Bezpłatne programowanie

Środowiska programistyczne nie muszą być drogie. Wiele dobrych narzędzi dla programistów dostępnych jest bezpłatnie jako open source.

Środowiska programistyczne nie muszą być drogie. Wiele dobrych narzędzi dla programistów dostępnych jest bezpłatnie jako open source.

Wśród projektów open source trudno znaleźć wizualne środowiska programistyczne podobne do Microsoft Visual Studio czy Borland Delphi, w których projektowanie interfejsu sprowadza się do układania komponentów w oknach dialogowych w trybie WYSIWYG. Środowiska programistyczne rozpowszechniane jako open source mają jednak tę zaletę, że można je samodzielnie dostosowywać i przerabiać, nie trzeba przejmować się licencjami pozwalającymi lub zabraniającymi rozpowszechniania tworzonych aplikacji, a przygotowywane projekty mogą być łatwo przeniesione do innych systemów operacyjnych, w których dostępne są odpowiednie wersje tych samych narzędzi programistycznych.

Bloodshed Dev-C++ 4.9.9.2

http://www.bloodshed.net

Dev-C++ ma polską wersję interfejsu, a wśród narzędzi znajdziesz m.in. obsługę CVS.

Dev-C++ ma polską wersję interfejsu, a wśród narzędzi znajdziesz m.in. obsługę CVS.

Dev-C++ to bez wątpliwości jedno z najlepszych środowisk programistycznych dostępnych na licencji open source, zintegrowany zestaw narzędzi, który powinien zadowolić nawet naprawdę wybrednych programistów. Już podczas instalacji Dev-C++ widać, jak rzetelnie twórcy programu podeszli do projektu: kilkadziesiąt wersji językowych pakietu, w tym polska, możliwość wyboru stylu interfejsu, a także opcja uzupełniania kodu.

Automatyczne uzupełnianie kodu to jedno z najbardziej przydatnych narzędzi w Dev-C++. Funkcja działa bardzo podobnie, jak w znanych komercyjnych pakietach programistycznych. Po wpisaniu znaków ., ->, :: wyświetlone zostaną podpowiedzi, wynikające z dostępnych definicji klas i kontekstu, w jakim dany znak się pojawił. Możesz nawet samodzielnie zdefiniować opóźnienie, które oddziela postawienie znaku od wyświetlenia podpowiedzi. Podpowiedź można też wywołać w dowolnej chwili za pomocą skrótu [Ctrl Spacja] lub [Ctrl Shift Spacja] (aby uzyskać podpowiedź dotyczącą argumentów funkcji). Dev-C++ wyposażony jest nawet w narzędzie automatycznej aktualizacji przez Internet. Wystarczy wybrać Narzędzia | Sprawdź czy są nowe uaktualnienia.

Za pomocą szablonu utworzysz szkielet aplikacji do Windows lub biblioteki DLL.

Za pomocą szablonu utworzysz szkielet aplikacji do Windows lub biblioteki DLL.

W Dev-C++ próżno szukać narzędzi do wizualnego tworzenia okien dialogowych, układania kontrolek, tworzenia komponentów, tak jak w Visual Studio lub Delhi. Aby tworzyć aplikacje w Dev-C++, musisz znać podstawy programowania aplikacji do Windows. Na dobry początek możesz skorzystać z kreatora nowego projektu i szybko utworzyć szkielet aplikacji do Windows, biblioteki DLL lub nawet aplikacji wykorzystującej OpenGL. Dev-C++ wyposażono w przeglądarkę klas, bez której trudno napisać nawet najmniejszą sensowną aplikację. Bardzo dobrze opracowano narzędzia do debugowania: w aplikacji znajdziesz wszelkie opcje znane z komercyjnych pakietów: krokowe wykonywanie kodu, uruchamianie programu do wiersza wskazanego kursorem, używanie punktów przerwań, czujki (dostępne w opcji Obserwuj zmienną). W Dev-C++ możesz budować projekty w językach C i C++, a środowisko obsługuje korzystanie z CVS.

