Banner od kuchni

Przedstawiamy wszystkie tajniki skutecznej reklamy w Internecie

Przedstawiamy wszystkie tajniki skutecznej reklamy w Internecie

Niewielu z nas wie, że to Sowieci przyczynili się do stworzenia najpotężniejszego medium reklamowego. Wystrzelony przez nich w 1957 roku satelita uzmysłowił Amerykanom, że w wypadku wojny nuklearnej dotychczasowy system dowodzenia jest niewystarczający. Powstał więc system RAND, opierający się na koncepcji niezniszczalnej sieci informacyjnej pozbawionej centralnego punktu zarządzania. W 1969 roku stworzono ARPANET, eksperymentalną sieć łączącą centra akademickie Stanów Zjednoczonych.

Same druty to, oczywiście, o wiele za mało - rozwinięto więc system poczty elektronicznej, powstały protokoły wymiany danych itp.

Eksplozja informatyczna zapoczątkowana w połowie lat 80. wprowadziła komputery "pod strzechy", reszty dopełnili entuzjaści coraz gęstszej sieci akademickiej, którzy po ukończeniu studiów zaczęli wykorzystywać Internet w życiu codziennym.

O błyskawicznym tempie rozwoju Internetu niech świadczą liczby. Aby osiągnąć 50 mln użytkowników radio potrzebowało 38 lat, telewizja 13, a Internet tylko 5 lat. Roczne tempo rozwoju Internetu szacowane jest na ok. 50%, a wg źródeł PriceWaterhouse, ruch na sieci podwaja się co 100 dni!

Wykorzystanie Internetu jako medium reklamowego początkowo nie znajdowało chętnych. W 1990 roku Prodigy, firma działająca od 1984 roku na rynku ISP, zaproponowała sponsorowanie świadczonych przez siebie usług. Bez większego rezultatu. Dopiero stworzenie i rozwinięcie graficznych przeglądarek przez Marca Andeersena Mosaica Netscapa spowodowało, że 27 października 1994 roku w internetowym magazynie Hot Wired ukazał się pierwszy banner GIF, promujący firmę AT&T.

W 1987 roku na zlecenie amerykańskiej sieci CompuServe powstał format plików graficznych Graphics Interchange Format - GIF. Udoskonalony w 1989 roku był na owe czasy całkowitą rewelacją. Wyświetlanie sekwencyjne (przeplot), przezroczystość, zastosowanie palety kolorów, kompresja LZW oraz możliwość animacji uczyniły go w późniejszym czasie królem reklamy bannerowej. Projektując banner w tym formacie, najlepsze efekty można osiągnąć w niewielkich pracach, o zbliżonych kolorach. Z uwagi na dość mierne odwzorowanie palety (256 kolorów), należy unikać zapisywania zdjęć oraz obrazów z przejściem tonalnym. Ponieważ GIF ma możliwość animacji części rysunku, optymalnym rozwiązaniem przy tworzeniu bannera (ze względu na wielkość pliku) jest umieszczenie elementów animowanych w zbliżonym miejscu we wszystkich jego klatkach. Na zmniejszenie objętości pliku wpływa rezygnacja z antialiasingu oraz zastosowanie opcji Lossy przy zapisie.

GIF jest doskonały w przypadku prac, które wykorzystują palety kolorów.

Natomiast do zachowywania obrazów w pełnej 24-bitowej gamie stosowany jest format JPG (JPEG), którego nazwa pochodzi od twórcy, organizacji Joint Photographics Experts Group. Zastosowanie kompresji stratnej pozwala

na duże zmniejszenie objętości obrazka.

JPG, podobnie jak GIF, ma możliwość zapisu progresywnego. Wykorzystywany jest tylko w bannerach statycznych, w których występuje jedynie zdjęcie lub przejście tonalne.

Praprzodek reklamy sieciowej GIF, choć ma się jeszcze całkiem dobrze, konkuruje już ze swoimi młodszymi rywalami. Są to reklamy typu rich media. Powstało więc kilka różnych formatów, które zrewolucjonizowały podejście do reklamy w Internecie. Wydaje się, że przewagę zdobyła firma Macromedia z wektorowymi technologiami Shockwave oraz Flash, który już stał się standardem, jak niegdyś GIF (wg źródeł tej firmy plug-in Flasha ma około 98% przeglądarek).

Zaletą grafiki wektorowej jest niewielka objętość, interaktywność, wysoka jakość animacji oraz szerokie możliwości kreacyjne. Technologia Shockwave, tworzona w programie Macromedia Director, choć starsza od Flasha, jest mniej popularna w zastosowaniach reklamowych z uwagi na wielkość plików i konieczność pobierania odpowiednich wtyczek. Bannery Shockwave przypominają małe prezentacje multimedialne i charakteryzują się bardzo wysokim poziomem interaktywności. Kolejne wersje Flasha przejmują jednak ważniejsze elementy Shockwave'a i prawdopodobnie w przyszłości powstanie jeden obowiązujący standard.

Czasami spotyka się również reklamy w formie apletów Javy i HTML. Java umożliwia stosowanie animacji, dźwięku, wprowadzanie i przetwarzanie danych. Programy "pisane" w tym języku są wieloplatformowe i nie wymagają specjalnych rozszerzeń. Jedyną, ale zasadniczą wadą Javy są wymagania sprzętowe. Można powiedzieć, że ta forma pojawiła się jednak zbyt wcześnie i przerosła możliwości ówczesnych komputerów. Obecnie stosuje się bannery Java w technologiach Bluestreak On-The-fly, Videobaner oparty na streamingu audio-wideo, Enliven oraz TangoZebra w systemie X-XEC.


Zobacz również