Bauhaus Mirage 1.2

Oferta specjalizowanych narzędzi do obróbki grafiki, animacji oraz tworzenia efektów specjalnych bezpośrednio na materiałach wideo jest stosunkowo niewielka, pomimo dynamicznie rozwijającego się rynku oprogramowania graficznego. Wśród kilku tego typu rozwiązań szczególną uwagę zwraca program Mirage.

Oferta specjalizowanych narzędzi do obróbki grafiki, animacji oraz tworzenia efektów specjalnych bezpośrednio na materiałach wideo jest stosunkowo niewielka, pomimo dynamicznie rozwijającego się rynku oprogramowania graficznego. Wśród kilku tego typu rozwiązań szczególną uwagę zwraca program Mirage.

Z całą pewnością o Mirage nie można powiedzieć, że jest to całkowicie nowy program na rynku, bowiem jest on bezpośrednim rozwinięciem uznanego już wśród wielu użytkowników programu Aura, dystrybuowanego przez firmę NewTek. O jego dużej popularności z pewnością zadecydowało to, że stanowi integralną część rozbudowanego systemu edycyjnego Video Toaster wspomnianej firmy, który pomimo wycofania z oferty NewTeka samego programu nadal oferowany jest z najnowszą - czwartą już wersją Video Toastera 4. Co ciekawe, korzenie Mirage sięgają jeszcze dalej. Użytkownicy, którzy w pierwszej połowie lat 90. mieli możliwość pracy na komputerach Amiga wyposażonych w dedykowane karty graficzne, zapewne spotkali się z programem TV Paint firmy Tecsoft.

Po załamaniu się rynku Amigi, program był dalej rozwijany na platformie PC, na której największą popularność przyniosła mu wersja 3.6. Początkowo TV Paint służył wyłącznie do tworzenia grafiki statycznej, a ostatnia i stosunkowo mało znana wersja TV Paint 4.0 Animation wprowadzała już nową cechę, jaką była możliwość tworzenia i pracy z animacjami.

Jak już wspomniałem, dalszy rozwój program zawdzięczał firmie NewTek, która oprócz rozwijania Aury w wersji standardowej, stworzyła również nieco okrojoną wersję Aura DV Paint, przeznaczoną głównie do pracy w formacie DV. Ze względu na przeznaczenie do pracy przede wszystkim w zastosowaniach wideo, Mirage, podobnie jak Aura, określany jest mianem Video Painta.

Najnowsza wersja Mirage 1.2 pracuje w środowisku systemów Windows 2000/XP oraz systemu Mac OS X. W komplecie otrzymujemy instalacyjne płytki CD, klucz sprzętowy oraz obszerną, ponad 300-stronicową instrukcję obsługi w języku angielskim, dostępną również w formie elektronicznej jako dokument PDF.

Mirage doskonale sprawdza się w tworzeniu animacji, kompozycji, efektach specjalnych oraz rotoskopingu. Podobnie jak Aura charakteryzuje się dużą szybkością, w większości oferując pracę w czasie rzeczywistym. Dostępna jest możliwość pracy w szerokim zakresie rozdzielczości - od stosunkowo małych, specyficznych dla animacji z przeznaczeniem na strony internetowe oraz prezentacje multimedialne, poprzez typowe rozdzielczości telewizyjne charakterystyczne dla systemów PAL lub NTSC, a skończywszy na znacznie większych, np. HDTV (1920 x 1080 punktów), a nawet filmowych 4K (4096 x 3112 punktów).

Dostępne są ustawienia częstotliwości wyświetlania ilości klatek na sekundę, prace z materiałami wideo zapisanymi zarówno progresywnie, jak i z przeplotem (z możliwością ustawienia kolejności wyświetlania półobrazów) oraz proporcji punktu wyświetlanego na ekranie, co jest szczególnie istotne w panoramicznych materiałach wideo. Mirage dzięki wtyczkom udostępnia możliwość bezpośredniej współpracy z wieloma profesjonalnymi systemami edycyjnymi, takimi jak: NewTek Video Toaster NT/2/3/4, Leitch DPS Reality/Velocity/VelocityQ, Matrox DigiSuite/LE/LX/DTV, BlueFish444 HD|Lust /HD|Fury/HD|Iridium/WildBlue, oferując dzięki nim dodatkowy stały podgląd na zewnętrznym monitorze TV. Ponadto dzięki wbudowanej obsłudze sterowników standardu WDM oraz TWAIN jest możliwość bezpośredniego skorzystania m.in. z kontrolerów IEEE-1394 OHCI, aparatów cyfrowych, kamer internetowych oraz skanerów.