Kreator w Dev-C++ wygeneruje najprostszą aplikację wykorzystującą OpenGL.

Kreator w Dev-C++ wygeneruje najprostszą aplikację wykorzystującą OpenGL.

CVS (Controlling Versions System), czyli system kontroli wersji, umożliwia dobrą organizację projektów programistycznych, zwłaszcza tworzonych przez wiele osób za pośrednictwem Internetu. CVS pozwala wrócić do dowolnej z poprzednich wersji projektu, przenosić zmiany pomiędzy różnymi wersjami, porównywać wersje... CVS sam jest projektem open source, a obecnie wykorzystuje się go powszechnie także w dużych, komercyjnych projektach informatycznych. Standardowa instalacja Dev-C++ nie jest wyposażona w ten komponent i trzeba go zainstalować oddzielnie, a w opcjach należy podać ścieżkę dostępu do pliku cvs.exe - wybierz Narzędzia | Opcje środowiska | Wsparcie CVS. Zaawansowani użytkownicy mogą także zmienić domyślny kompilator i linker używany przez aplikację. W tym celu należy wykorzystać opcję Narzędzia | Opcje kompilatora | Programy.

Dev-C++ umożliwia korzystanie z tzw. pakietów. Pakiet można traktować jako rozszerzenie podstawowego programu, może on zawierać pliki źródłowe, pliki wykonywalne, dodatkowe narzędzia, biblioteki itd. Wszystkie dostępne w Dev-C++ pakiety przejrzysz za pomocą narzędzia Packet Manager (wybierz Narzędzia | Packet Manager w głównym oknie Dev-C++). Podstawową zaletą pakietu jest jego prosta instalacja i deinstalacja. Aby go zainstalować, wystarczy dwukrotnie kliknąć plik pakietu, np. pobrany z Sieci. Do odinstalowania służy przycisk Remove w Packet Manager.

Dev-C++ wyposażono w dobre narzędzia do debugowania.

Dev-C++ wyposażono w dobre narzędzia do debugowania.

Za pomocą Packet Manager można też w każdej chwili sprawdzić wersję oraz tworzące go pliki. Możliwości Dev-C++ można też rozwinąć za pomocą dodatkowych programów. Korzystając z opcji Narzędzia | Konfiguruj narzędzia skojarzysz z Dev-C++ dowolną aplikację wraz zestawem parametrów. Co ciekawe, jako parametru można użyć tzw. makro, czyli po prostu parametru generowanego przez Dev-C++ na podstawie aktualnego projektu. Jeśli chcesz skorzystać na przykład z narzędzia do poprawiania przejrzystości kodu programu, jako parametr makro możesz wybrać <SOURCENAME>, czyli nazwę aktualnie edytowanego pliku źródłowego. Dev-C++ pozwala także dowolnie skonfigurować skróty klawiaturowe i możesz go dopasować do własnych przyzwyczajeń, jeśli korzystałeś z innego środowiska programistycznego. Pracujący w Visual Studio nie będą musieli wiele zmieniać - domyślne skróty klawiaturowe w Dev-C++ niewiele różnią się od używanych w narzędziach Microsoftu.

Zrób sobie grę, czyli Ogre 3D

http://www.ogre3d.org

Instalacja pakietu Ogre 3D do Dev-C++ jest dziecinnie prosta.

Instalacja pakietu Ogre 3D do Dev-C++ jest dziecinnie prosta.

Chciałbyś napisać własną grę FPP? Wydaje się to niemożliwe, ale możesz użyć jednego z bezpłatnych silników, dzięki któremu przygotowanie gry z prawdziwego zdarzenia jest możliwe nawet w warunkach amatorskich.

