Backup online

Jeżeli do tej pory przenosiłeś dane z domu do pracy i z powrotem na kluczu USB, ryzykowałeś ich utratę w wyniku awarii urządzenia. Bezpłatny backup online pozwala przechowywać kopie bezpieczeństwa na serwerach usługodawcy w tzw. chmurze. Pliki synchronizowane są w tle, więc nie musisz pamiętać o ich kopiowaniu.

Serwisy internetowe ułatwiające tworzenie kopii zapasowych są czymś więcej niż znane od dawna dyski internetowe. Kopie wykonywane są automatycznie, często w czasie rzeczywistym, czyli od razu po zapisaniu danego pliku na dysku. Dzięki temu w każdej chwili możesz odzyskać jego najbardziej aktualną wersję, a backupowanie nie wymaga żmudnego kopiowania danych na płyty DVD, dysk zewnętrzny lub inny nośnik danych. Co więcej, zapisane na serwerze pliki łatwo skopiować do innego komputera.

Dzięki temu możesz pracować w kilku miejscach, w prosty sposób synchronizując dane i korzystając zawsze z tych samych wersji plików. W połączeniu z mechanizmem śledzenia wersji, który pozwala cofnąć się do starszych zapisów dokumentu, otrzymujesz do dyspozycji narzędzie, które sprawdzi się także w pracy grupowej.

Wszystkie opisane usługi składają się z dwóch elementów: serwisu internetowego i programu klienckiego, instalowanego w komputerze użytkownika.

Dropbox

www.dropbox.com

Dropbox to jedna z najstarszych usług do automatycznego backupu i synchronizowania plików w chmurze

Dropbox to jedna z najstarszych usług do automatycznego backupu i synchronizowania plików w chmurze

Dropbox to jedno z najpopularniejszych narzędzi do automatycznego backupu i synchronizacji plików. Jest dostępny w wersjach do Windows, Linuksa oraz Mac OS X i dodatkowo do iPhone’a.

Dropbox tworzy w systemie własny katalog. Wszystkie umieszczone w nim pliki są automatycznie synchronizowane z serwerem. Nie można synchronizować innych katalogów, co jest największym ograniczeniem.

Po zainstalowaniu klienta Dropbox w innym komputerze pliki zostaną automatycznie pobrane z serwera, a zmiany wprowadzane w jednym systemie będą automatycznie odwzorowane w pozostałych.

Dropbox udostępnia posiadaczom bezpłatnych kont 2 GB przestrzeni dyskowej. Z tego powodu za jego podstawowe przeznaczenie można uznać raczej synchronizację i udostępnianie bieżących danych niż wykonywanie długoterminowych kopii bezpieczeństwa. Dopiero w wersji komercyjnej może stać się idealnym narzędziem do backupu większych partii danych. Edycja Pro 50 (99 dolarów rocznie) zwiększa dostępną przestrzeń dyskową do 50 GB, a wersja Pro 100 - do 100 GB (199 dolarów rocznie).


Zobacz również