Mirage doskonale współpracuje z tabliczkami graficznymim, czułymi na nacisk oraz kąt pochylenia piórka, np. firmy Wacom.

Interfejs użytkownika jest dość rozbudowany, a dzięki szerokim możliwościom konfiguracji daje się dopasowywać do indywidualnych wymagań i upodobań użytkownika.

Program oferuje możliwość łączenia tradycyjnej grafiki komputerowej, ze zdjęciami, grafiką, animacjami lub sekwencjami wideo oraz korzystania z wielu rozmaitych narzędzi odpowiadających naturalnym narzędziom graficznym i malarskim, takim jak: ołówki, piórka, pędzle, kredki lub spraye. Nie dorównują one, być może, niedoścignionemu na tym polu Painterowi, ale w większości zastosowań wystarczają w zupełności. Mirage udostępnia nielimitowaną ilość 32-bitowych warstw z kanałem alfa, przeznaczonych do kompozycji w czasie rzeczywistym. Każda warstwa jest niezależna i może zawierać zarówno grafikę, jak i sekwencje wideo. System ten jest analogiczny do osi czasu stosowanej w programach do montażu nieliniowego. Z powodzeniem można na nim wykonywać edycję wideo z typowymi efektami przejść pomiędzy poszczególnymi scenami. Mirage potrafi doskonale kluczować obraz umożliwiając nakładanie wielu warstw grafiki i animacji przypominające nieco rysowanie na szklanych płytkach. Dostępne są m.in. klucze Color Keyer, Chroma Keyer oraz Luma Keyer.

Ustawienia programu Mirage 1.2

Ustawienia programu Mirage 1.2

Mamy do dyspozycji rozbudowane możliwości regulacji szeregu parametrów obrazu, w tym korekcji kolorów, których kontrolę ułatwia wbudowany programowy oscyloskop i wektoroskop. Mamy dostęp do poszczególnych kanałów RGB oraz kanału Alfa. Warto również wspomnieć o dostępnych efektach świetlnych, cząsteczkowych, efekcie plazmy oraz systemie wykrywania kolizji obiektów. Mirage ma również wbudowany generator napisów. Możliwe są dowolne zmiany pozycji obiektów, nakładanych sekwencji wideo, ich rotacje oraz skalowania. Dzięki wyposażeniu programu w funkcję Pixel Tracker jest dostępne nakładanie dowolnych elementów graficznych na ruchome obiekty oraz możliwość stabilizacji ujęć. Zastosowanie w programie technologii Sub-pixel sprawia, że większość operacji jest wykonywana z dokładnością większą niż 1 punkt, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości i płynności efektów. Mirage obsługuje szereg najpopularniejszych formatów graficznych i wideo. W wersji 1.2 poprawiono obsługę plików w formacie AVI, dzięki czemu możliwy jest teraz zapis plików wielkości powyżej 4 GB. Program z powodzeniem może być wykorzystywany do tworzeniu filmów rysunkowych oraz animacji 2D/3D. Ułatwia to m.in. wbudowany system klatek kluczowych oferujący pełną kontrolę nad poszczególnymi parametrami. Mirage podobnie jak Aura został wyposażony w interpreter własnego języka nazwany George, przypominający nieco skrypty Arexxa z wersji TV Painta dla Amigi.

produkt Bauhaus Mirage 1.2

producent Bauhaus Software, http://www.bauhaussoftware.com

cena brutto 695 USD, uaktualnienie z Aury lub VideoToastera - 449 USD

konkurenci VDS Twister, discreet Combustion

kontakt Quedex, tel. (061) 896 38 02, http://www.quedex.pl

za:

Duże możliwości i szybkość działania, rozbudowane efekty specjalne, możliwość stałego podglądu obrazu poprzez karty do edycji wideo, w tym kontrolery IEEE-1394 OHCI.

przeciw:

Brak polskojęzycznej dokumentacji.


Zobacz również