Co prawda, większość rozwijanych jako open source silników graficznych do gier FPP nigdy nie osiąga fazy, w której mogą być użyte do produkcji tytułów komercyjnych, ale do domowych eksperymentów nadają się znakomicie. Przykładem takiego silnika jest Ogre 3D, który zajmuje się nie tylko renderowaniem grafiki, ale także przejmuje część obliczeń związanych z detekcją kolizji, wzajemnym oddziaływaniem obiektów itd.

Możliwości ma naprawdę duże. Na naszym krążku znajdziesz zestaw programów demonstrujących efekty, jakie można uzyskać w Ogre 3D: od prostego wyświetlenia sceny 3D z możliwością "przespacerowania się", po zaawansowaną refrakcję, realistyczną symulację falującej powierzchni wody, efekty cząsteczkowe. Ogre 3D zawiera także narzędzia do animacji szkieletowej, wyświetlania dynamicznych cieni, generowania i wyświetlania otwartych terenów.

Po zainstalowaniu pakietu i dodaniu kilku dodatkowych parametrów w opcjach kompilatora można bez dalszych zabiegów otworzyć i skompilować jeden z przykładowych programów wykorzystujących Ogre 3D.

Po zainstalowaniu pakietu i dodaniu kilku dodatkowych parametrów w opcjach kompilatora można bez dalszych zabiegów otworzyć i skompilować jeden z przykładowych programów wykorzystujących Ogre 3D.

Dotychczas ukończono tylko kilka komercyjnych produktów opartych na tym silniku, powstało również kilka prezentacji multimedialnych oraz ciekawie zapowiadający się, wciąż rozwijany, projekt gry MMORPG na licencji open source. Jako tzw. silnik graficzny, Ogre 3D nie zawiera bibliotek i narzędzi odpowiadających za sztuczną inteligencję, edycję poziomów, udźwiękowienie.

Ogre 3D dostępny jest w wersji przygotowanej specjalnie do środowiska Dev-C++. Najpierw należy zainstalować Dev-C++, a potem wystarczy dwukrotnie kliknąć pakiet z Ogre 3D (plik ma rozszerzenie .Dev-Pak), aby silnik został zainstalowany i był gotowy do wykorzystania w projektach Dev-C++. Skompilowanie i uruchomienie najprostszych, przykładowych programów to kwestia kilku minut. Po zainstalowaniu pakietu Ogre 3D uruchom Dev-C++ i przejdź do Narzędzia | Opcje kompilatora | Katalogi. Na karcie Biblioteki dodaj pozycję C:\Dev-Cpp\lib\OGRE, a na karcie Pliki nagłówkowe C++ dodaj C:\Dev-Cpp\include\OGRE.

Oczywiście, jeśli zainstalowałeś Ogre 3D w innym miejscu niż C:\Dev-Cpp, podaj odpowiednią nazwę folderu. Na koniec należy jeszcze podać dodatkowy parametr dla linkera (w polskiej wersji Dev-C++ nazwanego konsolidatorem). Przejdź do Narzędzia | Opcje kompilatora | Kompilator i w polu Dodaj te polecenia do wiersza poleceń konsolidatora wpisz -lOgreMain.

Ogre 3D to silnik graficzny o możliwościach akceptowalnych przy dzisiejszych wymaganiach stawianych grafice w grach komputerowych.

Ogre 3D to silnik graficzny o możliwościach akceptowalnych przy dzisiejszych wymaganiach stawianych grafice w grach komputerowych.

Teraz możesz już otworzyć przykładowy plik z folderu Examples\OGRE, np. Terrain.cpp. Program powinien bez problemu przejść etap kompilacji (Uruchom | Kompiluj lub skrót [Ctrl F9]). Aby uruchomić program Terrain, potrzebny będzie plik z opisem terenu (terrain.cfg). Można go znaleźć na naszym krążku w folderze z przykładowymi programami prezentującymi możliwości Ogre 3D.


Zobacz również