w kategorii Społeczności.

Jak archiwizować tweety? Dobry sposób to wrzucenie swojego konta na Twitterze do jednego z desktopowych czytników RSS-ów, takich jak FeedDemon dla Windows.

Druga możliwość to bezpłatne usługi pokroju TweetBackup lub Tweet Scan Backup, które pozwalają na eksport z serwisu tweetów z określonego czasu.

Backup danych - czy warto?

Nie tylko warto, ale i trzeba. Archiwizacja danych w dzisiejszym świecie, a zwłaszcza w pracy biurowej, może w przyszłości zaprocentować. Kiedy idg.pl zatrąbi na alarm, że baza danych Facebooka została zdetonowana. Kiedy zły wirus pozmienia wszystkie literki na blogach Wordpressa, nasi Czytelnicy z uśmiechem zajrzycie do foldera "Moje backupy".


Zobacz również